Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-10-11, 00:08   #1
Anos
Medlem
 
Anos sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 238
Anos er ny på veien

Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

For meg høres det ganske logisk ut at jo mindre karbohydrater man inntar, jo mer fett forbrennes - fortere ned i vekt. Stemmer dette?

Om jeg husker rett så anbefalles det å spise i alle fall 10g kh hver dag. Hvorfor det? Er det ikke bra å kutte det ut HELT? (Vel, det er vel umulig, men så og si)..

Bare lufter litt tanker. Jeg må gå ned i vekt da overvekten min bokstaveligtalt ødelegger hele livet mitt.. Jeg har ikke slikt hastverk, men sliter med motivasjon, har vært av og på lavkarbo i flere mnd nå og tenkte kanskje hvis jeg var super-streng en stund og så resultater, hadde det kanskje gitt meg den motivasjonen jeg trengte.

__________________
Dogs like bones, men like meat.
Anos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 00:29   #2
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Opprinnelig lagt inn av Anos, her.

For meg høres det ganske logisk ut at jo mindre karbohydrater man inntar, jo mer fett forbrennes - fortere ned i vekt. Stemmer dette?

Om jeg husker rett så anbefalles det å spise i alle fall 10g kh hver dag. Hvorfor det? Er det ikke bra å kutte det ut HELT? (Vel, det er vel umulig, men så og si)..

Bare lufter litt tanker. Jeg må gå ned i vekt da overvekten min bokstaveligtalt ødelegger hele livet mitt.. Jeg har ikke slikt hastverk, men sliter med motivasjon, har vært av og på lavkarbo i flere mnd nå og tenkte kanskje hvis jeg var super-streng en stund og så resultater, hadde det kanskje gitt meg den motivasjonen jeg trengte.

Det kommer vel litt an på hvordan du gjør det? Man bør spise grønnsaker, og ettersom det er kh i de fleste grønnsaker vil det være vanskelig å slutte å spise kh helt. Lavkarbolegene Fedon og Hexeberg sier "ekstrame tiltak for ekstreme tilfeller". Du bør altså ikke være "ekstrem" dersom du ikke har ekstrem overvekt eller andre problemer. Du må også huske å spise nok, men ikke for mye proteiner... Det er sikkert mange her inne som kan gi deg et bedre svar enn meg, men vil tro de trenger vekt, høyde og en måltidsplan for å kunne hjelpe

PS! Det kan kanskje hjelpe å ikke være av og på lavkarbo, men spise sundt hele tiden

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:10   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Det er ikke alltid sånn at mindre karber betyr mere vekttap, noen må til og med øke til de ikke er i ketose for å gå ned.

Vitaminmessig synes jeg det er stor forskjell på 10 og 20 g karbo, jeg spiser ca 20 g og føler jeg knapt har plass til fløte / rømme, for det stjeler av grønnsakskvota.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:11   #4
LindaN
Medlem
 
LindaN sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 94
LindaN er på en erverdig vei

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Opprinnelig lagt inn av MieMari, her.


PS! Det kan kanskje hjelpe å ikke være av og på lavkarbo, men spise sundt hele tiden

Det tror jeg er et godt poeng! Bestem deg for at nå er det lavkarbo som gjelder, ikke bare av og til, men hele tiden. Enkelte mener at det kan bli vanskeligere å gå ned hvis man er av og på, men såvidt jeg har forstått varer dette bare en stund hvis du velger å følge opplegget hele tiden. Kroppen blir litt forvirra av disse skiftene i kosthold, men etter litt tilvenning stabiliserer det seg.

Ellers kan jeg anbefale deg boka "Matrevolusjonen" av Anderas Eenfeldt. Han har også et eksempel i boka om en som har levd i flere år på tilnærmet null karbo. Så det går an! Blir vel litt det samme som steinalderkost, vil jeg tro.

Stå på, dette klarer vi! Lykke til!

__________________
---------------------------------
Lag en god dag - Klem, Linda
LindaN er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:13   #5
LindaN
Medlem
 
LindaN sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 94
LindaN er på en erverdig vei

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.


Vitaminmessig synes jeg det er stor forskjell på 10 og 20 g karbo, jeg spiser ca 20 g og føler jeg knapt har plass til fløte / rømme, for det stjeler av grønnsakskvota.

