Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva er et sunt næringsinnhold?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-11-09, 21:21   #1
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien
Question

Hva er et sunt næringsinnhold?

Ofte leser jeg på produktene sine næringsinnhold.
Jeg har forstått det slik at karbohydrater på 10g eller mindre per 100g er ok/sunt.

Men hva med fett og proteiner?
Hva burde det ligge på?

Nå tenker jeg på produkter som består av ett helt måltid, f.eks kyllinggryte, og ikke enkle produkter som majones eller skinke

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 01:40   #2
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hva er ett sunt næringsinnhold?

Protein, nja, det er vel bare dagsbehovet sånn ca fordelt over måltidene ? Fettet fyller opp resten da. Om man feks trenger 75g protein på 2000 kcal dagsinntak blir det ca 300 kcal protein, eller 15% av energiinntaket.
Siden fett er dobbelt så energitett blir regnestykket her fort vemmelig, men om vi snakker energi istedenfor vekt, kan man si 15% protein og deretter en karbo/fettfordeling på feks 15+70.

dersom man spiser slik (typisk lavkarbo) og 2000 kcal om dagen blir det 75g karbo, 75 g protein og 160g fett. Dvs sånn ca 1 del karbo, 1 del protein og 2 deler fett. De i ketose øker bare opp fettet og senker karboen.

Det går sikkert an å øke karbo til 100g og fortsatt kalle det ok/sunt.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 13:23   #3
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Hmm..
Så det du sier, er at det er så og si umulig å finne "den perfekte" næringsinnhold per produkt, fordi det er det totale matinntaket som betyr noe?

Jeg visste jo forsåvidt at det er det totale matinntaket (kcal) som betyr noe, og skal jeg ha mine 72g karbs per dag (Lutz) er ikke nødvendigvis produkter med 10g karbs per 100 sunt nok.

Men det hadde vært greit å kunne sett på ett enkelt produkt i seg selv og si:
"Joda, denne kan jeg spise med god samvittighet, fordi det er lite karbohydrater, passe protein mengde og mye fett!" Problemet er jo at jeg ikke vet hva MYE fett eller proteiner er per produkt...

Kalorier og karbohydrater er to ting jeg har i boks, men fett og protein har jeg ikke peiling på, tallmessig...

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 15:51   #4
heltny
Medlem
 
heltny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 171
heltny er på en erverdig vei

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Jeg mener alt naturlig med mindre karbo er sunt. f.eks smør, det har vel 81g fett pr. 100gsmør, men jaggu sier en det er sunt.

Jeg mener også(!) at f.eks tunfisk ikke er helt best. magert. Jeg mener(!) jo igjenn at a´det skal være fett, og protein, naturlig, og så lenge det er naurlig, så kommer "sunnheten" av seg selv

__________________
Kjempevennlig hilsen Heltny!
bloggen min - gjerne komenter
+++=
heltny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf. Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 18:42   #5
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Opprinnelig lagt inn av heltny, her.

Jeg mener alt naturlig med mindre karbo er sunt. f.eks smør, det har vel 81g fett pr. 100gsmør, men jaggu sier en det er sunt.

Jeg mener også(!) at f.eks tunfisk ikke er helt best. magert. Jeg mener(!) jo igjenn at a´det skal være fett, og protein, naturlig, og så lenge det er naurlig, så kommer "sunnheten" av seg selv

Tunfisk har jo masse protein. Er jo flott det! Vil man ha fett i tillegg er lett å tilsette det via oljer, smør eller meieriprodukter.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 18:44   #6
heltny
Medlem
 
heltny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 171
heltny er på en erverdig vei

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Tunfisk har jo masse protein. Er jo flott det! Vil man ha fett i tillegg er lett å tilsette det via oljer, smør eller meieriprodukter.

Men i seg selv mener JEG at det ikke er optimalt. selfølgelig kan vi ikke bare leve på smør som med tunfisk, men sån som kjøtt,ost, fet fisk,..

gangske optimalt.

