Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Koking av grønnsaker med karbo; "lekker" de ut i vannet?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-02-11, 19:22   #1
ArnsteinB
Gjest
 
Innlegg: n/a

Koking av grønnsaker med karbo; "lekker" de ut i vannet?

Jeg går høyt opp smaken på mat, og bruker jeg gjerne noen kroner ekstra på å få fram en god kraft. Vet (ikke tror...) noen her om karbohydratene blir værende i f.eks. sellerien når den kokes, eller "lekker" de ut i vannet?

  Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 20:07   #2
ArnsteinB
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg fant noe her...

Jeg fant noe her...:
Ut ifra det som står der (virker veldig pålitelig), så havner rundt 20-30% av karboene i kokevannet.

Det jeg konkret ønsker å hente smak fra, er stangselleri, sellerirot og persillerot, og de inneholder jo ikke mye karbohydrater uansett, så det er vel ikke verdens undergang om de avgir litt til kokevannet.

Jeg ser i "Matvaretabellen" at mengden karbohydrater er den samme i kokt og rå sellerirot, så den avgir mao ikke karbo til kraften....eller...? Den går jo ned i vekt, så nå ble jeg usikker.

Tall for kokt sellerirot finnes ikke der, kun for rå, og totalkarboen der er kun 2.8 g/100g, og det er jo ikke stort.
Det samme gjelder stangselleri, men her utgjør totalkarboen kun 1.3 g.

Noe helt annet; hva skjer med resten av "godsakene" i disse grønnsakene mon tro. DE skulle jeg gjerne sett lekke ut i kokevannet.. :-)

P.s.
Jeg holder på med å lage en fyldig og kraftig lammekjøttsuppe; smørbrunede biter av lammekjøtt ("fårikålkjøtt") som skal trekke lenge og vel i god, kraft. Så reduserer jeg kraften og pøser på med fløte til slutt. Yummy!

  Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 20:21   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Jeg fant noe her...

Opprinnelig lagt inn av ArnsteinB, her.

Jeg fant noe her...:
Ut ifra det som står der (virker veldig pålitelig), så havner rundt 20-30% av karboene i kokevannet.

Det jeg konkret ønsker å hente smak fra, er stangselleri, sellerirot og persillerot, og de inneholder jo ikke mye karbohydrater uansett, så det er vel ikke verdens undergang om de avgir litt til kokevannet.

Jeg ser i "Matvaretabellen" at mengden karbohydrater er den samme i kokt og rå sellerirot, så den avgir mao ikke karbo til kraften....eller...? Den går jo ned i vekt, så nå ble jeg usikker.

Tall for kokt sellerirot finnes ikke der, kun for rå, og totalkarboen der er kun 2.8 g/100g, og det er jo ikke stort.
Det samme gjelder stangselleri, men her utgjør totalkarboen kun 1.3 g.

Noe helt annet; hva skjer med resten av "godsakene" i disse grønnsakene mon tro. DE skulle jeg gjerne sett lekke ut i kokevannet.. :-)

P.s.
Jeg holder på med å lage en fyldig og kraftig lammekjøttsuppe; smørbrunede biter av lammekjøtt ("fårikålkjøtt") som skal trekke lenge og vel i god, kraft. Så reduserer jeg kraften og pøser på med fløte til slutt. Yummy!

Hvis en grønnsak tar til seg vann når den koker så vil jo karbinnholdet gå ned.. Så det er ikke det at den lekekr karber... tror jeg, men heller det at grønnsaken suger litt vann. Vassen kokt brokkoli er jo tyngere enn rå.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:20   #4
ArnsteinB
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Koking av grønnsaker med karbo; "lekker" de ut i vannet..?

Jeg håper virkelig på bedre kommentarer enn dette....

  Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:35   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Koking av grønnsaker med karbo; "lekker" de ut i vannet..?

Opprinnelig lagt inn av ArnsteinB, her.

Jeg håper virkelig på bedre kommentarer enn dette....

??? Den skjønte jeg ikke..

HVis du veier en rå brokkoli og deretter veier en kokt brokkoli vil du oppdage at den kokte veier mer enn den rå fordi at den trekker vann. Og når den trekker vann blir det færre karber pr vekt.. Var det så vanskelig??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:38   #6
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Koking av grønnsaker med karbo; "lekker" de ut i vannet..?

Ble litt usikker nå men; blir en grønnsak tyngre eller lettere av koking? De fleste grønnsaker inneholder vel en viss andel stivelse, og detge går jo over til sukker ved koking- gjør det ikke? Kan vel tenkes at det av stivelse som går over til sukker er lik det som eventulet ender i krafta. Er ikke sikker altså, bare en teori oppi det hele.

Veldig vanskelig det der, men om du teller karber og veier maten, ville jeg tatt utgangspunkt i rå vekt før koking. Ser for meg at det som koker ut har lite betydning i det store hele

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:44   #7
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Koking av grønnsaker med karbo; "lekker" de ut i vannet..?

Vet iallefall at når man koker råskrelte poteter blir det en del stivelse i kokevannet

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:45   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Koking av grønnsaker med karbo; "lekker" de ut i vannet..?

Opprinnelig lagt inn av Mellon, her.

Ble litt usikker nå men; blir en grønnsak tyngre eller lettere av koking? De fleste grønnsaker inneholder vel en viss andel stivelse, og detge går jo over til sukker ved koking- gjør det ikke? Kan vel tenkes at det av stivelse som går over til sukker er lik det som eventulet ender i krafta. Er ikke sikker altså, bare en teori oppi det hele.

Veldig vanskelig det der, men om du teller karber og veier maten, ville jeg tatt utgangspunkt i rå vekt før koking. Ser for meg at det som koker ut har lite betydning i det store hele


Det er et vanskelig regnestykke for hvis du prøver tørke grønnsakene etter koking er det da overflatevann som fordamper eller det som er i grønnsaken??