Hvor mye grønnsaker spiser du i løet av en dag, Imse?

__________________
---------------------------------
Lag en god dag - Klem, Linda
LindaN er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:20   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Opprinnelig lagt inn av LindaN, her.

Hvor mye grønnsaker spiser du i løet av en dag, Imse?

Ca 17-20g karbo.

feks 100g paprika, 200g blomkål/brokkoli, 50g løk og 150g jordskokk. Prøver å ikke spise mere enn 1/2 dl fløte daglig, velger gjerne kokosmelk der det kan brukes.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:42   #7
LindaN
Medlem
 
LindaN sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 94
LindaN er på en erverdig vei

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Ca 17-20g karbo.

feks 100g paprika, 200g blomkål/brokkoli, 50g løk og 150g jordskokk. Prøver å ikke spise mere enn 1/2 dl fløte daglig, velger gjerne kokosmelk der det kan brukes.

Skjønner ikke helt dette her, jeg. Jeg la inn de grønnsakene du skrev over på diett.no og da får jeg totalt 31.2 g karbo. Ser at det er på grunn av jordskokken, som med en mengde på 150g tilsvarer hele 19.35 g karbo. Stemmer dette??? I så fall ville jeg valgt en annen grønnsak enn jordskokk!

__________________
---------------------------------
Lag en god dag - Klem, Linda
LindaN er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:47   #8
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Opprinnelig lagt inn av LindaN, her.

Skjønner ikke helt dette her, jeg. Jeg la inn de grønnsakene du skrev over på diett.no og da får jeg totalt 31.2 g karbo. Ser at det er på grunn av jordskokken, som med en mengde på 150g tilsvarer hele 19.35 g karbo. Stemmer dette??? I så fall ville jeg valgt en annen grønnsak enn jordskokk!

Noe av karbohydratene i jordskokk er inulin, som fungerer litt annerledes - Lena Beatrice har skrevet forklarende om det her. Enkelte av oss reagerer på inulin på samme måte som på sukkeralkoholer - jeg tåler ikke jordskokk (eller yaconsirup, som inneholder noe av det samme) - det sier magen veldig tydelig i fra om.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:53   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Hadde kroppen vært en maskin, kunne sikkert detta ha vært riktig, men det er vi jo veeeldig opptatt av her inne å presisere at den ikke er

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:53   #10
LindaN
Medlem
 
LindaN sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 94
LindaN er på en erverdig vei

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Ok, takk for svar "157cm" Sukkeralkoholer, det er det samme som er i sukrin, er det ikke?

Og gratulerer med et fantastisk resultat! Har du holdt på lenge?

__________________
---------------------------------
Lag en god dag - Klem, Linda
LindaN er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 09:16   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Noe av karbohydratene i jordskokk er inulin, som fungerer litt annerledes - Lena Beatrice har skrevet forklarende om det her. Enkelte av oss reagerer på inulin på samme måte som på sukkeralkoholer - jeg tåler ikke jordskokk (eller yaconsirup, som inneholder noe av det samme) - det sier magen veldig tydelig i fra om.

Det er fruktooligosakkaridene som de snille bakteriene i tarmen din gleder seg over gjennom å yngle og produsere gass i samme slengen det ...

Du har antakelig lite av disse bakteriene fra før, og da må man jobbe sakte og jevnt for å få fore opp bestanden. (Om man ønsker det da.)

Jeg har det siste halvåret jobbet meg opp fra 1/4 liten ts fos 2ggr daglig til 3ts fordelt utover mange kopper te. Nå tåler jeg store porsjoner jordskokksuppe uten en eneste fis.

Prebiotikaen FOS får man kjøpt i 250g-pakker på enkelte Boots-apotek. Eller den finnes naturlig i blant annet jordskokk.

Og mine bakterier vet godt forskjell på inulin og maltiol, altså.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 09:20   #12
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det er fruktooligosakkaridene som de snille bakteriene i tarmen din gleder seg over gjennom å yngle og produsere gass i samme slengen det ...

Du har antakelig lite av disse bakteriene fra før, og da må man jobbe sakte og jevnt for å få fore opp bestanden. (Om man ønsker det da.)

Jeg har det siste halvåret jobbet meg opp fra 1/4 liten ts fos 2ggr daglig til 3ts fordelt utover mange kopper te. Nå tåler jeg store porsjoner jordskokksuppe uten en eneste fis.

