Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Sove lengre før eksamen

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-05-12, 09:01   #1
Ordnerseg89
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 1
Ordnerseg89 er på en erverdig vei

Sove lengre før eksamen

Hei.
Vanligvis før en eksamen gjør jeg følgende for å sove lenger (og få til å sovne raskere):

Strekke ut i minimum 5 minutter.
Bruk en sjampo med urter i det å for sover lenger.
Bruk 10mg av Kestine (også kalt Evastin, Ebaste og Aleva):
http://en.wikipedia.org/wiki/Ebastine

1mg tid langtidsløsende melatonin fra now foods..
Ca et halvt milligram av sublingual melatonin.

Matvarer som jeg spiser:
Tomater.
avokado
røkt laks
noe salat
I tillegg til dette så drikker jeg også litt melk og vann.

Jeg unngår også sukker og koffein hele dagen.

I tillegg til alt dette prøver jeg å få minst en time trening før jeg legger meg.

Men før min siste eksamen våknet jeg opp etter bare fire timer, hva kan være grunnen til dette?

På forhånd takk

Ordnerseg89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 09:41   #2
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Sove lengre før eksamen

Gjør stikk motsatt av alt jeg gjør du...
Dagen før eksamen er for meg vanligvis omtrent slik:
-Drikker dobbelt så mye kaffe som ellers
-Sitter inne og leser hele dagen
-Unner meg hverken tid til kos, trening, tv el.l
-Leser så lenge om kvelden jeg overhode klarer å holde meg våken (er ofte ikke i seng før kl 2-3 om natten) Allikevel våkner jeg ofte tidligere enn vanlig...

På eksamensdagen har jeg en aganda: komme meg på plass og fullføre eksamen og komme meg hjem og sove.....

Sikkert ikke sunt dette, men det er en unntakstillstandsdag for meg

Var du mer stresset enn vanlig denne gangen kanskje?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 10:04   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sove lengre før eksamen

Spent på detta. Jeg sover alltid elendig før eksamen. Antakeligvis fordi at jeg krampeleser i to dager før hver eksamen, isteden for å lese hele året!

Ellers så synes jeg omega-3 hjelper på det meste.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 10:46   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Sove lengre før eksamen

- Ikke stress mot sengetid! Yoga kan være en fordel.
(Selvsagt...)
- Wind down... bort fra PC og TV minst en times tid før leggetid
(Skarp lys, se under)
- Finn fram oransje solbriller om kvelden
(Solens stråler virker røde om kvelden og de primitive delene av hjernen vår oppfatter dette som et signal om å gå til ro)
- Få sollys på dagen
(Lys på dagen lager ettellerannet som jeg ikke husker, men som omdannes til melatonin når det blir skumring)
- Ikke kjappe karbohydrater til kvelds
(Insulin og kortisoldrivende)
- Demp lyset en stund før du legger deg, unngå skarpt lys på vei til senga
(lys på kvelden øker kortisol på feil tid)
- Litt magnesium om kvelden kan hjelpe
(Virker muskelavslappende)
- Ha det mørkt og stille på soverrommet når man skal sove!
(- Få deg en orgasme før du sovner - jupp, er også avslappende)

Jupp - finnes mange råd. Ikke alle virker for alle. Jeg synes ofte at det går helt fint å sovne, det vanskelige er å forbli sovende hele natta.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 12:00   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Sove lengre før eksamen

Opprinnelig lagt inn av Ordnerseg89, her.

[I tillegg til alt dette prøver jeg å få minst en time trening før jeg legger meg.

Å trene om kvelden (annet enn uttøyning, yoga etc.) virker vel i retning av å holde en våken og aktivert lenger, ikke det motsatte så vidt jeg vet? Kanskje bedre å trene tidligere på dagen slik at kroppen får tid til å roe seg ned mot kvelden.

Og jeg sover alltid dårlig hvis jeg skal noe viktig neste dag (og vet jeg må opp og ikke kan forsove meg), uansett hvilke tiltak jeg gjør. Noen ganger kan det nesten virke mot sin hensikt å gjøre for mange tiltak synes jeg. Det er lurt å ikke gjøre en for stor "greie" ut av det hele, for det sender kanskje også noen signaler til underbevisstheten om at "her er det noe stort og viktig på gang" som kan gjøre en mer anspent og bidra til at man ikke får sove.

Det beste rådet jeg har fått er nok å si til seg selv at "det gjør ikke noe om jeg ikke sover, jeg kan bare ligge her og slappe av". Og det er sant, selv om man ikke sover kan man gjøre mye for kroppen og hjernens hvile bare ved å ligge der. Og ofte virker det i seg selv såpass avslappende at man sovner ...

Det er lurt å ikke se det som en katastrofe om du ikke har fått nok søvn natta før eksamen, en natt med lite søvn er ingen krise hvis du ellers har sovet nok og ikke har opparbeidet deg et søvnunderskudd. Hvis du har forberedt deg godt fra før greier du nok å skjerpe deg såpass i eksamenssituasjonen at du får gjort det du skal. Og så kan du heller gå hjem og ta en velfortjent hvil etterpå

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 13:20   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Sove lengre før eksamen

Kom på en ting som har hjulpet meg når jeg våkner om natta: sånn der søvnapp med "relaxing sounds" og øreplugger. Man sovner faktisk av å høre bølger slå mot den samme stranda mange nok ganger....

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 14:23   #7
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Sove lengre før eksamen

Jeg synes det høres ut som en voldsom innsats for en natts søvn. Har du vanligvis søvnproblemer, siden du har et slikt program for å få sove før eksamen? (Hvis ikke, så er vel dette et ganske stressende rutine-avvik i seg selv...?)

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 14:26   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sove lengre før eksamen

Jeg kan forresten ikke trene etter klokka 18-19, hvis jeg har lyst til å sovne i 22-tiden..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lunsj under eksamen Therese_M Lunsj 10 11-05-11 00:46
Mat til eksamen lottesinverden Ketolysekuren 1 05-05-11 22:42
Får ikke sove ... LivingDeadDOll Spørsmål og svar 22 16-12-10 18:07
Eksamen er vel overstått ... Jorkla Livets lyse side 3 22-10-10 19:05
Får ikke sove etter å ha trent? Mjauritz Trening 5 01-07-10 19:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no