Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Egg og KH

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-08-07, 13:35   #1
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Egg og KH

Ble usikker pga. en annen tråd her på forumet. Hvor mange KH er det i ett egg?
Er det 0.9 på ett egg, eller 0.9 pr. 100 g.?
Jeg har hele tiden regnet 0.9 pr egg nemlig..

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 14:12   #2
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Egg og KH

0,9 pr 100 g. Ca 0,6-7 for ett egg.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 14:32   #3
LilleRosin
Seniormedlem
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 1.244
LilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlys

Sv: Egg og KH

Opprinnelig lagt inn av Viclin, her.

0,9 pr 100 g. Ca 0,6-7 for ett egg.

Da har jeg også regnet feil ja. Har tatt ca. 0,9 for ett egg. Ja, ja, sikkert ingen krise.

__________________


LilleRosin sin journal
LilleRosin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 15:56   #4
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egg og KH

Er sikker på jeg har lest et sted at det er 0.9 i et helt egg? Ketolyseboka? Er ikke noe krise, men nå begynner jeg jo å lure da

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 15:57   #5
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Egg og KH

Det står til og med i eggekartongen min at det er 0,9 gram karbo PR egg.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 15:58   #6
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egg og KH

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

Det står til og med i eggekartongen min at det er 0,9 gram karbo PR egg.

Bra jeg ikke er helt på bærtur! Skulle jo tro at det som står på kartongen stemmer..? tar gjerne imot flere meninger

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 16:34   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Egg og KH

Jeg har alltid regna 0,9 pr. egg.
Men i ketolyseboka(s. 110) og i kartongen med egg(First price) står det 0,9 pr. 100g

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 16:50   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Egg og KH

Det kommer jo an på hva eggene veier da ?
Og jeg ser ikke den store forskjellen om det er 0,9 eller 0,7. Man legger ikke så veldig på seg av 0.2 gram karbohydrater - for å si det sånn -uansett om man har 15 grams grense. For de fleste spiller det ingen rolle om de spiser 15 eller 20 gram heller...

Og det er 0.9 gram pr spiselig vare. For å sette det på spissen må dere jo trekke fra skallet om dere veier egget.

F.eks.Fitday - som er det største matprogrammet i USA, runder oppover når det er mer enn 0.5 - (1) og ned når det er under 0.5 (0). Dette gjelder alle matvarer. Det jevner seg ut etterhvert. De fleste jeg kjenner regner 1 egg som 1 karb - enkelt og greitt !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 17:03   #9
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egg og KH

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Det kommer jo an på hva eggene veier da ?
Og jeg ser ikke den store forskjellen om det er 0,9 eller 0,7. Man legger ikke så veldig på seg av 0.2 gram karbohydrater - for å si det sånn -uansett om man har 15 grams grense. For de fleste spiller det ingen rolle om de spiser 15 eller 20 gram heller...

Og det er 0.9 gram pr spiselig vare. For å sette det på spissen må dere jo trekke fra skallet om dere veier egget.

F.eks.Fitday - som er det største matprogrammet i USA, runder oppover når det er mer enn 0.5 - (1) og ned når det er under 0.5 (0). Dette gjelder alle matvarer. Det jevner seg ut etterhvert. De fleste jeg kjenner regner 1 egg som 1 karb - enkelt og greitt !

Joda, vet det ikke spiller noen rolle egentlig, men nå ble det diskutert og da begynte jeg å lure. Fordi jeg har "lært" at det er 0.9 pr egg..

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 17:33   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Egg og KH

Opprinnelig lagt inn av Monen, her.

Fordi jeg har "lært" at det er 0.9 pr egg..

Uansett størrelse ?
Spør fordi vi har minst 3 str. egg bl.a. fra Prior. Vanlige, frokost egg og store + en haug med andre varianter, fra burhøns eller frittgående etc etc

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 22:21   #11
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egg og KH

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Uansett størrelse ?
Spør fordi vi har minst 3 str. egg bl.a. fra Prior. Vanlige, frokost egg og store + en haug med andre varianter, fra burhøns eller frittgående etc etc

Ja, har ikke hørt annet at det er litt forskjell på burhøns/frittgående. Mener at jeg har lest det er per egg et sted, lurer på om det var ketolyseboka. Vet jo det er forskjell på str., men regnet med at det var et slags snitt, siden det er begrenset hvor stor forskjell det kan være på dem..