__________________
Kjempevennlig hilsen Heltny!
bloggen min - gjerne komenter
+++=
heltny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf. Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 10:00   #7
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Opprinnelig lagt inn av heltny, her.

Men i seg selv mener JEG at det ikke er optimalt. selfølgelig kan vi ikke bare leve på smør som med tunfisk, men sån som kjøtt,ost, fet fisk,..

gangske optimalt.

Ok, da er vi litt uenige der Jeg synes proteinkilder som kylling og tunfisk er topp jeg, fett er jo lett å legge til om man trenger det uansett. Men så følger jeg en annen filosofi også da.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 10:19   #8
lionesse
Medlem
 
lionesse sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Spania
Innlegg: 315
lionesse har en fantastisk aura rundt seglionesse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Man kan nok ikke tenke et sunt kosthold ut fra enkeltprodukter. Det er sammensetningen i løpet av dagen som må bety noe. Selv konsentrerer jeg meg mest om å holde karbohydratene på et lavt nivå. Proteiner og fett gir seg selv, nesten, ut fra de produktene vi har tilgjengelig på vårt kjøkken.

lionesse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egekomponert Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 11:36   #9
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Det må vel være et næringsinnhold som kroppen tåler og som leverer de næringsstoffene kroppen trenger

Kort oppsummering, egentlig mest for min egen del

Kroppen er en utrolig kompleks biologisk organisme, og vi mennesker har en utrolig bra metabolsk prosess som gjør at vi kan overleve lenge på forskjellige typer mat.

Hvis det ikke er mulig å finne fett kan du leve lenge på planter/stivelse (karbohydrater). Hvis det ikke finnes noen planter kan du leve på fett. Hvis du spiser det ene eller det andre så kompenserer kroppen ved å tære på eget fett og/eller protein. Slik kunne vi overleve under skiftende miljø.

Innholdet av fett og karbohydrater i maten er stort sett omvendt proposjonalt - hvis det er mye karbo er det lite fett og motsatt. (Gjelder ikke _alt_ - men generelt sett)

Hvis du ikke spiser fett vil kroppen danne fett fra karbohydratene du spiser. Siden kroppen er mest interessert i å overleve, mer enn noe annet, så dannes det insulin for å kontrollere blodsukkeret, siden høyt blodsukker er giftig. Uten insulin hadde du gått i sjokk og strøket med i løpet av kort tid etter å ha spist et halvt brød.

Det er hver enkelt celle i kroppen som er den endelige mottakeren av det du spiser - ikke magesekken.
Insulinet stimulerer cellene til å hente ut blodsukker fra blodstrømmen til bruk som energi. Når du spiser en høykarbo diett så vil cellene etterhvert bli insulinresistente (dvs at de ikke "hører" signalene fra insulinet). Kroppen kompenserer ved å lage mer insulin for å regulere blodsukkeret.

Siden kroppen bare kan ta opp en viss mengde blodsukker som energi i cellene blir overskuddet av karbohydrater omdannet til fett. Insulinet stimulerer også fettlagringen, som gjør at fettet lagres i fettcellene. Dette hjelper også å regulere blodsukkeret, ved å få blodsukkeret ut av blodomløpet.

Et høyt innhold av fett i kosten gjør at kroppen trenger minimalt med insulin for å regulere blodsukkeret. Fraværet av signalhormonet insulin gjør at mindre viktige hormoner, dvs signaler som ikke er viktig for å kunne overleve det neste døgnet, får bedre kår.

Mettet animalsk fett gjør celleveggene sterkere og mer motstandsdyktige mot oksidasjon, og inneholder aminosyrer som er viktige for de kjemiske prosessene i kroppen. Mangel på mettet fett gjør at celleveggene blir svakere siden kroppen bruker mer ustabilt fett (en- og flerumettet). Hjerte og hjerne er avhengige av gode cellevegger.

