Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-09-11, 00:07   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Vanligvis ville det vært kjempekoslig, men dette er ikke lett...
Hun er av den gamle skolen og insisterer på å lage mat når vi kommer på besøk. Da er det vanligvis enten lunch/middag først og kaker el. l etterpå...

Nå har jeg fulgt LCHF siden midten av juni, jeg har ikke gått ned så voldsomt, men jeg har fått et svingende blodsukker under kontroll og dermed sukkersuget, jeg har gått inn minst 2 klesstr og jeg føler meg bedre og har bl.a. mye mindre vann i kroppen enn før.
Jeg startet på dette kostholdet fordi vi står på venteliste til IVF og jeg veide litt for mye.
Etter å ha testet ut litt ved å skjeie ut et par ganger i sommer fant jeg ut at jeg reagerer voldsomt på hvete, mye mer enn andre matvarer med mye KH. for eksempel blir jeg bare kvalm av is, mens et kakestykke eller rømmegrøt sender meg på toalettet med diare i et døgn eller 2...
Jeg har derfor kommet frem til at jeg iall fremtid bør kutte ut å spise hvete og glutenholdig mat. (vet ikke om det er hvete eller gluten jeg reagerer på)

Så var det svigermor da....
Hun er syk, har vært kronisk syk i 40 år og i sommer hadde hun i tillegg 2 hjerteinfarkt, det siste ganske kraftig. Alt hun gjør er en stor kraftanstrengelse og å smøre et brett med smørbrød for henne kan sammenlignes med om vi skulle klatre opp på Galhøpiggen. For å si det enkelt så tror jeg ikke vi får beholde henne så veldig lenge til...

Jeg har prøvd meg frem med alt fra at jeg kan ta med meg noe til bare meg, eller at hun ikke behøver å ta hensyn til meg, til at jeg kan spise bittelitt, bare ikke forsyne meg av de verste fellene som brød, poteter og bløtekaker osv... (spiste fx den hjemmelagede isen hennes for å glede henne på svigerfars 70-års dag, selv om jeg ble kjempekvalm etterpå)

Men hun VIL lage noe som jeg også skal spise og jeg finner ikke på noe som er like lettvindt som å smøre skiver eller servere ferdigkjøpt kake...

Hun baker ikke selv, det er utelukket - det orker hun ikke.
Hun "vet ikke" hva en helsekost er heller og å foreslå noe sånnt ville vært en belastning.
De er 70 og 64 år gamle og lever av typisk norsk mat og svigerfar er overhode ikke smidig i matveien. De er fx ikke vant til å spise en salat annet enn som tilbehør til middag el.l.
De bruker aldri kunstig søtning og har heller ikke sånnt i huset. Jeg har tatt med meg lightbrus når jeg har vært der, for hun blir fornermet om jeg ikke drikker brus, men bare vann (selv om jeg allerhelst vil ha nettopp vann)
I tillegg har de minstepensjon og har ganske dårlig råd.

Alt dette gjør at jeg føler meg kjempedum. Jeg vil ikke lage ekstra bry for svigermor, men jeg kan ikke la vær å spise det hun serverer, for da blir hun skikkelig lei seg

Jeg trenger hjelp til forslag til LETTVINDT, helst fiks ferdig mat, hun kan servere som jeg kan spise.
Og det må være noe som ligner mest mulig på "vanlig" mat, og ikke er middag - for det orker hun ikke servere nå etter hjerteinfarktet.

Jeg har vridd hjeren og kommer bare på dette:
*Pålegg i alle former av kjøtt fisk og egg er jo greitt - men hva skal jeg ha dem på når jeg ikke spiser hvete eller noen form for kjøpebrød og det er DYRT å maule pålegg!!!
*70% eller 85% sjokolade kan jeg spise litt av
*Lightbrus/farris
*Kaffe med fløte
*Jordbær/andre bær med fløte så lenge hun ikke har sukker på dem (noe hun pleier)
*Pisket krem så lenge det ikke er sukker i... noe ALLE jo har.
*Salatbolle med kylling/skinke/reker og dressing til... så kan jo de andre ha brød ved siden fx?

Men ingenting av dette tilfredstiller hennes KRAV til å være en vellykket vertinne - og det er viktig for meg også at hun følr at hun er det.

