Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Hvilke kostholdsfilosofier skal jeg velge..?

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-01-07, 05:11   #1
Denderlion
Nytt Medlem
 
Denderlion sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Innlegg: 6
Denderlion er på en erverdig vei

Hvilke kostholdsfilosofier skal jeg velge..?

Hei!

Jeg er ny her og har prøvd å lese meg til kunnskap.. Men jeg føler at jeg blir mer og mer forvirret.
Jeg må ned ca 40 kg, har Pcos, diabetes 2 og revmatisme. Trenger ett kosthold som tar hensyn til alt dette, noe jeg ikke syntes er så lett å finne. Fikk vite at jeg har diabetes og Pcos nå rett før jul, så jeg er helt fersk når det gjelder disse tingene.

Ønsker å finne ett kosthold som også inkluderer resten av familien min. Sånn at ikke jeg må ha en type mat og de en annen.

Er det noen som kan være så snille å gi meg noen tips her, vær så snill?

Hilsen forvirret Denderlion.

Denderlion er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På leting etter en kostholdsfilosofi som passer for meg Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 06:49   #2
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke kostholdsfilosofier skal jeg velge..?

Heisann Denderlion.

Ja dette er ikke lett. Og du står foran en total omlegging av kostholdet. Hvis du ønsker å spise deg frisk ihvertfall. Det finnes flere muligheter, men et kosthold med minst mulig sukker og hvitt mel er nok å foretrekke. Om du går inn og leser på diabetesforbundets dider ser du at de anbefaler å spise det samme som før, med brød og man skal leve som før. Litt satt på spissen dette, men noe ala Grete Roede. Dette mener jeg er feil. Jeg har vært plaget med blodsukkersvingninger i mange år, med skjelvinger og "anfall" med svimmelhet. Løsningen var raske karbohydrater, et wienerbrød og et glass melk f.eks. Jeg fikk aldri noen diabetesdiagnose, men at jeg var farlig nærme er jeg overbevist om. Etter å spist streng lavkarbo i noen få dager, forsvant alle tegn på dette. I tilegg gikk jeg ned i vekt, og mageproblemene forsvant!

Nå i jula spiste jeg en del speltbrød til frokost og lunsj. Og en del melk. I tillegg til pålegg med en del søtt i. Og tre porsjoner riskrem. Og gjett hva som dukket opp: Jo alle de ekle symptomene jeg slet med for et år siden!

Jeg er overbevist om at lavkarbo er rett, og at et brødkosthold ala statens ernæringsråd er feil. Spesielt når man regerer negativt på det.

Søk på PCO/S i søkefeltet så finner du mange innspill om det.

Det er mye litteratur du bør lese, ikke minst for å forstå sammenhengen melom mat og helse. Jeg kan anbele på det sterkeste å lese boka "Bedre uten brød" av wolfgang Lutz. Og om du finner en kostholdsfilosofi du liker, er det alfa og omega og sette seg godt inn i den!

Og til slutt. Det finnes flere veier til målet. Ingen kropper er helt like, og derfor går det ikke an å velge ut en og si at den er rett. De vanligste er Fedon, Atkins, Eat og varianter rundt disse. De bygger på mindre sukker. Mer rene varer. Fedon har vært litt redd for fett, men er på gli. Atkins og Eat er ikke redd for fett. Men redd sor sukker.

Dette ble en anelse rotete, men bruk søkefeltet, så finner du et hav av artikler om alt dette.

Lykke til!

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 07:30   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke kostholdsfilosofier skal jeg velge..?

Hvis du har lyst til å inkludere familien, så kan nok Lindberg være et godt alternativ. Så kan du evt. kutte ut brødet selv i begynnelsen.

Lykke til!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 08:22   #4
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilke kostholdsfilosofier skal jeg velge..?

Lykke til med valg, jeg vingler litt selv
Men uansett hvis du velger et lavkarbo-kosthold så blir det ikke noe problem ift. familien, det er hvertfall min erfaring

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 09:00   #5
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke kostholdsfilosofier skal jeg velge..?

Fedon fugerer bra for hele familien. Om du synes dette er vanskelig kan jeg anbefale kurs. Det hadde jeg godt utbytte av selv.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 10:28   #6
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Hvilke kostholdsfilosofier skal jeg velge..?

Hei, og velkommen!
Alltid vanskelig å svare på hva andre skal gjøre, men selv har jeg bare gode erfaringer med Ketolysekuren. Den er effektiv og slett ikke vanskelig å følge, når en bare setter seg skikkelig inn i den før en begynner.
Jeg har ikke /har ikke hatt forhøyet blodsukker, men vet at flere har fått normalisert sitt blodsukker bare ved hjelp av Ketolysekuren.
Dr. Torkil Andersen som har skrevet boken Slank med Ketolysekuren har skrevet dette på www.ketolyse.no:

"Hvem kan ikke benytte ketolysekuren ?
En rekke sykdommer er ikke forenlig med å benytte ketolysekuren. Det dreier blant annet om alvorlig hjertesvikt og nyresvikt samt type I diabetes med mer.
Da kuren er tenkt for friske personer med overvekt, bør personer med kronisk sykdom snakke med fastlegen før man starter på kuren.
Ketolysekuren og enkelte sykdommer