En liten digresjon: nesten alle typer friske celler kan bruke både blodsukker og ketoner som energi. Celler som er skadet kan kun bruke blodsukker. Eksempelvis kreftceller (ref warburg-effekten)

Kroppen trenger ca 30-50g karbohydrater om dagen for enkelte funksjoner bl.a. i hjernen. Hvis dette ikke finnes i maten vi spiser lager kroppen dette selv via glukogenese fra protein.

Konklusjon:
* Kroppen kan ikke lage alle typer fett vi ifra karbohydrater.
* Kroppen kan lage karbohydrater fra protein
* Kroppen trenger animalsk mettet fett for å ivareta biokjemiske prosesser

Så for å svare på det opprinnelige spørsmålet: Masse sunt animalsk mettet fett, endel proteiner og veldig lite karbohydrater. (Og selvsagt mye rent vann)

(Protein kan ikke dannes i kroppen, og vi er avhengige av å få dette inn via kosten)

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 15:11   #10
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Hmm..
Så det du sier, er at det er så og si umulig å finne "den perfekte" næringsinnhold per produkt, fordi det er det totale matinntaket som betyr noe?

Jeg visste jo forsåvidt at det er det totale matinntaket (kcal) som betyr noe, og skal jeg ha mine 72g karbs per dag (Lutz) er ikke nødvendigvis produkter med 10g karbs per 100 sunt nok.

Men det hadde vært greit å kunne sett på ett enkelt produkt i seg selv og si:
"Joda, denne kan jeg spise med god samvittighet, fordi det er lite karbohydrater, passe protein mengde og mye fett!" Problemet er jo at jeg ikke vet hva MYE fett eller proteiner er per produkt...

Kalorier og karbohydrater er to ting jeg har i boks, men fett og protein har jeg ikke peiling på, tallmessig...

Jo om du finner et måltid som har 25g protein, 25g karbo og 50g fett så er du nok på den fordeling du skal ha. Da står fettet for 70% av energiinntaket.

Et måltid bør bestå av ca det jeg skrev for at man kan få proteininntaket sånn ca fordelt og for at måltiden i seg selv ikke skal endre særlig på forbrenningen. Dersom man hadde spist all karboen til frokost, all proteinet til lunch og alt fettet til kvelds, ja da hadde det blitt bare tull. Helt motsatt hadde kanskje funka litt bedre.

Jeg passer egentlig på at jeg har protein i alle måltider, at jeg har nok fett pr måltid og at jeg ikke har for mye karbo. Og at jeg får i meg minst ett skikkelig måltid med nok grønt. Har en egen grense for karbo på ca 40% av måltidet. Over det blir det tydelige karbobivirkninger.

Det jeg forteller ungene er at de skal spise nok av alt. Både fett, protein og evt karbo.

Selv lager jeg sånn eggedrikk til frokost og da kan jeg justere måltidet slik jeg vil. Jeg posjonerer karboen til ettermiddag og kveld slik at blodsukkeret er stabilt hele dagen på jobb. For konsentrasjonen og for overskuddet.
Til lunsj blir det ofte salat med mye ost og pesto og olivenolje.
Til middag er det jo enkelt å lage noe med kjøtt + grønsaker og til kvelds koser jeg meg med feks mørk sjokolade, litt frukt, riskjeks med mye pålegg, etc.
Jeg trener noe (30-45min pr dag), så jeg må prøve å innta karbo uten at dette tuller med blodsukkeret og overskuddet og apetitten, men velger å spise mer karbo på kvelden altså.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 09:45   #11
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

Selv lager jeg sånn eggedrikk til frokost og da kan jeg justere måltidet slik jeg vil. Jeg posjonerer karboen til ettermiddag og kveld slik at blodsukkeret er stabilt hele dagen på jobb. For konsentrasjonen og for overskuddet.
Til lunsj blir det ofte salat med mye ost og pesto og olivenolje.
Til middag er det jo enkelt å lage noe med kjøtt + grønsaker og til kvelds koser jeg meg med feks mørk sjokolade, litt frukt, riskjeks med mye pålegg, etc.
Jeg trener noe (30-45min pr dag), så jeg må prøve å innta karbo uten at dette tuller med blodsukkeret og overskuddet og apetitten, men velger å spise mer karbo på kvelden altså.

