Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Høyere makspuls/pulsgrenser på lavkarbo?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-10-09, 18:24   #1
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Høyere makspuls/pulsgrenser på lavkarbo?

Jeg har trent mye med pulsklokken min tidligere. Jeg har aldri testet makspulsen min, men 208 passer bra med erfaringer fra pulsspinn og pulsstep. 206 har jeg tidligere touchet to-tre ganger, da ser jeg hvitt og holder på å gå i bakken, så i det området burde det være.

Jeg har hatt et labert treningshalvår siden mai og vet jeg er i dårlig form nå. Da bruker jeg å ligge høyere i puls i snitt i løpet av en time. Etter jeg begynte å trene her i USA og på ketose har det derimot tatt helt av. I går var jeg på 55 min step og hadde snittpuls på 89% og maks på 98%, spinningtimen på søndag gav meg snittpuls på 85% - og det var med 10-15 minutters egenoppvarming selv der pulsen ikke var over 70%. Timene er knallharde og enda hardere siden jeg er i dårlig form, men likevel. Jeg har aldri klart å ha slike snittpulser tidligere - lenge før det er jeg så sur at jeg holder på å forgå.

Kan dette skyldes ketosen? At jeg ikke danner syre som vanlig lengre og derfor ikke har noe som stopper meg på samme måte? Nå blir jeg også sur, men først og fremst av styrketrening, ikke av kondistrening...

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 18:36   #2
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Høyere makspuls/pulsgrenser på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Jeg har trent mye med pulsklokken min tidligere. Jeg har aldri testet makspulsen min, men 208 passer bra med erfaringer fra pulsspinn og pulsstep. 206 har jeg tidligere touchet to-tre ganger, da ser jeg hvitt og holder på å gå i bakken, så i det området burde det være.

Jeg har hatt et labert treningshalvår siden mai og vet jeg er i dårlig form nå. Da bruker jeg å ligge høyere i puls i snitt i løpet av en time. Etter jeg begynte å trene her i USA og på ketose har det derimot tatt helt av. I går var jeg på 55 min step og hadde snittpuls på 89% og maks på 98%, spinningtimen på søndag gav meg snittpuls på 85% - og det var med 10-15 minutters egenoppvarming selv der pulsen ikke var over 70%. Timene er knallharde og enda hardere siden jeg er i dårlig form, men likevel. Jeg har aldri klart å ha slike snittpulser tidligere - lenge før det er jeg så sur at jeg holder på å forgå.

Kan dette skyldes ketosen? At jeg ikke danner syre som vanlig lengre og derfor ikke har noe som stopper meg på samme måte? Nå blir jeg også sur, men først og fremst av styrketrening, ikke av kondistrening...


trening blir nok litt vanskligere, men gir nok mere resultater i tillegg

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 20:01   #3
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Høyere makspuls/pulsgrenser på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup, her.

trening blir nok litt vanskligere, men gir nok mere resultater i tillegg

Nei, det er ikke det jeg spør om.

Jeg lurer på om det er tilfelle at jeg kan presse meg høyere på ketose og isåfall hvorfor? Og om eventuelt makspulsgrensen min kan ha flyttet seg sånn helt av seg selv.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 20:13   #4
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Høyere makspuls/pulsgrenser på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Nei, det er ikke det jeg spør om.

Jeg lurer på om det er tilfelle at jeg kan presse meg høyere på ketose og isåfall hvorfor? Og om eventuelt makspulsgrensen min kan ha flyttet seg sånn helt av seg selv.

kansje du bare har mere energi, rett og slett.

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 22:17   #5
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Høyere makspuls/pulsgrenser på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup, her.

kansje du bare har mere energi, rett og slett.

Jeg tror egentlig ikke det heller. At trening er tyngre for kroppen forstaar jeg, jeg er 10-15 kilo tyngre enn jeg var og i darligere form. Men jeg forstaar ikke at jeg kan ligge saa hoyt i puls i snitt. Jeg skal vaere paa grensen til anaerob trening da og da skal jeg ikke kunne holde 55 minutter som jeg gjor. Og 98% uten aa fole jeg skal do (ja, det er vondt, men ikke saa vondt) er ogsaa helt feil - det er jo saa anaerobt det blir og likevel kjennes det ikke saann.

Min tanke er at jeg maa justere makspulsen opp - men jeg vil gjerne hore om det er flere som har lignende erfaringer. Jeg har forresten en Polarklokke type FT40 om det skulle ha noe si og batteriet var nytt ved nyttaar.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 12:42   #6
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Høyere makspuls/pulsgrenser på lavkarbo?

