Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Blogginnlegg på forskning.no

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-12-11, 11:34   #1
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Blogginnlegg på forskning.no

Sitat:

Nå opplever vi en ny kostholdsbølge – lavkarbodiettene. Igjen lar tusenvis av nordmenn seg fascinere av kostholdsråd som oppfordrer oss til radikalt å endre matvanene våre. Med lavkarbodietter skal vi bli slanke og veldreide samtidig som vi ikke opplever sultfølelse.

Nå finnes det lite vitenskapelig dokumentasjon for at lavkarbodietter gir bedre vektnedgang enn andre dietter, men vi vet at kostomleggingen kan ha store negative konsekvenser for folkehelsen. Det å redusere mettet fett i kostholdet har vært en av hovedanbefalingene for å redusere forekomsten av hjerte- og karsykdommer. Det er vanskelig å argumentere for at dette ikke har vært en suksess.


Noen som har lyst til å kommentere?

http://www.forskning.no/blog/stigslordahl/307758

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 12:01   #2
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Blogginnlegg på forskning.no

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Noen som har lyst til å kommentere?

http://www.forskning.no/blog/stigslordahl/307758

Det er en ting som er sikkert, og det er at folk blir veldig forvirret over alle de forskjellige kostholdsrådene. Det er mange som ikke vet hva de skal tro på snart, og det skjønner jeg godt.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 12:26   #3
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Blogginnlegg på forskning.no

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Det er en ting som er sikkert, og det er at folk blir veldig forvirret over alle de forskjellige kostholdsrådene. Det er mange som ikke vet hva de skal tro på snart, og det skjønner jeg godt.

Ja, det er mange som ikke vet hva de skal tro på. Vet om noen iallfall.

Jeg tenker at det blir langt enklere å navigere i "kostholdsjungelen" dersom man søker opp mer kvalitetssikret informasjon, og styrer langt unna det tabloide.

Det er jo ikke så rart at tabloide kostholdsråd ikke fungerer. Kroppene våre er komplekse.

Mange ender på enkle, tabloide regler av typen "kalori inn, kalori ut" fordi de ikke tenker på at ulike stoffer behandles forskjellig i kroppen. Vi er ikke forbrenningsmotorer. Fett behandles ulikt karbohydrat. For ikke å snakke om at det er forskjellige typer karbohydrater (glukose og fruktose behandles ulikt), og ulike typer fett.

Jeg ser ingen annen løsning enn å sette seg inn i kosthold, og ikke stole på media. Det hjelper ikke akkurat med "kostholdsguruer" som argumenter uten basis i fysiologi og evolusjonbiologi. Stemmer ikke kostholdsrådene overens med biologien, vel, så er det svært stor sjanse for at rådene er bullshit.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 12:36   #4
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Blogginnlegg på forskning.no

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Noen som har lyst til å kommentere?

http://www.forskning.no/blog/stigslordahl/307758

Det er så mye som kan kommenteres i det innlegget at ikke vet hvor jeg skal begynne. Kanskje prøver jeg senere.

En ting er det kostholdsmessige, en annen ting dette med at kjøtt er så farlig for klimaet. Han bruker det gamle "dyr spiser korn" argumentet. Men, kyr skal ikke spise korn! De spiser gress. Å gi kyr korn er noe industrilandbruket har funnet på, og det varierer hvor mye korn de får. Det er ikke engang sunt for dem.

Dessuten, dette med at kuene promper så mye. Er målingen av kuprompen foretatt på kyr som spiser korn? Dette argumentet gjentas og gjentas av "miljøforkjempere" (er det de, når de ikke sjekker bakgrunnen for egne argumenter?). Hvor mye promper ei ku på korn versus den maten de egentlig skal spise, nemlig gress? For ikke å snakke om hvor mye mange mennesker promper når de fores opp på korn, i forhold til kjøtt og annen mat som ikke gir nærer opp en stor bakteriekoloni i menneskemager.

