Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Lavkarbo og amming

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-10-11, 00:21   #1
Anki79
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 3
Anki79 er på en erverdig vei

Lavkarbo og amming

Jeg har en baby på 3 mnd som jeg ammer. Ønsker gjerne å gå på et lavkarbo kosthold, da jeg har spist ala Fedon tidligere, og blir mer jevn i humøret, ikke så sliten osv. da. Problemet er at han lille gutten min er fryktelig ømfintlig i magen, så jeg har svært redusert kosthold grunnet det. Følgende matvarer tåler han ikke at jeg spiser: Melkeprodukter, egg, alt av frukt, alle grønnsaker utenom agurk, tomat, potet og mais, nøtter, frø, kunstig sukker, kunstige fargestoffer, kakao, kaffe, te, saft, krydder utenom salt og pepper, skinke, brus.

Nå spiser jeg stort sett kylling, fisk, tunfisk eller kjøttdeig med en salat av gulrøtter, mais og agurk til frokost, lunch og middag. Blir også litt ris, tacolefser el innimellom for å variere. Dette er jo absolutt ikke fedon-stil, så må kutte ut noe. Med dette kostholdet, sammen med trening 2-3 ganger i uken, får jeg nok for lite kalorier pr. dag, for jeg mister mye av melka, så lille gutten min får ikke nok mat.

Har dere noen gode tips til hva jeg kan spise som er lavkarbo og som gutten min tåler, men samtidig gir meg nok kalorier til å opprettholde melkeproduksjonen? (Gutten min kommer først, så hvis jeg ikke får nok kalorier gjennom å spise lavkarbo, så får jeg heller utsette det til etter ammeslutt). Begynner å bli temmelig lei av de få tingene jeg spiser om dagen.

Kan jo også si at hovedmålet ikke er å gå noe særlig ned i vekt (vil ned 4-5 kg til på sikt), men å få en sunn livsstil for hele familien (har 3 andre barn også).

Anki79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 10:21   #2
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og amming

Det er jo veldig begrenset foreløbig, men dette trenger jo ikke vare hele ammeperioden? Jeg måtte avstå fra melkeprodukter de første 6 mnd, men etter det tålte hun det bra.
Men for å få opp kalorier tenker jeg at du må bruke godt med oljer på det du spiser, og smør. Og har du prøv cocosa? Det er det mange som har i te, kanskje du kan ha det i varmt vann?
Jeg ville nok ikke ha tenkt Fedon eller noe sånt, jeg ville ha spist det jeg kan spise og variert innenfor dette sålenge jeg hadde disse begrensningene. Håper gutten din tåler litt mer etterhvert! Høres slitsomt ut med en som reagerer på så mye

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 10:41   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og amming

Frø, avokado, fløte, fete oster, oljer, smør. Er du sikker på at det er kaloriunderskudd som er årsaken til at du ikke har nok melk? Kan det hende babyen ikke drikker like ofte mer?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 11:41   #4
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og amming

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Frø, avokado, fløte, fete oster, oljer, smør. Er du sikker på at det er kaloriunderskudd som er årsaken til at du ikke har nok melk? Kan det hende babyen ikke drikker like ofte mer?

Hvis sønnen ikke tåler at moren spiser frø, nøtter, grønnsaker og melkeprodukter er det ikke mye igjen å ta av her.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 15:58   #5
Anki79
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 3
Anki79 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og amming

Tusen takk for svar alle sammen! Er sikker på at jeg har lite melk, for han spiser veldig ofte og jeg ser når han ikke svelger. Han er også urolig og lite tilfreds. I går spiste jeg to middager (til middagstid og på kvelden) og hadde på masse olje, så håper det hjelper snart. Håper jeg klarer å holde det mest mulig lavkarbo, for da er jeg som sagt mer stabil i humøret.

Cocosa har jeg prøvd, men han reagerer på det også. Er jo kokosnøtt.

