Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Tilvenning og kastrering av katt

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-05-12, 11:47   #1
*Røyskatt*
Medlem
 
*Røyskatt* sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 78
*Røyskatt* er på en erverdig vei

Tilvenning og kastrering av katt

Jeg skal nå overta en hannkatt Denne er ikke kastrert, og for meg er det viktig å få dette gjort ganske kjapt. Men brde jeg vente ett par uker etter å ha overtatt den, slik at han er tryggere på huset og oss først?

Og hva kan jeg forvente etter kastreringen av ubehag/sykdom etc? Har bare hatt hokatter før, så er usikker på om det er verre for hannkattene?

Og til sist, holder det å chippe katten? Eller burde den ha halsbånd? Jeg er egentlig imot halsbånd på katt, men her jeg bor er det mye villkatter som blir avlivet, og jeg vil jo at det skal være tydelig at denne katten er eid..

__________________


*Røyskatt* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ett sted mellom Lindberg og moderat Lchf Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 15:57   #2
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Tror jeg ville vente til katten er trygg på dere og sitt nye hjem før kastrering.
Lite ubehag etter kastrering for hannkatter. Da jeg kastrerte min hannkatt var han helt seg selv etter at bedøvelsen hadde gått ut - ingen problemer

Dersom det er flere villkatter som har blitt avlivet ville jeg hatt på halsbånd, men sørg for å bruke ett som går opp av seg selv hvis han setter seg fast.

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 16:05   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av kennygirl, her.

Dersom det er flere villkatter som har blitt avlivet ville jeg hatt på halsbånd, men sørg for å bruke ett som går opp av seg selv hvis han setter seg fast.

Enig ... finnes sånne med strikk eller trykknapp som de får av dersom det sitter fast...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 18:14   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Jeg hadde kastrert den med en gang. Er det mulig å få den kastrert før dere får den i hus?

Det er jo et mye større inngrep når små pusefrøkener steriliseres (eller kastreres, man fjerner jo "alt") enn med pusemonsen, det er vel bare et par sting etterpå.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 09:33   #5
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Stakkars katt...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 11:25   #6
Fancy
Medlem
 
Fancy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 34
Innlegg: 282
Fancy er ny på veien

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Det er bare og kastrer, jeg tror ikke det vil utgjøre noe forskjell om du venter eller ikke! Å det er godt å se de som ser verdien av å kastrere både ho, og hankattene sine! Alle mine katter har vært det

Du må regne med å gi pusen fòr egnet til katter som er kastrert. Hankatter har stor sjansen for bli fete og late. Flertallet blir mer kosete å husvarme. Kastrering på hankatter er en utrolig lett prosedyre, å de kommer seg innen 1 uke! Som regel før også.

Fancy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 07:32   #7
*Røyskatt*
Medlem
 
*Røyskatt* sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 78
*Røyskatt* er på en erverdig vei

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Stakkars katt...


-

Hva får deg til å skrive dette? At den skal kastreres?

__________________


*Røyskatt* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ett sted mellom Lindberg og moderat Lchf Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 07:37   #8
*Røyskatt*
Medlem
 
*Røyskatt* sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 78
*Røyskatt* er på en erverdig vei

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Til resten av dere, katten ble overtatt fort grunnet allergi hos tidligere eier, men har tilpasset seg veldig godt. Det er sannsynligvis den latente, men mest stabile katten jeg noensinne har hatt. Han kastreres om en liten uke, men jeg har vent han til kastratfôret allerede ;-) han har blitt ett fullverdig familiemedlem. Jeg er fortsatt i tenkeboksen på halsbånd..

__________________


*Røyskatt* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ett sted mellom Lindberg og moderat Lchf Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 07:38   #9
*Røyskatt*
Medlem
 
*Røyskatt* sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 78
*Røyskatt* er på en erverdig vei

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Det skulle selvsagt stå lateste, ikke latente. Autokorrekt på telefonen.

__________________


*Røyskatt* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ett sted mellom Lindberg og moderat Lchf Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 08:36   #10
Fancy
Medlem
 
Fancy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 34
Innlegg: 282
Fancy er ny på veien

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Ser andre har foreslått halsbånd med strikk, eller slik "Klikk" lås som åpner seg lett, skal pusen sette seg fast. Det anbefaler jeg! Jeg bruker det på min, å har brukt det på alle. Å jaggu har de satt seg fast, for halsbånd har jeg kjøpt nytt mange ganger. :P Monsen min har halsbånd til alle tider, har hatt det siden han var kattunge. Å klarer "jakte" rundt bjella på den også.

