Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Mer enn mat og mosjon?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-01-05, 22:42   #1
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Mer enn mat og mosjon?

Jeg har gått å tenkt på noe lenge... Også de siste dagene har det kommet litt opp igjen. Og idag leste Lise et avsnitt for meg fra en bok som hun bruker til sin oppgave om stress.

* Angst og frykt mobiliserer glukose, immobiliserer tarmen, økt blodtrykk, fettmobilisering -> det sympatiske nervesystemet generer et energioverskudd...


Og for å få til dette spiller nervesystemet på en rekke hormoner / kjemiske prosesser i kroppen. De samme som vi søker å stabilisere / balansere gjennom kosthold og trening.

Hele organismen vår er et stort kjemisk laboratorium. Alt som skjer skjer via hormoner og elektriske impulser.

Men hvem er da sterkest? Nervesystemet vårt? Eller maten vi putter inn i munnen vår?
- Jeg tipper at nervesystemet vil vinne uansett...

Også tenker jeg videre, nå har jeg fulgt et lavkarbokosthold selv i 2 år. Og jeg har det siste året blitt kjent med mange andre som prøver - med større eller mindre hell å balansere kosten sin, få bedre helse og gå ned i vekt.

Men. Når jeg er inne på temaet så ser jeg mange fellesnevnere... (i større og mindre grad).
* Stress
* Selvbilde
* Selvfølelse
* Selvtillit
* Skyld
* Skam
* Smerte - Fysisk og mentalt.

Jeg ser på menneksene rundt meg... Og finner det samme der...

Men når jeg nevner dette så er det viktig å få fram at dette er 2 faktorer som virker på hverandre også. Maten og nervesystemet. Feilernæring gir stress og psykiske forstyrrelser. I dagens samfunn er sukker den største fienden

Og psyken vår kan også oppveie for et dårlig kosthold. - Det er sant...

Jeg tror det vil være avgjørende for egen helse å ta kontroll over sin egen mentale tilstand. Jeg tror det er det som skiller mellom suksess og enda en mislykket kur...

Noe å tenke på...

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 07-01-05, 22:52   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Absolutt noe å tenke på,- kansje vi kan ta med de 7 S`ene i tillegg til de 7 M`ene I MUPen,- en MUP for viderekomne som har fått maten på plass feks.

Jeg tror du har rett når du tipper at nervesystemet vinner uansett.... Klart vi får det bedre ved å ikke fyre oppunder med mye sukker og stabiliserer litt på den måten, men det hjelper ikke når vi også kan aktivere de samme prosessene bare ved å tenke....
Vi kan rett og slett spenne bein på oss selv gang på gang ved å spise helt riktig, men stå fast på en vekt fordi vi holder systemet vårt aktivert med bekymringer og redsler... små og store.. alt som betyr noe for oss aktiverer nervesystemet... og setter i gang de prosesser du har beskrevet.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 07-01-05, 23:04   #3
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Veldig interessant, HP! Tror veldig på det du sier der. Det er nok ofte helt avgjørende for å lykkes at man jobber med det mentale. Selv om alle sier at de ikke ser på lavkarbokosthold som en kur, er det nok mange som bevisst eller ubevisst gjør det likevel. Å utelate den mentale biten er ikke smart, man vil da henge igjen i det samme mønsteret helt til man ser hvorfor man gjør det man gjør og greier å forandre det innenfra.

Samtidig kan også et lavkarbokosthold bidra kraftig til en kjemisk og hormonell balanse i kroppen som kan være avgjørende for at snøballen begynner å rulle den rette veien. Slik er det ihvertfall med meg...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 07-01-05, 23:11   #4
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Samtidig kan også et lavkarbokosthold bidra kraftig til en kjemisk og hormonell balanse i kroppen som kan være avgjørende for at snøballen begynner å rulle den rette veien. Slik er det ihvertfall med meg...

Meg og

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
Lurer på enda mer mat greier kathrin Induksjonen 1 11-08-04 19:51
Lavkarbodiettfølgerer spiser mer kylling enn storfe og svin HP Nyheter / media 2 23-05-04 15:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no