Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

PCOS og ikke spesielt overvektig

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-10-09, 11:14   #1
trivsel2009
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 20
trivsel2009 er på en erverdig vei
Question

PCOS og ikke spesielt overvektig

Hei!
Fikk diagnosen PCOS for ca fire år siden nå. Ble undersøkt for dette pga uregelmessig menstrasjon og ikke overvekt. Har allikevel alltid lagt lett på meg og tatt av meg igjen, og har nå bestemt meg for å endre på kostholdet mitt. Satt å leste i boken "slank med ketolysekuren" og der står det at PCOS finnes hos kvinner som sliter med fedme....? Vet at mange sliter med det, men er vell ikke alle? Han skriver også i boken at kvinner vil utvikle hormonforstyrrelser ved fedme som igjen kan føre til PCOS. Noen som vet litt mer om dette? Selv om jeg har noen få kilo for mye så skal jeg, ut fra det som står i boken, ikke ha PCOS....eller?

trivsel2009 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 11:27   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: PCOS og ikke spesielt overvektig

Man kan fint ha PCOS uten å være overvektig!

Har du lest denne?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 11:28   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: PCOS og ikke spesielt overvektig

Vel, jeg har såvidt jeg vet ikke PCOS, og jeg er ekstremt overvektig. Jeg blir feks gravid om jeg bare ser på mannen og ikke bruker prevensjon..Aldri hatt mensturasjonsforstyrrelser el.l. Jeg er vel kanskje bare unntaket?

Men man kan meget vel ha PCOS og være normalvektig, kommer kanskje litt an på maten man spiser tenker jeg.. Kneip med sjokoladepålegg og potetgull til kveldskos bidrar kanskje ikke tilgod helse, selv om man er normalvekti(nå sier ikke jeg at du spiser slik da, jeg åt sjelden slik og jeg ble jo kjempe overvektig ).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 11:55   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS og ikke spesielt overvektig

De som har greie på sånt mener det er ekstremt store mørketall ang PCOS, og at det stort sett bare er overvektige det blir diagnostisert på pga at man har begynt å se en sammenheng der. Man kan fint være normalvektig, og til og med undervektig.
Her står det ganske informativt om det: http://www.lommelegen.no/322856/poly...rom-%28pcos%29

Forøvrig fører hormonforstyrrelsene ofte til overvekt, så jeg tror at de ofte starter i feil ende på det der. Man får ikke PCOS av å være overvektig, men man blir lettere overvektig av å ha PCOS?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 22:08   #5
trivsel2009
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 20
trivsel2009 er på en erverdig vei

Sv: PCOS og ikke spesielt overvektig

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Forøvrig fører hormonforstyrrelsene ofte til overvekt, så jeg tror at de ofte starter i feil ende på det der. Man får ikke PCOS av å være overvektig, men man blir lettere overvektig av å ha PCOS?

Var det jeg også hadde fått med meg, men ble jo litt usikker når jeg leste at man kunne utvikle PCOS ved fedme etc... tusen takk for alle svarene. Ble litt klokere nå


Sist redigert av Photobscura : 21-10-09 kl 22:30. Årsak: Rettet opp i sitatklammer
trivsel2009 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 10:36   #6
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: PCOS og ikke spesielt overvektig

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Forøvrig fører hormonforstyrrelsene ofte til overvekt, så jeg tror at de ofte starter i feil ende på det der. Man får ikke PCOS av å være overvektig, men man blir lettere overvektig av å ha PCOS?

Jepp, det var godt sagt. Der har du meg, til dømes. Det er ein ond sirkel det der. Legg ein på seg meir blir hormona berre meir på bærtur, og dess meir dei forvillar seg vekk på bærturen, dess meir går ein opp.

Det er det eg har erfart med såkalla "normalkost" i alle fall. Det var ei tid eg åt kjempesunt etter GR-modell, og i følge ein diettist åt eg ganske lite, og likevel gjekk eg opp, jo! Det passa tydelegvis ikkje kroppen min.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 21:07   #7
trivsel2009
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 20
trivsel2009 er på en erverdig vei

Sv: PCOS og ikke spesielt overvektig

synes i grunn det er ganske så urettferdig. Skulle gitt mye for og slippe problemet med å legge på seg lett....Blir veldig misunnelig på alle som bare kan spise og spise men ikke legge på seg.

trivsel2009 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 21:18   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: PCOS og ikke spesielt overvektig

Opprinnelig lagt inn av trivsel2009, her.

synes i grunn det er ganske så urettferdig. Skulle gitt mye for og slippe problemet med å legge på seg lett....Blir veldig misunnelig på alle som bare kan spise og spise men ikke legge på seg.

Ja, kanskje det.
Men at de ikke legger på seg betyr IKKE at de er noe sunne. Jeg tror de som knasker potetgull et par tre ganger i uka og kan ta seg en sjokolade noen ganger i uka er langt unna sunnere og med bedre helse enn en som er overvektig pga denne kosten.
Så jeg er ikke misunnelig på disse, for kroppen min sa faktisk i fra at den ikke tålte slik mat, men jeg var bare treg med å høre hva kroppen min hadde å si.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 21:36   #9
trivsel2009
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 20
trivsel2009 er på en erverdig vei

Sv: PCOS og ikke spesielt overvektig

ja det er sikkert sant, men synes det er tungt å hele tiden skulle være nødt til å tenke over hva jeg skal og kan spise. Syntes det var vanskelig å finne noe til middag før jeg begynte med lavkarbo, så er overhode ikke noe lettere nå

trivsel2009 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 23:50   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS og ikke spesielt overvektig

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

kroppen min sa faktisk i fra at den ikke tålte slik mat, men jeg var bare treg med å høre hva kroppen min hadde å si.

