Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-11-10, 11:41   #1
emilia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 40
emilia er på en erverdig vei

Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Hei!
Jeg er ganske ny på dette forumet. Jeg ble så glad da jeg fant det, og tenkte "endelig noen som tenker i samme bane som meg"

MEN ... splenda, natreen, sukralose, aspartam ... Dette er jo kunstige søtningsstoffer som er kreftfremkallende og direkte skadelig for kroppen! Visste dere at Splenda/sukralose er laget av SUKKER og tilsatt KLOR?

Dessuten tuller mange av de med blodsukkeret, så det blir vanskelig å bli kvitt søtsuget (som vel må være målet??)

Jeg mener ikke å peke nese her, men jeg ble bare så overrasket. Jeg trodde lavkarbofolk var opptatt av å ta vare på kroppen sin, ikke bare telle karber... Fun light, produkter uten sukker, lettprodukter osv - sjekk innholdsfortegnelsen neste gang! Det inneholder nesten garantert sukralose eller aspartam.

Det finnes SÅ mange naturlige søtningsmidler der ute som smaker sinnsykt godt, som har lav GI og ikke er skadelig for tenna.

Jeg nevner:

- Palmesukker (istedet for brunt sukker, smaker nydelig karamell)
- Palmenektar (istedet for sirup til pannekakene)
- Yaconsirup (istedet for honning, sirup, karamellsaus, osv)
- Yaconpulver (jeg bruker i hjemmelaget sjokolade f.eks, gir nydelig smak)
- Steviapulver (veldig søtt, så det holder med en liten dæsj)
- Steviadråper (kommer med mange smaker, til å søte usøtet yoghurt, te osv)
- Sukrin/sukrinmelis (omtrent som sukker)
- Dadler/banan/frukt (til hjemmelaget konfekt, smoothies osv)
- Agavenektar kan også brukes istedet honning, men det er litt strid om hvor sunt det er for blodsukkeret. Det er i alle fall bedre enn sukker og kunstig søting!

emilia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ikke sukker og kunstig søtning, lite gluten og melk, noe raw food og supermat, moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 12:08   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Jeg bruker sukrin fordi det er det mest naturlige stoffet, bortsett fra stevia da, har ikke kommet så langt at jeg har prøvd det ennå. Ellers er jeg enig med deg i alle disse kunstige sakene, kjemikalie-søtstoffer kan umulig være sunt! Men jeg bruker suketter i teen da...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 12:12   #3
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Jeg har brukt sukrin, men har nå prøvd bjørkesøt, og det var mye bedre. Naturlig produkt (xylitol) som fås kjøpt på: www.kinsarvik.no

Styrer unna kunstig søtning så langt eg klare!!

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 12:20   #4
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Jeg er enig med deg i prinsipp, og bruker stort sett bare stevia selv.

...Men jeg vil ikke bebreide noen for å bruke splenda/natreen/etc - det er vanskelig å alltid være perfekt, selv om man vet hva man skal og ikke skal spise. For meg blir det en atkins-bar eller et glass pepsi max i ny og ne, og på samme måte en sigarett i ny og ne; ikke fordi jeg ikke vet eller forstår at dette ikke er de lureste valgene, men fordi jeg får en viss nytelse ut av det, og lar det veie tyngre enn hva som er helsemessig optimalt. Iblant bestemmer jeg meg for å bevisst kutte ut alt det kunstige, fordi jeg har lyst til det.

Det kan være greit å ha i bakhodet at veldig mange av brukerne her på forumet trekkes hit og engasjerer seg først og fremst på grunn av et ønske om å gå ned i vekt - mens det å prioritere "renest mulig" mat kanskje ofte følger senere, etterhvert som man kjenner effektene av den første kostomleggingen. Og nye forumbrukere dukker opp hele tiden, så spørsmål om søtemidler, ferdigprodukter og erstatninger dukker også opp "hele tiden".

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 12:35   #5
emilia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 40
emilia er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg bruker sukrin fordi det er det mest naturlige stoffet, bortsett fra stevia da, har ikke kommet så langt at jeg har prøvd det ennå. Ellers er jeg enig med deg i alle disse kunstige sakene, kjemikalie-søtstoffer kan umulig være sunt! Men jeg bruker suketter i teen da...