Hva gjør jeg?
Noen som har geniale forslag til lavkarbomat som "alle" dagligvarer har som hun kan servere?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 00:14   #2
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... å spise hos svigemor

Salat ja, eller spekemat? Så kan du lage deg osteknekkis å ha med?

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 00:19   #3
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Du kan jo spise Fiberrik knekkebrød med masse pålegg på! Lage en stor porsjon eggerøre og ta med røkt laks og / eller spekemat.

Grillet kylling er jo godt, relativt rimelig og mektig siden du også spiser skinnet. Tilbehør kan jo varieres i det uendelige og salat er jo standard tilbehør.

Eller hva med den blomkålsuppa som selges på REMA 1000? Erlings favoritter et eller annet. Lite karbo og du kan sprite den opp med blomkål, bacon, fløte og smør...

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 00:21   #4
vibsen
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 95
vibsen er ny på veien

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Fiberrik med pålegg kanskje? De inneholder ca. 3,7 g kh pr skive.

Edit: Der var noen før meg, ja ;-)

__________________



Sist redigert av vibsen : 04-09-11 kl 00:22. Årsak: Så ikke innlegg
vibsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo under 50 g kh pr dag Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 00:46   #5
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

ja har tenkt på fiberrik..., men hvordan er den med hensyn på hvete og gluten?
Poenget her er ikke hva jeg kan lage (jeg lager alt fra bunnen av her hjemme)... det er hun som skal lage, og helst minimalt med kokkelering og investerte kroner...
Hun vil ikke at jeg skal ta med noe nemlig - hun vil lage noe som er "bra nok" for meg også, så hun ikke føler seg ubrukelig på det punktet også
Hun er nemlig ikke istand til å bidra med noe som helst pga av den kroniske sykdommen som gjør at hun alltid er svimmel og kvalm. Hun klarer ikke å gjøre håndarbeid eller lese ukeblader engang

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 01:25   #6
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Det er gluten i fiberrik.

Hva med omelett?

Hva hvis du tar med hjemmelagd lavkarbobrød?

Eggerøre og røkelaks?

Det er ikke bare greit å spise borte, jeg tar med litt eget iblant. Det kommer litt an på hvor vi skal. Hadde vært greit å slippe å tenke på det, men det er greit å ikke bli dårlig etterpå, også!

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 01:36   #7
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Her tror jeg ikke det er mulig å få til en løsning som er 100% for dere begge - her må det nok kompromisses. At du blir syk av mel synes jeg er god nok grunn til å ta med eget brød/knekkebrød. Da kan du jo bare flytte pålegget over. Kake/dessert er jo verre, her kan du jo kanskje forsyne deg bittelitt, kanskje? Jeg har spist krem søtet med sukker og ikke blitt dårlig av dette. Det blir jo selvsagt litt flere karber den dagen, men ikke så mye som om du spiser kake f.eks. Jeg ville heller spist f.eks. bær med fløte/krem - selv om det er med sukker - enn kombinasjonen sukker/hvetemel (kake). Dersom du er tilbake på din sedvanlige diett dagen etter, vil nok ikke noen forsiktige utskeielser gjøre særlig forskjell. Du vil kanskje gå opp litt i vannvekt, og være litt ekstra streng med søtsuget etpar dager, men så er du jo tilbake i tralten Selv skeiet jeg ut med riskrem på julaften. Røyk ikke utpå av den grunn

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 01:49   #8
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Jeg har tenkt og diskutert litt med mannen her... Vi har foreløpig kommet frem til at jeg skal foreslå å bake en kake å ta med, suksessterte eller noe annet med mandelbunn.
Eller jeg kan til nød spise en bitteliten porsjon is. Det pleier å gå rimelig greit (blir kvalm, men får ikke diare av det heldigvis).

