Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Harry Potter 6 - diskusjon!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-12-05, 01:33   #1
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Harry Potter 6 - diskusjon!

Jeg har så lyst å diskutere HP6 - snakker jo om det her i heimen, men vil gjerne ha andres meninger også - og ikke minst, lufte min egen teori!

Men poenget her er at bare de som har lest ferdig, skal lese her!

Noen som blir med på en diskusjon??? Og kan vi stole på at de som ikke er ferdig med boken enda, ligger unna???

Som sagt, jeg har en teori...

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-12-05, 05:06   #2
cath
Medlem
 
cath sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Bærum
Alder: 44
Innlegg: 132
cath er ny på veien

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

åh jeg er med på diskusjon...

__________________





Cath










cath er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo - LCHF inspirert Svar med sitat
Gammel 03-12-05, 10:11   #3
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Jeg også, men ikke nå. Min påstand er at Humlesnurr slett ikke er død, og at Slur "drepte" ham med vilje.

  Svar med sitat
Gammel 03-12-05, 10:56   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Jeg har ikke lest boka ennå, for jeg får den til jul, men ei venninne røpte jo hele greia for meg. :skrik: Så jeg vet at Slur "drepte" Humlesnurr og at det sannsynligvis var med vilje, og at han kanskje ikke er død osv osv...

Men men, det er det eneste jeg vet, håper det er andre saftige ting i boka. :sur:

Men nå tør jeg ikke lese mer, i tilfelle dere røper andre ting... Heh..

Forresten, hun røpte også at Sirius døde i den femte boka, så det visste jeg også før jeg skulle lese den. Hun mener bestemt at hun hadde sagt det til meg før jeg begynte å lese bøkene, men noe sånt hadde jeg husket, jeg elsket jo Sirius fra film nr 3. Jeg blir så forbanna!!!! Men gjort er gjort..

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-12-05, 11:16   #5
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Iset, nå tror jeg du bør holde deg unna denne tråden, for her skal det diskuteres!

  Svar med sitat
Gammel 03-12-05, 15:00   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Point taken. :glis:

Jeg joiner dere om ca en måneds tid. Hehe.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 23:44   #7
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

jeg vil også være med :hyper: jeg er enig med deg Albertine... kan ikke tro at Dumbledore er død...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 05-12-05, 07:29   #8
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Det har jeg faktisk ikke tenkt på en gang... kansje han ikke er død nei..

men jeg ble veldig sur fordi potter dumpa Ginny... men det var jo av veldig gode grunner...

synest Potter virka så "hissig" på slutten.. tenkt å reise ut i verden å redde den..

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-12-05, 11:28   #9
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

jeg er enig med deg der Helene... synd at Harry og Ginny gjorde det slutt... (så de for meg som et søtt par) Tror Ron og Hermione blir sammen jeg, og Harry blir enten sammen Ginny igjenn og tar Voldemort en gang for alle, eller han dør i forsøket på å ta voldemort (for de kan ikke leve begge to) men alt kommer an på hva som hvirkelig har skjedd med Dumbledore tror jeg

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 05-12-05, 12:31   #10
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Det er veldig mye som tyder på at Humlesnurr ikke er død. Bare ta Avada Kadavraformelen: Hvordan reagerer de som får den? De faller sammen, stein døde. Hva gjorde Humlesnurr? Han vaklet bakover og presterte å falle ut av vinduet. Hvorfor sørget Humlesnurr for at Harry ble forstenet og ikke hadde mulighet til å røre seg under kappen sin? Hvorfor stoler Humlesnurr på Slur, til tross for det vi vet om ham?

  Svar med sitat
Gammel 05-12-05, 16:45   #11
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Sant det du sier Albertine, hvorfor skulle han ikke brukt en annen formel hvor han hadde død momentant. Kan være det er en lammelsesformel eller noe sånt. sån at han ser ut som han er død i en viss periode.

Selv har jeg aldri helt stolt på Slur.. men dumbeldore er ikke akkurat dum.. så han har sikkert en veldig god grunn til å stole på han..

Når det gjalt harry potter så tror jeg at han forsteinet han sån at han skulle få med seg hva som skjedde. som et vitne. Men faren med det er jo at han kunne ha blitt oppdaga om noen gikk på han. og da ville han jo vært død han og..

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-12-05, 22:30   #12
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Jeg stiller meg helt åpen til bok nr 7 jeg. Den kan egentlig bikke alle veier

Dumbledore er dukker nok opp i nr 7 også, i en eller annen form. Og Severus Snape komme garantert til å være en alvorlig sur drittsekk ut den boken også

Det jeg er mest spent på er hvem denne andre skikkelsen som jakter på Voldemorts splittede sjeler er. Det blir en spanande bok... om et par år.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 05-12-05, 22:41   #13
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

du sier noe der HP... det kan gå i alle retninger. det er ting som tyder på at Dumbledore ikke er død, men det er også ting som tyder på at han virkelig døde, som bilde av han på kontoret sammen andre døde rektorer.

