Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ny på lavkarbo, litt forvirra

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-05-17, 16:32   #1
Blue-blue
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2017
Innlegg: 2
Blue-blue er på en erverdig vei
Question

Ny på lavkarbo, litt forvirra

Hei

Jeg er ny på lavkarbo-opplegg. Jeg har prøvd å orienterre meg en del og lest mye forskjellig. Det er ikke alt jeg forstår. Jeg begynte for to dager siden og det går forsåvidt bra. Men, jeg lurer på: karbohydratinntaket...er det maks pr. dag eller pr. måltid?

Har dere noen bra linker som kan forklare og gjerne med måltidsforslag sånn at jeg vet hvordan jeg skal tenke og disponere mat-dagen? Jeg har ikke veid maten enda, men har orientert meg om hva jeg kan spise mye av, litt av og ikke i det hele tatt. Jeg holder meg til LCHF varianten da jeg tror den er rett for meg, men jeg vet jo ikke sikkert.

Jeg har laget lavkarbo-brød med egg og frø/ kjerner osv. Litt uvant brød men jeg liker smaken. Jeg må jo ha noe å ha pålegget på spiser videre, makrell i tomat, cottage cheese, agurk, gräddost, paprika, litt gulrøtter, litt yoghurt, reint kjøtt eller fisk til middag meg grønnsaker eller salat.
Men jeg har ikkje helt oversikt over mengder og regnskapet rundt det. Men jeg trenger å vite utrekning og makstall for karbohydrater.

Jeg er klar over at det er fire nivåer og jeg har lyst å holde meg på nivå 2-3. Jeg finner i farten ikke igjen skalaen, men skal finne den fram etterpå.

Takknemlig for svar og hjelp

Blue-blue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-05-17, 18:33   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Ny på lavkarbo, litt forvirra

Nå vet jeg ikke helt hvilke nivåer du referer til men man ser på hele dagsinntaket av karbohydrater. Vist du vil gå ned til et ketogent kosthold er det ca 20 gram PER dag.

Å kutte de største kildene som sukker, brød, potet, ris, pasta osv har man kommet et godt stykke. Så må du øke fett inntaket litt fordi du skal ha kroppen til å bruke fett som energi og ikke glukose.

Skal du ned i vekt?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 30-05-17, 21:33   #3
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ny på lavkarbo, litt forvirra

Det er veldig mange varianter av lavkarbo egentlig. Når du snakker om lavkarbo med fire nivåer, kan det være du har lest om atkins kanskje? Hvor man har Induksjonen, Vedvarende vekttap, pre-vedlikehold og vedlikehold. South beach har vel 3 faser(et kosthold jeg dessverre ikke kan noe særlig om). Ellers har man mange andre veier å gå innenfor lavkarbo. Man må bare finne sin vei å gå, som passer best til vår kropp og våre preferanser. Hvor mye karbohydrater du ønsker å inkludere i din dag er det bare du som kan bestemme. Noen tåler en god del karbohydrater, andre tåler mindre. Skal man gå ned i vekt er den balansen viktig å finne ut av. Er det av medisinske årsaker man velger å spise lavkarbo, er det best å rådføre seg med lege. Er det for å stabilisere blodsukkeret, antar jeg at man kan velge blant ganske mange kostholdsfilosofier innenfor lavkarbo. Kan jeg spør hvorfor du velger å gå over til et lavkarbokosthold?

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-05-17, 22:39   #4
Blue-blue
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2017
Innlegg: 2
Blue-blue er på en erverdig vei

Sv: Ny på lavkarbo, litt forvirra

Takk for svar, dere Jeg har begynt på klavkarbo for å gå ned i vekt, ca 15- 20 kg. Dernest for å ta bedre vare på kroppen min (har diabetes i familien). Jeg har tenkt på vektnedgang i et års tid men jeg har ikke vært så motivert. Men NÅ er jeg motivert. Det som motiverer meg med lavkarbo er at jeg får ikke samme sultfølelsen som på for eksempel Grethe Roede, hvor man teller kalorier. Det har jeg prøvd tidligere med stort hell (etter barnefødsler), men nå orker jeg det ikke da det er hardt i lengden. Jeg må endre kosthold til noe jeg kan leve med i lengden, og det tror jeg lavkarbo kan være for meg.