Makspuls og syreterskel skal nok være den samme. Mitt stalltips er at du er kanskje ikke så dårlig form som du vil ha det til? Du har mentalt overskudd og er motivert, kombinert med et bra grunnlag fra tidligere, så klarer du å holde 89% i snitt på under en time uten problem.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 23:45   #7
Marie 68
Juniormedlem
 
Marie 68 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 16
Marie 68 er på en erverdig vei

Sv: Høyere makspuls/pulsgrenser på lavkarbo?

Hei
Jeg er ny her inne, og ny når det gjelder å trene i ketose.
Ser at du ikke fikk noe klart svar på spørsmålet ditt, og jeg lurer også på om ketose påvirker treningspulsen.

Jeg er i veldig god form (treningsinstruktør), og har brukt pulsklokke i 5 år.
Jeg tok en test for å fastslå makspulsen når jeg begynte å bruke den (egentest på mølle), og la til litt ekstra for sikkerhets skyld, makspulsen ble målt til 196.

Fredag hadde jeg spinningtime, og slet med å holde pulsen i rett sone (den var for høy), på en pulstopp kom den opp i 196 uten videre anstrengelse, jeg holdt igjen fordi jeg følte meg usikker.

Jeg startet på LCHF for 2 uker siden, og har kun merket at beina er tyngre på trening inntil fredag da pulsen løp løpsk.
Jeg trodde dette hadde noe med at jeg begynte på Ritalin (3 dager før LCHF), men etter å ha lest innlegget ditt blir jeg usikker.

Jeg tror ikke det har noe med god form å gjøre, heller ikke energi.

Noen som vet???

Marie 68 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 23:47   #8
Marie 68
Juniormedlem
 
Marie 68 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 16
Marie 68 er på en erverdig vei

Sv: Høyere makspuls/pulsgrenser på lavkarbo?

Glemte å nevne at jeg har gått ned 3,5 kg, og da går alltid treningspulsen min ned.

Marie 68 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 00:15   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Høyere makspuls/pulsgrenser på lavkarbo?

Jeg opplevde faktisk det motsatte. Trening i ketose kjentes tyngre, men pulsen steg ikke som den gjør når jeg ikke er i ketose. Fikk aldri den helt høye pulsen, uansett hvor tungt det kjentes.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 14:02   #10
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Sv: Høyere makspuls/pulsgrenser på lavkarbo?

Jeg opplevde at pulsen steg rett i været under trening etter at jeg begynte på Ketolysekuren. Jeg hadde et ganske godt treningsgrunnlag i bunnen i utgangspunktet, men de første ukene på ketolyse hadde jeg en følelse av å løpe på en vegg.

Selv om jeg nå går på et litt mindre strengt regime (prøver å holde meg under 50 karb/dag) stiger pulsen forsatt veldig fort under oppvarmingen og er generelt høyere enn før, men når jeg først får i gang kroppen har jeg bedre utholdenhet. Det største "problemet" er faktisk å komme seg igjennom opppvarmingen da kroppen føles utrolig tungstartet under treningsøktene og så stiger kapasiteten ut over treningen.

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 14:50   #11
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Høyere makspuls/pulsgrenser på lavkarbo?

Jeg kan garantere dere at utholdenhet over en viss intensitet uten blodsukker ikke kan utføres på max ytelse. Men det er derved ikke sagt at hjertet ikke kan gå til maks selvom feks løpefarten ikke er maks.

Puls er noe som varierer med person, form og dagsform så vet ikke hva som er typisk.

Uten blodsukker blir fort ytelsen nede på liksom 75% fart og da har jeg trøbbel med å få beina til å lystre slik at jeg får tatt i til høy puls. Puster som bare det, men beina vil ikke gi alt.

Men det er ikke farlig å gi alt...

Syre dannes ikke direkte fra anaerob energiproduksjon, men indirekte for å forhindre at musklene "kramper" eller stivner helt. Så det er mer komplekst som så.

For meg også føles det anderledes. Når jeg presser uten blodsukker blir jeg ikke særlig stiv, men har bare mindre kraft, akkurat som om jeg er i dårlig form. Det føles derimot bare tuuungt.

Den økte fettforbrenningen jeg har fått etter kostholdsendring er iallefall bare positivt.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 20:04   #12
Marie 68
Juniormedlem
 
Marie 68 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 16
Marie 68 er på en erverdig vei

Sv: Høyere makspuls/pulsgrenser på lavkarbo?

Jeg trente ikke maks da pulsen fløy opp til 196, jeg holdt endel igjen..fordi jeg ble usikker..men i går var den helt normal igjen

__________________


Marie 68 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning Mr. Muscle Lavkarbo generelt 243 26-02-15 21:14
1 år på lavkarbo og høyere blodsukker Homer Simpson Lavkarbo generelt 16 09-12-08 23:15
Høyere kolesterol Fungirl Ketolysekuren 31 04-12-08 23:44
Høyere kroppstemperatur? Frk. Fryd Spørsmål og svar 1 30-07-07 22:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no