Prøv en dråpe flytende stevia i teen! F.eks denne med sitron: http://www.iherb.com/Wisdom-Natural-...-ml/13938?at=0 (Jeg har ikke prøvd akkurat denne selv, men har prøvd med andre smaker! Anbefales!)

Ps: Koden NEB207 gir det 5$ i rabatt

emilia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ikke sukker og kunstig søtning, lite gluten og melk, noe raw food og supermat, moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 12:36   #6
emilia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 40
emilia er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Opprinnelig lagt inn av misslinda, her.

Jeg har brukt sukrin, men har nå prøvd bjørkesøt, og det var mye bedre. Naturlig produkt (xylitol) som fås kjøpt på: www.kinsarvik.no

Styrer unna kunstig søtning så langt eg klare!!

Har ikke prøvd bjørkesøt selv, man har hørt det er omtrent som sukker i smak? Stemmer det?

emilia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ikke sukker og kunstig søtning, lite gluten og melk, noe raw food og supermat, moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 12:39   #7
emilia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 40
emilia er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Jeg er enig med deg i prinsipp, og bruker stort sett bare stevia selv.

...Men jeg vil ikke bebreide noen for å bruke splenda/natreen/etc - det er vanskelig å alltid være perfekt, selv om man vet hva man skal og ikke skal spise. For meg blir det en atkins-bar eller et glass pepsi max i ny og ne, og på samme måte en sigarett i ny og ne; ikke fordi jeg ikke vet eller forstår at dette ikke er de lureste valgene, men fordi jeg får en viss nytelse ut av det, og lar det veie tyngre enn hva som er helsemessig optimalt. Iblant bestemmer jeg meg for å bevisst kutte ut alt det kunstige, fordi jeg har lyst til det.

Det kan være greit å ha i bakhodet at veldig mange av brukerne her på forumet trekkes hit og engasjerer seg først og fremst på grunn av et ønske om å gå ned i vekt - mens det å prioritere "renest mulig" mat kanskje ofte følger senere, etterhvert som man kjenner effektene av den første kostomleggingen. Og nye forumbrukere dukker opp hele tiden, så spørsmål om søtemidler, ferdigprodukter og erstatninger dukker også opp "hele tiden".

Jeg vil ikke bebreide noen jeg heller, men jeg tror mange ikke er klar over forskjellen på Sukrin og Splenda, f.eks. Dessuten er det mye vanskelige å gå ned i vekt MED søtsug enn UTEN, så hvorfor ikke anbefale produkter som er godt for deg - og hjelper deg på veien ned i vekt?

Nå er ikke sukrin det jeg bruker mest av, for det kan ha litt spesiell smak... Men prøv palmesukker f.eks... Mmm! Mye bedre enn brunt sukker og er helt super å bruke i desserter, i sjokoladekuler, i kaffe, te osv! Nydelig karmamell-smak!

emilia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ikke sukker og kunstig søtning, lite gluten og melk, noe raw food og supermat, moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 12:40   #8
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Kjempe flott innlegg

Er nok ikke altfor flink selv..
Drikker altfor mye funsaft, og bruker suketter i teen. Har ikke bakt så veldig mye med sukkererstattning før de siste dagene... Har hatt natreen i skapet, men har vært skeptisk til å bruke det.
Kjøpte sukrin for en ukes tid siden, for har lest at dette skal være bedre, så da blei det både muffins og kjeks-baking i helga

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 12:43   #9
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Jeg er enig med deg i prinsipp, og bruker stort sett bare stevia selv.

...Men jeg vil ikke bebreide noen for å bruke splenda/natreen/etc - det er vanskelig å alltid være perfekt, selv om man vet hva man skal og ikke skal spise. For meg blir det en atkins-bar eller et glass pepsi max i ny og ne, og på samme måte en sigarett i ny og ne; ikke fordi jeg ikke vet eller forstår at dette ikke er de lureste valgene, men fordi jeg får en viss nytelse ut av det, og lar det veie tyngre enn hva som er helsemessig optimalt. Iblant bestemmer jeg meg for å bevisst kutte ut alt det kunstige, fordi jeg har lyst til det.

