Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Bøker > Lavkarbobøker

Boka du bare må ha!

Lavkarbobøker Bøker som omhandler de ulike lavkarbokostholdene. Enten direkte eller indirekte. Fakta, oppskrifter, lister og personlige erfaringer...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-03-06, 11:23   #1
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Boka du bare må ha!

Living the Low Carb Life: Controlled Carbohydrate Eating for Long-Term Weight Loss
by Jonny Bowden


Dete er den BESTE lavkarbo-boka jeg har lest til nå...har du ikke lest den ennå, så løp og kjøp, rettere sagt, klikk deg inn på amazon.co.uk og kjøp på nettet og en hundrelapp og noen dager senere har du virkelig greie på lavkarbo:

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/1402718608/

Her presenteres det som finnes av lavkarbodietter (17 i alt) på en virkelig oversiktlig måte, og naturlig nok så mangler Skaldeman og Ketolysekuren, men det er ikke noe stort savn, for de andre kurene presenteres så grundig at man kan trekke sine egne slutninger uansett hvilken diett man følger.

Alle kurene/dietten presenteres med en oppsummering av hovedfilosofien bak den, så følger en grundig og faglig gjennomgang av hva dietten består av og hvorfor den virker, så vurderes hvem dietten passer for og hva som er bra eller dårlig med denne, før forfatteren til slutt gir sin egen mening og oppsummering. For hver diett listes også bøker man kan lese og nettsteder man kan besøke.

I tillegg er det stort kapittel om ketose og fettforbrenning og hva som fremmer og hemmer vekttap, et kapittel om kosttilskudd og et stort kapittel med spørsmål og svar og masse tips og gode råd på vegen..det du ikke finner på lavkarbo.no, det finner du i denne boken, garantert!

Helt til slutt er det masse sider med nettsteder og bøker om lavkarbo, der hvert nettsted og hver bok gis en kort presentasjon og hva som er bra/dårlig...riktignok alle på engelsk, men uvurderlig når man begynner å lete i lavkarbo-jungelen.

Og ikke minst, helt til slutt, for nerdene blant oss, masse sider vitenskaplige referanser.

Det er ikke langt fra at jeg vil kalle boka det nærmeste du kommer en slags lavkarbo-bibel og dessuten er den utrolig lettlest.


Jan.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 16:28   #2
Pedro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Alder: 75
Innlegg: 14
Pedro er på en erverdig vei

Sv: Boka du bare må ha!

Denne skal jeg skaffe meg.

Jeg går ut fra at du som nå har oppholdt deg på et platå en stund vil se etter tips som kan få deg igang igjen.
Fint hvis sier fra hvis du finner noe som virker. Jeg har gått ned 5 uker på 2 uker, så 2 uker total stillstand. Ikke så farlig ennå, men er spent på fortsettelsen.

Pedro

Pedro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Naturlig mat Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 17:06   #3
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Boka du bare må ha!

Jepp, masse tips der...her er noen.


Årsaker til platå:

1. Du mister fett, men danner muskler, særlig hvis du trener mye, men sålenge kroppsfasongen minker er du på rett vei.
2. Kroppen holder tilbake vann. Det skjer oftere enn du tror. Drikk mer vann og spis mindre salt.
3. Kroppen forsøker å tilpasse seg det nye 'bensinet' du putter på tanken og mens den gjør det går det meste i standby-modus så å si.
4. Du spiser for my karbohydrater, kanskje uten du aner det.
5. Du spiser for lite karbohydrater og må kanskje øke dosen litt.
6. Du spiser for lite kalorimessig sett, kroppen sulter og forsøker å stanse nedgangen.
7. Du spiser for mye kalorimessig sett, for mye kalorier er for mye selv om det liksom 'bare' er fett eller proteiner.
8. Du spiser ikke nok protein, slik at kroppen bryter ned muskler til energi, og dermed forbrenner den også mindre.
9. Du trener ikke (nok).
10. Du tar medisiner som motvirker vekttap, spør legen din.
11. Lavkarbo-kostholdet gjør at visse matvarer motvirker vekttap. Typiske matvarer er hvete, melk, sukker, peanøtter, soja, egg og mais. Alkohol, og spesielt aspartam kan bidra til platåer.
12. Lavkarbo kosten din er for ensidig slik at du mangler viktige næringsstoffer, forsøk med kosttilskudd og vitaminer.


Hvordan bryte et platå:

1. Frukt og grønnsaksfaste: Spis så mye du orker, mest grønnsaker, og noe frukt, 3 dager, drikk mye vann, gjerne sammen med olje som f.eks. UDOs choice.
2. Grønnsaksjus-faste: Lag jusen selv, 1-2 dager, drikk også mye vann og gjerne varmt vann med litt sitronjus.
3. Rå mat: Spis mest mulig rå og ukokt/ustekt mat i noen dager
4. Bare kjøtt: Spis bare magert kjøtt og drikk mye vann i tre dager
5. Fettfaste:Maks 1000 kalorier om dagen, fordelt på fem små måltider, med 80-90% fettinnhold.


