Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Atkins-produkter, stress, ketostix og net-carbs

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-01-06, 12:28   #1
eltveite
Nytt Medlem
 
eltveite sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Telemark
Innlegg: 5
eltveite er på en erverdig vei
Question

Atkins-produkter, stress, ketostix og net-carbs

Heisann!

Jeg har vært på Atkinsdietten i en uke nå, men er ennå ikke i ketose. Det har vært utslag på "spor" et par ganger, men ikke noe mer. Jeg har gått ned i underkant av en kilo. En dagsmeny ser omtrent slik ut:
1 Egg
Bacon
Litt fløte (et par spiseskjeer)
Litt paprika og ruccola (ganske begrensede mengder)

Lunch
2 egg
laks
Litt paprika og ruccola
Litt feta eller annen ost

Middag
1/2 grilla kylling
Litt grønnsaker
Litt fløte

Til mellommåltider har jeg spist et par av Atki ns Morning Shine Bars. Totalt har det blitt omtrent 10 karb om dagen. Er dette for lite? Jeg har jobbet mellom 12 og 14 timer i døgnet mye av siste måneden, vet ikke om stress påvirker ketose jeg? En siste ting; ser i Atkins bok at man regner ut net-carb ved å trekke fiberinnholdet fra karbohydratinnholdet i en vare. Men da har jo Lindberg et minus av karbohydrater i sine barer...

__________________





Elisabeth
eltveite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 13:14   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Atkins-produkter, stress, ketostix og net-carbs

Opprinnelig lagt inn av eltveite

Til mellommåltider har jeg spist et par av Atki ns Morning Shine Bars. Totalt har det blitt omtrent 10 karb om dagen. Er dette for lite? Jeg har jobbet mellom 12 og 14 timer i døgnet mye av siste måneden, vet ikke om stress påvirker ketose jeg? En siste ting; ser i Atkins bok at man regner ut net-carb ved å trekke fiberinnholdet fra karbohydratinnholdet i en vare. Men da har jo Lindberg et minus av karbohydrater i sine barer...

Ditt problem kan ha flere årsaker. For det første bør du kutte ut Atkins produkter og du spiser altfor lite. På Atkins skal du spise 20 karber til dagen og hovedvekten av disse skal bestå av grønnsaker. Les reglene for induksjonen igjen. Har du den norske boka er den dessverre basert på en eldre Atkins utgave (1992/1999). Han kom med ny utgave i 2002.

Du kan supplere boka med info herfra:

Reglene for induksjonen
Tillatte matvarer på Atkins Induksjon

Å regne ut netcarb som du har lest om gjelder IKKE europeiske næringsinnhold. Her er fiber (etter EU standard) allerede fra trukket. Er varen produsert innenfor EU skal du altså IKKE trekke fra fiber. Ergo har Lindberg sine barer altfor mye karber for Atkins kosthold.

Jeg vet ikke om stress påvirker ketosen, men det tor jeg ikke. Men det jeg VET er at stress påvirker hormonene og derved kan det hemme vekttap.

Her har du mer info: Alt du har ønsket å vite om ketose

Som sagt er nok ditt problem mer at du spiser altfor lite og at du kanskje reagerer på kunstig søtstoff som i Atkins barer. Det er en kjent sak i lavkarbo miljø at barene er "party stoppers". Så ligg unna til du har fått vekttapet igang og vet mer om hva du tåler/ikke tåler. Ikke vær redd for fett og kos deg med maten !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 13:41   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Atkins-produkter, stress, ketostix og net-carbs

Ser at Nille har svart deg så bra. Vil bare komme med en liten "historie": en tidligere kollega av meg (hun gikk faktisk videre i Idol nå nettopp hehe) ringte meg en dag for å spørre om jeg hadde noen tips til henne, hun kom nemlig aldri i ketose uansett hvor lite karber hun spiste! Jeg spurte henne hva hun spiste og hun ramset opp. Alt høres jo fint ut men hun kom altså ikke i ketose. Etterhvert kom det jo frem at hun hver dag spiste en Atkins-bar og drakk litt lettbrus. Jeg ba henne kutte ut disse produktene en stund for å se. Joda, etter et par dager var hun i ketose! Så disse kunstige produktene kan absolitt hindre at du kommer i ketose.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 15:08   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Atkins-produkter, stress, ketostix og net-carbs

Stress øker insulinproduskjonen, og den gir økt lagring av fett, og hemmer fettforbrenningen. Så stress er ikke bra når en vil ned i vekt.
Men det er jo forskjell på å stresse og det å være sliten da. Så spørsmålet blir jo om du har en stressende jobb som stadig pumper adrenalin i årene dine, og at du ikke føler du blir ferdig med jobben ol..
Å få for lite hvile (og dagslys) kan også virke inn på forbrenningen av fettet og vektnedgangen.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 27-01-06, 07:55   #5
eltveite
Nytt Medlem
 
eltveite sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Telemark
Innlegg: 5
eltveite er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Atkins-produkter, stress, ketostix og net-carbs

Tusen takk for svar alle sammen! Skal ligge unna Atkins-produkter (en liten selvmotsigelse der). Skal kjøpe den nye boka og spise mer, så skal vi se her! Jeg har ikke stresset noe med jobbene egentlig, selv om det har vært travelt, så det er nok heller de barene! Søren og, de som er så greie å ha i veska! Jaja, det går nok

Takk igjen, ha en flott dag!

__________________





Elisabeth
eltveite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-01-06, 09:04   #6
eltveite
Nytt Medlem
 
eltveite sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Telemark
Innlegg: 5
eltveite er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Atkins-produkter, stress, ketostix og net-carbs

Jepp, da gjennomførte jeg en Atkinsproduktfri dag i går samt at jeg spiste mer, og jammen var jeg ikke i ketose i går kveld!
FANATASTISK! Takk igjen!

__________________





Elisabeth
eltveite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
Atkkins Nutritionals Clashes With Atkins Philosophy Nille Nyheter / media 7 30-07-04 15:27
Atkins Warns Consumers About Low-Carbohydrate Product Frenzy HP Nyheter / media 0 18-04-04 12:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no