Prebiotikaen FOS får man kjøpt i 250g-pakker på enkelte Boots-apotek. Eller den finnes naturlig i blant annet jordskokk.

Og mine bakterier vet godt forskjell på inulin og maltiol, altså.

Hmm, så det er fordelaktig å venne seg til FOS? Jeg er ikke helt fremmed for at tarmene mine kan være litt skakke og ulykkelige, har hørt at det kan være en ganske stor del av ME-diagnosen jeg har. Skal lese litt mer om dette!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 09:22   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.


Og mine bakterier vet godt forskjell på inulin og maltiol, altså.

smarte bakterier

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 09:47   #14
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Opprinnelig lagt inn av Anos, her.

For meg høres det ganske logisk ut at jo mindre karbohydrater man inntar, jo mer fett forbrennes - fortere ned i vekt. Stemmer dette?

Om jeg husker rett så anbefalles det å spise i alle fall 10g kh hver dag. Hvorfor det? Er det ikke bra å kutte det ut HELT? (Vel, det er vel umulig, men så og si)..

Bare lufter litt tanker. Jeg må gå ned i vekt da overvekten min bokstaveligtalt ødelegger hele livet mitt.. Jeg har ikke slikt hastverk, men sliter med motivasjon, har vært av og på lavkarbo i flere mnd nå og tenkte kanskje hvis jeg var super-streng en stund og så resultater, hadde det kanskje gitt meg den motivasjonen jeg trengte.

Hadde det ikke vært bedre for deg å finne noe du kan leve med i lengden? Hva hjelper det å kutte ut alt som heter karbohydrater, KAKSKJE rase ned også gå opp igjen da man blir drittlei? Det ødelegger garantert for både motivasjon og selvtilitt..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 10:52   #15
LindaN
Medlem
 
LindaN sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 94
LindaN er på en erverdig vei

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hadde det ikke vært bedre for deg å finne noe du kan leve med i lengden? Hva hjelper det å kutte ut alt som heter karbohydrater, KAKSKJE rase ned også gå opp igjen da man blir drittlei? Det ødelegger garantert for både motivasjon og selvtilitt..

Det kan jo hende at det er nettopp et slikt kosthold Anos kan leve med, da. Ingenting som tilsier at det kun trenger å vare en periode, etterfulgt av vektoppgang...?

__________________
---------------------------------
Lag en god dag - Klem, Linda
LindaN er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 11:12   #16
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Hvis du er interessert i et slikt kosthold, så vil jeg anbefale deg å lese noen av Skaldemanns bøker, han anbefaler minst mulig KH, men jeg skal ikke si at det er mer effektivt, det får du lese, vurdere og ev. prøve selv.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 11:40   #17
Tirililltove
Medlem
 
Tirililltove sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 169
Tirililltove er ny på veien

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Hvis du er interessert i et slikt kosthold, så vil jeg anbefale deg å lese noen av Skaldemanns bøker, han anbefaler minst mulig KH, men jeg skal ikke si at det er mer effektivt, det får du lese, vurdere og ev. prøve selv.

Nå er Skaldemann ekstremt insulinresistent , så en tur til lege for å sjekke tilstanden din kanskje?

Men som Noen over har nevnt, du må nok slutte å gå av og på lavkarbo. Dette er en Kostholdsforandring, ikke en kortvarig kur.

Bestem deg for å begynne, les de forskjellige bøkene, Skaldemanns , Dahlbeck , Hexeberg og matrevolusjonen, alle kan lånes på bibliotek, så ser du hvilken du vil kjøpe etterpå.

Lag oppskrifter som frister din smak og spis deg ned i vekt med god mat

Spis grønnsaker for c vitaminer spesielt, Skaldemanns spiser lever, som inneholder c vitamin, så dropper du alt, så må du spise innmat

Lykke til Anos, dette klarer du, tenk på alle her inne som har klart dette og er fornøyde med den gode maten.

__________________


Tirililltove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 14:34   #18
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Opprinnelig lagt inn av LindaN, her.

Det kan jo hende at det er nettopp et slikt kosthold Anos kan leve med, da. Ingenting som tilsier at det kun trenger å vare en periode, etterfulgt av vektoppgang...?

