Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Metformin + lavkarbo = smør på flesk?

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-10-06, 12:58   #1
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 50
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Metformin + lavkarbo = smør på flesk?

Nå er jo smør på flesk ideelt for meg på ketolysekuren altså.... men....

Etter en drøy uke på lavkarbo, sluttet jeg på metformin. Har gått på det i 4 år, legen min ville at jeg skulle slutte for et halvt år siden "for å se hvordan det gikk uten", men jeg har vært så redd for å utvikle diabetes at det ville jeg ikke, så vi ble enige om å vente litt, se om jeg ble gravid osv.. Men nå har jeg altså sluttet, uten å snakke med legen. Har i grunn ikke snakket med legen i det hele tatt, om lavkarbo eller noen av disse tingene. Er det dumt? Men når jeg spiser ekstremt lite karbohydrater, overhodet ikke sukker eller andre ting som påvirker blodsukkeret noe særlig, da trenger jeg vel ikke metformin? Står jo i pakningsvedlegget at metformin er til hjelp for de som ikke klarer å regulere blodsukkeret med å legge om kostholdet, og det er jo akkurat det jeg har gjort..

Er det mange her som spiser lavkarbo OG metformin/glucophage? Og hvorfor gjør dere det? Føler dere at det har bedre effekt? Eller har legen sagt det?

Bare lurer jeg altså, ingen kritikk av andre...

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 13:32   #2
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Metformin+lavkarbo=smør på flesk?

Opprinnelig lagt inn av LilleVille, her.

Nå er jo smør på flesk ideelt for meg på ketolysekuren altså.... men....

Etter en drøy uke på lavkarbo, sluttet jeg på metformin. Har gått på det i 4 år, legen min ville at jeg skulle slutte for et halvt år siden "for å se hvordan det gikk uten", men jeg har vært så redd for å utvikle diabetes at det ville jeg ikke, så vi ble enige om å vente litt, se om jeg ble gravid osv.. Men nå har jeg altså sluttet, uten å snakke med legen. Har i grunn ikke snakket med legen i det hele tatt, om lavkarbo eller noen av disse tingene. Er det dumt? Men når jeg spiser ekstremt lite karbohydrater, overhodet ikke sukker eller andre ting som påvirker blodsukkeret noe særlig, da trenger jeg vel ikke metformin? Står jo i pakningsvedlegget at metformin er til hjelp for de som ikke klarer å regulere blodsukkeret med å legge om kostholdet, og det er jo akkurat det jeg har gjort..

Er det mange her som spiser lavkarbo OG metformin/glucophage? Og hvorfor gjør dere det? Føler dere at det har bedre effekt? Eller har legen sagt det?

Bare lurer jeg altså, ingen kritikk av andre...

Jeg spiser lavkarbo og tar metformin, men jeg er jo ikke i ketose da. Jeg vet at mange får mye mere bivirkninger av metformin når de er i ketose enn uten. Og lavkarbo har jo samme virkning på kroppen som det metformin har, så om man er flink med maten skal det jo ikke være nødvendig å ta metformin

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 23:37   #3
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Metformin+lavkarbo=smør på flesk?

Jeg bare dytter litt på denne jeg.

Etter alt jeg har lest her inne, så sa jeg til legen min på Fedon-klinikken at jeg hadde lest at metformin og lavkarbo var smør på flesk.
Hun på sin side mener å ha belegg for at metformin er viktig for å bekjempe insulinresistens, og at bruk av metformin kan forsinke diabetes med flere år (5-15 år, sa hun). Det fungerer best sammen med lavkarbo-kosthold og trening, og
Hun satte meg på laveste dose nå som jeg skal i ketose, og så skal jeg trappe opp etterhvert.
Må jo nesten bare stole på at hun vet hva hun gjør, men jeg tenker uansett å lese mer om/undersøke dette.

Noen som har erfaring med strengt lavkarbo-kosthold sammen med metformin-bruk?

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 14:04   #4
mliaz
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 37
Innlegg: 6
mliaz er på en erverdig vei
Smile

Sv: Metformin+lavkarbo=smør på flesk?

litt erfaringer med dette som eg kan dele, eg har heller ikkje gjort det i samråd med lege...:

eg har gått på streng ketolysekur og tatt metformin.
har også denne dritt sjukdommen...

nå har det seg slik at eg aldrig har forstått kva denne metforminen skal vere god for... men skal ta en dose på 500mgx3 daglig. (ønsker ikkje barn enda)
har ALDRIG haldt denne... klarer det rett og slett ikkje, blir for dårlig. Og dette var FØR ketose..(max 15-20 g karbo per dag) Men har klartd å holde meg til 2 tabletter daglig.

Men måten min å løse det hele på var; var hos gynekolog på sykehuset, nevnte ketose og lav karbo.. ikkje kjent for henne... eh.. gjorde meg mine tanker om dette, men la det frå meg. at eg som er 20 skal krangle med en lege som er eldre ser eg ikkje noe poeng i. og siden ho ikkje viste noe om det, så regnet eg med det ikkje kunne vere så farlig.

uansett. til saka. første 1 månaden på ketose tok eg mine 2 metformin tabletter daglig.. så minket det til 1...
og nå har eg vel våre 3 uker uten noe..
merket ikkje noe før i forgårs/går.. da ble det sjokolade til frukost! ikkje bra.. men måtte sette i gang noe drastisk. hadde haldt på siden kvelden før med å nesten besvime av ingenting, mange ganger..

pøvde å sjå logikken i kva som skjedde, om det var ketose eller mangel på metformin tablettene som gjorde dette..
løste problemet med å ta det med ro 1 dagen, og dagen etter spise eg tilnerma normal mat. I dag føler eg meg nesten tipp topp, og hat tenkt meg tilbake på lavkarbo(20 g karbo eller mer) og ikkje ketose..
vet i grunnen ikkje korleis eg skal forhalde meg i forhald til dette, men det er i alle fall kva som skjedde med meg..

grunnen til at eg ønsker å komme tilbake til lavkarbo og kansje ketose er at eg har hatt en utrolig bra effekt av det. første 2 ukene gjekk eg ned litt over 6 kg. fram til nå har eg gått frå 81,5 kg til 72,3 kg. er i grunnen veldig fornøgd, men utfordningen blir helt klart å halde vekten!

mliaz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lav karbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo flymat jankph Lavkarbo generelt 20 21-06-06 22:59
Lavkarbo og metformin Albertine PCOS og karbohydratkontroll 14 28-01-06 12:04
Lavkarbo for de med liten tid og dårlig råd? Helene Lavkarbo generelt 17 25-10-05 22:30
enda fler spørsm. ang. metformin pysa PCOS og karbohydratkontroll 18 30-08-05 09:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no