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 22:28   #12
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Egg og KH

Alt annet regnes jo pr 100 g, så hvorfor skulle det være annerledes med egg? Man regner ikke karbohydrater pr tomat f.eks., men pr 100 g.
Og som Nille sier; det er jo forskjell på str på eggene.

Uansett spiller det jo ikke allverdens rolle da, det utgjør jo ikke den store kh-mengden.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 10:19   #13
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egg og KH

Opprinnelig lagt inn av Viclin, her.

Alt annet regnes jo pr 100 g, så hvorfor skulle det være annerledes med egg? Man regner ikke karbohydrater pr tomat f.eks., men pr 100 g.
Og som Nille sier; det er jo forskjell på str på eggene.

Uansett spiller det jo ikke allverdens rolle da, det utgjør jo ikke den store kh-mengden.

Ponget her er jo at jeg HAR lest at det er pr. egg. Og det står jo som Bee sier i eggekartongen at det er 0.9 PER egg. Syns det er rart de opplyser så forskjellig.

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 10:38   #14
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Egg og KH

Opprinnelig lagt inn av Monen, her.

Ponget her er jo at jeg HAR lest at det er pr. egg. Og det står jo som Bee sier i eggekartongen at det er 0.9 PER egg. Syns det er rart de opplyser så forskjellig.


Men i ketolyseboka(s. 110) og i kartongen med egg(First price) står det 0,9 pr. 100g
I matvaretabellen har jeg tolka det som pr. egg. Men det står jo under tabellen for pr. 100g, men pr. hele egg (både plomme og hvite)

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 10:52   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Egg og KH

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Men i ketolyseboka(s. 110) og i kartongen med egg(First price) står det 0,9 pr. 100g
I matvaretabellen har jeg tolka det som pr. egg. Men det står jo under tabellen for pr. 100g, men pr. hele egg (både plomme og hvite)

Det er riktig, - det samme står det i min Prior kartong. I matvaretabellen gjelder det for 100 gram vare uansett type vare !

Men vi må huske på at alle produsenter ikke er så nøye på noen tiendeler gram. De vet sikkert ikke så mye om lavkarbo og er litt omtrentlige. Spesielt fordi de ikke er forpliktet til å oppgi karbo om det er mindre enn 1 karb pr 100 gram. Og veier egget 100 gram er det jo uansett 0.9 da - ikke sant ? Noen regner sikker med at snittvekta er 100 gram for et egg og så skriver de det innholdet.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 21-08-07 kl 11:01.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 10:59   #16
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Egg og KH

Jepp. Jeg har regna 0,9 pr egg hele tiden jeg, enklest med tanke på utregningen og spist MASSE egg. Har ikke gjort no' det, tydeligvis

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 11:14   #17
wander
Medlem
 
wander sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 387
wander har en fantastisk aura rundt segwander har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egg og KH

Jeg blir litt forvirra her nå, for jeg legger inn maten jeg spiser i programmet "Mat på data" og når jeg da skriver at jeg har brukt 3 egg og programmet regner ut det til å bli 210 g - så kommer karb. på bare 0,6 gram for de tre eggene...

Er ikke programmet til å stole på allikevel? I programmet står det at det er 0,2 karber i ett egg som veier 67 gram... og at det er 0,3 i 100 g egg...

__________________
wander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 11:18   #18
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Egg og KH

Derfor brukte jeg Mat på data i bare to dager. Så at den regnet alt for lite på bl.a. egg.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 11:25   #19
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Egg og KH

Vet ikke hvor de har tallene sine fra, men jeg velger som sagt å stole på matvaretabellen og produsenten (som sier det samme).

Mat på data er kanskje bare unøyaktig, det er jo ikke laget for lavkarbokosthold, og så lenge kalorimengden stemmer bryr de seg vel ikke ? I følge matvaretabellen har ikke egg fiber heller, men Ziggy ga en god årsak til hvorfor han regnet slik han gjorde (mat på data).

