Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Må det et søksmål til for å få endret holdningene?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-10-14, 12:25   #26
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: Må det et søksmål til for å få endret holdningene?

Opprinnelig lagt inn av Mighty, her.

Jeg har også skjønt det som at ting har kommet lenger i Sverige enn her i hjemlandet. Der borte er det snart bare de mest inngrodde kostholdspesialistene som fortsatt mener at fett er farlig f.eks.

Og at det er sukker og for mye karber som er den direkte årsaken til den dårlige folkehelsen er jeg helt sikker på. Diabetes type 2, tette blodårer, demens, adhd, kreft osv hadde vi knaptnok hørt om hvis vi alle hadde levd på steinalderkost. Som bekreftes av at de grupper som HAR levd på denne kosten ikke har noen av disse problemene. Men det desverre er helt urealistisk at alle skal leve på denne måten de første 100 årene i allefall.

Men vi som har skjønt det kan i alle fall glede oss over å leve sunt, være friske og leve lenge

Det hadde jo tatt en viss innsats å utvikle diabetes type 2, demens, kreft, på sånn under 30 års levetid.

Og, de som opprinnelig, og nå, har levd på sånn kost, har vel generelt ikke hatt muligheten til å overspise. Og de fikk nok en del mer mosjon. Vedder på at man fortsatt ser at der folk ikke kjører bil overalt, så har det helseeffekt.

At ADHD ikke var en greie i steinalderen? Det er ikke en greie i Afrika heller...Autisme, Bipolar Lidelse etc har heller ikke vært noe de kunne fokusert på, sånt er faktisk noe som også nå i nyere tid er I-landssykdom, fordi man faktisk ikke har ressurser til å fokusere på ADHD, depresjon etc i hele verden. Sigarettrøyking og alkoholisme/rusbruk/overdrevent inntak av mye var heller ikke en greie i steinalderen. Eller forurensning, mobiltelefoner, etc, etc.

Også har vi disse asiatiske landene med ENORME folkemengder som har holdt seg friskere og levd lengre enn oss også frem til i dag. Der inntoget av mer fast food har ført til en drastisk reduksjon i helse.

Det tjener ikke lavkarbokostholds sak å forenkle sånn. Og, som du selv skriver, sukker og FOR MYE karber. Det meste er farlig når man overdriver inntak, selv vann.


Sist redigert av Ethereal : 13-10-14 kl 12:35.
Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 12:47   #27
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Må det et søksmål til for å få endret holdningene?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Trenger ikke gå lenger tilbake enn da jeg gikk på barneskolen. Ingen hadde ADHD, men hadde et par skikkelig problemunger i klassen. Gjett hva for en diagnose de nå har fått, i voksen alder.

Åja - vi hadde vel alle noen i klassen som vi i ettertid skjønner ville fått en eller annen diagnose. Han jeg mest tenker på fra min klasse har klart seg bra, til tross for massiv motgang i barneårene.

Det var også en jente, sigøyner (eller omreisende eller hva hun nå var) og jeg ser jo det nå at den stakkars ungen hadde store problemer. Bl.a. husker jeg at hun påsto hun så ting i dusjen (blomster eller slanger tror jeg) etter gymtimen og slike ting. Hun gikk i klassen min bare kort tid før de dro videre, de bodde i en liten, forferdelig kommunal bolig med masse små leiligheter, det såkalte Tusenhuset. Uffmeg. Hvor var barnevernet den gangen?!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 13:52   #28
Mighty
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 41
Innlegg: 23
Mighty er ny på veien

Sv: Må det et søksmål til for å få endret holdningene?

Så, er vi mennesker bare en genetisk feilvare dømt til å alltid lide av en eller annen sykdom? Man hører jo stadig at 2 av 10 har ditt og 3 av 10 har datt. Syke må vi jo være hele gjengen?

Adhd vet jeg egentlig lite om. Men det har jo oftere og oftere blitt koblet til for høyt inntak av sukker og karbohydrater. For ikke å snakke om for lite fett av typen som barn trenger.

Og det finnes vel knapt noen tvil lenger at det er sukker og stivelse hovedsaklig som er årsaken til de store problemene vi har med hjerte og karsykdommer og diabetes. Er det noen her som er uenige i det? Sånne sykdommer rammer også i stor grad folk som er mye i bevegelse etter det jeg har sett. Det er naivt å tro at hvis man trimmer en time om dagen så er man skånet for konsekvensene av totalt feil ernering. At maten gjør deg overvektig er bare en bitteliten del av det.

Er det ikke hva vi spiser som påvirker kroppen mest av alt? Selvfølgelig er det mange ting som vi kan utsettes for og som kan gjøre oss syke. Men det er ingenting som tyder på at disse "epidemiene" som vi sliter med om dagen ikke kunne vært unngått i høy grad om vi hadde spist slik vi er laget for å spise. Det er vel godt med eksempler her inne på folk som har spist seg friske? Inkludert meg selv.