Dette:

Sitat:

har vært av og på lavkarbo i flere mnd nå

kan vel være en grei indikasjon på at de strengeste variantene ikke er det Anos trives helt supert med i lengden?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 03:15   #19
Anos
Medlem
 
Anos sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 238
Anos er ny på veien

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Det jeg mente med at jeg har vært av og på lavkarbo de siste mnd var at jeg har slitt med motivasjon, noe som har resultert i at jeg har spist lavkarbo i en uke og deretter sprukket.. Begynt på'an igjen etter en stund, sprekk etter en uke.. Sånn har det vært ganske lenge, men denne gangen tror jeg virkelig at jeg klarer det.

Nå føler jeg det slik jeg følte når jeg var på lavkarbo uten sprekk i 5mnd. Jeg tenker aldri på mat, spiser når jeg er sulten og har intet sug for søtt.

Det jeg tenkte var at en super streng diett hadde kanskje vært ok for en periode hvis jeg hadde fått mye vektnedgang, det hadde gjort veldig godt på motivasjonen

__________________
Dogs like bones, men like meat.
Anos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 09:24   #20
Elinf
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 68
Elinf er ny på veien

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

det er jo forskjellig for de fleste av oss, men det som virkelig har hjulpet meg de siste to månedene er inntak av cocosa til frokost og middag. Det gir meg en metthetsfølelse som gir meg en helt ny ro i kroppen - blir mett på en mye mer "solid" måte. porsjonene ellers blir mindre, og jeg har knapt vært fysen i det hele tatt.

Uten cocosaen hadde jeg ikke klart å kjøre det stramme løpet jeg gjør for tiden..

Jeg måtte trappe opp fra ts til 2 ss per måltid gradvis, og tvinge det litt ned.

Men nå VIL kroppen ha det - og jeg tenker at en dag uten vil være krise - og innebære stoor fare for sprekk...
Har du hatt forskjellige fettnivåer da du var i stadig sprekkfare også, tror du?


Sist redigert av Elinf : 29-10-11 kl 09:26. Årsak: leif.. tulletastatur
Elinf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, med takk til Skaldeman Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 20:08   #21
jenta26
Medlem
 
jenta26 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 347
jenta26 er ny på veien

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

snakket faktisk med ei på en helsekost her om dagen og hun sa 2-3 gram protein pr kg kroppsvekt

jenta26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 20:19   #22
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Opprinnelig lagt inn av Anos, her.

Det jeg mente med at jeg har vært av og på lavkarbo de siste mnd var at jeg har slitt med motivasjon, noe som har resultert i at jeg har spist lavkarbo i en uke og deretter sprukket.. Begynt på'an igjen etter en stund, sprekk etter en uke.. Sånn har det vært ganske lenge, men denne gangen tror jeg virkelig at jeg klarer det.

Nå føler jeg det slik jeg følte når jeg var på lavkarbo uten sprekk i 5mnd. Jeg tenker aldri på mat, spiser når jeg er sulten og har intet sug for søtt.

Det jeg tenkte var at en super streng diett hadde kanskje vært ok for en periode hvis jeg hadde fått mye vektnedgang, det hadde gjort veldig godt på motivasjonen

Jeg skal si deg ett sannhetens ord som jeg håper du tar til deg uten å bli fornærma.

Nøkkelen til suksess er å bestemme seg for å gjøre det. At du TROR du klarer det holder faktisk ikke. Du SKAL klare det, og det er det bare du og du alene som kan bestemme. Det nytter ikke at noen andre sier det til deg.

At du sliter med motivasjonen tyder på at den dietten du har fulgt ikke er helt for deg, og jeg tror dessverre ikke at ett supernaziopplegg fungerer for deg lengre enn til en gang ut i neste uke ut fra det du skriver.

Ett skikkelig nazilavkarbokosthold, ned mot null er for ekstreme tilfeller. Dvs om du veier 50 kg for mye eller så. Ellers så bør man respektere sin blomkål altså.

