Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

spiser for lite??

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-11-04, 10:59   #1
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs
Question

spiser for lite??

Jeg opplever (som atkins sier i boka) at matlysten undertrykkes, og glemmer derfor å spise, eller orker ikke spise så mye.

Jeg leser flere steder her på forumet at dere mener noen spiser for lite?? I boken sier han da at du skal ikke spise mer enn du orker, og hvis du spiser mindre vil vekttapet skje enda hurtigere? hva er grunnen til at dere sier at noen spiser for lite da? Har jeg misforstått? Jeg ender ofte opp på 1300-1400 kcal til dagen, fordi jeg ikke orker mer. De to siste dagene har jeg til og med stoppa på rundt 1100 kcal! Jeg kan jo sjønne at man går glipp av en del næringsstoffer ved å spise så lite, men jeg tar tilskuddene mine + loppefrøskall.

Og så er det dette med fett. Det nevnes også at mange spiser for lite fett, men i boken står det at man kan spise liberalt av kjøtt (som da er mye proteiner i forhold til fett) og nevner ikke at man skal prøve å få mesteparten av kaloriene fra fett. Eller?? Jeg spiser mye kjøtt og noe grønnsaker + egg, rømme, ost, litt fløte osv, og da ender jeg opp med en høy prosent av proteiner. Jeg kan skjønne at man lettere kommer i ketose ved å spise mye fett (da det er fettet som gir ketoner, og protein omdannes til glukose). Jeg er i ketose (måler med ketostix, og ligger fra "spor" til to hakk høyere opp (sikkert avhengig av hvor mye jeg har drukket). Burde jeg øke fettinntaket for å få enda bedre effekt??

Og enda en ting til: i bøkene står det at man kan spise liberalt av egg, men jeg teller 2 egg som 1 g karbohydrat (da det står at det er 0.9 karbohydrater per 100 g egg i karbotelleren og andre "kaloriguider"). Eller skal man droppe å telle karbohydrater fra egg?? ikke det at det ugjør så utrolig stor del av karbohydratkvoten min til dagen da...

Håper noen kan hjelpe meg litt med dette. Beklager hvis det er jeg som roter (for det er det høy sannsynlighet for! tjihi! )

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-11-04, 12:01   #2
Gunnar
Medlem
 
Gunnar sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Romsdal
Alder: 46
Innlegg: 95
Gunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt likt

Dette var som om jeg skulle skrevet det selv
Det er forøvrig én av grunnene til at jeg ikke fører online matbok,
for da vet jeg at jeg hadde fått høre at jeg spiser for lite.
Jeg spiser ikke for lite, jeg spiser til jeg er mett.
Ser ingen grunn til å proppe i meg hele dagen...

Når alt kommer til alt, så er man aleine i det her.
Finn ut hva som funker for deg, for jeg tror det er like mange meninger om dette som det er medlemmer på forumet, og ikke alt funker like bra for alle.


Går du ned i vekt nå?
Trives du?
Du har sikkert skrevet svarene på disse spm i andre tråder, men jeg har det litt for travelt til å leite de opp.

Gunnar

__________________
Let us eat and drink, for tomorrow we diet. - Wendy Morgan

Gunnar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-ish Svar med sitat
Gammel 26-11-04, 12:53   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av dingpot

Jeg leser flere steder her på forumet at dere mener noen spiser for lite?? I boken sier han da at du skal ikke spise mer enn du orker, og hvis du spiser mindre vil vekttapet skje enda hurtigere? hva er grunnen til at dere sier at noen spiser for lite da? Har jeg misforstått? Jeg ender ofte opp på 1300-1400 kcal til dagen, fordi jeg ikke orker mer. De to siste dagene har jeg til og med stoppa på rundt 1100 kcal! Jeg kan jo sjønne at man går glipp av en del næringsstoffer ved å spise så lite, men jeg tar tilskuddene mine + loppefrøskall.