Jeg håper Rowling skriver så blekket spruter, for det hadde vært supert om det ikke tok så lang tid før den siste boka kom...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 06-12-05, 09:26   #14
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Hvor står det at det bare er døde rektorer som kommer på veggen, Jeef?

  Svar med sitat
Gammel 06-12-05, 10:53   #15
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Hvor står det at det bare er døde rektorer som kommer på veggen, Jeef?

på side 584
"and a new portret had joined the ranks of the dead headmasters and headmistresses of Hogwarts..."

I allefall forstår jeg det slik at det er kun døde rektorer som havner der...
(selv om jeg håper kjempemasse at Dumbledore kommer tilbake)

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 06-12-05, 15:47   #16
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Men det kan jo hende at han er i en tilstand der han er død.. men kan gjennopplives? kansje og bare av den som "drepte" han.. hadde vert litt tøft.. Det er jo så mange måte å dø halveis på i denne verden at det kan jo være mulig..

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-12-05, 16:34   #17
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Jeg tror dessverre at han ER død. OG at han ikke kommer tilbake. Basert på det som ble sagt i bok 5, da Sirius døde - at ingen kommer tilbake igjen. Dumbledore har dessuten sagt det flere ganger til Harry, de døde kan ikke vekkes opp igjen. Tror faktisk han sa det i sekseren også. En annen grunn til at jeg tror det, er at Harry plutselig kunne bevege seg igjen etter at Dumbledore var død. Formodentlig slutter forhekselsen å virke når den som utførte den, er død. Men sannsynligvis kan portrettet bidra med råd.

Det jeg tror, er at Dumbledore hadde avtalt med Snape at han, og ikke Draco, skulle ta Dumbledores liv. Jeg tror nemlig at Dumbledore visste at noe sånt kom til å skje - kanskje han visste om Dracos oppdrag?? Og at for å redde Draco fra å gjøre en Unforgiveable Curse, bad han Snape om å gjøre det i stedet. Siden Snape har vært en Death Eater, har han nok sikkert gjort sånne før, så for ham spilte det gjerne ikke så stor rolle - han er allerede "unforgiveable."

Det at Snape deretter sier til Harry (da Harry jakter på ham nedover mot utgangen) "no unforgeveable curses from you, Potter!" styrker min teori om at de er opptatt av å hindre at de unge gjør seg selv skade med en sånn curse. Det siste Dumbledore gjorde, var jo å prøve å få Draco til å gå over på den rette siden. Da han sa at Draco ikke kom til å drepe ham, var det fordi han hadde avtalt at Snape skulle gjøre det. Da han sa "Severus... Please.." like før han ble drept, var det ikke "Please don't kill me," som vi var ment å tro, men "Please kill me so Draco will not have to."

Harry ble forstenet for å unngå at han blandet seg inn og ble skadet eller drept. Det var viktigere enn Dumbledores eget liv.

Det har gått igjen og igjen at Dumbledore har bunnsolide grunner til å stole på Snape. Vi aner jo ikke hvilke grunner - det gjør ingen av personene i boken heller, fordi Dumbledore alltid nektet å snakke om det. Sånn VAR det bare. Og riktignok sier han at han kan ta feil og har tatt feil, men det med Snape var han veldig sikker på at han ikke tok feil om.

Og hva var det egentlig Snape sverget på til Narcissa og Bellatrix? Å passe på Draco, beskytte ham, og om nødvendig utføre det oppdraget som Voldemort hadde pålagt Draco. Det kunne han sverge uten problemer, for han og Dumbledore var allerede blitt enige om det.

Jeg tror også at det fins et og annet clue i det Dumbledore sa i ørske mens han drakk den potion'en i hulen. Det endte med "Kill me!" Vi var nok ment å tro at det var fordi han heller ville dø enn å ha sånne smerter, men enn om han bare gjentok ordren han hadde gitt Snape? Og var det ikke noe om at Hagrid hadde hørt at Dumbledore og Snape hadde kranglet? Det var sikkert det de kranglet om! Snape ville ikke drepe ham, men Dumbledore ville at han skulle holde løftet!

Jeg tror forøvrig at alt ender med at Harry vinner over Voldemort, at han og Ginny blir sammen igjen og sikkert gifter seg, og at Ron og Hermione også gjør det. Det skal jo være happy ending, ikke sant?

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-12-05, 19:12   #18
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Karin, vi er enige om noe, ser jeg. Men jeg vil påstå at det beviser at Humlesnurr ikke er død.

1. Humlesnurr fryser Harry under usynlighetskappen. Han må være vitne til det som skal skje, men uten at han settes i fare.