Kjenner dere noen linker til menyer? Altså frokostforslag, middagsforslag osv. Da tenker jeg på mengder mat i måltidet. Og ja, jeg har kuttet alt sukker, behandlet mat, poteter, pasta, ris osv. Disse to dagene har jeg hatt utrolig jevnt blodsukker. Jeg er helt forundret og positivt overrasket. Jeg håper det varer.

Det som forvirrer meg litt er alle disse retningene, kostholdsfilosofiene... Det gjør meg usikker på om jeg har den informasjonen jeg trenger for å ta avgjørelser. Jeg har en bok om paleo-kosthold, det var den som gjorde at jeg tenker lavkarbo er riktig tilnærming. At vi fysiologisk ikke er helt tilpasset å spise så mye brød og melprodukter, men heller det som vår art spiste opprinnelig. Det har jeg litt tro på.

Men jeg får bare fortsette sånn som jeg har begynt, og samtidig lese og utforske videre.

Forresten, hvordan kan matkjeden at kroppen er i ketose?
Og hva er induksjon?

Jeg har prøvd en periode på lavkarbo før, for kanskje 10 år siden. Og da ble jeg kjempedårlig og slapp de første to-tre dagene. Det var vel da kroppen ikke fikk de lettomsettelige karbohydratene og måtte begynne å jobbe med lagrene. Men jeg kjenner meg ikke dårlig og slapp nå....det gjør meg litt usikker på om jeg gjør dette riktig...

Blue-blue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 01:25   #5
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Ny på lavkarbo, litt forvirra

Her på forumet, under oppskrifter, er det delt inn i frokost, lunch, middag etc. Bare legg merke til at siden kostholdsfilosofiene er forskjellig kan du heller ikke spise alt som er der.

Induksjon er en fase i Atkins. Det er ganske lik streng LCHF og ketolyse, men Atkins er mer spesifikk og har lister over mat en kan og ikke kan spise. LCHF er løsere i ordlyden så i praksis kan man spise LCHF og være i henhold til Atkins induksjon og Ketolysekuren.

Hvis du har spist mye karbohydrater så lagres dette i leveren som klykogen. Den lagrer opptil 500g ( 2000kcal ) så hvis du ikke er blitt noe svimmel eller merket noe ennå kan det være fordi du fremdeles forbrenner karbohydrater derfra. Et par dager så vil du nok være tom. Jeg merker jeg er i ketose, men det er ikke så lett.. Typisk så oppfører kroppen seg forskjellig.

Det har ikke noe å si hvilken kostholdsfilosofi du velger. Vrlg en og følg den. Passer det ikke så bytt i profilen din. Typisk vil spørsmål bli svart i henhold til det du har skrevet som kostholdsfilosofi. Lykke til med LCHF!

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 01:29   #6
Toppomania
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2015
Hvor: Trondheim
Innlegg: 6
Toppomania er på en erverdig vei
Smile

Sv: Ny på lavkarbo, litt forvirra

Opprinnelig lagt inn av Blue-blue, her.

Hei

Jeg er ny på lavkarbo-opplegg. Jeg har prøvd å orienterre meg en del og lest mye forskjellig. Det er ikke alt jeg forstår. Jeg begynte for to dager siden og det går forsåvidt bra. Men, jeg lurer på: karbohydratinntaket...er det maks pr. dag eller pr. måltid?

Har dere noen bra linker som kan forklare og gjerne med måltidsforslag sånn at jeg vet hvordan jeg skal tenke og disponere mat-dagen? Jeg har ikke veid maten enda, men har orientert meg om hva jeg kan spise mye av, litt av og ikke i det hele tatt. Jeg holder meg til LCHF varianten da jeg tror den er rett for meg, men jeg vet jo ikke sikkert.

