Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Rødt kjøtt øker sjansen for kreft!

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-04-07, 12:27   #1
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Rødt kjøtt øker sjansen for kreft!

Nå ble jeg jo litt bekymra...

http://www.side2.no/helse/article959816.ece


Mvh
Silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 13:17   #2
monki
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Greåker
Alder: 39
Innlegg: 475
monki er på en erverdig vei

Sv: Rødt kjøtt øker sjansen for kreft!

iiiiiik

monki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 13:25   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt øker sjansen for kreft!

Ja, kreft var jo særdeles utbredt i urtiden, så jeg skjønner jo at dette er logisk.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 13:34   #4
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Rødt kjøtt øker sjansen for kreft!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, kreft var jo særdeles utbredt i urtiden, så jeg skjønner jo at dette er logisk.

Det argumentet holder jo ikke.
Jeg vil tro at studier på mennesker som lever i dag og som spiser rødt kjøtt er mer relevant for meg enn mennesker som levde i urtiden og som spiste rødt kjøtt.

Jeg innbiller meg iallfal at jeg ikke på noen måte har et levesett som ligner på det de hadde i urtiden, og dersom vi tror på evolusjon, så har nok genene våres endret seg en del også.

Jeg vil også tro at datidas rødt kjøtt var mye reinere enn det vi spiser i dag, med tanke på all forurensningen og hva dyrene spiser. Dessuten, spiste de virkelig rødt kjøtt hver dag? og flere ganger om dagen? Det trodde jeg ikke...

Silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 13:47   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt øker sjansen for kreft!

Du har rett i det, men jeg tar IKKE denne undersøkelsen for god fisk enda. Det står mye om rødt kjøtt/mettet fett og brystkreft i både Atkins-boka og i Bedre uten brød, og her påviser de at det IKKE har noen sammenheng. Jeg setter større lit til den forskningen enn til de som sier mettet fett er skadelig, så jeg trenger mer enn denne artikkelen for å bli overbevist.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 14:11   #6
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt øker sjansen for kreft!

Her står det at personene var sortert etter hva de spiste. Men hvor mange grupper var de delt inn i? Og hva telte mest når de sorterte?

F.eks. kan noen ha spist mye rødt kjøtt og også mye karbohydrater. Og mye kjøtt og nærmest null karbohydrater. Jeg vil tro at da har denne sorteringen prioritert kjøttinntaket framfor karbohydratinntaket.

Og det virker ikke som om de har skilt mellom mettet fett og transfett. For om de i utgangspunktet mener at mettet fett er skadelig, vil de sikkert ha en tilbøyelighet til å sette det i samme bås som transfett. Som jo er skadelig.

Så lenge en ikke får forklart hva slags inndelinger de har gjort, og hvor mange grupper de dannet, så er det jo ikke så lett å vurdere grundigheten og troverdigheten av undersøkelsen.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 14:33   #7
Tuppen
Seniormedlem
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: ut i bygda utenfor ålesund
Alder: 40
Innlegg: 5.910
Tuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt øker sjansen for kreft!

klarer ikke å bite på dette.... vet ikke hvorfor.. men det er kommet med såååå mange undersøkelser og faktaer og sånt at hvis jeg skal høre på alle så hadde jeg ikke kunne spist noe som helst eller rørt meg i det hele tatt....

Tuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo inntil videre Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 14:44   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt øker sjansen for kreft!

Det står at de er vurdert etter hvor mye de spiste i forhold til frukt og grønt, men ingenting om hva ANNET de spiste. Og nå er vel england en av plassene i verden, eller hvertfall europa, med mest inntak av kabrohydrater og transfett.
Jeg tror kombinasjonen av endel ting er farligere enn den ene tingen aleine. Men nå spiser jeg ikke rødt kjøtt hver dag da, kanskje 2 ganger i uka....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 18:42   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt øker sjansen for kreft!

Jeg spiser ikke rødt kjøtt over hodet, men jeg tviler på at det er farlig.
Et poeng som Silje viser til her, er at industrien i dag har tatt oss bort fra det naturlige grunnlaget, men samtidig så skal det lenger tid til å forandre gener enn som så!
Nå må noen gjerne arrestere meg på tallene her, men så vidt jeg kan huske har mennesker dyrket jord fra ca 60 000 år tilbake, og fortsatt er det så mange som ikke har en kropp eller metabolisme som kan gjøre nytte av korn- og rotfrukt.
Vel tror jeg ikke de spiste hundre gram rødt kjøtt om dagen i urtiden, det hadde vel med hva som var tilgjengelig, jaktlykke etc..

Jeg veliger å legge hodet litt på skakke over en sånn undersøkelse, og i særdeleshet en nettside som trekker fram resultater i stikkordsform under store krigstyper.
Jeg vil vite adskillig mer før jeg akter å ta stilling til, vel, alle sånne undersøkelser. Og det håper jeg andre også gjør altså.