Det er verre med det andre måltidet. Svigermor blir lei seg om hun ikke kan servere noe selv som jeg kan spise. Derfor kan jeg ikke ta med eget brød el.l.
Hun vil så gjerne hjelpe til og da føler hun at hun ikke får gjort det om vi må ta med egen mat når vi kommer på besøk

Sum summarum er det dere sier at det ikke finnes noe ferdig som er både lavkarbo og gluten-/melfritt i vanlige butikker?
Var jo det jeg var redd for...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 01:50   #9
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

jeg syntes jordbær med fløte hørtes lurt ut jeg! du kan jo be henne om å ikke ta på sukker først, det kan jo settes frem i en krukke på bordet, så kan de som vil ha, ta

eller hva med grillet kylling i form, med creme fraiche eller fløte over, og så inn i ovnen? minimalt med arbeid, og veldig godt - og lavkarbo vennlig

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 01:52   #10
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

eller kan kanskje taco være en ide? DET er jo det enkleste i verden å gjøre lavkarbo hvis ikke det blir litt mye kutting av grønnsaker og sånn da?

eller du kan foreslå at du og henne kan lage middag sammen da? at dere gjør det til en koselig greie, at dere gjør noe sammen? kan jo hende hun sette pris på det

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 01:55   #11
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Opprinnelig lagt inn av lillemeg88, her.

eller kan kanskje taco være en ide? DET er jo det enkleste i verden å gjøre lavkarbo hvis ikke det blir litt mye kutting av grønnsaker og sånn da?

Hehe tror ikke svigerfar kunne tenke seg å spise taco...

Opprinnelig lagt inn av lillemeg88, her.

eller du kan foreslå at du og henne kan lage middag sammen da? at dere gjør det til en koselig greie, at dere gjør noe sammen? kan jo hende hun sette pris på det

Ja den skal jeg ta med med meg

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 03:28   #12
dumidalia
Medlem
 
dumidalia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 223
dumidalia er på en erverdig vei

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

På rema 1000 har de kjøttpølse og krydderpølse med lite karbo. Husker ikke helt, mener krydderpølsa har under 1 g pr 100 gram og kjøttpølsa kanskje 1,4 g pr 100. Og blomkålsuppe med 1 g pr 100 gram. Og tomatsuppe med 5 g pr 100 g. En omelett med pølse, ost, paprika og løk? Nå vet jeg ikke hvordan disse er i forhold til gluten, da..

Ellers, hvis hun lager noe slags kjøtt eller fisk kan du jo spise det med grønnsaker til, og ha på noen klatter rømme eller smør. Det er kanskje verre hvis middagen er gryterett eller grøt, liksom..

Lykke til

__________________
På vei mot bedre helse og et lettere liv



dumidalia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 06:11   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Damen er bare 64 år og du får henne til å høres ut som en gammel, skrøplig 100- åring!
Moren min er 75 år, men tåler da jammen meg å bli snakket til/forklart ting, og hun er av typen meget lett fornærmet! x mange liksom!
Be mannen ringe sin mor og forklare at du blir syk av enkelte ting og at dere kan ordne maten sammen når dere kommer! Svigermor vil da vel at du skal ha det bra på besøk! Dersom det er viktig for henne å være en god vertinne, må du jo la henne å muligheten til det, og det viktigste for en god vertinne er jo at gjestene har det bra!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 09:34   #14
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Dette blir litt uklart for meg også. Det kan virke som om damen ikke orker å lage mat, samtidig som hun skal servere lunsj/middag og kaker. Skal alt være ferdig kjøpt da? Eller lager hun noe? Er det du/dere som handler inn, dekker på, setter frem, rydder av, vasker opp osv?

Hvis hun er så dårlig som du tror, ville hun vel bli kjempeglad om dere hjalp til og ordnet opp dersom dere ikke pleier det.

Dersom det er dere som steller i stand kan det umulig være så vanskelig å få lurt inn litt lavkarbo.

Dersom hun allikevel lager f.eks kaker så kan du jo handle inn til en bakestund med henne. Da kan du lære henne å lage et eller annet enkelt som du kan spise. F.eks kjeks eller formkake. Da kjøper du de rare ingrediensene så hun slipper å gå på helsekosten og så sørger du for at hun har til en annen gang.

Eggerøre og laks greier hun nok å svinge opp med. Grillet kylling og noen brokkoli kvaster går nok også fint og på rema har de pølser med veldig få karboydrater.

Jeg ville nok ha snakket med henne og forklart at det er kjempehyggelig å være på besøk hos henne, men at det er vanskelig å se at hun sliter seg helt ut ved å ha dere på besøk. Forklart at dere vil så gjerne ha henne lengst mulig og komme på mange besøk, at det ville vært en lettelse for dere å få lov til å ta med mat slik at dere ikke blir så stor belastning. Eller jeg ville ha invitert dem hjem til meg istedet. Eventuelt tilbudt meg å kjøre dem frem og tilbake dersom det var et problem.