Fancy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 12:35   #11
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av *Røyskatt*, her.

Hva får deg til å skrive dette? At den skal kastreres?


Ja.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 18:03   #12
Fancy
Medlem
 
Fancy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 34
Innlegg: 282
Fancy er ny på veien

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Ja.


-

Hva er så fælt med at fler og fler kastrerer huskattene sine? slik at man slipper overflod av kattunger? Å dyrebeskyttelser i hvert fylke som har overflod av kattunger folk dropper i esker, søppelsekker, å andre ting?

Med mindre man driver godkjent oppdrett, syns jeg det skulle vært en plikt å kastrere kattene sine.

Fancy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 19:22   #13
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Fancy, her.

Hva er så fælt med at fler og fler kastrerer huskattene sine?


Når jeg skriver "stakkars katt" mener jeg nettopp det. På individnivå. Det er mange problemer her i verden som kunne vært løst med kastrering - men det blir heldigvis ikke gjort.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 19:27   #14
Fancy
Medlem
 
Fancy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 34
Innlegg: 282
Fancy er ny på veien

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Når jeg skriver "stakkars katt" mener jeg nettopp det. På individnivå. Det er mange problemer her i verden som kunne vært løst med kastrering - men det blir heldigvis ikke gjort.


-



Ja ok..

Fancy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 20:26   #15
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Hatt (og har) både ho og hann katter, men ikke hatt halsbånd på de siden jeg som 14-åring opplevde at katten kom hjem med pustevansker. Det var med strikk, men får ikke til å stole helt på de. Heldigvis gikk det bra da.

Våre er chippet, og med mindre de villkattene som blir avlivet av folk med gevær så burde det holde. Jeg er selv fra bygda, og vet at det ikke alltid er slik at katter avlives hos vetrinæren.. Mine er også utekatter, da vi ikke bor i sentrum eller langs hovedvei. Er villkattene avlivet hos vetrinær, så skal de være sjekket for chip først.

__________________
Delmål 1 - Under 100. I MÅL!!! (etter 2 uker og 4,5kg ned)

Delmål 2 - 90

Delmål 3 - normalvekt 70-75
bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 21:21   #16
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Vi fikk en hunkatt omplassert til oss og vi steriliserte henne etter en uke. Det var akkurat som om hun forstod at dette ble gjort for hennes eget beste og hun ble totalt knyttet til meg med en gang hun våknet av narkosen.
Søøte Nastja-pusen min.

Når det gjelder halsbånd er jeg også veldig i mot det, for jeg har sett en som hang fast en gang. Men kanskje en grei løsning i dette tilfellet?

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 21:26   #17
Fancy
Medlem
 
Fancy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 34
Innlegg: 282
Fancy er ny på veien

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Jeg må bare pirke litt. :P

Både ho, og hankatter blir pr. dags dato kastrert! Å sterilisere ho-katter har nesten ingen hensikt. Men man sier sterilisering for "Gammel dags skyld".

Sterilisering er at man kutter egglederne, men disse kan like fort gro sammen igjen. Løpetiden forsvinner ikke, å sjansen for katte aids øker. Når de kastrerer fjerner de alt, noe som fjerner løpetid, utelukker sjans for livmor kreft, å totalt utelukker sjansen for kattunger.

Fancy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 21:29   #18
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Fancy, her.

Jeg må bare pirke litt. :P

Både ho, og hankatter blir pr. dags dato kastrert! Å sterilisere ho-katter har nesten ingen hensikt. Men man sier sterilisering for "Gammel dags skyld".

Sterilisering er at man kutter egglederne, men disse kan like fort gro sammen igjen. Løpetiden forsvinner ikke, å sjansen for katte aids øker. Når de kastrerer fjerner de alt, noe som fjerner løpetid, utelukker sjans for livmor kreft, å totalt utelukker sjansen for kattunger.

Helt riktig! Min katt er egentlig kastrert. Men t.o.m vetrinæren vår kalte det sterilisere. Så da blir det vel til at man sier det.

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 21:31   #19
Fancy
Medlem
 
Fancy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 34
Innlegg: 282
Fancy er ny på veien

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Helt riktig! Min katt er egentlig kastrert. Men t.o.m vetrinæren vår kalte det sterilisere. Så da blir det vel til at man sier det.