Uansett... Kan ikke tenke meg at det er så himla viktig å vite hvor mange karber grønnsakene minker med siden det sikkert er snakk om meget lite.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:47   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Koking av grønnsaker med karbo; "lekker" de ut i vannet..?

Jeg spurte om akkurat det samme for mange år siden da jeg var lavkarbonerd, men jeg fikk aldri noe skikkelig svar på det. Men oppdaget etterhvert at grønnsaker suger vann/avgir vann så du må bare måle.. Dessuten er det snakk om så små tall så man trenger ikke ta hensyn til det... Med mindre du koker poteter i filler..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 01:15   #10
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Koking av grønnsaker med karbo; "lekker" de ut i vannet..?

Akkurat dette er veldig interessant. Det er ofte folk som koker gulrøtter og tar de ut etter koking og jeg har alltid lurt på hvor mye karber som faktisk lekker. Man anbefaler jo å koke poteter med skall for at ikke (litt av?) næringsstoffer skal lekke ut i vannet så det må jo være noe i det. Hvis koking av noe som gir god smak og sødme i vannet er som å ta sukkeret, men la alle fibrene være, så er det jo imot sin hensikt.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 08:51   #11
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Koking av grønnsaker med karbo; "lekker" de ut i vannet?

Jo men det er jo ikke grønnsakene han vil måle, det er jo vannet.. Eller misforstod jeg :P

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 08:59   #12
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Koking av grønnsaker med karbo; "lekker" de ut i vannet?

Enkelte kokker anbefaler og ta vare på kokevannet fra gønnsakene for å bruke i stuinger o.l Kokevannet inneholder vitaminer og mineraler

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 09:34   #13
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Koking av grønnsaker med karbo; "lekker" de ut i vannet?

Jeg kan tenke meg at det tallet du har lest stemmer. Og at det kanskje er høyere jo mer grønnsaken får ligge i vannet og koke. I en grønnsakssuppe smaker ikke grønnsaksbitene så mye mer. Det meste ligger i krafta, også karbohydrater unntatt fiber. Du kan tenke på grønnsaksbuljong til sammenligning. Sjekk kaloriinnholdet i buljong http://lavkarbo.no/matvaretabell/diverse og trekk vekk fettet i beregningen. Det er 7 gram karbohydrater pr 100 g buljongpulver. Det er ganske lite da. Om jeg skulle smakssatt mat slik ville jeg brukt mat med lite karbohydrater for å unngå mest mulig hvis det er det viktigste.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 13:49   #14
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Koking av grønnsaker med karbo; "lekker" de ut i vannet..?

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Akkurat dette er veldig interessant. Det er ofte folk som koker gulrøtter og tar de ut etter koking og jeg har alltid lurt på hvor mye karber som faktisk lekker. Man anbefaler jo å koke poteter med skall for at ikke (litt av?) næringsstoffer skal lekke ut i vannet så det må jo være noe i det. Hvis koking av noe som gir god smak og sødme i vannet er som å ta sukkeret, men la alle fibrene være, så er det jo imot sin hensikt.

Du får ikke ut noe særlig smak og sødme uten å ødelegge celleveggene, altså at innholdet bryter seg ut. Ekspansjon (ved oppvarming) er en klassiker. Damping og mosing av f.eks. gulrøtter vil være den beste måten å få ut næringen. Det står endel mer om dette her (litt nedi artikkelen)
"carrots cooked to a soft texture deliver 9 times as much ß-carotene as chewed raw carrots"

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 15:04   #15
mallilen
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 288
mallilen er ny på veien

Sv: Koking av grønnsaker med karbo; "lekker" de ut i vannet?

Enkelt og greit: Plantedeler mister karbohydrater(stivelse) når de legges i bløt.

Problematikken med for mye stivelse i fôret er et gjennomgående problem hos f.eks hest.
Dagens høy produseres ofte på en slik måte at stivelsesinnholdet blir altfor høyt, og derfra kommer svært mange helseproblemer.

Det er gjennomført forsøk på å bløtlegge høy til hester som allerede har disse problemene, og det med godt hell. En fôranalyse tatt av høyet før og etter bløtlegging har vist dette godt, og her er det ikke snakk om at vektforskjell spiller noen rolle. Tørrstoffprosenten er den samme før og etter bløtlegging ettersom det oppbløtte høyet også tørkes på ny før kontroll.
På bare et par timer i vann, kan høyet gå fra å ha et stivelsesinnhold på 20%, og helt ned til 12%. Det er 8g stivelse bortevekk på kun noen timer.
Jeg går ut i fra at den samme metoden kan brukes på alleslags plantedeler, men at hardhet og størrelse på disse vil spille noen rolle.

Forøvrig later det til at smakeligheten på høyet ikke er helt den samme etter bløtlegging - i allefall setter mine opp et forskrekket uttrykk når de har fått bløtlagt mat

(Tørrstoff er det som er igjen i vekt i noe, etter at det er blitt oppbevart ved 100g i ett døgn.
I rent vann er det altså 0g tørrstoff, siden vann fordamper ved 100g.)

__________________


mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Koking av bayonneskinke? Lindabtn Oppskrifter 14 08-01-08 20:51
Kan jeg friste med en lekker avocadosuppe? nita58 Ketolysekuren 1 14-09-06 20:02
Kan jeg friste med en lekker avocadosuppe? nita58 Middag 1 14-09-06 20:02
Frosne grønnsaker og karbo-innhold Anne Lavkarbo generelt 7 13-04-04 20:12
Lekker peppermakrell med salsa psilocybe Induksjonen 0 19-02-04 18:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no