Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-11-13, 23:32   #126
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

Jo mer vann jeg drikker, jo tørstere blir jeg. Hva kommer det av, tro? Vane?

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 00:25   #127
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

Altså, du er ikke NØDT til å drikke tre liter med vann samme hva folk sier. Det er så tullete sagt av folk. Drikk så mye du føler du har behov for du, FullFres

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 00:31   #128
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Altså, du er ikke NØDT til å drikke tre liter med vann samme hva folk sier. Det er så tullete sagt av folk. Drikk så mye du føler du har behov for du, FullFres

Tja, kroppen trenger 2,5l bare for å holde de vanlige prosessene i gang, og det er når man ikke er i ekstremsituasjoner som f.eks trening, ketose e.l. Jeg syns tre liter høres veldig lite ut jeg!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 00:33   #129
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

Om man ikke orker å drikke mer eller ikke får det til, så MÅ man absolutt ikke. Individuelt og sånn.

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 00:34   #130
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Om man ikke orker å drikke mer eller ikke får det til, så MÅ man absolutt ikke. Individuelt og sånn.

Men da får man heller ikke lov til å klage på at man er slapp, har hodepine e.l..

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 00:38   #131
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

Sånn kan jeg også.

Man får i seg ganske mye vann igjennom mat etc, og om man ikke har problemer som kommer av dehydrering så er det faktisk ingen grunn til å presse seg selv til å drikke. Alle er forskjellige, vi har forskjellig behov for væske.

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 14:53   #132
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

Enig med vaskeklut. Hvorfor i alle dager skal man sitte og tylle i seg litervis med vann dersom man ikke har behov for det? Jeg bruker urinfarge som en pekepinn på om jeg har fått nok væske i meg eller ikke (og legg merke til at jeg skriver væske og ikke vann ).

http://m.klikk.no/helse/dinkost/erna...icle612086.ece


Sist redigert av Cyan : 15-11-13 kl 14:58.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 14:55   #133
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

2.5 liter minimum... Hvor har du det i fra Carisma?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 15:09   #134
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

Jeg har holdt på med lavkarbo siden 2007, sant nok ikke Ketolyse, men en ED-tilnærmet i begynnelsen. Jeg har alltid hatt problemer med å få i meg de mengdene med vann man anbefaler her. Har virkelig prøvd, med fancy flasker med meg, sitron/ingefær/agurk i, isbiter etc. Jeg blir skikkelig stresset av det, og når jeg ikke tenker på det hele tiden, drikker jeg i gjennomsnitt en liter rent vann i døgnet.
Jeg får vondt i halsen av å drikke vann. Det er svært ubehagelig, og det føles for "stort" å drikke på en måte. Kan få kvelningsfornemmelser og får lyt til å spy. Vel å merke når jeg drikker for å drikke, ikke når jeg drikker for jeg er tørst.
På tross av dette har jeg gått ned kilo (ca 20), klarer å holde vekta, har ikke hodepine og er ikke dehydrert. Jeg fungerer faktisk helt utmerket!
Jeg får jo i meg annen væske, som kaffe, te, ferskpresset grønnsaksjuice, saft uten sukker osv.

Det aller beste er sikkert å få i seg mer enn meg. Men som en opplysning da, kan det jo være av interesse for andre at ikke alle drikker minst 3 liter om dagen og fungerer likevel.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 16:22   #135
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

Spis når du er sulten, drikk når du er tørst, enkelt og greit

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 17:32   #136
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

De 2.5 litrene Carisma snakker om, stemmer nok, de, men da er det ikke tatt høyde for alt man får i seg gjennom maten.
Og som Cyan sier, vi snakker VÆSKE, ikke vann. Et væskeregnskap ta ikke hensyn til hva slags væske man inntar. Klart man ideelt sett burde drikke mest rent vann, men flere enn meg sliter veldig med det. Jeg blir regelrett kvalm feks.
Om man så bare lager veldig svak saft, endres osmolaliteten og jeg kan fint drikke den uten plager.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 20:17   #137
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Spis når du er sulten, drikk når du er tørst, enkelt og greit

Nettopp. Akkurat.