Når du skriver "sånn eggedrikk", mener du eggemelk, eller en smoothie av noe slag? Hva har du i den drikken? Og hva spiser du ellers til frokost? (Eller lager du en smoothie som er et måltid nok i seg selv?)

Riskjeks (riskaker?) med pålegg, er det "lov" da? Det er jo masse karber i ris. Men de riskakene er jo lette, så det blir kanskje ikke mange gram per kjeks. Har bare aldri sett det på lavkarbo-diett før.

Overhodet ingen kritikk, jeg er bare nysgjerrig, prøver å finne på mer variasjon og muligheter selv.

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 15:40   #12
heltny
Medlem
 
heltny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 171
heltny er på en erverdig vei

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Nå ble kloke ord sakt!
Helt sant det ikke er mulig og leve på en matvare, så alt i alt startet (tror jeg?) JEG en dum diskusjon. Undskyld.

Men så klarer jo kroppen som sakt før her og lage gluktose, akuratt mengde den trenger til hjernen, og nedbryte og oppbygge aminosyrer til protein.

Men én måned uten fett, gir diare og død .

Men "variert" er jo viktig for mineraler, noen antioksidanter, vitaminene, og ja energien.

egg, lever, sild tror jeg det var som hadde ca alt, (utenom egg, lite vitamin C)

Huff jeg begynner igjenn. Undskyld

__________________
Kjempevennlig hilsen Heltny!
bloggen min - gjerne komenter
+++=
heltny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf. Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 16:28   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Opprinnelig lagt inn av heltny, her.

Men én måned uten fett, gir diare og død .

Ikke med bare en mnd. Jeg har veninner som lever praktisk talt fettfritt, og har gjort det i årevis. Om de er så sunne vet jeg ikke, men de lever da

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 17:38   #14
heltny
Medlem
 
heltny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 171
heltny er på en erverdig vei

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ikke med bare en mnd. Jeg har veninner som lever praktisk talt fettfritt, og har gjort det i årevis. Om de er så sunne vet jeg ikke, men de lever da

Jeg snakker nok om litt mindre fett. ca ikknoe.

__________________
Kjempevennlig hilsen Heltny!
bloggen min - gjerne komenter
+++=
heltny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf. Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 18:48   #15
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Opprinnelig lagt inn av heltny, her.



Men én måned uten fett, gir diare og død .

Jeg vil gjerne se kilden din på dette.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 20:48   #16
heltny
Medlem
 
heltny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 171
heltny er på en erverdig vei

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Jeg vil gjerne se kilden din på dette.

"Bedre uten Brød" , Kjempeflott..

Hvor kan jeg godt finne ut av, men har litt og bla gjennom først.

__________________
Kjempevennlig hilsen Heltny!
bloggen min - gjerne komenter
+++=
heltny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf. Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 20:58   #17
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Opprinnelig lagt inn av Filakia, her.

Når du skriver "sånn eggedrikk", mener du eggemelk, eller en smoothie av noe slag? Hva har du i den drikken? Og hva spiser du ellers til frokost? (Eller lager du en smoothie som er et måltid nok i seg selv?)

Riskjeks (riskaker?) med pålegg, er det "lov" da? Det er jo masse karber i ris. Men de riskakene er jo lette, så det blir kanskje ikke mange gram per kjeks. Har bare aldri sett det på lavkarbo-diett før.