2. Når Humlesnurr prøver å overtale Draco til å ikke drepe ham sier han følgende:
"He told me to do it or he'll kill me. I've got not choice." "Come over to the right side, Draco, and we can hide you more completely than you can possibly imagine. What is more, I can send members of the Order to your mother tonight to hide her likewise. Your father is safe at the moment in Azkaban...when the time comes we can protect him too...come over to the right side, Draco...you are not a killer..."

Hva er det han foreslår her? Hva er den beste måten å skjule noen på? Å late som de er døde. Er ikke det akkurat det Humlesnurr er i ferd med å gjøre? Slur sier det allerede i den første boka, at han kan brygge en eliksir som kan gjøre noen levende død. Det er nærliggende å tro at Humlesnurr kan ha fått en sånn.
Teksten ovenfor er hentet fra den britiske utgaven. Den amerikanske utgaven har pussig nok med flere setninger, noe som belyser mitt poeng ganske så bra:

He told me to do it or he'll kill me. I've got no choice." "He cannot kill you if you are already dead. Come over to the right side Draco, and we can hide you more completely than you can possibly imagine. What is more, I can send members of the Order to your mother tonight to hide her likewise. Nobody would be surprised that you had died in your attempt to kill me -- forgive me, but Lord Voldemort probably expects it. Nor would the Death Eaters be surprised that we had captured and killed your mother -- it is what they would do themselves, after all. Your father is safe at the moment in Azkaban...When the time comes we can protect him too. Come over to the right side, Draco...you are not a killer..." Malfoy stared at Dumbledore.

3. Fawkes (Føniksen) prøver ikke å redde Humlesnurr. Det gjorde han både med Harry i Mysteriekammeret og med Humlesnurr i Føniksordenen. Vi vet at han var rett utenfor. Hvorfor kom han ikke til unnsetning?

4. Avada Kadavra er en unforgiveable curse, som vi vet. I ildbegeret sier den falske Galøye Bister at du virkelig må mene det for å klare å gjennomføre det. Han sier jo rett ut at hele klassen kunne ha sagt ordene med tryllestavene rettet mot ham, og alt han pådro seg var litt neseblod. Dette hentyder også Bellatrix DeMons i Føniksordenen. "Du må virkelig mene det, Harry! Du må virkelig ville påføre smerte, nyte den..." Det er derfor fullt mulig at Slur bare såvidt skadet Humlesnurr ved å ytre ordene uten å mene dem.

5. Føniksen Vulcan synger etter at Humlesnurr faller. Det ser ut til å gjøre noe med alle sammen, der de er samlet oppe i sykehusfløyen etter Humlesnurrs fall. Men det har en besnærende virkning på Madame Pomfrit. Hun slår hendene foran munnen og er overrasket. Hvorfor? Hun, av alle, vet best hvordan Vulcans tårer har legende kraft. Hun vet at det er heling på gang.

6. Hvor er tryllestaven til Humlesnurr? Vi vet at den falt, men ikke hvor den ble av. Alle trollmenn blir begravd med sin stav, som er brukket i to. Gygrid og Sneglhorn (Slughorn) synger om nettopp dette like før:
And Odo the hero, they bore him back home,
To the place that he'd known as a lad,
They laid him to rest with his hat inside out
And his wand snapped in two, which was sad.

Kanskje tryllestaven fremdeles er i Humlesnurrs besittelse, fordi han trenger den selv?

7. Hvor er liket? Det siste vi får vite om liket er at Harry kneler ved siden av det ved tårnets fot, og etter det vet vi ingenting. Vi får aldri se at det virkelig er ham som ligger under det flotte teppet på båren.

8. Ved begravelsen går båren opp i flammer, og Harry tror han ser syner: White smoke spiraled into the air and made strange shapes: Harry thought, for one heart-stopping moment, that he saw a phoenix fly joyfully into the blue, but next second the fire had vanished. Høres ikke dette kjent ut? Kan ikke Humlesnurr gjøre som Vulcan? Og selv om han var på båren, er det en smal sak for ham å holde ut flammene. I Fangen fra Azkaban sies dette: Non-magic people (more commonly known as muggles) were particularly afraid of magic in medieval times, but not very good at recognizing it. On the rare occasion that they did catch a real witch or wizard, burning had no effect whatsoever. The witch or wizard would perform a basic Flame Freezing Charm and then pretend to shriek with pain while enjoying a gentle, tickling sensation.

Nei, Humlesnurr er nok ikke ute av dette nei!

  Svar med sitat
Gammel 06-12-05, 20:55   #19
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Aahhh... Mesterlig argumentert! Jeg gir meg ende over! Veldig bra, masse jeg ikke hadde tenkt på!

Men at det var avtalt spill, det går du med på??? Om Dumbledore likevel er i live, er det jo en fantastisk bonus da... Men resten av teorien min faller ikke for det.