Dessverre er det sånn med disse ketosediettene at man mister effekten av dem om man glir ut og inn av ketose, og ketose hemmer mange i hverdagen, dessuten vil man om man ikke er ekstremnøye på vedlikehold gå litt opp i vekt om man forlater dietten. Ketosediettene må man også være nøye på å få i seg nok kalorier og nok fett, ellers vil kroppen gå i sparebluss. Det er heller ikke sånn jo mindre karbs jo mer i vekt går du ned. Det kommer an på hva kroppen DIN mener om det.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 20:20   #23
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Opprinnelig lagt inn av jenta26, her.

snakket faktisk med ei på en helsekost her om dagen og hun sa 2-3 gram protein pr kg kroppsvekt

Trenger nok verken 2 eller 3 gram protein pr kroppsvekt med mindre du er VELDIG aktiv eller kroppsbygger.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 10:50   #24
mamma_møø
Medlem
 
mamma_møø sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: oslo
Innlegg: 95
mamma_møø er ny på veien

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Jeg er ganske nybegynner på dette, så har i grunnen ikke så mye å si. Men vil nevne at jeg har ekstremt mange kilo for mye, og begynte for en mnd siden på max 20 gram karbo pr dag. Og har i løpet av denne første måneden gått ned 9 kilo (hurra!!).

Så, poenget mitt er: på ca 20 pr dag har jeg gått ned over 2 kilo i uka. Det er ganske mye. Og mer enn nok til å holde motivasjonen oppe. For meg funker det å holde seg på den mengden, prøv du også, og se hva som skjer. Det er ikke sikkert du trenger et "null-karbo"-kosthold.

__________________


mamma_møø er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:14   #25
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Opprinnelig lagt inn av Anos, her.

Det jeg mente med at jeg har vært av og på lavkarbo de siste mnd var at jeg har slitt med motivasjon, noe som har resultert i at jeg har spist lavkarbo i en uke og deretter sprukket.. Begynt på'an igjen etter en stund, sprekk etter en uke.. Sånn har det vært ganske lenge, men denne gangen tror jeg virkelig at jeg klarer det.

Nå føler jeg det slik jeg følte når jeg var på lavkarbo uten sprekk i 5mnd. Jeg tenker aldri på mat, spiser når jeg er sulten og har intet sug for søtt.

Det jeg tenkte var at en super streng diett hadde kanskje vært ok for en periode hvis jeg hadde fått mye vektnedgang, det hadde gjort veldig godt på motivasjonen

Hva er det du sprekker på da? Hvordan er sprekkene dine? Noen kaller det å spise for mye blomkål en sprekk fordi det får dem over karbohydratgrensa, andre kaller å tryne i sjokoladeskåla en helg en sprekk...
Det ER forskjell på dette for kroppen altså.

Om det er noen spesielle matvarer som gjør at du sprekker så er det kanskje bryet verdt å se om det kan finnes noen gode lavkarboerstatninger du kan spise med god/bedre samvittighet? Og det kan gjøre det lettere å opprettholde drivet?

Videre terper jeg mye på dette med vitaminer og mineraler... du bruker vel ketolysetilskuddene? Jeg kjenner ikke dem spesielt, men det virker på meg som at de er sammensatt nettopp for å gi de vitaminer/mineraler som trengs for å holde forbrenningen oppe uten å gi mangler - og for å støtte opp under et kosthold som ofte blir ensidig i starten av en omlegging (før man lærer seg å bruke bredden av de råstoff man "lovlig" kan bruke). Mangler bidrar ofte til "cravings" - og det er ikke sikkert vi benytter de mest sunne råstoffene for å tilfredsstille manglene... så finstilt er dessverre ikke mekanismene våre. (Både gresskarkjerner og sjokolade er f. eks store (om ikke like gode) kilder til magnesium...)

Både ketolyse og skaldemann er såpass restriktive dietter at jeg synes man skal ta seg bryet og lese bøkene og følge dem - ellers er det lett å trå feil, gjøre en liten endring som kanskje gir store konsekvenser og ramle av. F.eks det å "overse" at karbohydratene på ketolyse skal komme fra grønnsaker... (Nå vet jeg ikke om det jeg skriver om her gjelder deg, altså - her skriver jeg helt generelt.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Inntil 70 g karbs og masse fett... tattoogl Lavkarbo generelt 0 29-03-11 21:09
Grei fordeling av fett/prot/karbs? Sol-Angelica Ketolysekuren 54 11-03-11 16:32
Fordeling - 75% fett -25% protein -5% karbs supha Spis deg ned i vekt med Skaldeman 19 12-05-09 21:44
Sukkerbrøderstatning med mindre enn 4,5 karbs deniz Kake/dessert og snacks 4 27-01-09 20:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no