Er det noen som har flere tips, så tar jeg imot


Sist redigert av Anki79 : 16-10-11 kl 16:18.
Anki79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 15:45   #6
michelin"kvinnen"
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 7
michelin"kvinnen" er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og amming

Har selv ei lita jente, som jeg er så heldig å kose meg hjemme med
Husk å drikke nok hele dagen. Jeg må ha ganske mange liter løpet av dagen for å ikke merke det på melka, spesielt på kvelden...

Lever lavkarbo, og merker ikke noe på melka foreløbigt, heldigvis.
Må bare passe å ikke spise ensidig, da reagerer lillemor, f.eks om det blir en hel avocado en dag - reagerer hun, men ikke om det er en halv

Lag deg supper etc, spis litt oftere for å sørge for nok kalorier... Viktig. Uansett hvordan du lever nå, vil nok maten virke ensidig. Og en ting til...er du sikker på at det er maten? Vår tutte var mye urolig og utilfreds. Noen turer til manuellterapaut, knikk/knakk løsnet opp en nakke som hadde fått medfart i fødselen og vips en ny unge Jeg trudde og at det ikke var alvorlig nok til at det var noe annet en mat det var

michelin"kvinnen" er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 16:21   #7
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og amming

Opprinnelig lagt inn av Anki79, her.

Tusen takk for svar alle sammen! Er sikker på at jeg har lite melk, for han spiser veldig ofte og jeg ser når han ikke svelger. Han er også urolig og lite tilfreds. I går spiste jeg to middager (til middagstid og på kvelden) og hadde på masse olje, så håper det hjelper snart. Håper jeg klarer å holde det mest mulig lavkarbo, for da er jeg som sagt mer stabil i humøret.

Cocosa har jeg prøvd, men han reagerer på det også. Er jo kokosnøtt.

Er det noen som har flere tips, så tar jeg imot

Et barn på 3 måneder tømmer brystet veldig raskt, så dette trenger ikke være indikator på at han får for lite.
Du ser dette på bleiene, det som kommer ut av væske har kommet inn, på veksten hans og på energien hans. Noen dager er det jo økedager, og da er det jo veldig hyppig, noe som er helt normalt.
En annen ting kan være at han vil ha bryst så ofte pga mageknipen. Også forsterker dette mageknipen.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 16:21   #8
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og amming

Opprinnelig lagt inn av michelin"kvinnen", her.

Har selv ei lita jente, som jeg er så heldig å kose meg hjemme med
Husk å drikke nok hele dagen. Jeg må ha ganske mange liter løpet av dagen for å ikke merke det på melka, spesielt på kvelden...

Lever lavkarbo, og merker ikke noe på melka foreløbigt, heldigvis.
Må bare passe å ikke spise ensidig, da reagerer lillemor, f.eks om det blir en hel avocado en dag - reagerer hun, men ikke om det er en halv

Lag deg supper etc, spis litt oftere for å sørge for nok kalorier... Viktig. Uansett hvordan du lever nå, vil nok maten virke ensidig. Og en ting til...er du sikker på at det er maten? Vår tutte var mye urolig og utilfreds. Noen turer til manuellterapaut, knikk/knakk løsnet opp en nakke som hadde fått medfart i fødselen og vips en ny unge Jeg trudde og at det ikke var alvorlig nok til at det var noe annet en mat det var

Så flott, jeg har hørt flere som har fått hjelp av en manuellterapeut!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 20:20   #9
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Lavkarbo og amming

Tenker at du må gå for fete kjøtt, kylling og fiskeprodukter.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Amming og lavkarbo? mette_moj Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 2 16-01-11 23:18
Lavkarbo og amming Mellon Lavkarbo generelt 3 19-07-10 10:29
Lavkarbo og amming? lenakalas Lavkarbo generelt 2 22-06-10 23:03
Amming og lavkarbo mam Ketolysekuren 5 01-12-06 23:03
Lavkarbo og amming? hønni Spørsmål og svar 2 22-10-06 19:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no