Dessuten, "miljøforkjempere" av denne typen argumenterer også gjerne for at kyr på beite tar opp så stort areal i forhold til korndyrking. Da glemmer de at kyr på beite ikke skader jorda, mens korndyrking gjør det. Korndyrking er avhengig av vanning, at jorda rives opp hvert år, kunstgjødsel, og jorda utarmes år for år. Derfor blir det mindre næringsstoffer i maten. Beitedyr er tvertimot bra for det biologiske mangfoldet, og holder liv i store deler av den norske rødlista.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 12:51   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Blogginnlegg på forskning.no

Dersom man ser på stillingen til mannen er det tydelig at han har valgt hvilken forskning han skal tro på. Da er det også liten vits i å argumentere med vedkommende... Man må ha en viss åpenhet og være villig til å lese nyere og eldre forskning med kritiske øyne for å kunne være i stand til å endre sitt standpunkt dersom et annet standpunkt virker overbevisende. Jeg tror ikke den mannen der er det.

Det er så overvledende mye nyere forskning som peker mot liten eller ingen sammenheng mellom
mettet fett i mat -> kolesterol i blod
kolesterol i blod -> risiko for alvorlig sykdom
kolesterolsenkende medisiner -> lavere dødlighet

Og hvordan kan han vite at ikke de "kosttilskuddene som selges" ikke har bidratt til lengre levealder og lavere dødlighet, men at det bestemt er lavfettkostholdet som har gjort oss "så friske"?

Nei - jeg må bare si at jeg gidder ikke.

For meg er det nok å vite at vi har
- Spist kjøtt/fisk/egg i mange tusen år
- Diverse grønnsaker og frukt omtrent like lenge
- Korn de siste 10-20 000 vel for enkelte, kortere for oss med nordboergener
- Melk litt lenger enn korn

De siste 50-100 årene har vi i tillegg spist
- raffinert sukker i stadig økende menger
- pasturisert/homogeniserte melkevarer
- stadig mer raffinert mel framvunnet av korn som i de siste 50 årene har blitt sterkt modifisert
- diverse tilsetningsstoffer med kursorisk testing
- industrielle oljer

Hvilke av de to matvare-"gruppene" øverst utgjør et eksperiment med folkehelsa?

I tillegg ser det nå ut som at tarmens bakteriestammer har veldig mye å si for overvektsproblematikken... Faktisk så mye at det forskes en del på virkningene av "fecal transplants" fra "tynne" til "tykke" og det i mange tilfeller ser ut til å være vektnormaliserende... Om dette viser seg å holde vann - så kan faktisk antibiotikabruken ta skylden for en del av fedmebølgen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 15:43   #6
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Blogginnlegg på forskning.no

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Dersom man ser på stillingen til mannen er det tydelig at han har valgt hvilken forskning han skal tro på. Da er det også liten vits i å argumentere med vedkommende... Man må ha en viss åpenhet og være villig til å lese nyere og eldre forskning med kritiske øyne for å kunne være i stand til å endre sitt standpunkt dersom et annet standpunkt virker overbevisende. Jeg tror ikke den mannen der er det.

Det er så overvledende mye nyere forskning som peker mot liten eller ingen sammenheng mellom
mettet fett i mat -> kolesterol i blod
kolesterol i blod -> risiko for alvorlig sykdom
kolesterolsenkende medisiner -> lavere dødlighet

Og hvordan kan han vite at ikke de "kosttilskuddene som selges" ikke har bidratt til lengre levealder og lavere dødlighet, men at det bestemt er lavfettkostholdet som har gjort oss "så friske"?

Nei - jeg må bare si at jeg gidder ikke.

For meg er det nok å vite at vi har
- Spist kjøtt/fisk/egg i mange tusen år
- Diverse grønnsaker og frukt omtrent like lenge
- Korn de siste 10-20 000 vel for enkelte, kortere for oss med nordboergener
- Melk litt lenger enn korn

De siste 50-100 årene har vi i tillegg spist
- raffinert sukker i stadig økende menger
- pasturisert/homogeniserte melkevarer
- stadig mer raffinert mel framvunnet av korn som i de siste 50 årene har blitt sterkt modifisert
- diverse tilsetningsstoffer med kursorisk testing
- industrielle oljer

Hvilke av de to matvare-"gruppene" øverst utgjør et eksperiment med folkehelsa?

