Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

"De siste 5 kiloene"-klubben

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-08-12, 14:41   #1
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

"De siste 5 kiloene"-klubben

Jeg legger denne tråden under "Mer enn 30 kg overvekt"-forumet, siden det jeg har lyst til å snakke om, og utveksle erfaringer om, er det å ha gått ned en anselig prosent av kroppsvekten sin... men slite med å komme helt i mål.

Begynner selv: Hei, jeg har gått ned over 30 kilo og ligger nå og bikker akkurat på øvre grense for normal BMI. Jeg har stått stille nesten hele 2012 (ned 2-3 kg i februar - som nå er tilstede igjen som sesongbetinget stresstillegg), med den samme ketogene kosten som før, og iblant gjør det meg litt grinete. Ikke snakk om urealistiske vektmål heller - pæreskrotten min har minst fem kilo til den kan skrelle av seg uten å risikere å bli "tynn" av den grunn...

Jeg synes det er vanskelig å tenke på å endre kostholdet igjen, for det er ketogent jeg har "lært", og jeg blir veldig usikker og redd(!) av å tenke på å innføre mat som eventuelt kan ta fra meg kontrollen jeg har oppnådd. Men samtidig har jeg jo observert at mange har fordel av å øke litt på karbohydratinntaket etterhvert, så jeg er vel i den berømmelige tenkeboksen... men det er altså en reell frykt for å kødde med gode kostvaner igjen, for meg.

Men jeg lager en tråd i håp om å høre fra andre som er i samme floka! Det er deilig å ha 5 kilo for mye sammenlignet med 35 kilo for mye, men hva gjør man med den siste strekningen, da? Som tærer på tålmodigheten og tar like lang tid som tosifrede antall kilo gjorde i starten? Gjør man dietten enda strengere (typ egg-og-kjøtt og ingenting annet) eller bygger man seg et "vedlikeholdskosthold", og hvilken filosofi velger man da?

Kan vi lage en liten heiagjeng for oss, også?

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 14:14   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: "De siste 5 kiloene"-klubben

Bra initiativ. Hvor har du fra at å spise mer karbo skal hjelpe deg ned den siste biten? Om karbo skulle funke hvorfor ikke tidligere også? Jeg tror på det å spise mindre posjoner(mindre energi) men samme type energifordeling. Jeg vil også si: mer aktivitet siden det nå som slankere er lettere å være mer aktiv. Unngå alkohol og utskeielser. Kost-tilskudd som omega 3, krom osv. man vet hjelper på vekta. Yoga som stimulerer kjertlene (stoffskiftet), evnt urter som rosenrot som gir energi til å være aktiv, eller beroligende urter som hjelper en å sove om man sover for lite (og av den grunn sliter med vekta pga stresshormoner og mat man erstatter med søvn) eller annet man trenger; massasje, forandringer i livet eller noe.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 14:48   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: "De siste 5 kiloene"-klubben

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Bra initiativ. Hvor har du fra at å spise mer karbo skal hjelpe deg ned den siste biten? Om karbo skulle funke hvorfor ikke tidligere også? Jeg tror på det å spise mindre posjoner(mindre energi) men samme type energifordeling. Jeg vil også si: mer aktivitet siden det nå som slankere er lettere å være mer aktiv. Unngå alkohol og utskeielser. Kost-tilskudd som omega 3, krom osv. man vet hjelper på vekta. Yoga som stimulerer kjertlene (stoffskiftet), evnt urter som rosenrot som gir energi til å være aktiv, eller beroligende urter som hjelper en å sove om man sover for lite (og av den grunn sliter med vekta pga stresshormoner og mat man erstatter med søvn) eller annet man trenger; massasje, forandringer i livet eller noe.



Det med økt karbohydratinntak nærmere normalvekt kommer fra flere kilder, inkludert hva Torkil Andersen sier i noen tråder her inne - men for all del, jeg tror ikke det finnes en sannhet for alle, og jeg tror heller ikke at det er noe galt med ketogen kost. Det jeg prøver å si er at når én ting ikke er effektivt lenger, kan det være verd å vurdere å endre på noe.

Mitt matinntak er allerede under 1200 kcal i det daglige, med 70-80% energi fra fett - så jeg tror ikke at å redusere ytterligere er løsningen for meg. ME er også en viss... tilleggsutfordring. Men takk for innspill, Yrla!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 19:19   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: "De siste 5 kiloene"-klubben

Jeg tror Torkil anbefaler Fedon for de som ikke vil gå ned mer, ikke fordi han mener det er så slankende. 1200 var ikke noe å kutte ned på,nei.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:53   #5
Señora
Seniormedlem
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 806
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "De siste 5 kiloene"-klubben

Vetikke, jeg er der dere er, men aner ikke hvordan jeg skal komme meg ned til normal bmi. Nå "kan" jeg ketolyse, men synes det er skummelt å tukle med kostholdet.

Jeg vet at jeg bør kutte ut diverse som har sneket seg inn i kostholdet, bl.a. mørk sjokolade, frø, nøtter og en og annen (liten) utskeielse, men har havnet inn i feil spor for øyeblikket.