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 20:37   #138
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

Kan være fryktelig skummelt å komme med tommelfingerregler her inne på forumet.

Med fryktelig forbehold om alle aspekter på individuelle forskjeller osv osv så bruker man gjerne si følgende:

Når tisset er guloransje over tid, så har man kanskje ikke nødvendigvis en god væskebalanse.
Når tisset er lyst lyst gulaktig til blankt hvitt, så er man iallefall tilstrekkelig hydrert i kroppen.

Om man må drikke 1 glass vann eller 2,5 ltr vann for å få tilstrekkelig væskebalanse i kroppen sin vil derfor variere fra person til person. Bruk tissefargen som en indikator, det funker for sikkert mer enn 99% av befolkningen.
Hvis noen sier du må drikke minst 2,5 ltr vann eller noe slikt, så er ikke det nødvendigvis riktig. Ei heller en forutsetning for å gå net i vekt gjennom å forbrenne fett.
Men, at man bør tilstrebe å være i væskebalanse i kroppen, gjerne litt overbalansert, er nok ingen dum idè ift de kjemiske prosesser i kroppen som livnærer seg av tilstrekkelig med tilgang på væske.

Men det er vel som en annen sa det her inne, føler man seg slapp, dehydrert, tung i hodet, lite energi, men ikke har noen kjente eller ukjente sykdommer, så er det ikke så dumt å sjekke fargen på eget tiss. Kanskje du bare er litt underernært på væske?

Antoinette og langaard: Spis når du er sulten check. Men å bare drikke når man er tørst er egentlig ikke et så bra råd sånn rent fysiologisk sett ut fra hvordan væskebalansen styres i kroppen. Men ok, populistisk sett så kan man vel si at drikk når du er tørst, eller helst litt før :-)

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 12:11   #139
Fullfres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 4.882
Fullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt likt

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

Oi. Dette er visst noe folk føler sterkt for. Her går diskusjonen høyt, og det er så bra!

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Lag grønn te, tynn kaffe eller vann m/kraft av sitron. Alle disse hjelper meg til å drikke mer vann. Jeg drikker i tillegg ganske mye rent vann helt siden jeg møtte kona siden hun drikker av litersflaske hele tiden og det har smittet over. Skaff deg drikkeflaske (min er sånn voss-sak) og ha den med deg overalt og fyll den jevnlig!

Ang salt så jeg på Matagentene der de snakka om "fleur de sel", som koster 180 ganger vanlig salt, men det er jo akkurat det samme krystallet. Selv om det hadde vært forskjell så skal vi jo ikke ha i oss så mye salt at det ville tilført nevneverdig med næringsstoffer inn i kosten vår enn f.eks. den halvkiloen+ med grønnsaker jeg skal spise hver dag.

Vanlig uraffinert havsalt kan du kjøpe på helsekosten til 30 kr kiloen. Det er billigere og MYE bedre enn alle de raffinerte typene som koster skjorta!

Det er jo et alternativ med drikkeflaske selvsagt. Jeg har prøvd det noen ganger uten den store suksessen, men det betyr jo ikke at man ikke kan prøve igjen

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Altså, du er ikke NØDT til å drikke tre liter med vann samme hva folk sier. Det er så tullete sagt av folk. Drikk så mye du føler du har behov for du, FullFres

Hehe godt å høre, vaskeklut Jeg må nok drikke mer og oftere enn jeg gjør, for jeg drikker overhodet ikke nok. Det kjenner jeg på formen også.

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Enig med vaskeklut. Hvorfor i alle dager skal man sitte og tylle i seg litervis med vann dersom man ikke har behov for det? Jeg bruker urinfarge som en pekepinn på om jeg har fått nok væske i meg eller ikke (og legg merke til at jeg skriver væske og ikke vann ).

http://m.klikk.no/helse/dinkost/erna...icle612086.ece

Ja det gjør jeg også. Og jeg legger merke til at de dagene jeg drikker bare når jeg husker på det, er formen dårligere og tisset mye mørkere. Så jeg må helt kalrt "tvinge" meg selv til å drikke mer altså!

