Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Torkil og andre: Er glutenmel farlig?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-02-11, 16:20   #1
hønselovisa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 28
hønselovisa er på en erverdig vei

Torkil og andre: Er glutenmel farlig?

Hei

Jeg har nylig laget denne oppskriften på pita:

(= Ganske mye glutenmel)

Så leser jeg nå at glutenmel kan være svært helseskadelig?

Hva har dere lest om dette? Stemmer det?

hønselovisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke bestemt enda Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 16:23   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Torkel og andre: Er glutenmel farlig?

Det hadde vært kjekt med en link til artiklen som sier at dette melet er farlig.

Selv vet jeg ikke, og har aldri lest noe negativt om glutenmel. Men nå har jeg heller aldri brukt det...

Edit: Var det dette melet som inneholdt så mye proteiner?
Da vil jeg tro at det kan være skadelig for de med nyreproblemer - hvis de spiser MYE av det.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 16:38   #3
hønselovisa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 28
hønselovisa er på en erverdig vei

Sv: Torkel og andre: Er glutenmel farlig?

og her er linken til oppskrifta

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35417

hønselovisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke bestemt enda Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 16:43   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Torkel og andre: Er glutenmel farlig?

Torkel? Mener du Torkil?

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 01:19   #5
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Torkel og andre: Er glutenmel farlig?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Edit: Var det dette melet som inneholdt så mye proteiner?
Da vil jeg tro at det kan være skadelig for de med nyreproblemer - hvis de spiser MYE av det.

Siden gluten er et protein, vil jeg tro at glutenmel inneholder endel proteiner, ja

Ang at det er helsefarlig: kan den artikkelen ha referert til at mange reagerer på gluten i større eller mindre grad, og at det derfor kan være dumt å innta i "konsentrerte doser" kanskje?

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 01:22   #6
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Torkel og andre: Er glutenmel farlig?

tror ikke det finnes en vitenskaplig test om at glutenmel er farlig. men i disse dager er det MANGE som har glutenallergi. det folk er redde for er at glutenallergi blir utløst av å spise mye gluten. derfor kan det kanskje være en ide om å begrense gluteninntaket, og glutenmel er ganske så konsentrert.

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:03   #7
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Torkel og andre: Er glutenmel farlig?

Opprinnelig lagt inn av hønselovisa, her.

og her er linken til oppskrifta

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35417

Jo, takk for den, men jeg lurte på hvor du hadde lest at melet var skadelig.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:18   #8
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Torkel og andre: Er glutenmel farlig?

Eating Wheat Gluten Causes Symptoms in Some People Who Don't Have Celiac Disease

For MIN del så har jeg ikke cøliaki, eller noen _målbare_ problemer med gluten, men har holdt meg helt unna gluten uansett. Hvis jeg prøver å introdusere gluten igjen (f.eks. i lavkarbo "bakevarer" som pita'ene) så får jeg utslett, munnsår og blir ustø.

Analyse av studier (m kilder)

Det er ingen som har GODT av gluten - absolutt ingen.

Edit: mer info på denne siten: http://www.zombieinstitute.net/Viruses.htm

__________________
You think it's FOOD you're eating?

Sist redigert av jvb : 09-02-11 kl 10:37.
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Svar

Emneord
bakst, glutenmel, lavkarbo, pita


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Torkil/andre: Er dette sant? hønselovisa Ketolysekuren 4 29-06-10 22:03
Spørsmål til Torkil og andre som har litt peiling QueenConnie Ketolysekuren 5 08-01-09 21:06
Ketoner i morsmelk? (spesielt til Torkil og andre med peiling på dette her) Dolly Ketolysekuren 6 05-11-08 23:56
Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol beate Ketolysekuren 27 08-03-08 16:03
Torkil, eller noen andre med erfaring MorStine Ketolysekuren 4 02-06-07 14:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no