Overhodet ingen kritikk, jeg er bare nysgjerrig, prøver å finne på mer variasjon og muligheter selv.

jeg spiser ikke for ketose, har alltid vært slank og jeg trener endel, så gjør ikke noe om jeg har feks 100g karbo om dagen, mer om jeg trener hardt. En riskake har vel 7g karbo tenker jeg og jeg spiser kanskje maks 3 pr dag og da med mye pålegg og majones, etc. Bare noe annet enn brød siden jeg likte det så godt før, men brød får jeg kviser og tørr hud av...riskjeks går fint.

Eggedrikk/eggemelk er varmt vann, smør, egg, kaffe, søtning. Så det er vel en smootie. Jeg trener om morgenen en halvtime raskere løping, løfter såvidt litt vekter og så drikker jeg vel en 4 egg + en klatt smør i en slik drikk og så går jeg på det til lunsj eller helt til middag alt etter hva jeg ønsker. Om jeg spiser lunsj blir det ofte en salat med endel ost og olje.

oppskriften finnes her et sted. Søk på eggemelk. Om jeg vil ha dessert så tar jeg frosne bær oppi til slutt. nam...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 23:47   #18
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Takk for svar!
Syntes det er vanskelig å tolke hvilke "hele" produkter (en rett) som er sunne/ok. Tenker på dette mest for de tidene jeg er på farten. Må innrømme jeg faktisk har glana litt på babymat produktene hehe. Spiste mye av det i ungdoms-tiden, og syntes faktisk de er veldig gode med litt salt!

Anyways, hvordan regner jeg ut hva mitt dagsbehov er?
Jeg ønsker å følge Lutz, altså 72 g karbohydrater per dag eller mindre. I boka hans står det ingenting/lite om hvor mye fett og protein man burde ha..
Kalorimessig tenker jeg min. 1600 kcal, max 1800 kanskje?

Noen som har et regnestykke til meg? Skulle gjerne googlet dette, eller sett i andre tråder, men vet ikke hva jeg skal søke på..

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 00:00   #19
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

1800 kcal

72g karbo = 288kcal
70g protein = 280kcal
140g fett = 1260kcal

totalt 1828 kcal (close, men det var på hoderegning hehe)

72g karb = 288kcal
55g protein = 220kcal
110g fett = 990kcal
totalt 1498kcal

__________________
You think it's FOOD you're eating?

Sist redigert av jvb : 17-11-09 kl 00:06.
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 09:32   #20
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Takk jvb!
Kan jeg spørre hvordan du regnet det ut?

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 23:32   #21
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Takk jvb!
Kan jeg spørre hvordan du regnet det ut?

1g karbo = 4kcal
1g protein = 4 kcal
1g fett = 9 kcal

Siden du skal ha 72 karber er det jo 288kcal
Så tok bare én del protein og to ganger fett:

1. 288 - x * 4 - 2x * 9 = 1498
2. 4x - 18x = 1498 - 288
4. 22x = 1210
5. x = 1210 / 22
6. x= 55
tattaaa!
altså 55 g protein (og dobbelt så mye fett)

hehe, det er 20 år siden jeg brukte førstegradslikning med en ukjent i praksis

__________________
You think it's FOOD you're eating?

Sist redigert av jvb : 18-11-09 kl 23:39. Årsak: forkortet likningen litt
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 23:56   #22
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Hehe takker og bukker!
Jeg visste det hadde noe med at fett har mer kcal enn protein/karbo ol,
men kunne ikke tallene og utregningen

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sånn aprops sunt og ikke sunt Goggen Generell ernæringsdebatt 2 15-02-09 22:25
Næringsinnhold.no Søster Lavkarbo generelt 6 24-07-08 14:20
Næringsinnhold i sukkerroerfiber Ullabulla Generell ernæringsdebatt 2 01-07-07 01:36
Næringsinnhold... Metalpus. Ketolysekuren 8 17-07-06 18:18
Næringsinnhold sukkerroefiber AnnaV Spørsmål og svar 2 24-05-06 18:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no