Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Nyfrelst lavkarbotilhenger, men usikker på om jeg spiser rett?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-02-10, 17:56   #1
makami
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 3
makami er på en erverdig vei

Nyfrelst lavkarbotilhenger, men usikker på om jeg spiser rett?

Da er jeg også overbevist - lavkarbo fungerer!!

Ca. seks uker før jul begynte jeg å spise lavkarbo. Jeg veide da 109 kg, fordelt på 162 cm... mye å bære rundt på, og ikke spesielt vakkert!! Jeg gikk ned noen kg, og begynte å tro på alle lovord om lavkarbo. Helt overbevist var jeg likvell ikke, derfor var jeg også forsiktig med fettinntaket. Sprekken måtte selvfølgelig komme i jula. Da boltret jeg meg med rundstykker, potet og søtsaker. La heldigvis ikke så mye på meg, men mista motivasjonen litt. For to uker siden leste jeg boka til den svenske legen Annika Dahlqvist, og skjønte at fett er vktig.

Nå har jeg kuttet alle lettprodukter, og kjøper fløte og meierismør. Jeg spiser mye fet ost, og baker knekkebrød uten hvetemel. Til middag spiser jeg kjøtt eller fisk sammen med dampkokte grønnsaker (blomkål og brokkoli er favoritten), eller jeg kan variere med salat med mye fetaost og oliven.

Jeg veier nå 103 kg, og klærne begynner å passe igjenn

Jeg må likevel si at fettspøkelset lurer i bakhodet. Hva om jeg spiser for mye fett? Jeg synes det er vanskelig å orientere meg i denne jungelen av nye tanker, og er redd for at jeg kan komme til å gjøre noe feil. Derfor har jeg noen spørsmål:

Hva bør jeg absolutt ikke spise? Potet, ris, pasta, brød, frukt... noe mer?
Går jeg opp i vekt om jeg spiser mye fett og samtidig litt karbohydrater, for eksempel en frukt i løpet av dagen? får jeg i meg for mye karbohydrater?

Dette er min meny i løpet av en vanlig dag:

Frokost: noen osteskiver, kulturmelk med usukret bær, sesamfrø og linfrø. Eller: to hjemmebakte knekkebrød (eller ett wasa husmann) med meierismør, baconleverpostei, ost og grønnsaker. Kaffe med fløte.

Lunsh: salat med mye fetaost og oliven eller samme som frokost.

Middag: kjøtt eller fisk med dampkokte grønnsaker og ekstra fett (smeltet meierismør).

Kveldsmat: samme som frokost eller lunch.

makami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 18:17   #2
TorbjornG
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 1
TorbjornG er på en erverdig vei

Sv: Nyfrelst lavkarbotilhenger, men usikker på om jeg spiser rett?

Hei Makami
Jeg har levd på lavkarbo i drøye 6 måneder, først og fremst fordi jeg har tro på dette, men også for å gå ned litt i vekt. Jeg har alltid før vært superskeptisk til fett, og har skygget unna alt uungåelig fett. Nå er alt snudd på hodet Du skal ikke være redd for fettet, det både smaker godt og gjør at du er mett lenge.

Jeg har også hatt høyt kolestrol i mitt tidligere liv, og tatt medisiner for dette. Etter at jeg begynte på LCHF dietten så har det ikke gått hverken opp eller ned, men jeg har nå et håp om at også dette skal ned med tiden. Har kuttet ut medisinene ved juletider, og håper nå at til sommeren så er det om ikke så veldig mye lavere, i alle fall bedre fordelt mellom det godet og det farlige. (Her eksperimenterer jeg altså litt, og vet ikke helt utfallet enda)

Men min erfaring er at du ikke skal være redd for fettet, det bådet smaker godt og gjør godt (unntatt tranen da....)

Jeg har gått ned ca 7 kg siden jeg startet LCHF i august i fjor forresten, helt uten å sulte meg eller slanke meg. Og jeg har kost meg med mye fett hele tiden.

TorbjornG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 19:29   #3
makami
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 3
makami er på en erverdig vei

Sv: Nyfrelst lavkarbotilhenger, men usikker på om jeg spiser rett?

Når man har brukt mange år av sitt liv på å unngå fett, er det vell ikke så rart at man er litt skeptisk. Dessuten er det mange som har en mening om hvordan jeg bør slanke meg - og det er ivertfall ikke ved å spise mer fett! Jeg har vært god og rund helt fra jeg var barn, med noen slanke perioder innimellom. Da levde jeg som en asket, spiste lite og trente mye. Jeg tror ikke at det kostholdet jeg hadde da var spesielt sunnt.

Jeg håper at jeg etterhver kan få vise alle mine selvoppnevnte "rådgivere" at det ikke bare gjelder å spise mindre

makami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg er så usikker på om jeg spiser riktig Meatscience Ketolysekuren 6 29-08-09 22:20
Usikker dragonia Spørsmål og svar 5 30-06-09 12:42
Snille kloke damer: Kan dere hjelpe meg litt? Usikker på om jeg gjør rett ... Pastajunkie Spørsmål og svar 9 07-05-09 16:31
Spiser jeg rett? mr.small Ketolysekuren 5 24-05-08 16:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no