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg har holdt på med lavkarbo siden 2007, sant nok ikke Ketolyse, men en ED-tilnærmet i begynnelsen. Jeg har alltid hatt problemer med å få i meg de mengdene med vann man anbefaler her. Har virkelig prøvd, med fancy flasker med meg, sitron/ingefær/agurk i, isbiter etc. Jeg blir skikkelig stresset av det, og når jeg ikke tenker på det hele tiden, drikker jeg i gjennomsnitt en liter rent vann i døgnet.
Jeg får vondt i halsen av å drikke vann. Det er svært ubehagelig, og det føles for "stort" å drikke på en måte. Kan få kvelningsfornemmelser og får lyt til å spy. Vel å merke når jeg drikker for å drikke, ikke når jeg drikker for jeg er tørst.
På tross av dette har jeg gått ned kilo (ca 20), klarer å holde vekta, har ikke hodepine og er ikke dehydrert. Jeg fungerer faktisk helt utmerket!
Jeg får jo i meg annen væske, som kaffe, te, ferskpresset grønnsaksjuice, saft uten sukker osv.

Det aller beste er sikkert å få i seg mer enn meg. Men som en opplysning da, kan det jo være av interesse for andre at ikke alle drikker minst 3 liter om dagen og fungerer likevel.

Jeg er så enig med deg! Det er akkurat sånn jeg føler det også!

Jeg tror nok at for meg gjelder det å drikke så mye som jeg føler for, og så litt mer enn det Jeg er fullt i stand til å drikke alt for lite fordi jeg rett og slett glemmer å drikke. Håpet er at litt større mengder salt i maten og litt mer bevissthet rundt dette med væske skal gjøre susen

Tusen takk for at dere lager en god og variert diskusjon rundt dette!

Fullfres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har helt sluttet å filosofere Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 12:33   #140
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Kan være fryktelig skummelt å komme med tommelfingerregler her inne på forumet.

Med fryktelig forbehold om alle aspekter på individuelle forskjeller osv osv så bruker man gjerne si følgende:

Når tisset er guloransje over tid, så har man kanskje ikke nødvendigvis en god væskebalanse.
Når tisset er lyst lyst gulaktig til blankt hvitt, så er man iallefall tilstrekkelig hydrert i kroppen.

Om man må drikke 1 glass vann eller 2,5 ltr vann for å få tilstrekkelig væskebalanse i kroppen sin vil derfor variere fra person til person. Bruk tissefargen som en indikator, det funker for sikkert mer enn 99% av befolkningen.
Hvis noen sier du må drikke minst 2,5 ltr vann eller noe slikt, så er ikke det nødvendigvis riktig. Ei heller en forutsetning for å gå net i vekt gjennom å forbrenne fett.
Men, at man bør tilstrebe å være i væskebalanse i kroppen, gjerne litt overbalansert, er nok ingen dum idè ift de kjemiske prosesser i kroppen som livnærer seg av tilstrekkelig med tilgang på væske. . . .

Antoinette og langaard: Spis når du er sulten check. Men å bare drikke når man er tørst er egentlig ikke et så bra råd sånn rent fysiologisk sett ut fra hvordan væskebalansen styres i kroppen. Men ok, populistisk sett så kan man vel si at drikk når du er tørst, eller helst litt før :-)

God ord, sonim. Tørsten min er liksom avhengig av om jeg husker å drikke eller ikke. Husker jeg det, vil jeg kjapt ha litt mer væske, husker jeg det ikke, sier ikke kroppen fra heller. . . før jeg ser fargenn på urinen

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann og vanndrikking slaskalainen Generell ernæringsdebatt 13 21-06-10 21:09
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 18:53
Man kan dø av å drikke for mye vann mofe Fysisk og mental helse 6 25-10-06 11:26
Brus vs. vann Dorothy Artikler 35 22-08-06 18:09
Fett (argumenter) Drømmepie Generell ernæringsdebatt 5 29-05-06 22:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no