I tillegg ser det nå ut som at tarmens bakteriestammer har veldig mye å si for overvektsproblematikken... Faktisk så mye at det forskes en del på virkningene av "fecal transplants" fra "tynne" til "tykke" og det i mange tilfeller ser ut til å være vektnormaliserende... Om dette viser seg å holde vann - så kan faktisk antibiotikabruken ta skylden for en del av fedmebølgen.

Du kan jo bare legge inn dette smgj !!! Det er flott skrevet og lett å forstå....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 15:54   #7
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Blogginnlegg på forskning.no

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Du kan jo bare legge inn dette smgj !!! Det er flott skrevet og lett å forstå....

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 15:57   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Blogginnlegg på forskning.no

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Du kan jo bare legge inn dette smgj !!! Det er flott skrevet og lett å forstå....

Tusen takk, men jeg er ikke i humør til å spytte i motvind i dag.
Argumentene står fritt til bruk om noen har mer overskudd på lager enn det jeg har i dag?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 01:47   #9
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Blogginnlegg på forskning.no

Det er en del svar der nå, og jeg så at innlegget til smgj også var lagt inn.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 13:26   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Blogginnlegg på forskning.no

Jeg ble provosert og svarte som ada.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 14:34   #11
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Blogginnlegg på forskning.no

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Det er en del svar der nå, og jeg så at innlegget til smgj også var lagt inn.


Ja....

Det har virkelig kommet mange gode svar...håper Stig Slørdahl tar de til seg og ber om unnskyldning.....

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 17-12-11 kl 14:42.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 23:04   #12
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Blogginnlegg på forskning.no

Sjekket nå, og Slørdahl har ikke svart noe som helst.

Enkelte andre svar gjør meg litt skremt. En som kommenterte at lavkarbo var påvist å få bananfluer til å eldes raskere, enn når de fikk variert kost.

Bananflue, halloooooo! De lever jo på gjæret frukt. HVEM har funnet på å bruke bananfluer i forsøk med lavkarbo?

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 00:23   #13
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Blogginnlegg på forskning.no

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Sjekket nå, og Slørdahl har ikke svart noe som helst.

Enkelte andre svar gjør meg litt skremt. En som kommenterte at lavkarbo var påvist å få bananfluer til å eldes raskere, enn når de fikk variert kost.

Bananflue, halloooooo! De lever jo på gjæret frukt. HVEM har funnet på å bruke bananfluer i forsøk med lavkarbo?

De samme som har forsket på effektene av høyt kolesterolinntak hos kaniner, et dyr som ikke har anmalsk mat i sin naturlige diett.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 01:36   #14
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blogginnlegg på forskning.no

SMGJ har fått et svar hvis noen har lyst til å kommentere :

Sitat:

Igjen misforstår du det tradisjonelle synet. I århundrer har ikke mennesker kunnet stappe i seg så mye fett som de ville - det var rett og slett ikke tilgjengelig for folk flest. Så nå som vi lever i et overflodssamfunn ser vi livsstilssykdommer. Du kan ikke late som disse plutselig ikke finnes... Selv om bildet er mer komplisert enn det først kunne virke, og inaktivitet er en viktig del av problemstillingen finnes det intet vitenskapelig bevis at LCHF over tid er helsebringende, tvert imot.

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 02:07   #15
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Blogginnlegg på forskning.no

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

De samme som har forsket på effektene av høyt kolesterolinntak hos kaniner, et dyr som ikke har anmalsk mat i sin naturlige diett.

Ikke rart det blir mye forvirring om kosthold.
"Jo, kolesterol er farlig, kaniner tåler det ikke." "Jo, lavkarbo er farlig, bananfluer lever kortere på det."
I tabloide media blir dette "Kolesterol er farlig" og "Man lever kortere på lavkarbo".

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 04:44   #16
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Blogginnlegg på forskning.no

Jeg la forresten inn en kommentar også (Vegard)

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ha-ha-ha! Ny forskning! MHM Lavkarbo generelt 6 11-01-12 20:39
Blogginnlegg om misforstått lavkarbostart whitepaper1234 Generell diskusjon 25 30-03-11 15:56
Blogg - Tilfeldig utvalgt blogginnlegg på fremsiden Tussa Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 4 09-10-07 11:35
Mer forskning? Carisma Fysisk og mental helse 0 12-03-07 14:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no