Jeg har laget lavkarbo-brød med egg og frø/ kjerner osv. Litt uvant brød men jeg liker smaken. Jeg må jo ha noe å ha pålegget på spiser videre, makrell i tomat, cottage cheese, agurk, gräddost, paprika, litt gulrøtter, litt yoghurt, reint kjøtt eller fisk til middag meg grønnsaker eller salat.
Men jeg har ikkje helt oversikt over mengder og regnskapet rundt det. Men jeg trenger å vite utrekning og makstall for karbohydrater.

Jeg er klar over at det er fire nivåer og jeg har lyst å holde meg på nivå 2-3. Jeg finner i farten ikke igjen skalaen, men skal finne den fram etterpå.

Takknemlig for svar og hjelp

Hei! Jeg vil anbefale deg å laste ned appen Lifesum. Du kan velge å bruke gratisvesjonen, eller betale abonnement for å få flere rettigheter ... Der kan du se antall daflig karbohydratinntak som ikke bør overskrides for din del ut fra valg du ønsker osv. Det er mye "fikst" i den appen, også oppskrifter på lavkarbomat tilpasset hvor strengt du ønsker å leve livsstilen akkurat nå.

Vil også anbefale deg Facebook-grupper som f.eks. "Lavkarbogruppen lukket", "Lavkarbo-til hverdag og fest", "Lavkarbo - bloggdeling", "Lavkarbogruppen LCHF", søke opp "Lavkarbo" på Facebook og finne mange ulike grupper der, Google bloggen til "frusteinsland" for å finne masse herlige oppskrifter. Du kan også få mange flotte tips / lese tips til hva/hvordan/hvorfor ...

PS! www.lavkarbohuset.no har et veldig godt brød (melblanding inkl. 7 g gjær festet på posen) og som heter "Adams bread White". Jeg tilsatte mer vann enn det som står på posen, til deigen virket passelig, ca 1-2 dø ekstra. Brødet egner seg godt til frysing, jeg skjærer det i skiver før frysing og tiner i brødristeren. Seigt og godt brød. Kjøpte også pizzamel, men det falt ikke i smak, derimot gjorde "Walden Farms chocolate syrup" det. Herlig!

Jeg starter og avslutter dagen med 1 ss "Cocosa extra Virgin" som jeg kjøper i helsekostbutikker. Eventuelt lager "fettkaffe" av kaffe, 1 ss Cocosa, litt kremfløte og 1 ts chocolate syrup". Mikser det med stavmikser, men starter med bare ca 1 dl kaffe i kruset og fyller opp etter at stavmikseren er brukt (den må kun være i bunnen av koppen under miksing &#128516. Drikk også noe mer vann gjennom dagen enn det du vanligvis gjør. Jeg blir tørst av Cocosa ... 😊

Lykke til! 😁

Toppomania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 08:50   #7
bærrgen
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 1.081
bærrgen er en juvelbærrgen er en juvelbærrgen er en juvel

Sv: Ny på lavkarbo, litt forvirra

Velkommen til oss

Som flere sier, så er det mange oppskrifter under "oppskrifter" her på forumet. I tillegg finnes det mange oppskrifter på nettet. Google er en glimrende venn På facebook liker jeg godt en gruppe som heter "LK-oppskrifter av Trine-Lise Opsahl og andre gruppemedlemmer" der er det også en del gode oppskrifter.

__________________
Ny blogg Gammel blogg Min journal


bærrgen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ny her, litt forvirra og usikker og lurer på litt forskjellig Metal_Barbie Ketolysekuren 10 03-08-13 12:10
Litt forvirra ... Kan noen forklare litt? Puzn81 Lavkarbo generelt 5 06-06-11 17:19
Litt forvirra nå, ja ... Pearle Lavkarbo generelt 4 01-03-11 14:36
Blir litt forvirra ... vimsi Spørsmål og svar 4 24-10-10 22:39
Snart fase 2, litt forvirra Nola Vedvarende vekttap 2 20-01-09 20:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no