Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-06-11, 13:22   #1
dreams
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 22
dreams er på en erverdig vei
Question

Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Hei.

Det er slik at jeg ikke går ned i vekt med lavkarbo, jeg har vel nå prøvd det som er å prøve av variasjoner, legge til i kosten/ta vekk fra kosten osv. Jeg går av og til opp i vekt også, som jeg har gjort nå i det siste og dette er så utrolig frustrerende. Deppa blir man Har holdt på i 1,5år nå og aldri gått ned noe, jeg gir snart opp må jeg innrømme, men så var jeg inne på sidene til Sofie Hexeberg`s klinikk, og har også vært i kontakt med Sofie selv. De tar blodprøver, og de tar visstnok flere enn de standardprøvene som legene tar. De prøvene er nemlig helt fine hos meg. (medisinert med levaxin pga lavt stoffskifte da) Men det er ganske dyrt, derfor lurer jeg jo litt på hva folket her mener? er dette noe som er verdt pengene for å kanskje finne ut hva problemet eller er det ikke nødvendig? Jeg får ikke noe hjelp av fastlegen, bare at jeg måtte trene hver dag, noe jeg gjør..


Sist redigert av dreams : 04-06-11 kl 16:17.
dreams er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 16:33   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Hvordan er stoffskiftet regulert, da?
Lavt stoffskifte i seg selv fører jo vanligvis til at man legger på seg. Kan det være det som ødelegger for deg?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 20:27   #3
Ninisen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 16
Ninisen er på en erverdig vei

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Jeg ville definitivt spandert den summen hun skal ha for en time hos dr. Hexeberg hvis du har holdt på så lenge uten å gå ned

Ninisen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 20:48   #4
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Hei,
Nå nevner ikke du at du har noen tilleggsplager men vil minne om at de som har fibrormyalgi, gikt, betennelser, smerter, tar regelmessige medisiner, etc. kan oppleve at vektreduksjonen går sakte. Jeg har kroniske smerter og sliter i perioder med betennelser, jeg sliter veldig med å gå ned i vekt. Mange opplever at de ikke går ned i vekt dersom de stresser men husk at smerter, sykdom, skader er stressfaktorer for kroppen.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 21:00   #5
Twiggy71
Juniormedlem
 
Twiggy71 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 37
Twiggy71 er på en erverdig vei

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Hei. Jeg var hos Sofie Hexeberg på klinikken hennes. Syntes det var utrolig motiverende og bra. Jeg gikk heller ikke ned på lavkarbo - hun påpekte at jeg spiste for mye mat (!) og sa at jeg burde kutte i karber og også tenke over størrelsen på måltidene. Karbo kutt har en stor fordel - den gjør at du blir mindre opptatt av mat.

Twiggy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, Hexeberg Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 21:23   #6
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Hvor mye mat er "for mye mat"?

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 21:38   #7
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

det finnes flere slike tråder om "hvor mye mat er mye mat". Søk på fx "matmengde". :-)

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 22:40   #8
dreams
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 22
dreams er på en erverdig vei

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Tusen takk for svar. Jeg spiser ikke så mye, 250 gram kjøtt/fisk fordelt på 2 måltider, og 150-200gram grønnsaker til hvert måltid. Spiser lavkarbobrød til måltid 3 de gangene jeg spiser det da. Det brødet er noe nytt jeg har begynt med nå, så det er ikke grunnen. Ligger på 10-20 karber og det har jeg gjort hele tiden, bare typen mat jeg har endret osv. Og jeg finnes ikke opptatt av mat heller.

Når det gjelder smerter, betennelser, sykdom o.l har jeg ikke noe slik.

Og når det gjelder stoffskiftet har legen sagt at "prøvene er fine" hver gang. Jeg økte dosen også for å ligge høyere, men ble ingen forandring av den grunn.

dreams er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 22:45   #9
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Vet du, jeg hadde betalt jeg. Kan ikek sette en pris på helsen vettu..

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 22:57   #10
dreams
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 22
dreams er på en erverdig vei

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Kommer nok til å gjøre det

Det jeg skulle skrevet på forrige innlegg er at jeg har veldig tørr hud, men vet ikke om dette har noen sammenheng.

dreams er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 22:58   #11
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Bare av nysgjerrighet, kan du prikke meg hva "veldig dyrt" er?