  • Diabetes type II, kostregulert uten behov for medisin
    • Ingen problemer i forhold til ketolysekuren. Hør med legen for en sikkerhets skyld
  • Diabetes type II behandlet med tabletter eller insulin
    • Krever oppfølging av lege. Medisinene må normalt kuttes ut mens du er på diett. Dette må kun skje i samarbeid med din fastlege.
  • Angina pektoris , mild og stabil
    • Normalt er det ikke noe problem, men igjen bør du snakke med din lege
  • Hjerterytmeforstyrrelser
    • Kun i samarbeid med fastlegen. Atrieflimmer er normalt ikke noe problem, men andre hjerterytmeforstyrrelser er mer problematiske
  • Lavt stoffskifte, med bruk av Levaxin/thyroxin
    • Ingen problemer
Risiko
Ketogene dietter som ketolysekuren er godt undersøkt og ikke farlige. Mens man er på dietten vil vekten reduseres, blodtrykket bli lavere , kolesterolinnholdet i blodet blir lavere og man får mer godt- og mindre dårlig kolesterol. Blodsukkeret normaliseres. Med regelmessig mosjon vil risikoen for hjerte og karsykdom halveres.
Ketolysekuren medfører således en betydelig reduksjon for hjerte og karsykdom.
Alternativet til å slanke seg vil for mange overvektige personer være ensbetydende med å leve med en 3-5 gange forhøyet risiko for hjerteinfarkt og hjerneslag.
Dette glemmer mange som kritiserer slankekurer og utpeker dem som farlige, gjerne på et tynt og teoretisk grunnlag."

Denne dietten krever jo litt i forhold til andre familiemedlemmers kosthold, og overgangen kan være vanskelig. Likevel vil du raskt se at det ikke er noe stort problem.
Lykke til!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 17:27   #7
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Hvilke kostholdsfilosofier skal jeg velge..?

Komkari, dette var litt for smått skrevet...*myser og pirker*

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 22:36   #8
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Hvilke kostholdsfilosofier skal jeg velge..?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Komkari, dette var litt for smått skrevet...*myser og pirker*

Uff, da! Kom vel av at jeg kopierte fra www.ketolyse.no
her kommer hele innlegget i større format!:

Hei, og velkommen!
Alltid vanskelig å svare på hva andre skal gjøre, men selv har jeg bare gode erfaringer med Ketolysekuren. Den er effektiv og slett ikke vanskelig å følge, når en bare setter seg skikkelig inn i den før en begynner.
Jeg har ikke /har ikke hatt forhøyet blodsukker, men vet at flere har fått normalisert sitt blodsukker bare ved hjelp av Ketolysekuren.
Dr. Torkil Andersen som har skrevet boken Slank med Ketolysekuren har skrevet dette på www.ketolyse.no:

"Hvem kan ikke benytte ketolysekuren ?
En rekke sykdommer er ikke forenlig med å benytte ketolysekuren. Det dreier blant annet om alvorlig hjertesvikt og nyresvikt samt type I diabetes med mer.
Da kuren er tenkt for friske personer med overvekt, bør personer med kronisk sykdom snakke med fastlegen før man starter på kuren.
Ketolysekuren og enkelte sykdommer

  • Diabetes type II, kostregulert uten behov for medisin
    • Ingen problemer i forhold til ketolysekuren. Hør med legen for en sikkerhets skyld
  • Diabetes type II behandlet med tabletter eller insulin
    • Krever oppfølging av lege. Medisinene må normalt kuttes ut mens du er på diett. Dette må kun skje i samarbeid med din fastlege.
  • Angina pektoris , mild og stabil
    • Normalt er det ikke noe problem, men igjen bør du snakke med din lege
  • Hjerterytmeforstyrrelser
    • Kun i samarbeid med fastlegen. Atrieflimmer er normalt ikke noe problem, men andre hjerterytmeforstyrrelser er mer problematiske
  • Lavt stoffskifte, med bruk av Levaxin/thyroxin
    • Ingen problemer
Risiko
Ketogene dietter som ketolysekuren er godt undersøkt og ikke farlige. Mens man er på dietten vil vekten reduseres, blodtrykket bli lavere , kolesterolinnholdet i blodet blir lavere og man får mer godt- og mindre dårlig kolesterol. Blodsukkeret normaliseres. Med regelmessig mosjon vil risikoen for hjerte og karsykdom halveres.
Ketolysekuren medfører således en betydelig reduksjon for hjerte og karsykdom.
Alternativet til å slanke seg vil for mange overvektige personer være ensbetydende med å leve med en 3-5 gange forhøyet risiko for hjerteinfarkt og hjerneslag.
Dette glemmer mange som kritiserer slankekurer og utpeker dem som farlige, gjerne på et tynt og teoretisk grunnlag."

Denne dietten krever jo litt i forhold til andre familiemedlemmers kosthold, og overgangen kan være vanskelig. Likevel vil du raskt se at det ikke er noe stort problem.
Lykke til!


PS.: Håper dette ble bedre Borealis!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 02:46   #9
Denderlion
Nytt Medlem
 
Denderlion sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Innlegg: 6
Denderlion er på en erverdig vei

Sv: Hvilke kostholdsfilosofier skal jeg velge..?

Takk alle sammen for god respons!!

Jeg har nå fått en del å tenke på, og kommer til å lese en masse!

Skal jammen kjøpe meg boken du anbefaler Goggen, tror det er noe for meg.

Syntes forresten dette forumet er supert!

Klem fra Denderlion.

Denderlion er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På leting etter en kostholdsfilosofi som passer for meg Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 13:35   #10
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Hvilke kostholdsfilosofier skal jeg velge..?

Opprinnelig lagt inn av komkari, her.

[b]

PS.: Håper dette ble bedre Borealis!

Absolutt!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 15:58
99-tråden!!!!!!! nalana Livets lyse side 5 22-12-04 15:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no