Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Ost?

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-08-05, 13:22   #1
Maxxx
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 50
Innlegg: 119
Maxxx er ny på veien
Question

Ost?

Jeg er litt forvirret angående ost...

I karbotelleren står det at bl.a Norvegia og Gräddost inneholder null karbohydrater, det samme sier ettikettene på ostene. Mozzerella inneholder 1% karbo...

Jeg har sett at under intruduksjonen av Atkins skal en max ha 100g ost, idet alle oster inneholder karbo. Jeg har sett et par steder at en skal regne 4 gram karbo per 100 g ost.

Lyver koarbotelleren og ettikettene, eller er det en annen grunn til at vi ikke kan spise ost ubegrenset? (må innrømme at inntaket av ost har vært et par hundre gram om dagen den første uken).

Maxxx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-05, 14:22   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Maxxx

Jeg er litt forvirret angående ost...

I karbotelleren står det at bl.a Norvegia og Gräddost inneholder null karbohydrater, det samme sier ettikettene på ostene. Mozzerella inneholder 1% karbo...

Jeg har sett at under intruduksjonen av Atkins skal en max ha 100g ost, idet alle oster inneholder karbo. Jeg har sett et par steder at en skal regne 4 gram karbo per 100 g ost.

Lyver koarbotelleren og ettikettene, eller er det en annen grunn til at vi ikke kan spise ost ubegrenset? (må innrømme at inntaket av ost har vært et par hundre gram om dagen den første uken).

Alle oster inneholder noe karbo, men om de inneholder mindre enn 1 gram karbo pr 100 gram er de ikke forpliktet til å oppgi det. Karbotelleren lyver ikke, men den er unøyaktig fordi den er genrell og går ikke på merke. Det aller beste er å se på næringsinnholdet på pakka - ikke hva karbotelleren sier. Og står det null på pakka - så ha i bakhodet at de ikke har plikt til å oppgi om det er under 1 gram.

En annen grunn til at man ikke skal spise ubegrenset er at ost eller for stort inntak av ost kan hemme vekttapet for noen. I tillegg er det begrenset med næring i ost, og stort inntak skal ikke gå på bekostning av andre næringsstoffer. Du skal med andre ord ha et balansert kosthold med både grønnsaker, kjøtt, fisk, fugl - ost og melkeprodukter - etterhvert frukt, nøtter og bær. Man skal ikke spise mengder av NOE på bekostning av andre.

Håper det var grei forklaring !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-08-05, 14:47   #3
Maxxx
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 50
Innlegg: 119
Maxxx er ny på veien

Takk Nille, super forklaring

Maxxx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-05, 15:02   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

En annen grunn til at man ikke skal spise ubegrenset er at ost eller for stort inntak av ost kan hemme vekttapet for noen.

Jøss - dette var nytt for meg.. Så det å f.eks spise 1 boks CC hver dag + 3-4 babybel.. kan bli for mye?

Og hvorfor kan det hemme vekttapet, egentlig?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 28-08-05, 15:56   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

Jøss - dette var nytt for meg.. Så det å f.eks spise 1 boks CC hver dag + 3-4 babybel.. kan bli for mye?

Og hvorfor kan det hemme vekttapet, egentlig?

Her er det snakk om induksjon - og da skal du ikke spise CC i det hele tatt Ferskost skal man IKKE de første 14 dagene..... eller så lenge du velger å følge induksjonen.

(i følge originalutgaven Dr. Atkins New Diet Revolution - 2001/3 utgaven - side 125) Om noen har lest motsatt i den norske utgaven er det dessverre en av feilene den norske utgaven - den er nemlig basert på den utdaterte 1992 utgaven av originalen).

Hvorfor ? Det er nok for å fjerne alle de matvarene som kan virke hemmende på vekttapet i begynnelsen. Det er mange som opplever at de IKKE tar av når de spiser meieriprodukter, herunder ost. De kan f.eks. ha problem med gjær ..... Det gjelder faktisk alle faser. Jeg har måttet være forsiktig med alle typer meieriprodukter hele tiden. Også kremfløte - og jeg som eeeeelsker piska krem !!

Men etter induksjon kan du iallefall spise ferskoster som cottage cheese og kesam etc. Om du IKKE går ned i vekt selv om du følger reglene er meieriprodukter en av de tingene man bør prøve å kutte ut for å se om de kan være årsaken. MHM f.eks. fant jo ut at det var en av hennes "problem matvarer".

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-08-05, 16:16   #6
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Det kan være greit å ha som en huskeregel at man alltid teller 1 gram for matvarer som står oppført med 0.

  Svar med sitat
Gammel 29-08-05, 05:44   #7
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

[quote=Nille]

(i følge originalutgaven Dr. Atkins New Diet Revolution - 2001/3 utgaven - side 125) Om noen har lest motsatt i den norske utgaven er det dessverre en av feilene den norske utgaven - den er nemlig basert på den utdaterte 1992 utgaven av originalen).

QUOTE]


Jeg må få presisere at i min -Dr.atkins nye slankerevolusjon- er ikke ferskost godkjent i dietten. men det er jo ikke sikkert at alle forstår at CC er en ferskost

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Melk, ost og egg Nille Type O 1 30-07-09 10:57
Broccoli sufflè med ost Lennor Middag 1 26-07-05 15:26
mofebrød nr. 1 - med ost, havre og mandler! mofe Bakst 10 12-03-05 01:00
elsker pommers frites med ost.... Iset Atkins kosthold 0 20-02-04 13:42
Dere som elsker ost - ostesnacks rsy Induksjonen 4 13-02-04 19:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no