Det kan være greit å ha i bakhodet at veldig mange av brukerne her på forumet trekkes hit og engasjerer seg først og fremst på grunn av et ønske om å gå ned i vekt - mens det å prioritere "renest mulig" mat kanskje ofte følger senere, etterhvert som man kjenner effektene av den første kostomleggingen. Og nye forumbrukere dukker opp hele tiden, så spørsmål om søtemidler, ferdigprodukter og erstatninger dukker også opp "hele tiden".


Jeg må bare få signere deg jeg 157,det er faktisk vanskelig å tenke fornuftig otg riktig om alt, til enhver tid. For min del er det litt en ting av gangen tankegang-jeg skal ned i vekt nå, så tar vi det derifra.MEn det er meg, respekterer andre syn på dette med søtning, for all del, dere er flinke dere som holder dere helt unna så klart

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 12:45   #10
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Ja, jeg tåler ikke sukrin selv, reagerer nesten like ille på det som maltitol. Så bare det at det er naturlig betyr ikke at alle kropper liker det, dessverre.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 12:46   #11
emilia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 40
emilia er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Opprinnelig lagt inn av streber, her.

Jeg må bare få signere deg jeg 157,det er faktisk vanskelig å tenke fornuftig otg riktig om alt, til enhver tid. For min del er det litt en ting av gangen tankegang-jeg skal ned i vekt nå, så tar vi det derifra.MEn det er meg, respekterer andre syn på dette med søtning, for all del, dere er flinke dere som holder dere helt unna så klart

For meg handler det ikke så mye om å være flink som holder meg unna, men å ha funnet de sukkererstatningene som funker og som er godt for kroppen

emilia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ikke sukker og kunstig søtning, lite gluten og melk, noe raw food og supermat, moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 12:47   #12
emilia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 40
emilia er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Ja, jeg tåler ikke sukrin selv, reagerer nesten like ille på det som maltitol. Så bare det at det er naturlig betyr ikke at alle kropper liker det, dessverre.

Nei, desverre er det en del som reagerer på sukrin og andre naturlige søtninger. Men har du prøvd yacon? Eller palmesukker? Eller agave?

emilia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ikke sukker og kunstig søtning, lite gluten og melk, noe raw food og supermat, moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 12:49   #13
emilia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 40
emilia er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Opprinnelig lagt inn av knh, her.

Kjempe flott innlegg

Er nok ikke altfor flink selv..
Drikker altfor mye funsaft, og bruker suketter i teen. Har ikke bakt så veldig mye med sukkererstattning før de siste dagene... Har hatt natreen i skapet, men har vært skeptisk til å bruke det.
Kjøpte sukrin for en ukes tid siden, for har lest at dette skal være bedre, så da blei det både muffins og kjeks-baking i helga

Så bra!
Jeg drikker kun ferskpresset juice eller smoothie uten tilsatt sukker og ikke fra konsentrat, aldri saft. Prøv flytende stevia i teen, du trenger bare en dråpe så den er veldig drøy! Og MYE bedre for kroppen enn natreen!

emilia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ikke sukker og kunstig søtning, lite gluten og melk, noe raw food og supermat, moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 13:12   #14
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Opprinnelig lagt inn av emilia, her.

Har ikke prøvd bjørkesøt selv, man har hørt det er omtrent som sukker i smak? Stemmer det?

Jeg synes bjørkesøt var like kaldt som sukrin jeg da, var ikke store forskjellen i smak synes jeg. Men i pris derimot...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 13:14   #15
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Opprinnelig lagt inn av emilia, her.

Så bra!
Jeg drikker kun ferskpresset juice eller smoothie uten tilsatt sukker og ikke fra konsentrat, aldri saft. Prøv flytende stevia i teen, du trenger bare en dråpe så den er veldig drøy! Og MYE bedre for kroppen enn natreen!