Kroppen din trenger en viss mengde energi for å i det hele tatt holde seg oppreist. Min kropp trenger f.eks. 1285 kalorier pr dag om jeg sitter helt stille og ikke gjør noe som helst. Om jeg er i "normal aktivitet" trenger kroppen min rundt 1985 kalorier. For å ta av må du bruke mindre energi enn du tar inn. Dvs hvis jeg skal ta av må jeg ideelt sett ligge under 1985kalorier. Min grense er rundt 1700. MEN hvis jeg spiser for lite, så er ikke kroppen dummere enn at den tenker "heeeeeeey, her er det hungersnød, får ikke nok mat, må spare, spare, spare..." Kroppen går i sparemodus og vektnedgangen stanser. Stoffskiftet og forbrennining går saktere. Det er varierende hvor lang tid kroppen trenger for å gå i sparemodus, men uansett er der ikke sunt å spise mindre enn kroppen trenger. Du blir tappet for energi og kan også føle deg ganske så trett og sliten. For de som må eller vil telle kalorier sier Atkins Support at det ideelle kalori inntak har vist seg å ligge på 10-12 ganger din vekt i pund - i kalorier pr dag. Min vekt i pund er 146 - 146 x 10 = 1460, 146 x12 = 1752. Det passer ganske godt inn i hva jeg har funnet ut at kroppen min tåler. Alle er forskjellige. Trener du mer, trenger du fler kalorier.

Opprinnelig lagt inn av dingpot

Og så er det dette med fett. Det nevnes også at mange spiser for lite fett, men i boken står det at man kan spise liberalt av kjøtt (som da er mye proteiner i forhold til fett) og nevner ikke at man skal prøve å få mesteparten av kaloriene fra fett. Eller?? Jeg spiser mye kjøtt og noe grønnsaker + egg, rømme, ost, litt fløte osv, og da ender jeg opp med en høy prosent av proteiner.

Hvis du spiser slik du gjør skal du ligge må et akseptabelt nivå både på proteiner og fett. Igjen fra Atkins Support. Etter mange, mange år med pasienter har de funnet ut at den ideelle ratio for å tape vekt på induksjonsnivå er:
70-75 % fett
20-25 % protein
5 % karber
Etterhvert som du går opp i karber vil du også gå ned på fettprosenten. Selv om det er statistisk bevist at du går fortere ned i vekt ved å spise mer fett. Jeg er med i et førsøk om dagen hvor jeg, som klarer å få i meg minst fett, også tar av minst av alle. Det har bare pågått et par uker enda, så det er for tidlig å komme med noe resultat !
Men mye proteiner er bra det. Bare det ikke blir FOR mye. Overskudd av proteiner omdannes til glocose....og om kroppen din ikke klarer å benytte seg av proteinene du spiser (30 gram pr måltid er alt kroppen klarer å bruke ved normal aktivitet sier MHM) så vil du få problemer med å ta av før eller siden. Et vedlikeholdskosthold er noe helt annet !! Atkins sier IKKE noe sted at måltidene skal bestå hovedsaklig av kalorier fra proteiner !!

Her kan du finne ut hvor mange kalorier (ca. du trenger pr dag):
http://www.iform.nu/Crosslink.jsp?d=...10&submit.y=10

Opprinnelig lagt inn av dingpot

Jeg kan skjønne at man lettere kommer i ketose ved å spise mye fett (da det er fettet som gir ketoner, og protein omdannes til glukose). Jeg er i ketose (måler med ketostix, og ligger fra "spor" til to hakk høyere opp (sikkert avhengig av hvor mye jeg har drukket). Burde jeg øke fettinntaket for å få enda bedre effekt??

Det er mange feiloppfatninger om ketose. Anbefaler det å lese dette nøye:
http://forum.lavkarbo.no/diskusjon2092.html .

Opprinnelig lagt inn av dingpot

Og enda en ting til: i bøkene står det at man kan spise liberalt av egg, men jeg teller 2 egg som 1 g karbohydrat (da det står at det er 0.9 karbohydrater per 100 g egg i karbotelleren og andre "kaloriguider"). Eller skal man droppe å telle karbohydrater fra egg?? ikke det at det ugjør så utrolig stor del av karbohydratkvoten min til dagen da...

En viktig del av protein inntaket på atkins kommer fra egg. Jeg spiser 2-4 egg til dagen. Du SKAL telle karber fra egg ! I matvaretabellen er tallene oppgitt 0.9 karb pr 100 gram, men pr 88 gram spiselig vare. Dvs skallet er også med, og det skal du jo ikke telle. Fortsett slik du gjør du !

Her kan du finne ut hvor mange proteiner du trenger pr dag:
http://www.iform.nu/Crosslink.jsp?d=102&a=5465


Håper dette ga en viss forklaring på det du lurte på

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-11-04, 14:48   #4
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Snille Nille! Du er bare toppen du, altså!!! Tusen takk for at du "lyser meg opp litt". Det som er så stilig, er at selv om jeg spiser såpass lite, så virker det ikke som at forbrenningen skrus ned, for jeg fryser ikke, og føler meg slett ikke slapp. Snarere tvert imot! Før, da jeg gikk på lavfett/lavkalori diett, satt jeg og frøs med varmen på fullt og masse tepper rundt meg, mens nå sitter jeg med singlet, halv varme og koser meg! Og det er samme temperatur ute som i fjor på denne tiden (da jeg holdt på med lavkalori/lavfett diett).