Mighty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo enkelt og greit. Keep it simple! Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 16:09   #29
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: Må det et søksmål til for å få endret holdningene?

Opprinnelig lagt inn av Mighty, her.

Så, er vi mennesker bare en genetisk feilvare dømt til å alltid lide av en eller annen sykdom? Man hører jo stadig at 2 av 10 har ditt og 3 av 10 har datt. Syke må vi jo være hele gjengen?

Adhd vet jeg egentlig lite om. Men det har jo oftere og oftere blitt koblet til for høyt inntak av sukker og karbohydrater. For ikke å snakke om for lite fett av typen som barn trenger.

Og det finnes vel knapt noen tvil lenger at det er sukker og stivelse hovedsaklig som er årsaken til de store problemene vi har med hjerte og karsykdommer og diabetes. Er det noen her som er uenige i det? Sånne sykdommer rammer også i stor grad folk som er mye i bevegelse etter det jeg har sett. Det er naivt å tro at hvis man trimmer en time om dagen så er man skånet for konsekvensene av totalt feil ernering. At maten gjør deg overvektig er bare en bitteliten del av det.

Er det ikke hva vi spiser som påvirker kroppen mest av alt? Selvfølgelig er det mange ting som vi kan utsettes for og som kan gjøre oss syke. Men det er ingenting som tyder på at disse "epidemiene" som vi sliter med om dagen ikke kunne vært unngått i høy grad om vi hadde spist slik vi er laget for å spise. Det er vel godt med eksempler her inne på folk som har spist seg friske? Inkludert meg selv.

Jeg vet veldig mye om ADHD, siden jeg har hatt lidelsen barndommen. At kothold hjelper noen med ADHD synes å kunne stemme. At ingen, inkludert de med ADHD, har godt av å hive i seg sukker i kilovis, er tilfelle. Og at enkelte barn som er hypet opp på nugatti har fått diganosen uten å egentlig ha den har nok skjedd.

Men i bunn og grunn er ADHD en nervrologisk lidelse. Den går som oftest i arv, hvis én forelder har ADHD, så er det sånn rundt 50% sjanse for at barnet får den. Altså er det medfødt, nevrologisk, og blir ikke fremkalt av dårlig kosthold i barndommen.

Andre sykdommer du nevner kan man være disponert for. Noen er mer ømtålige enn andre. Men om mennesker en genetisk feilvare som bare MÅ bli syke? Vel, vi er mennesker. Vi er ikke usårlige, ikke udødelige, og kan ikke behandle kroppene våre uvørent uten å øke risikoen for enkelte sykdommer. Hvis man er disponert for noe i utgangspunktet, som diabetes 2, er man enda mer sårbar for livsstilssrelaterte faktore.

Men ja, veldig, veldig mange av oss blir syke i løpet av livet, på noen måte. Det blir katter også. Tror ikke man kaller det å være "genetisk feilvare".

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 16:18   #30
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: Må det et søksmål til for å få endret holdningene?

Opprinnelig lagt inn av Mighty, her.

Så, er vi mennesker bare en genetisk feilvare dømt til å alltid lide av en eller annen sykdom? Man hører jo stadig at 2 av 10 har ditt og 3 av 10 har datt. Syke må vi jo være hele gjengen?

Adhd vet jeg egentlig lite om. Men det har jo oftere og oftere blitt koblet til for høyt inntak av sukker og karbohydrater. For ikke å snakke om for lite fett av typen som barn trenger.

Og det finnes vel knapt noen tvil lenger at det er sukker og stivelse hovedsaklig som er årsaken til de store problemene vi har med hjerte og karsykdommer og diabetes. Er det noen her som er uenige i det? Sånne sykdommer rammer også i stor grad folk som er mye i bevegelse etter det jeg har sett. Det er naivt å tro at hvis man trimmer en time om dagen så er man skånet for konsekvensene av totalt feil ernering. At maten gjør deg overvektig er bare en bitteliten del av det.

Er det ikke hva vi spiser som påvirker kroppen mest av alt? Selvfølgelig er det mange ting som vi kan utsettes for og som kan gjøre oss syke. Men det er ingenting som tyder på at disse "epidemiene" som vi sliter med om dagen ikke kunne vært unngått i høy grad om vi hadde spist slik vi er laget for å spise. Det er vel godt med eksempler her inne på folk som har spist seg friske? Inkludert meg selv.

Og ang. diabetes- at så mange flere får diabetes type 2, ja, det har nok noe med kosthold å gjøre. Det finnes to typer diabetes. Hjerte-og-kar-sykdommer har noe med kosthold å gjøre, OG mosjon, tyder alt på- OG predisposisjon. Men en del av det kunne muligens vært unngått ved å spise rett mat, i rett mengder, men hvis du virkelig er overbevist om at kun lavkarbo er "rett" måte for alle?