Tusen takk for tipset Trenger ikke så veldig mye søtning i teen, pleier å ha 1 sukett i 0.5liters koppen min Og noen type teer trenger jeg ingenting i. Men drikker mest grønn te, og synes ikke det smaker godt uten noe som helst søtt

Får man kjøpt flytende stevia på helsekost?

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 13:15   #16
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Opprinnelig lagt inn av emilia, her.

Så bra!
Jeg drikker kun ferskpresset juice eller smoothie uten tilsatt sukker og ikke fra konsentrat, aldri saft. Prøv flytende stevia i teen, du trenger bare en dråpe så den er veldig drøy! Og MYE bedre for kroppen enn natreen!

Jeg har vært skeptisk til kunstige søtningsstoffer leeeeenge før jeg begynte med lavkarbo, men skal sjekke helsekosten for flytende stevia. For jeg ønsker meg noe mer naturlig i teen og nå er det jo lov å selge som menneskemat i Norge også.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:25   #17
emilia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 40
emilia er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg har vært skeptisk til kunstige søtningsstoffer leeeeenge før jeg begynte med lavkarbo, men skal sjekke helsekosten for flytende stevia. For jeg ønsker meg noe mer naturlig i teen og nå er det jo lov å selge som menneskemat i Norge også.

Bra!
Flytende stevia kjøper jeg på Iherb.com

emilia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ikke sukker og kunstig søtning, lite gluten og melk, noe raw food og supermat, moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:28   #18
emilia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 40
emilia er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Opprinnelig lagt inn av knh, her.

Tusen takk for tipset Trenger ikke så veldig mye søtning i teen, pleier å ha 1 sukett i 0.5liters koppen min Og noen type teer trenger jeg ingenting i. Men drikker mest grønn te, og synes ikke det smaker godt uten noe som helst søtt

Får man kjøpt flytende stevia på helsekost?

Jeg kjøper det på iHerb.com, aner ikke om man får tak i det i Norge. Uansett er det rimelig å handle fra denne butikken (USA) og frakten er bare 4 dollar om du holder deg under 3lbs (1360 gram). Det er enkelt å se i kassen hvor tung pakken din er Jeg holder meg alltid under 3 lbs og under 200 NOK (for å slippe mva).

Her er litt forskjellig flytende stevia: http://www.iherb.com/Search?kw=stevia+liquid#p=1&src=0
Denne har jeg prøvd, gir god vaniljesmak: http://www.iherb.com/Wisdom-Natural-...-ml/11070?at=0

Man trenger bare 1-2 dråper i en stor te, for dette er SØTT!

Ps: Bruk koden NEB207, så får du 5 dollar i rabatt første gang du handler! Da blir det gratis frakt og litt til

emilia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ikke sukker og kunstig søtning, lite gluten og melk, noe raw food og supermat, moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:35   #19
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Opprinnelig lagt inn av knh, her.

Tusen takk for tipset Trenger ikke så veldig mye søtning i teen, pleier å ha 1 sukett i 0.5liters koppen min Og noen type teer trenger jeg ingenting i. Men drikker mest grønn te, og synes ikke det smaker godt uten noe som helst søtt

Får man kjøpt flytende stevia på helsekost?

Har du prøvd å trekke den grønne teen på ca 70 grader? Det gir en mye bedre smak

Tror ikke de har åpnet opp igjen for å selge stevia i Norge ennå, så det tror jeg du må bestille fra utlandet. Høres spennende ut med smaksvarianter emilia.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 14:37   #20
emilia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 40
emilia er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Har du prøvd å trekke den grønne teen på ca 70 grader? Det gir en mye bedre smak

Tror ikke de har åpnet opp igjen for å selge stevia i Norge ennå, så det tror jeg du må bestille fra utlandet. Høres spennende ut med smaksvarianter emilia.