Likevel har jeg lovt meg selv å ikke komme under 1300 kcal fra nå av, men det later til at det kan bli vanskelig enkelte dager... Lagde meg nettopp en tallerken taco (150 g kjøtt, egen kryddermix, 2ss seterrømme og litt salat), men stoppa halveis i tallerken, fordi jeg ikke orker mer! Men jeg må si at jeg liker det litt, også! Herlig å vite at jeg har full kontroll, og ha fått bekreftet at magen min ikke er et bunnløst dyp likevel!

Takk for oppmuntring Gunnar! Du er god du også! Jeg skal ikke hakke på deg for at du ikke leter opp info i andre innlegg, for jeg har ærlig talt ikke skrevet så mye her... Så du er unnskyldt! Jeg bør kanskje svare på det du spurte om (eller det du ba meg spørre meg selv om):

Ja, jeg går ned i vekt (raskt også, foreløpig, synes jeg ihvertfall!), og jeg har det kjempebra! Mye bedre enn før jeg la om kostholdet til lavkarbo! De er så herlig å ikke tenke på mat hele tiden, kunne stoppe midt i et måltid, ikke gå å være sugen på noe godt hele tiden! Før bare kunne jeg ikke stoppe å spise før det var tomt, nå har jeg ikke problemer med å stoppe i første biten engang! (eller for den saks skyld avstå helt). Jeg avstår fra alt som ikke er forenlig med mitt kosthold, og lager heller "lovlig" snacks om jeg vil sette litt ekstra pris på meg selv.

JEG ER SÅ FORNØYD MED LIVET MITT, OG HAR BLITT SÅ GLAD I MEG SELV (og dermed glad i alle rundt meg også! Fred og glede innad gir fred og glede utad )

(ble dette fryktelig klissete?? jaja, det er nå sånn jeg føler det da! )

Dere er så gode atte! Takk skal dere ha!

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-11-04, 15:03   #5
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Vel, Dingpot ,jeg syns du skal lytte til dine egne erfaringer. Atkins er bare kostholds rådgivning. Fasiten er dine erfaringer. Fortsett som før, ikke trykk i deg mer mat enn du har lyst på.

Selv om argumentene til Nille er fantastiske god som alltid.
Dem kan du bruke hvis erfaringene dine tilsier at noe må forandres.

For mye protein fører til 2 ting, økt forbrenning og mer glukose til hjernen, ikke noe å frykte akkurat.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 26-11-04, 20:15   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av dingpot


JEG ER SÅ FORNØYD MED LIVET MITT, OG HAR BLITT SÅ GLAD I MEG SELV (og dermed glad i alle rundt meg også! Fred og glede innad gir fred og glede utad )

(ble dette fryktelig klissete?? jaja, det er nå sånn jeg føler det da! )

Dere er så gode atte! Takk skal dere ha!

Dette synes jeg var KJEMPEFINT sagt jeg dingpot... Så hvis du er klissete, så er jeg det også...

Tror du har mye å bidra med selv jeg - hvorfor ikke starte en journal? Hadde vært koselig å se mer til deg

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 26-11-04, 20:27   #7
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

jeg blir helt rørt, jeg altså!


Jeg føler meg alltid velkommen her på forumet, og gode råd står jo i kø!!! Hvordan kan man unngå å like dere, folkens!

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-12-04, 03:30   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

dingpot.. ser at du skriver at du tar "loppefrøskall" i første innlegget ditt.. hva er det og hva skal det være godt for?

hørtes kanskje litt slemt ut.. men jeg lurer virkelig, altså

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor spiser DU akkurat som du gjør? Summer Lavkarbo generelt 36 14-08-11 19:30
Hva skjer ved for lite fett? Carbokiller Lavkarbo generelt 19 09-02-07 13:20
Hva spiser en egentlig ? Donkea Lavkarbo generelt 8 09-10-04 11:10
Hvor ofte spiser dere? Kinsy Generell ernæringsdebatt 3 19-08-04 08:44
hva spiser dere? Iset Induksjonen 14 29-01-04 18:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no