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 16:26   #12
MarTar
Medlem
 
MarTar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 165
MarTar er ny på veien

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Jeg har tenkt å bestille time på klinikken der nå. Det er noe med det å ikke eventuelt måtte krangle seg til alle prøvene som de tar, hos egen fastlege. Jeg tenker det er verdt de 1400 kr. Iallfall for min del. Jeg har spist lavkarbo siden september, uten nedgang, og da tenker jeg at jeg har et behov for litt skikkelig veiledning. Mer enn hva jeg kan lese meg til, uten at øyet blir stort og vått.

__________________
MarTar
- Enten går det bra, eller så går det over.

Min journal
MarTar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite karbohydrater og lite kalorier Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 16:41   #13
dreams
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 22
dreams er på en erverdig vei

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

lucifine: 1350 for første konsultasjon og 900 for kontroll/videre oppfølging.

MarTar: Ja, du har helt rett. Jeg tror man fort kan rote seg helt bort om man skal finne ut av alt selv hele tiden. Masse lykke til!

dreams er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 16:50   #14
MarTar
Medlem
 
MarTar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 165
MarTar er ny på veien

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Takk!
Lykke til, du også, Dreams!!!

__________________
MarTar
- Enten går det bra, eller så går det over.

Min journal
MarTar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite karbohydrater og lite kalorier Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 18:43   #15
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

lykke til til dere begge! Er virkelig ikke en enorm sum når en tenker på hva en får igjen for det..

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 20:57   #16
Bindi
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 232
Bindi er på en erverdig vei

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Vil bare påpeke at 1350 kr er bare timen hos legen, så kommer prøver i tillegg som ble på 500kr ekstra på meg.

Jeg skal til oppfølging snart, er 1 mnd siden sist jeg var der og har ikke gått ned et gram. Godt å høre at flere som sliter....
Jeg kan foreløpig ikke si at det var verdt det, jeg var hos Erik Hexeberg. Han var mere opptatt av hvor mange kilo jeg skulle ta av enn HVORDAN jeg skulle gjøre det. At jeg må ta av mange kilo er noe jeg vet veldig godt selv.

Men- får uttale meg bedre når jeg har vært på kontroll.

Bindi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 21:37   #17
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Opprinnelig lagt inn av dreams, her.

Og når det gjelder stoffskiftet har legen sagt at "prøvene er fine" hver gang. Jeg økte dosen også for å ligge høyere, men ble ingen forandring av den grunn.

Prøvene er fine fordi de antakelig er innefor det allmenne normalområdet. Hexeberg, Lindberg etc operere med heeeelt andre referanseområder.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 22:22   #18
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Jeg har slutta å godta at legen min sier blodprøvene mine er helt fine, etter at ferritin-prøven sier 12. I følge legen er dette helt normalt og fint for jeg er innenfor referanseområdet (10-400).
At jeg ligger nokså nær bunn-nivået har ikke noe å si; jeg skal absolutt ikke knaske jern eller prøve å finne ut hvorfor kroppen min ikke bygger jernlager
Nå krever jeg konsekvent kopi av alle prøver tatt av meg, for jeg stoler som sagt ikke på en lege som sier at det er fint bare man klarer å såvidt krype innenfor referanseområdet.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 23:55   #19
mama67
Seniormedlem
 
mama67 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 813
mama67 har en fantastisk aura rundt segmama67 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Kan man få tatt blodprøver hos dr Hexeberg i hele Norge, eller må man bo i Oslo for å få utført dette?

__________________


mama67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 00:07   #20
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Opprinnelig lagt inn av mama67, her.

Kan man få tatt blodprøver hos dr Hexeberg i hele Norge, eller må man bo i Oslo for å få utført dette?

Er helt sikker på at du kan få tatt prøvene hvor som helst om du får en henvisning fra henne. Om de må sendes til Oslo for analyse, er ikke det ditt problem!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 00:24   #21
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Opprinnelig lagt inn av dreams, her.

Det jeg skulle skrevet på forrige innlegg er at jeg har veldig tørr hud, men vet ikke om dette har noen sammenheng.

Typisk symptom på hypothyreose ..!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 01:45   #22
dreams
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 22
dreams er på en erverdig vei

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

MarTar og lucifine: tusen takk

Bindi: Okei, men da tok du prøvene der kanskje? Jeg har aldri betalt noe for å ta blodprøver, verken hos legen min eller på sykehuset. Hvis det er sånn at man må betale der tar jeg heller med meg lappen på sykehuset. Tar man tlfkonsultasjon får man det jo uansett i posten, så det er vel valgfritt.