Ja, de med smak er supre å bruke i hjemmelaged godis, usøtet youghurt, te osv. Anbefales virkelig

emilia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ikke sukker og kunstig søtning, lite gluten og melk, noe raw food og supermat, moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 15:32   #21
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Åh, ja, jeg har en pakke med sånne porsjonsposer stevia med french vanilla-smak, også fra iHerb. Bruker den til eggemelk og kokosmelk-kakao, liker den veldig godt.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 17:16   #22
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Er det ikke sånn at mange uansett reagerer på SØTSMAK da? Så om man bytter ut med ditt og datt, stevia her og sukrin der, så opprettholder man fortsatt et søtsug.
Sikkert greit å velge de "sunnere" variantene, men det fikser ikke akkurat problemet.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 18:13   #23
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Hei,
Vel, for mange går kostholdendringene i små skritt. Min erfaring her fra forumet er at en del eksperiementerer mye i begynnelsen, men så lærer man underveis og det er langt i fra alle her inne som bruker mye søtningsmidler til hverdags. Ikke alle greier å snu alt på en gang for mange av oss kan det ta litt tid før vi har greid å redusere/slutte med de ugunstige søtningsmidlene. Videre, så er det en del av det du nevner som ikke kan brukes på ketogene dietter.
Så må man jo også ta i betraktning at dette forumet er ett av de en så lenge få stedene der man kan finne gode oppskrifter på lavkarbo vennlige kaker, godterier etc. som man kan bruke til fest og høytid. Så mengden oppsrifter med søtningsmidler behøver ikke nødvendigvis bety at det er de oppskriftene som blir oftest benyttet.

Mente jeg hade hørt om yacon før, tror jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg brukte det:

Sitat:

Yacon innholder hovedsakelig FOS = Fructoligosaccharides
http://en.wikipedia.org/wiki/Fructooligosaccharide
Most people can eat 5-10 gram of FOS without gaseous discomfort, whereas others have problems with 1 gram. The estimated optimal dose for adults is around 5-10 gram/day



Sitat:

Avgave sirup inneholder 90 % fruktose og dermed ikke ketosevennlig, se for øvrig i boka s. 33.
However, low glycemic index foods can still have copious amounts of sugars other than glucose; agave nectar can contain up to 90% fructose (the rest is glucose).
http://www.latimes.com/features/health/la-he-sweeteners31-2009aug31,0,7820815.story?page=3


Stevia er vel fortsatt ikke tillatt som menneskeføde i Norge.

Dadler/bananer/frukt – svært få lavkarboretninger inkluderer frukt og helt ualktuelt for meg som spiser ketogent.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 19:04   #24
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Vel, jeg skjærer ned på forbruket mitt. Før brukte jeg gjerne 10 natreen tabletter om dagen, i tillegg til Fun Light. Jeg unner meg et glass Fun Light imellom ennå. Det blir ikke hver dag.

Jeg har kjøpt Sukrin, men jeg er enig med dere som sier det er "kaldt". Jeg fikk endelig somlet meg til å bestille Stevia. Jeg får prøve å lage egen saft av pressede sitroner og Stevia.

Jeg har bakt en kake i løpet av 3 uker, til å ha med i selskap, den spiste jeg to små stykker av. Jeg er veldig interessert i å finne sunnere kaker og godterier for ungene til lørdagskosen.

Jeg har inntrykk av at middagen går enklere for de fleste, enn frokost og kaker.... derfor blir det mange innlegg om det.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 19:14   #25
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?

Vel - arnakristin sier egentlig det jeg mener, jeg har mer enn nok i starten med å få kostholdet til å fungere om jeg ikke skal "ta fra meg" søtsmaken også En ting av gangen! Bruker natreen flytende - de andre har jeg ingen særlig erfaringer med

(Etter 15 mnd så kan jeg vel snart ikke ta den der " i starten av kostholdsendring" lengre...??)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mageknip av kunstig søtning?? Kamelen Spørsmål og svar 3 29-08-10 14:52
Kunstig søtning og blodsukkerverdier Lillemy71 Spørsmål og svar 2 22-06-10 16:53
Kunstig søtning + kosttilskudd TrillTrall Lavkarbo generelt 18 19-06-10 16:12
Kunstig søtning - trening? Indiana Spørsmål og svar 1 11-05-10 20:38
Kunstig søtning sommerblomt Ketolysekuren 15 02-06-08 02:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no