Opprinnelig lagt inn av ziggy

Vet at mange opererer med karboinnhold i egg, men det er glukagon, som jeg ikke regner med, da glukogenet er lagret i selve cellestrukturen i egget, og derved ikke er fritt tilgjengelig.




Når jeg brukte Fitday er 1 medium egg 1 karb og 3 medium egg 2 karber.
1 stort er 1 karb og 3 store er 2.... Men de kutter desimaler så det er nok årsaken der. Følger en Atkins eller Ketolysekuren SKAL karber i egg telles uansett !

Selvsagt er det interessant å vite hvor mye det er i egg - sånn helt nøyaktig, - men det blir litt feil å legge fokuset på et par, tre karber fra eller til. Det er ikke DE karbene vi legger på oss av !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 21-08-07 kl 11:30.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 12:42   #20
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egg og KH

Grunnen tilat jeg reagerte var pga en frokost inne på ketosefrokoster inneholdt 7 karbo. Da var 3 egg beregnet til 1.5 KH, var bare det jeg reagerte på. Ferdig med det

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 13:08   #21
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Egg og KH

Tenkte å holde meg unna denne tråden, men føler det er på plass med å komme med et par betraktninger...

- For det første må man også her passe på slik at fokuset på karbohydratmengden ikke kommer av kontroll. Det er faktisk lett å videreføre spiseforstyrrelser og feilfokus også når man spiser lavkarbo. For mange kan overfokus på energi- og fettinnhold lett videreføres ved at man får et overfokus på karboinnholdet i maten. Så om et egg inneholder 0,7 eller 0,9 gr karbo, ja så blir dette fokuset på 0,2 gram fort et uttrykk for dette...

- For det andre, så er karbohydratinnholdet ikke nødvendigvis det som blir oppgitt i ulike matvaretabeller. Her er et sitat vedrørende målingsmetoden av karbohydrater;

Sitat:

Karbohydrat

Tabellverdiene i MVT-06 er beregnet ut fra to ulike prinsipp. Siden 1992 er det i de norske analyseprosjektene blitt analysert stivelse, glykogen og alle sukkerarter (glukose, fruktose, laktose, sukrose og maltose) hver for seg. Summen blir kalt tilgjengelig karbohydrat. Tabellverdier som er lånt fra andre kilder, er som regel basert på differanse, det vil si det som blir igjen når summen av vann, protein, fett, alkohol, kostfiber og aske i 100 g matvare er trukket fra. Karbohydratverdi basert på differanse kan bli noe større enn analysert verdi, da andre udefinerte stoffer også kan inngå.

Så som Nille helt korrekt har sitert meg på, dreier det seg her om glukogen, noe jeg ikke regner med, da glukogenet er lagret i selve cellestrukturen i egget, og derved ikke er fritt tilgjengelig.

For de som virkelig er interesserte i dette, anbefaler jeg at dere å prøver å finne ut hvordan disse tallene faktisk er beregnet, for så å vurdere hvorvidt disse resultatene vil kunne direkte overføres til vår kropps næringsopptak... det vil nok bli en langt mere interessant debatt enn om et egg har 0,7 eller 0,9 gr karbo ihht dette eller hint...

Jupp, det var dagens oppfordring fra meg vaffal...

Ref:

http://matportalen.no/matvaretabelle.../1148722624.69

PS
Var ikke retta direkte til deg dette, Monen, men er generelle betraktninger som angår mange av oss her inne...
DS

.


Sist redigert av Ziggy : 21-08-07 kl 14:23.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 14:09   #22
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Egg og KH

Takk Ziggy !
Du får debatten over på et viktig spor !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 19:48   #23
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Egg og KH

Kjempeflott skrevet Ziggy!

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
CD om egg - tjohei guro Generell ernæringsdebatt 13 18-11-06 21:31
Hvor mange egg i uka? chili Lavkarbo generelt 4 06-10-06 19:45
Raw Eggs for Your Health JEDI Lavkarbo generelt 6 02-06-06 23:55
Lei av egg! Danioh Lavkarbo generelt 6 20-01-06 13:53
Det er skadelig å spise mer enn 1-2 egg daglig! Iset Lavkarbo generelt 6 29-12-05 20:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no