Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kalkun

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-12-11, 21:08   #1
_sweetie_
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: vestlande
Alder: 37
Innlegg: 18
_sweetie_ er på en erverdig vei

Kalkun

hei!

trenger noen tips, og håper dere kan hjelpe..
Skal ha familiebesøk imåro og skal lage kalkun for aller første gang..
lure på ka dere vil ha hatt som tilbehør?
og ka vil dere fylle kalkunen med?
og ka saus har dere til?

lure på litt å lage fløtegratinerte grønnsaker (brokkoli, blomkål, selleri, purre) med ost på toppen.. og ein salat på siden av..

men ka skal eg fylle kalkuna med?

tusen takk for alle svar..

_sweetie_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 21:15   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: kalkun

Googler du stuffing finner du maaaaaange oppskrifter på det og annet tilbehør til kalkun.
Det enkleste er å fylle den med epler og svisker, men det er jo ikke akkurat lavkarbo.
I fjor hadde vi en variant med sopp, og bacon og kyllingkjøttdeig blant annet. Kjempegodt!

Jeg overdriver alltid og har masse tilbehør i alle varianter både vegetar og med kjøtt og noe nytt og... og..... og maisstuing MÅ man jo ha!

Husk å lage "lommer" over alt i skinnet og propp fulle av smør blandet med hviløk/krydder etc etter smak!

Passer på å ha mye vann i pannen og lager saus av skyen som blir. Kokes opp med fløte og tyknes med feks ost eller egg!

Tror det var det jeg kommer på nå! Har alt begynt å planlegge nyttårskalkunen!

Kom på noe! Kan være vanskelig med gratinerte greier som skal stå lenge i ovnen om du ikke gjør det ferdig på forhånd og bare varmer opp. Kalkunen skal jo stå i timesvis!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 21:24   #3
Jaudå
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 187
Jaudå er ny på veien

Sv: kalkun

Jeg fyller med appelsinbåter og litt løk. Ingen av oss liker fyllet, og appelsinene egner seg supergodt. Løsner skinnet på toppen og lirker inn masse smør imellom skinn og kjøtt..
Lager saus av kraft fra innmaten og innhold i stekepose/sky fra panna under kalkunen, og fløte. Spanderer også på litt mel for å tykne, men det bare meg på lavkarbo og jeg tåler det fint..
Ellers har vi fløtegratinet poteter/grønnsaker, ris, rosenkål, blomkål, brokkoli, erter, gulrøtter.......

Kos dere i morra;o))))

__________________





Jaudå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mindre sukker, mel og stivelse....;o) Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 21:59   #4
_sweetie_
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: vestlande
Alder: 37
Innlegg: 18
_sweetie_ er på en erverdig vei

Sv: kalkun

tusen takk for svarene..

sitter her litt meir forvirret enn før.. hehe
vis det blir fløte og ost i sausen så blir det for mye med gratinerte grønnsaker i tillegg..
før prøve å koke grønnsaker da..mareritt for å koke dei for lenge også la dei bli kalde.. men er ikkje heilt så lett det når eg ikkje har oversikt over kor mange som kommer nøyaktig..
eller kansje eg skal prøve med blomkål mos og potetestappe med tilbehør?
da blir det ikkje bare kokte grønnsaker..
og ete man stuffinga egentlig?
ka synest dere om dette da?
lage farse kyllingfilet, også ha bacon, krydder, 2 eple og noen rosiner? såg at man kunne stuffe med brød.. da høyres jo digg ut, at all smakene som trekker seg til brødet..
har dere noe foslag til noe fyll som kan erstatte egenskapen til brødet?

_sweetie_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 22:25   #5
_sweetie_
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: vestlande
Alder: 37
Innlegg: 18
_sweetie_ er på en erverdig vei

Sv: Kalkun

hei hei!

middagen e vel overstått.. første gang eg laget kalkun så eg e fornøyd..
laget stuffing av farse idag fra noen kyllinglår og bacon, hadde 1 eple, soltørket tomat, sopp og krydder inni i.
laget kraft av bein av kyllingelåra, og litt av innmaten, med litt stangselleri, purre, og ei gulerot..
brukte krafta fra ovenen og fra beina og hadde i fløte og ein pakke med chedder.. måtte få den tykkere så spanderte 3 ss potetemel i sausen idag.
laget masse grønnsaker, men blei bare ete 1/5 av alle grønnsaker.. hehe..
noen forslag til ka eg kan gjere med alle grønnsaks restene?

_sweetie_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 23:41   #6
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: kalkun

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Kom på noe! Kan være vanskelig med gratinerte greier som skal stå lenge i ovnen om du ikke gjør det ferdig på forhånd og bare varmer opp. Kalkunen skal jo stå i timesvis!

Et tips er å steike kalkunen på forhånd, og så enten spise den kald eller varme den rett før, da slipper man problemet med at ovnen er opptatt. Hadde besøk av noen idag som alltid steiker sin kalkun noen dager før nyttårsaften, fordi de en gang opplevde at kalkunen "aldri" ble stekt ferdig, fordi den ikke var skikkelig tint på forhånd.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 23:49   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: kalkun

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Et tips er å steike kalkunen på forhånd, og så enten spise den kald eller varme den rett før, da slipper man problemet med at ovnen er opptatt. Hadde besøk av noen idag som alltid steiker sin kalkun noen dager før nyttårsaften, fordi de en gang opplevde at kalkunen "aldri" ble stekt ferdig, fordi den ikke var skikkelig tint på forhånd.

Moren min gjorde det sånn noen ganger, men her i huset er det ingen som vil spise kald kalkun! I hvert fall ikke på nyttårsaften. Går til nød som rester.....

Behandler kalkunen som ribba, jeg, så det er aldri noen fare for at den ikke er tint i hvert fall!
Holder seg jo varm lenge etter at den er tatt ut av ovnen også, da!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 23:57   #8
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Kalkun

Jeg steker alltid kalkunen på morgenen når jeg står opp. Så får det stå leenge på benken så saften setter seg. Skjærer den opp, og legger skivene i folie, som jeg varmer i ovnen like før servering. Da er ovnen ledig til litt annen på dagen

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kalkun i kjøleskapet senorita Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 24-12-11 00:06
Julesylte av kalkun Hasselnøtt Generell ernæringsdebatt 0 20-12-10 07:51
GI på kalkun falukorv? Mamsen Generell diskusjon 1 05-02-10 21:00
Kalkun/kyllingprodukter nathalie Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 28-03-07 00:08
Kalkun- og brokkolisalat Marianne Lunsj 0 07-02-05 19:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no