Lykke til

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 12:06   #15
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Åh jeg kjenner typen da jeg har ei i familien som er sånn.. Her er det snakk om stålvilje og skrøpelig kropp.. Vanskelig kombinasjon mao.

Jeg hadde gått for omelett, fat med ost/kjeks/spekemat, eller evnt en god gammeldags stek med grønnsaker. Ta en potet for syns skyld, maul den opp på tallerkenen og la den være igjen.. Du kan fint spise stek og blomkål og det er lett for henne å lage.

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 15:42   #16
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Dette blir litt uklart for meg også. Det kan virke som om damen ikke orker å lage mat, samtidig som hun skal servere lunsj/middag og kaker. Skal alt være ferdig kjøpt da? Eller lager hun noe? Er det du/dere som handler inn, dekker på, setter frem, rydder av, vasker opp osv?

Hvis hun er så dårlig som du tror, ville hun vel bli kjempeglad om dere hjalp til og ordnet opp dersom dere ikke pleier det.

Dersom det er dere som steller i stand kan det umulig være så vanskelig å få lurt inn litt lavkarbo.

Dersom hun allikevel lager f.eks kaker så kan du jo handle inn til en bakestund med henne. Da kan du lære henne å lage et eller annet enkelt som du kan spise. F.eks kjeks eller formkake. Da kjøper du de rare ingrediensene så hun slipper å gå på helsekosten og så sørger du for at hun har til en annen gang.

Eggerøre og laks greier hun nok å svinge opp med. Grillet kylling og noen brokkoli kvaster går nok også fint og på rema har de pølser med veldig få karboydrater.

Jeg ville nok ha snakket med henne og forklart at det er kjempehyggelig å være på besøk hos henne, men at det er vanskelig å se at hun sliter seg helt ut ved å ha dere på besøk. Forklart at dere vil så gjerne ha henne lengst mulig og komme på mange besøk, at det ville vært en lettelse for dere å få lov til å ta med mat slik at dere ikke blir så stor belastning. Eller jeg ville ha invitert dem hjem til meg istedet. Eventuelt tilbudt meg å kjøre dem frem og tilbake dersom det var et problem.

Lykke til

Dette er så komplisert faktisk....
Hun er egentlig for syk til å gjøre noe som helst, men siden hun ikke kan gjøre noe så vil hun absolutt fordi hun da "føler at hun har gjort noe for oss" også er det stoltheten da.
Vi kan ikke ta med allverden fordi da er ikke hennes mat "bra nok" og det sårer og setter meg i et elendig lys som svigerdatter og det vil jeg ikke såklart. Hun VIL bruke de mikrokreftene hun har på å gjøre vårt liv litt lysere for da føler hun seg litt til nytte og får litt glede ut av å glede oss...

Hun er så syk at hun ofte ikke klarer å ha besøk, eller å komme på besøk. Vi bor 20 min kjøretur unna dem og jeg har sett dem 3 ganger siden jul i fjor fordi hun er for syk til å være sosial Til jul hentet jeg dem og kjørte dem hjem igjen på julaften for at de i det hele tatt skulle kunne komme hit og fordi vi ble enige om at det ble for mye for henne å ha oss på besøk. Det innså hun heldigvis selv.

Hun baker ikke og lager helst veldig lettvindt mat som å steke karbonader med pommes frittes, frossenpizza ala dr.ötker/grandiosa eller varmer ferdigmat fra Fjordland.
Alt er kjøpt helt eller nesten ferdig. Bake gjør hun en gang i året og da er det hjortebakkels til jul... i fjor orket hun ikke det heller, så da fikk hun smultringer av meg

Vi har blitt enige her hjemme i nå at jeg uansett skal bake en kake i allefall å ta med i morgen, håper hun ikke blir lei seg for det... vi må i allefall spørre om det er greitt.
Og ja det kan hende hun blir lei seg for hun vil som sagt bidra. Og det er fint lite hun bidrar med ellers fordi det er helt umulig for henne... sønnen hennes (mannen min) ble nesten sjokkert når jeg foreslo å ha med noe når vi er bedt i selskap - for han var det uhørt... for det er vist de som ber som betaler... Trodde det var samværet som var viktigest jeg...?