Lurer på hvorfor det var mer tekst i den amerikanske utgaven??? Det ser jo utvilsomt ut som om det er noen heftige hint der da.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-12-05, 21:44   #20
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Jeg tror at Rowling kanskje skrev de linjene opprinnelig, men fant ut at det var for avslørende og fjernet dem etterpå. Og at de ble med i den amerikanske ved en feil. Konspirasjonsteorien er jeg helt med på, det er avtalt spill hele greia, til og med den katastrofale turen til hulen der Humlesnurr må drikke den ekle drikken. Slur er på vår side, garantert.

Det er enda en ting som er med på å bekrefte vitne-teorien. Husker du hvem som kom til begravelsen? UFFERT! Eller Dolores Umbridge, som hun heter på engelsk. Hun hatet jo Humlesnurr, så hva har hun i begravelsen å gjøre? Jeg tror hun er der for å være vitne til at Humlesnurr faktisk er død, at han blir begravd. Det skal vises for hele verden at han er borte, Voldemort inkludert. Jeg tror også at det hele er iscenesatt sånn at Harry ikke skal stole på at andre redder ham ut av vanskelige situasjoner, han må stole på sine egne evner.

  Svar med sitat
Gammel 06-12-05, 22:48   #21
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Jeg er imponert over studiene som ligger bak disse teoriene! Jeg leser HP mer som underholdning fra bok til bok, men jeg kjenner igjen allt dere sier. Som jeg skrev lenger opp: Dumbledore kommer igjen i en eller annen form.

Jeg trekker litt paralell til når Obi-Wan Kenobi blir slått ned av Darth Wader i "a New Hope". Der sier Obi: "If you strike me down I will become more powerfull then you can ever imagine", så løfter han lyssverdet...

Ellers så må jeg si at jeg er skikkelig skuffet over de norske navnene... Nei takke meg til orginalutgaven.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 06-12-05, 22:50   #22
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Humlesnurr er jo omtrent en tro kopi av Gandalf, og vi vet jo alle at han falt ned i et stup i Morias miner og var tapt for alltid. Men han kom tilbake. Det vil også Humlesnurr gjøre.

  Svar med sitat
Gammel 07-12-05, 00:06   #23
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Humlesnurr er jo omtrent en tro kopi av Gandalf, og vi vet jo alle at han falt ned i et stup i Morias miner og var tapt for alltid. Men han kom tilbake. Det vil også Humlesnurr gjøre.

det er utrolig mange likhetstrekk mellom Harry Potter og det Tolkien skrev, så det er ikke vanskelig å finne ut hvor Rowling har fått inspirasjon. I den andre boken feks drar Harry og Ron inn i the forbidden forrest, og treffer på gigantiske edderkopper, og alle som har lest Hobbitten av tolkien skjønner hvor hun fikk den ideen fra.

Og som Albertine sier så er det ganske mange likhetstrekk meddom Gandalf og Dumbledore. både utsenemessig og tenkemåte, så jeg håper Dumbledore på en eller annen måte også dukker opp "fra de døde"

Jeg er også enig med HP her om at de norske navnene rett og slett er elendige... Jeg skjønner ikke vitsen med å oversette egennavn. Jeg har lest litt av ei bok på norsk, men ga opp for jeg satt bare og irriterte meg på oversettelsene (hadde lest de på orginalspråket først)

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-12-05, 00:08   #24
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Takk Albertine! Du har gitt meg nytt håp...

Å, kan ikke den damen bare SKRIVE??? Hun VET jo hva som skal skje!!!!

VI VENTER HER, JO!!!!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-12-05, 16:26   #25
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Dere altså Nå har jeg endelig lest boken, den har ligget der et halvt år. Jeg kom ikke igang med den fordi 5ern var så svart. Må nå er det gjort, og denne opplevde jeg ikke så svart. Så nå venter jeg også .. veldig på fortsettelsen. Jeg synes dere presentere gode teorier Karin og Albertine .. også synes jeg Snape spiller rollen sin irriterende godt.

Og ja, vi leser den da på originalspråket. Blir bare forvirret av de norkse oversettelsene.

Har du lest den latinske versjone også eller, Albertine? Eller den gammelgreske? Jeg er altså imponert over grundigheten i dine Potter studier.

__________________
-lig hilsen Guro

Sist redigert av guro : 12-12-05 kl 17:03.
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Likte dere Harry Potter-filmen? *spoilers!!* Iset Generell diskusjon 22 22-01-06 01:26
Bløffpåstander om Harry Potter forfatter Summer Nyheter / media 6 03-12-05 01:27
Jeg klarer ikke mer! (Vente på Harry Potter) Iset Generell diskusjon 12 17-10-05 23:29
Diskusjon og diskusjon.... Nille Generell diskusjon 4 05-05-04 18:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no