Problemet er at motivasjonen forsvant etter x-antall måneders stillstand til tross for streng ketogen diett. Ergo gidder jeg ikke kutte det nødvendige for å få gang på ketosen igjen.

Ond sirkel? Jepp, skal jeg slippe taket nå? NOPE!

Såh, nå er det slutt på frø, nøtter, for mye kalorier og sjokolade i tillegg til utskeielsene.

Ja, jeg trener, men jeg har en del udiagnostiserte smerter i kroppen og trener for å roe disse smertene og for å ha en sterk sunn kropp mht. fremtiden.

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 22:47   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: "De siste 5 kiloene"-klubben

Kjenner meg igjen i det der, Senorita. Tenk så fornøyd jeg ville blitt om jeg erstattet frø, nøtter og mørk sjokolade med fisk Da jeg begynte spiste jeg fisk ofte. Og aldri nøtter og frø. Det var noe jeg syntes inneholdt for mye karbo. Da var grønnsaker eneste karbokilde, med unntak av tyggis og atkinsbarer de første ukene (som jeg erstattet med ost for å overkomme begjæret etter). Jeg har ikke fem kilo å gå ned så jeg kan godt spise nøtter osv men må passe på kaloriene for ikke å gå opp mer enn ønskelig. Mulig jeg ikke hadde trengt å være like streng på dem om jeg hadde spist som før. Faktisk begynte jeg med sjokolade fordi jeg ikke sluttet å gå ned i vekt, så om jeg skulle ønske å gå ned igjen er det bare å kutte ut den.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 06:18   #7
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: "De siste 5 kiloene"-klubben

Lykke til med innstrammingen, Señora!

Jeg har det jo veldig bra med ketogen mat, så åtte måneders stillstand om gangen gjør ikke at jeg plutselig vil spise noe annerledes, men... begynner jo å lete etter en ny "nøkkel". Selv om jeg også "vet" at den varme delen av året aldri gjør meg noen tjenester uansett, meh!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 08:34   #8
Lilleslem
Medlem
 
Lilleslem sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Nord-Norge
Innlegg: 164
Lilleslem er på en erverdig vei

Sv: "De siste 5 kiloene"-klubben

Jeg sliter også med de siste kiloene. 3 kgav de siste 5 gikk etter intensivt treningsprogram 8 uker, pluss daglig mosjon.
To dager styrke og langløp, en dag intervall og en dag med veldig korte intervaller. Det var tungt. Hadde mye treningsverk, men det hjalp litt. Har ikke gått opp dette etterpå. Har planer om å ta en runde igjen til høsten for de siste kiloene. Ellers anbefaler bl.a Skaldemann, en periode med mye fett.

__________________



]
Lilleslem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/Hexeberg Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 08:37   #9
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: "De siste 5 kiloene"-klubben

Heisann, Lilleslem!

Hehe - jeg har prøvd både skaldeman og fettfaste og eggfaste og kjøttfaste. Tror nok skrotten min bare trenger tid, men jeg vil så gjerne hjelpe den på vei hvis jeg kan. Trening utgår jo for meg pga sykdom, skjønt jeg spaserer mye hver dag - men når det gir meg nye fotbetennelser hele tida er det muligens mer til skade enn gagn.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 09:06   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "De siste 5 kiloene"-klubben

Rin - hva med å forsøke å øke antioksidantmengden? Den TEDvideoen om hun som spiste seg bortimot symptomfri av MS fokuserte jo sterkt på varierte grønnsaker og bær (i tillegg til fett og proteiner)? Og du har god mengde omega3 i kostholdet (bra for å begrense betennelser)?

For min egen del gikk jeg ned fra 85 til 60 for 18 år siden... Og holdt 60-65 i mange år deretter til det snek seg opp til 75. Gikk ned til 66-68 ved hjelp av GR, men det var på denne tiden jeg ble stoffskiftesyk. Siden det har vekta vært vanskelig. I fjor var jeg nede på 59 etter å ha fått ny medisin som gjorde at vannet slapp (levaxin funka ikke siden jeg trakk vann på den), men siden da har jeg gått opp til 70 igjen... Jeg har vel 5-7-8 kg jeg vil ned, men stresser ikke. Erkjenner at det viktigste er å spise mat som holder meg frisk ... og da kanskje jeg kan lure vekta ned også. Ikke vekta først og maten som holder meg frisk sekundært.

Ser at jeg må stramme unna på melkeproduktene fordi de ikke gjør meg noe godt, men det er vanskelig.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 17-08-12 kl 09:11.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Når "slipper" normalt kiloene ..? Sihette Ketolysekuren 19 20-05-11 22:43
Hvordan få av "siste" rest etter endt slanking inger2804 Spørsmål og svar 2 03-05-11 08:28
Har spist litt "mye" sjokolade i det siste... men... Etherena Ketolysekuren 2 08-11-10 22:41
De siste dagene har jeg "ufrivillig" kuttet ned på karbene, og nå er stixen mør lilla Lollypop! Ketolysekuren 1 29-09-07 11:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no