Dette er skikkelig vanskelig.
Jeg vil for all del ikke såre svigermor eller få henne til å føle at hun ikke kan brukes til å lage mat heller... da tar jeg fra henne den siste stoltheten av å mestre noe tror jeg og det er utelukket.
Hun har spesifikkt spurt om råd om hva hun kan lage som jeg også kan spise.
Det er jo mye jeg kan spise, men alle andre skal jo like det også. Derfor bør det ligne mest mulig på vanlig mat. Også er det dette med "søtt til kaffen" som er så viktig da... der kommer kaken min inn håper jeg.

Det blir forresten ikke varm mat tror jeg. Hun snakket om at hun ikke orket å lage middag til oss, så da blir det en eller annen lunchaktig ting.
Vanligvis har det da vært smørbrød...
(Og jeg kan ikke ta med brød og flytte pålegget over på en annen skive medbrakt brød slik at de må KASTE den brødskiva hun har smurt)

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 16:08   #17
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

min bestemor bruker ferdigstekt oksestek.. Er da bare å varme opp (enten i komfyr eller i mikroen). Saus og ferdigskrelte poteter finnes også. La henne ha denne gleden, men gi henne tips til ting som faktisk funker for deg.

Evnt gå på smellen?

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 16:08   #18
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Enkle ting funker bra.
Hva med grønnsaksuppe? Rimelig å stelle i stand og tror nok de aller fleste på lavkarbo kan spise en porsjon av det uten å ødelegge for seg selv.
Eller om hun lager kjøtt eller fisk av en eller annen variant, så går det jo å forsyne seg med en liten potet og kutte den opp i biter. Jeg ville spist den vesle poteten, men det går an og passe på at man dessverre er såå mett at potetbitene ligger igjen.
Lager hun smørbrød så spiser du pålegget og forklarer at du dessverre ikke tåler mel, men at du håper det går greitt at du spiser ditt medbrakte melfrie brød/knekkebrød?
Og når det gjelder kaker og slikt. Jeg sier klart fra at nei takk, jeg spiser ikke kaker. Dette har jeg gjort i alle år lenge før jeg fikk diabetes eller startet på lavkarbo. Det er tross alt MIN kropp og jeg bestemmer hva jeg vil ha i meg.
Ingen ville f.eks. tenke på å drikke lakserolje om man ble servert det fordi man vet hva som skjer. Hvorfor skal man da stappe i seg annen mat som fører til at man blir syk, bare fordi man vil være høflig?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 16:37   #19
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Først av alt TUSEN TAKK for alle gode og velmente forslag her

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Hvorfor skal man da stappe i seg annen mat som fører til at man blir syk, bare fordi man vil være høflig?

For å beholde husfreden?

Ser mange har kommet med gode forslag til middager her... men jeg tror ikke hun har tenkt å lage middag som sagt...
Håpet er å finne en genial lunchrett som er billig, ikke noe arbeid med (les:ikke kokkeliering) og som kan være like greitt for høykarbene som meg?

Det som kan funke som dere har foresltt hittil:
*Omelett, med eller uten kjøtt/pølser/bacon og salat til
*Salatbolle med kjøtt/skalldyr/kylling i og brød til de som vil ha
*Suppe av ymse typer, fx tomatsuppe (selv toro sine er vel ikke så helt gale mhp KH om jeg ser på det som en liten utskjeielse?)
*Spekemat/røkelaks med eggerøre og brød til dem som vil ha (her kan jeg jo ta med meg mandelkjeks el.l kanskje uten at det blir så ille.

Flere forslag?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 16:42   #20
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

lunsj ala koldtbord? Kyllinglår, eggerøre, karbonader, kokte egg.. Ting som kan tåle å stå i kjøleskap og som ikke trenger kokellering...

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 17:25   #21
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Spekemat/ laks og eggerøre er vel noe de kjenner til? Ellers så har jeg kjøpt en pakke med Stevia fra iHerb. I den pakken er det 100 småpakker på 1g hver. Har alltid noen sånne i veska. Godt på bær m/fløte.
Ellers så må du prøve å forklare henne grunnen til at du ikke kan spise forskjellige saker. Det er jo allergi på en måte. Iallefall den vrien jeg bruuker til folk som ikke vil høre snakk om lavkarbo. Tviler på at hun vil du skal bli syk av det hun serverer da.
Lykke til iallefall

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 17:25   #22
Brünnhilde
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 11
Brünnhilde er på en erverdig vei

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Jeg ville foreslått koldtbord av (stort sett) ferdigkjøpte ting:
røkelaks og eggerøre
kjøttboller (kan evt varmes litt) med tomatsalsa
spekemat og potetsalat
div tilbehør som sylteagurk, sølvløk, kapers
kyllingvinger med blåmuggostdip
brød
ost

Da blir det litt av hvert og alle kan velge som de vil - det må være lov!