Jeg burde skjønt før at kroppen min vet bedre hva som passer den enn ernæringsrådet gjør..

Opprinnelig lagt inn av trivsel2009, her.

synes det er tungt å hele tiden skulle være nødt til å tenke over hva jeg skal og kan spise.

Det blir lettere når man kommer inn i det. Nå blir jeg helt satt ut om jeg plutselig skal lage middag til karbofolk
Men det kan være lurt å planlegge noen dager framover.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 22:36   #11
SuperSun
Juniormedlem
 
SuperSun sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 11
SuperSun er på en erverdig vei

Sv: PCOS og ikke spesielt overvektig

Man kan helt klart ha PCOS og være normalvektig. Jeg har PCOS og insulinresistens. Jeg har nok hatt insulinresistens veldig lenge (kanskje fra før puberteten, sa legen), men både den og PCOS'en viste ikke sine verste symptomer før jeg sluttet på p-piller en periode for 4,5 år siden. Da begynte jeg å rase opp i vekt og få en masse andre "hormonsymptomer", og ble til slutt diagnostisert med PCOS. Inulinresistensen tok det lenger tid å få diagnostisert, fordi jeg på tross av vektøkningen fortsatt var normalvektig. Eksperten jeg endte opp med forklarte meg at det sannsynligvis er insulinproblemene som kom først, og at jeg som følge av dette utviklet PCOS med cyster, og så var snøballen i gang med å rulle, eller en ond sirkel var i gang, om du vil...

SuperSun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 00:46   #12
Maysn
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger.
Innlegg: 9
Maysn er på en erverdig vei

Sv: PCOS og ikke spesielt overvektig

Hei Noen med PCOS som er normalvektig men som har en deigete mage og flesk på innside øvre lår, altså ikke mellomrom mellom lårene, de gnisser og det er ubehagelig med trange bukser Tenkte å spørre om dette er noe felles med oss som har pcos? Dette er rent umulig å få bort, jeg har værtfall prøvd og prøvd, men det går ikke vekk!!

Noen som vet om man får rabatter på treningsstudio? når det er et reelt fakta at trening er en del av behandlingen av pcos.. Laser av hår og arr av kviser, får man dekket det??
Trenger svar, skal til legen om et par uker, å skal høre med han om dette også. Fikk diagnosen PCOS og resept på diane, mensen er kommet tilbake, men hva med hårene og flesket, kosthold og oppfølging? Synes liksom det skulle vært en selvfølge at vi på lik linje med andre også får en oppfølging på sykdommen, bedring/forverring, motivering...

Hilsen ei som er litt lei av seg selv

Maysn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 00:59   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS og ikke spesielt overvektig

Opprinnelig lagt inn av Maysn, her.

Synes liksom det skulle vært en selvfølge at vi på lik linje med andre også får en oppfølging på sykdommen, bedring/forverring, motivering...

Desverre ikke mye å hente for PCOS, siden det ikke regnes som en diagnose, men som en samling symptomer....
Den gode nyheten er at de fleste merker veldig god bedring på lavkarbokost

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 18:25   #14
Maysn
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger.
Innlegg: 9
Maysn er på en erverdig vei

Sv: PCOS og ikke spesielt overvektig

Ja, men klarer ikke alene å starte opp det opplegget, trenger hjelp, er det noen som har tips om hvordan jeg skal klare å starte/ gjennomføre det? Og også spesielt med tanke på at jeg skal studere til høsten, hvor det kommer til å bli mange fristelser og lette beslutninger. Er det noen plasser i tr heim hvor man kan bli kurset?? leger som kan mye PCOS og kosthold?

Maysn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 12:03   #15
trude.lutt
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 180
trude.lutt er på en erverdig vei

Sv: PCOS og ikke spesielt overvektig

Vet ikke om dette hjelper, men lege Hexeberg er flink i forhold til dette.

Jeg har selv PSOC, fikk diagnosen for 14 år siden. Fått to barn, ikke mistet noen. Førstemann gikk greit, med andremann brukte vi 2-3 år. Har i løpet av disse årene gått opp nesten 30 kg. Håper og tror lavkarb skal hjelpe meg ned i vekt.

trude.lutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
fedme, ketolysekur, pcos


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg er jo overvektig, så hvorfor ikke si det rett ut? Lotta67 Generell diskusjon 11 27-09-09 12:15
Føler meg ikke overvektig lenger Paris Generell diskusjon 5 25-09-09 22:28
Ikke overvektig - men ... bodilla Ketolysekuren 3 03-12-08 20:29
Nå er jeg offisielt ikke overvektig lengre rez Ketolysekuren 21 25-02-08 20:34
Spesielt med ketoseslankere? rulletrollet Ketolysekuren 6 15-09-07 16:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no