Det finnes godt med eksempler på folk her inne som kontrollerer f.eks diabetes 2 med kosthold. Finnes godt med de som spiser så og si perfekt (etter din definisjon), og likevel forblir syke. Lavkarbo er ikke magisk, og måten kostholdet er satt sammen på er ikke årsaken til på langt nær alle helseproblemer, og virkelig ikke løsningen på alt.

Det er også naivt å tro at hvis man bare spiser slik man har funnet ut er rett, så trenger en ikke mosjonere. Det er også naivt å tro at ikke veldig mange mennesker får en times mosjon om dagen og kosthold basert på mye karbohydrater (men gjerne ikke basert på potetgull og snickers), blir skånt for en god del livsstilssykdommer.

Generelt: fint at du har funnet det som er svaret for deg. Det er dog neppe et fasitsvar som fungerer for alle.

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 16:45   #31
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Må det et søksmål til for å få endret holdningene?

Da jeg fikk diabetes for fire år siden, tenkte ikke legene en gang på å sjekke det fordi jeg var altfor sunn (fysisk tung jobb, løp i fjellet med fire bikkjer daglig, spiste sunt og var slank) til å ha fått type 2 og jeg var jo altfor gammel til å få type 1 (45 år).
Da jeg kom med egne målinger gjennom et døgn og hadde et fastende blodsukker på 18,9 fant de ut at jeg nok muligens hadde diabetes likevel. Det ble tatt prøver for å sjekke om det var type 1 eller 2 jeg hadde, og de hadde faktisk veddemål på legekontoret om hvilken type jeg hadde fått.
Nå var det type 1 jeg har, men at kosthold og aktivitet er noe legestanden mener er vesentlige element for å kunne utvikle diabetes type 2 viser jo denne historien.

Når det gjelder ADHD så tror jeg ikke kosthold utløser det, men kosthold kan forverre det.
Tre av mine har diagnosen, og da jeg fikk mitt tredje barn gransket jeg ham som en hauk i starten og var hele tiden på vakt om motorikk, styrke, kontakt etc. utviklet seg normalt. 3 måneder gammel, og kun matet med pupp, tok jeg ham med til fysioterapauten som trente mine to sønner som allerede hadde fått diagnosen og ba henne vurdere om motorikken var "riktig" fordi jeg selv var i tvil. Hun slo alarm allerede da, og vi trente med ham på hvert eneste stell fremover. Mototrisk ble han sterkere, men diagnosen fikk han likevel. ADHD påvirker jo mange ting, ikke bare motorikk.
Jeg har i alle år, også før jeg hadde hørt om lavkarbo, levd av hjemmelaget mat med mye godt fett og brødene jeg spiste var hjemmelagede av grove typer. Selvsagt spiste jeg mer karbohydrater da enn nå, men jeg spiste nok langt mindre enn gjennomsnittet siden vi aldri var glad i søtsaker, og det samme har barna gjort. At 3 av 4 sønner likevel fikk diagnosen sier meg rimelig klart at det er ikke kostholdt som skal ha hovedskylden.
Etterhvert dukket det opp i den ene grenen på slektstreet flere tilfeller og også CP. Slik vi fikk det fortalt på den tiden, så er både CP og ADHD sykdommer som kommer fra samme gen, og som det sies her; det er 50 % sjanse for at et barn får sykdommen om en av foreldrene har det.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 16:59   #32
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Må det et søksmål til for å få endret holdningene?

ADHD kan bedres ved rett kost, men nei, det oppstår ikke grunnet for mye karbohydrater i kostholdet. Det går ofte i arv. Da må i tilfelle mors kosthold påvirke fosteret og på den måten gi ADHD.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 17:50   #33
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Må det et søksmål til for å få endret holdningene?

En venn av meg har slitt med diabetes 2 i 7 år. Han ble medisinert med 2 sprøyter og 3 tabletter pr døgn. Han fikk en kostplan som ble fulgt, men blodsukkeret gikk aldri under 9,5, kolesterolverdiene var alt for høye og nyrene hadde nedsatt funksjon.

For 3 mndr siden underkastet han seg min bønn om å prøve lavkarbo kosthold . Nå 3 mndr etter er blodsukkeret på 5,4, nyrene har normalverdi og kolesterolet er perfekt. OG han er totalt medisinfri og med masse overskudd, og ikke minst har han mistet flere kilo av sin overvekt.

Dette til tross for at hans lege sier at lavkarbo kosthold er skadelig. Jeg spør - skadelig for hva, samtlige verdier er bedret etter kun 3 mnd.

Hurra for LCHF kostholdet - det kan da umulig være sunt kun for diabetespasienter??????

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo, og holdningene rundt det Veslejenta Generell diskusjon 12 11-07-11 20:30
Hvordan får jeg endret Happiness Spørsmål og svar 12 30-09-09 14:18
Smaken endret seg? Robyn Ketolysekuren 3 24-06-07 22:45
Jeg er så pokkers lei av alle holdningene mot Atkins! Iset Lavkarbo generelt 7 18-07-05 13:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no