Brünnhilde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo - i samarbeid med 4m-klinikken Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 17:48   #23
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Forklar at du blir syk av hvetemel, og at legen har sagt at du ikke kan spise det (må være lov med en liten hvit løgn av og til). Bak noen lavkarborundstykker http://charlotte1987.blogg.no/130738...dstykker_.html (bytt ut kli med malte linfrø) å ta med, så kan hun smøre dem om hun absolutt må.

Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 17:49   #24
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Går det an å be henne legge pålegget på et fat og rundstykkene på et annet? Da kunne du evt tatt med knekkebrød, lavkarbobrød og lforsynt deg av påleegget. Kjenner godt igjen tankegangen, selv om hun bare er 64, er det ikke alder men måten å tenke på det handler om. Er sjøl veldig redd for å ikke ville spise det som serveres, så noen ganger går jeg litt på akkord med meg selv og kostholdet mitt. F.eks. i går: fikk servert rømmegrøt (laga av lettrømme), rundstykker med pålegg (egg og laks), boller med rørte molter og eplekake. Blir bare mer sulten av sånn (fettfattig) mat, spiste altfor mye, hadde ikke tatt med nøttepose heller (som jeg av og til gjør). Det gikk heldigvis bra med magen denne gangen! Blir glad hver gang jeg kommer heim og kan kokkelere på eget kjøkken, så idag har jeg "tatt igjen".

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 18:26   #25
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Går det an å be henne legge pålegget på et fat og rundstykkene på et annet? Da kunne du evt tatt med knekkebrød, lavkarbobrød og lforsynt deg av påleegget. Kjenner godt igjen tankegangen, selv om hun bare er 64, er det ikke alder men måten å tenke på det handler om. Er sjøl veldig redd for å ikke ville spise det som serveres, så noen ganger går jeg litt på akkord med meg selv og kostholdet mitt. F.eks. i går: fikk servert rømmegrøt (laga av lettrømme), rundstykker med pålegg (egg og laks), boller med rørte molter og eplekake. Blir bare mer sulten av sånn (fettfattig) mat, spiste altfor mye, hadde ikke tatt med nøttepose heller (som jeg av og til gjør). Det gikk heldigvis bra med magen denne gangen! Blir glad hver gang jeg kommer heim og kan kokkelere på eget kjøkken, så idag har jeg "tatt igjen".

Ja det er jo litt sånn jeg har gjort det
Men jeg er som sagt blitt skikkelig skvetten for den hveten etter en særs ubehagelig episode i sommer...

Jeg kommer til å foreslå som sagt lenger oppe her at hun enten lager omelett, serverer salat, eller en sags buffet/koldtbord. tror det er enklest .

Jeg KAN spise LITT sukker uten få det store ubehaget etterpå, bare litt hodepine og kvalme, men brødvarianter/kakevarianter med hvetemel og enda værre; gjærbakst med hvete, blir jeg syk av.

Jeg har ikke vært hos legen enda, sommerferie og kurs osv har satt en stopper for det, og hun vet at jeg ikke har det..., men jeg har sagt at jeg har blitt syk etter å ha spist hvete.. men "det kan jo være noe annet?" eller "hvorfor ble jeg ikke syk av det før?" osv...
Skal prøve å få legen til å uttale noe om at "det er bra for å forebygge diabetesen min at jeg kutter KH og at det "kan se ut som at jeg har gluten/hveteintoleranse siden jeg reagerte som jeg gjorde i sommer"... håper det går an?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har et dilemma ang i kveld.. Fofa Generell diskusjon 7 29-11-10 11:21
Dilemma *Marianne Spørsmål og svar 6 28-02-09 22:02
Dilemma Risengrynsgrøt Megvel Spørsmål og svar 3 16-12-08 14:49
Et lite dilemma Carisma Lavkarbo generelt 4 18-04-07 17:58
Et etisk dilemma guro Barns kosthold 1 14-08-04 18:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no