Hm..jeg vet ikke helt hva jeg vil satse på akkurat nå, men jeg tror det må bli grønnsaksvarianten, det er den eneste jeg ikke har prøvd ennå.

Jan.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 18:07   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Boka du bare må ha!

Ang. platå, så er det IKKE et platå om du ikke har stått stille i vekt OG mål i minst 4 uker.

Vektsstans i ei uke eller to er altså IKKE grunn nok til noen av tiltakene.
Settes tiltak igang for tidlig ødelegger man mer enn man "fikser" for å si det sånn.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 18:24   #5
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Boka du bare må ha!

Opprinnelig lagt inn av jankph

Jepp, masse tips der...her er noen.


Årsaker til platå:

1. Du mister fett, men danner muskler, særlig hvis du trener mye, men sålenge kroppsfasongen minker er du på rett vei.
2. Kroppen holder tilbake vann. Det skjer oftere enn du tror. Drikk mer vann og spis mindre salt.
3. Kroppen forsøker å tilpasse seg det nye 'bensinet' du putter på tanken og mens den gjør det går det meste i standby-modus så å si.
4. Du spiser for my karbohydrater, kanskje uten du aner det.
5. Du spiser for lite karbohydrater og må kanskje øke dosen litt.
6. Du spiser for lite kalorimessig sett, kroppen sulter og forsøker å stanse nedgangen.
7. Du spiser for mye kalorimessig sett, for mye kalorier er for mye selv om det liksom 'bare' er fett eller proteiner.
8. Du spiser ikke nok protein, slik at kroppen bryter ned muskler til energi, og dermed forbrenner den også mindre.
9. Du trener ikke (nok).
10. Du tar medisiner som motvirker vekttap, spør legen din.
11. Lavkarbo-kostholdet gjør at visse matvarer motvirker vekttap. Typiske matvarer er hvete, melk, sukker, peanøtter, soja, egg og mais. Alkohol, og spesielt aspartam kan bidra til platåer.
12. Lavkarbo kosten din er for ensidig slik at du mangler viktige næringsstoffer, forsøk med kosttilskudd og vitaminer.


Hvordan bryte et platå:

1. Frukt og grønnsaksfaste: Spis så mye du orker, mest grønnsaker, og noe frukt, 3 dager, drikk mye vann, gjerne sammen med olje som f.eks. UDOs choice.
2. Grønnsaksjus-faste: Lag jusen selv, 1-2 dager, drikk også mye vann og gjerne varmt vann med litt sitronjus.
3. Rå mat: Spis mest mulig rå og ukokt/ustekt mat i noen dager
4. Bare kjøtt: Spis bare magert kjøtt og drikk mye vann i tre dager
5. Fettfaste:Maks 1000 kalorier om dagen, fordelt på fem små måltider, med 80-90% fettinnhold.


Hm..jeg vet ikke helt hva jeg vil satse på akkurat nå, men jeg tror det må bli grønnsaksvarianten, det er den eneste jeg ikke har prøvd ennå.

Jan.

Hei
Jeg er lettet, jeg var redd jeg hadde utelatt noe når jeg i "slank med ketolysekuren" ( den reviderte) eller i råd til personer som sliter med platå har gitt råd om tiltak. Jeg synes én ting er utelatt. Man kan spise for mye protein på bekostning av fett - altså for magert, noe mange forsøker av gammel vane når det butter imot. Da nedbrytes proteinet til aminosyrer og aminosyrene nedbrytes og frigjør karbohydrat. Altså spis fetere ikke magrere når du opplever et platå. Mine mange råd om grønnsaker og blandet salat synes å finne støtte her. Ditto kosttilskudd, spesiellt de nye ketolyse komplett tabletter.
Dette var gledelig lesing. Jeg håper de som kjenner meg bærer over med at dette kan oppfattes som reklame.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 20:40   #6
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Boka du bare må ha!

Slapp av Torkil, vi er ikke SÅ slemme...

  Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 21:06   #7
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Boka du bare må ha!

Du kan nok ta det helt med ro, Torkil, for selv etter å ha lest denne boka er jeg fremdeles en sterk tilhenger av Ketolyse-kuren som kanskje den mest balanserte av alle, og når det er sagt er jeg etterhvert blitt ganske så glad i å knaske en rød paprika heller enn enn et rødt eple og favorittlunsjen er en blandet salat med pinjekjerner, olivenolje og balsamico edikk (men den har kanskje litt mange karber?), fantastisk mettende.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 06-10-08 00:39
Man kan spise hva som helst bare man holder seg under 15 gram karbs? Chumpsy Ketolysekuren 10 09-08-05 23:18
Må bare si Tusen takk!!! cathrine Induksjonen 1 03-03-04 20:39
Viktig melding angående boka Atkins for livet! Skorpia Atkins kosthold 1 17-02-04 18:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no