Forresten er fisk veldig godt. Og sunt. Har enda ikke lest mange kreft-artikler om fisk. Men jeg er sikker på at om jeg googler "fish+cancer", så kommer det opp.
Sannheten er alltid for hver enkelt det en vil at den skal være. Og det gjelder i innmari mange statistikker og forskningsrapporter. Bare spør oppdragsgiverne

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 22:13   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt øker sjansen for kreft!

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Nå må noen gjerne arrestere meg på tallene her, men så vidt jeg kan huske har mennesker dyrket jord fra ca 60 000 år tilbake, og fortsatt er det så mange som ikke har en kropp eller metabolisme som kan gjøre nytte av korn- og rotfrukt.

Jeg tror ikke det er så mange år, tror det er nærmere 10.000 år, faktisk.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 22:35   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt øker sjansen for kreft!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg tror ikke det er så mange år, tror det er nærmere 10.000 år, faktisk.

Takker!
Uansett, om det er 10 000 år, så snakker vi om flere hundre generasjoner. Så my point anyways
Mennesker har jo alltid spist rødt kjøtt... (Og fisk! Heie fram fisken, ja)

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 22:40   #12
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Rødt kjøtt øker sjansen for kreft!

Genene våre har ikke forandret seg siden vi ble til faktisk. Tror jeg har lest om 0,2 % forandring i våre gener siden menneskets fødsel men det er jo så lite at det er ubetydelig.

Rødt kjøtt er ikke farlig nei. Selv om de i steinalderen kanskje ikke spiste rødt kjøtt hver dag så betyr det jo ikke at det er noe galt med det. Det har jo med tilgjengelighet å gjøre. Før jaktet man på maten, i dag så er det jo bare å gå i butikken og "jakte". Ikke mye energi som går med til å skaffe mat i dag nei.

Slike oppslag om hva som galt å spise eller ikke må vi bare leve med. Jeg vet heldigvis hva som er bra for meg å spise. Rødt kjøtt er animalsk, og animalsk kjøtt er kjempebra å spise. Korn derimot... Og potet.. Nei, takk sier jeg da.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 22:45   #13
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Rødt kjøtt øker sjansen for kreft!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg tror ikke det er så mange år, tror det er nærmere 10.000 år, faktisk.


... Er nok ca 10000 år i (nord) Europa.

(men vitenskapen har vel ikke "sikre" tall på noe særlig lenger tilbake.)

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 09:42   #14
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Rødt kjøtt øker sjansen for kreft!

På NRK Radio hørte vi idag morges at det var størst risiko for brystkreft for kvinner med høy utdannelse vs de som ikke hadde det. Kjempestor undersøkelse med 11 millioner over 10 land, deriblant Norge.

Konklusjonen må bli at kosthold med mye korn, frukt, grønnsaker og mager mat gir slikt økt risiko.

Hvorfor?

Fordi undersølelser slår jo fast at de med høy utdannelse har "bedre" kosthold --- det vil av de samme eksperter bestå av

korn - frukt - grønnsaker - mager mat - politisk korrekt fett.

"Vi kan ikke se sammhengen" - vil de si. Nei, de klarer som regel ikke det.

Masaier og eksimoer hadde nærmest null kreft og hjertesykdommer da de levde på kun animalsk mat --- før mange av dem ble "frelst" til kosthold med de såkalte gode karber.

"Vi kan ikke se sammenhengen" - vil de si.
Hvordan kan blinde lede blinde uten at de begge faller i grøfta!

Noe av forskningens store svakheter er at de ikke vil se det som ligger foran deres øyne, men heller ha mer penger for å leke i mange nye år.
Det må vitenskapelig påvises --- slik kan de finansiere sitt skuespill i lang tid framover.

Mennesker er ikke roboter, men levende organismer og med evnen til å trekke konklusjoner av de lærer og erfarer. Vitenskapen er blitt mer eller mindre, var mye bedre før, "steril og død" uten evne til å sette sammen forhold med logikk og fornuft.

Populært sagt ser den ikke skogen for bare trær.

Sirkuset vil helt sikkert fortsette med tabloide oppslag. Vi skal da ikke bare skylde på avisene, men huske at også de bak undersøkelsene selv trår til for å skaffe mest mulig oppmerksomhet rundt sitt eget produkt.

***

  Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 19:00   #15
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Rødt kjøtt øker sjansen for kreft!

Opprinnelig lagt inn av chili, her.

... Litt morsomt : nå blei jeg plutselig glad for at jeg ikke har noen "høyere" utdannelse...
Mener det, litt... (har bare 3 års høyskole... eller forskole som det het den gangen... )

Vel, selvsagt noe spissformulert av meg, men hvorfor ikke?

Det er ved å sette sammen puslebiter man får svar, eller bilder.......

Derfor skal man ikke miste fatningen når man hyler opp om farer ved slik som rødt kjøtt og lavkarbo generelt.

se vedhenget her på forumet
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7829

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Rødt eller hvitt kjøtt? mofe Spørsmål og svar 5 13-09-05 20:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no