Ja, det sier vår vetrinær også! Som regel pleier folk bli paffe når jeg forteller at "nei.. Hun katten din er nok kastrert"

For nei! Det er hankatter som blir kastrert.

Fancy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 22:56   #20
Hapzen
Medlem
 
Hapzen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Bergen
Alder: 36
Innlegg: 103
Hapzen er på en erverdig vei

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Mine foreldre sin katt ble kastrert, men hun har fortsatt fått løpetid. Vil det si at hun bare er sterilisert???

__________________
Mvh Helene
Delmål 1: 70 kg ---- NÅDD, Delmål 2: 65 kg ---- NÅDD
Delmål 3: 62 kg, Endelig mål: 60 kg
Hapzen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbo, mer aktivitet :-) Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 23:11   #21
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Tilvenning og kastrering av katt

tips...be veternæren tatovere ID i øret på katten. da er det lettere for andre å vite at den er eid, og ergo levere den inn til veterinær for scanning av chip om den blir borte og noen finner den

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 23:17   #22
Fancy
Medlem
 
Fancy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 34
Innlegg: 282
Fancy er ny på veien

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Hapzen, her.

Mine foreldre sin katt ble kastrert, men hun har fortsatt fått løpetid. Vil det si at hun bare er sterilisert???

Da er hun nok sterilisert, ja.

Fancy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 09:12   #23
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Hapzen, her.

Mine foreldre sin katt ble kastrert, men hun har fortsatt fått løpetid. Vil det si at hun bare er sterilisert???

Må ikke være kun sterilisert.. Personlig har leg ikke opplevd det, men en av grunnene for å kastere en hunkatt tidlig, før kjønnsmoden alder, er for å forhindre den type oppførsel. Det blir ihvertfall sagt at katten kan fortsette å oppføre seg som at den har løpetid etter kastrering, dersom den allerde er så gammel at den har har hatt løpetid mange ganger. Har ikke noen harde fakta her, så kan ikke love at det er 100% sikkert, men vet ikke om noen vetrinærer som kun steriliserer heller Finnes det?

__________________
Delmål 1 - Under 100. I MÅL!!! (etter 2 uker og 4,5kg ned)

Delmål 2 - 90

Delmål 3 - normalvekt 70-75
bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 09:37   #24
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av bligravid?, her.

Må ikke være kun sterilisert.. Personlig har leg ikke opplevd det, men en av grunnene for å kastere en hunkatt tidlig, før kjønnsmoden alder, er for å forhindre den type oppførsel. Det blir ihvertfall sagt at katten kan fortsette å oppføre seg som at den har løpetid etter kastrering, dersom den allerde er så gammel at den har har hatt løpetid mange ganger. Har ikke noen harde fakta her, så kan ikke love at det er 100% sikkert, men vet ikke om noen vetrinærer som kun steriliserer heller Finnes det?

Så langt i min karriære som veterinærsykepleier så har jeg kun vert borti sterilisering av hunnkatter. I tilfeller hvor eier ønsker det, så kan vi selfølgelig kastrere. Gjerne i forbindelse med keisersnitt

Det stemmer at katter som er nøytralisert kan vise innlært adferd i forbindelse med løpetid. dette er oftest hos eldre katter, som du sier har hatt løpe tid en del ganger før den ble nøytralisert. Det er altså ikke hormonstyrt, men innlært adferd som viser seg

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 10:03   #25
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Da satser jeg på at du med udannelse har innsikt, og kan neste gang legge litt mer vekt bak den påstanden! Er ganske sikker på at mine har fått fjernet alt, mener det var det veterinæren sa, det var også et ganske omfattende inngrep. Det var ihvertfall forståelsen jeg fikk. Har derimot ingen oversikt over vanlig praksis.

__________________
Delmål 1 - Under 100. I MÅL!!! (etter 2 uker og 4,5kg ned)

Delmål 2 - 90

Delmål 3 - normalvekt 70-75
bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Schrødingers katt VSB Trening 10 29-04-12 12:41
Tilvenning av progressive briller? Charlott Generell diskusjon 23 20-10-11 20:17
Tung tilvenning? Går det over? Anerikke Lavkarbo generelt 4 18-02-10 12:55
Tilvenning til lavkarbo Cornelia Lavkarbo generelt 9 08-05-09 15:09
Katt og ormekur.. Amica Generell diskusjon 11 01-05-05 00:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no