Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

om å spise organisk

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-04-07, 04:09   #1
Lotusia
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Alder: 40
Innlegg: 128
Lotusia har en fantastisk aura rundt segLotusia har en fantastisk aura rundt seg

om å spise organisk

Jeg har hørt og erfart litt forskjellige ting om det å spise organisk og ikke organisk. Lurer på hva andre veit om mener om det her inne..

Det heter seg at jeg helst skal spise organisk på candidadietten min. Fullkorns produkter, organiske grønnsaker og kjøtt. Det sies organiske produkter er mer næringsrike, og ikke består av blekningsmidler, farger, og antibiotika som hvertfall boka mi sier at ikke organsike kjøttprodukter inneholder (og antibiotika er virkelig fy!)

Problemet er at kjøper man økologisk blir produktene etter min erfaring dårlig. Mugg og bakterier er noe jeg også absolutt skal holde meg unna, og fordi økologiske varer ikke inneholder ting som faktisk holder dette unna er det lett å bli dårlig på økologiske ting også.. man kan jo ikke akkurat vite hvor ferskt ting er.

Jeg hadde en diskusjon med en ferskvarekjøttselger om dette. Han mente at økologiske produkter bare var tull. Han sa de ikke hadde lov å ha antibiotika i kjøttet, de bruker litt bleikemiddel som dreper bakterier og sånt. og det økologiske kjøttet de en gang solgte der måtte bli kasta fordi det ble gammelt og folk ikke ville ha det. Han sa det er bra å spise økologisk, men da MÅ det være ferskt! ellers er det kanskje mer en merkesak de vil tjene penger på mente han..

Ikke noe som er enkelt å svare på etter min mening. Veit vi egentlig hva vi får i oss når vi spiser ikke-økologisk? og er det egentlig så lurt å spise økologisk når man reagerer på mugg og bakterier... hmm.. hadde vert kjekt om det fantes noe mat i verden jeg faktisk fikk 100% lov til å spise..

noen som har noen innvendinger, så skyt!

Lotusia

Lotusia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadietten, råvarer og kostillskudd Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 08:21   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: om å spise organisk

Hei! Huff, nå skal jeg "språk-arrestere deg". Det heter ikke organisk på norsk, for det betyr liksom levende da... Så en direkte oversettelse fra engelsk funker dårlig, økologisk blir det rette ordet.

Jeg tror nok det letteste markedet å vinne gjennom på økologien er frukt/grønnsaker og meieriprodukter. Det er for lite bevissthet rundt det, men det blir bedre.
Om økologisk dyrket mat og økologisk kjøtt bare er bedre er jeg usikker på. Men jeg mener at f.eks grønnsaker som gjerne blir "sprengdyrket" mangler en del vitaminer o.l som de økologiske grønnsakene har mer av ettersom de har hatt en naturlig vekstutvikling.
Jeg tror det for kjøttprodusenters del må være et møte på halvveien. Jeg tror IKKE det er bra å gi dyra hormoner etc, hvor utbredt det er i Norge, har jeg dessverre for lite kunnskap om.

Men for dyra sin del, så er økologisk landbruk absolutt det beste. Det gir mulighet for dyra å spise naturlig fôr, å bevege seg ute også på vinterstid, og masse mer som jeg ikke husker i farte.
Vet det også finnes en liste over tillatte metoder for fjerne bakterier på kjøttet, men hvor regulert det er i Norge, aner jeg ikke.

Når det gjelder holdbarhet, så kan man jo bare planlegge bedre. Det er SVÆRT strenge regler på hvor lenge man kan selge mat, være det seg økologisk eller industrielt, så der behøver du ikke å bekymre deg, vil jeg tro.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 09:30   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: om å spise organisk

Når det gjelder norsk mat dyrket i Norge er det liten forskjell på økologisk og "vanlig" mat tror jeg. Forskjellen er vel at mellomleddene tar enda mer av kronasjen på den økologiske...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 09:32   #4
Heidisen
Medlem
 
Heidisen sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2004
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 52
Heidisen er ny på veien

Sv: om å spise organisk

Økologiske grønnsaker er ikke = usprøyta grønnsaker. De er bare sprøyta med økologiske sprøytemidler.. Så vask og skrubb økologiske grønnsaker som skal konsumeres med skall !

Ikke alt er sprøyta da, men er visst en del etter hva jeg har skjønt. Helt usprøyta ting skal hete noe annet eller være spesifisert, men husker ikke hva det var. Så noe om det på bbc food, they ought to know.... ?

__________________




Heidisen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins / egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spise potet eller ikke? mertan80 Barns kosthold 53 02-04-07 20:46
Hvor mye fett kan du spise..... Caxa Nyheter / media 8 15-03-06 10:20
Å bli "nødet" til å spise Kanel Lavkarbo generelt 15 13-12-04 23:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no