Skjønner at timen der ikke bare var positiv. Hadde noen sagt det til meg hadde jeg begynt å gråte..grunnen er som du sier at en vet det selv og at det er en grunn for at man er der. Jeg er livredd for å få høre sånne ting som at jeg er så tung e.l, for jeg er så hårsår når det gjelder slik. Det skal ingenting til før jeg bikker over, men det henger vel sammen alt dette. Jeg har alltid høyt blodtrykk hos legen, og det kommer ikke til å være noe lavere hos Sofie Kom gjerne med en oppdatering etter du har vært til kontroll

Og til dere andre prøver hos legen så har dere har rett ja. Jeg har fått beskjed om det at selv om legen sier at de er fine så kunne ting vært justert til det bedre. Det var også en grunn til at jeg nå velger Sofie, for å se hva som skjer med stoffskifte og om det kan gjøres noen endringer. Og som det blir nevnt at tørr hud er en grunn så må det være noe galt. Jeg har alltid vintertørr hud, men det er jo på denne tiden det begynner å gå over...men nå er jeg jo så tørr atte fy, til og med på steder som jeg aldri har slitt med tørr hud, det er også slitsomt da. Føler liksom at jeg ikke fungerer optimalt.

Blir spennende å se.. nå gjenstår det bare å få rekvisisjon på taxi fra fastlegen så jeg kan ta konsultasjon hos Sofie ansikt til ansikt og ikke via telefon

Takk for alle svar, skulle jo spurt myyye tidligere.

dreams er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 10:22   #23
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Synd at du ikke oppnår vektnedgang. Trening kan være en partystopper, men det er allikevel positivt siden grunnen da er at du legger på på deg muskler som veier mer enn fett og helseeffektene sammenlignet med å ikke trene er formidable. En dexaskanner kan gi en god indikasjon på fett\muskelfordelingen. Har du tatt kroppsmål f.eks rundt midje for å se om noe har endret seg? Ikke alle opplever den gode metthetsfølelsen på lavkarbo og når du i tillegg sliter med stoffskiftet kan dette være noe av forklaringen. For noen kan faktisk det å spise litt mer karbo fungere, f.eks innføre mer rotfrukter etc. Hvor gammel er du forresten? Man skal vell egentlig ikke spørre en dame om alder, men om du er i overgangsalderen, rett etter sier selv Eenfeldt at det kan være vansleig å oppnå vektnedgang pga mye hormonelle endringer.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 11:41   #24
insulininja
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 23
insulininja er på en erverdig vei

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Som såvidt nevnt i tråden; husk at "innenfor normalen" ikke nødvendigvis er optimalt eller ønskelig.

insulininja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 12:00   #25
christinal
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 86
christinal er ny på veien

Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg

Jeg har vært hos Sofie og betalt 1350 for første time. Jeg valgte da ikke å ta blodprøver men har angret i ettertid, dette er noe jeg nå vurderer.
Blodprøvene koster da 1750(bla 44 matvareintoleranse, insulinresistens etc)
Prøvene kan tas i sandvika eller hos din egen lege som sender de til bmlab som Sofie bruker. Sofie anbefaler egentlig ikke at resultatet blir sendt til fastlegen men ta det som en telefonkonsultasjon siden fastleger ikke er vant med å tolke alle resultatene som evt kommer.
Dette er nok noe jeg vil gjøre, kan de finne ut mere er det verdt de pengene.

Jeg har ikke gått ned masse i kilo, men endel i cm og snart 2 str i bukse. Legg bort vekta, finn frem målebåndet.
Jeg har i tillegg litt andre følgere som gjør at kroppen konsentrerer om å reparere og jeg er friskere enn på lenge

Lykke til

christinal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo EmilyB Lavkarbo generelt 41 19-02-11 23:38
Ny bok fra Sofie Hexenberg Titti Lavkarbobøker 23 08-02-11 22:43
Dagbladet 13/7-10 - nettmøte med Sofie Hexeberg arnakristin Nyheter / media 3 12-07-10 16:37
Frisk med lavkarbo av Dr Sofie Hexeberg Teletubbien Lavkarbobøker 31 16-05-10 19:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no