Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ketose og kunstig søtning

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-06-16, 16:50   #1
ida nybegynner
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Innlegg: 16
ida nybegynner er på en erverdig vei

Ketose og kunstig søtning

KKan kunstig søtning som er i pastillet og lettbrus påvirke ketose?

ida nybegynner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-06-16, 21:23   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og kunstig søtning

Jepp. Men om du opplever problemer så er det kanskje ikke det jeg ville sjekket ut først.

Hva spiser du?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 25-06-16, 18:47   #3
ida nybegynner
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Innlegg: 16
ida nybegynner er på en erverdig vei

Sv: Ketose og kunstig søtning

Cola zero, tyggis og sukkerfri lacerol. Er det noen spesiell søtning som ikke er bra?
kjøpte forresten en pose med sukrin i dag...

ida nybegynner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-06-16, 20:43   #4
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Ketose og kunstig søtning

Maltitol kan man reagere på så vær forsiktig med sukkerfri sjokolade og godteri som har det siden det kan redusere resultatene dine og muligens gi deg flatulens. De andre *ol-variantene tas også opp til en viss grad, men man skal spise mye tyggis/pastiller så jeg tror du får problemer med løs mage før du får problemer med resultat.

Mye granulerte søtninger er bulket med isomalt eller maltodextrin. Disse teller som karbohydrater så det øker karbohydratinntaket mot at volumet på søtningsmiddelet er lik volumet på sukker. Det er helt tullete siden du da må telle med karbohydratene som inngår i dette enn hvis du f.eks. bruker flytende versjon der det er bulket med 99% vann som ikke har karbohydrater. Sukrin er ikke bulket, men har sitt eget volum.

Når du sammenlikner to søtningsmiddl som ikke er bulket så er det smak og behag. Ikke tro at et er mer naturlig enn et annet da det er tull fra ende til annen. Alle er basert på kjemi. Jeg vil ikke påstå at Cole zero ville blitt mer sunn om de skiftet ut Aspartam med Stevia. De er begge sunnere enn sukker og begger er mindre sunt enn å drikke vann, men botsett fra det er alle søtnigsstoffer som er godkjent i Norge trygge innenfor daglig grenseverdier for de over 3 år.

Jeg bruker flytende natreen som førstevalg (sakkarinbasert). Når jeg lager søte produkter som kaker så blander jeg med sukrinmelis for å redusere ettersmaken på begge. For å strø over dessert bruker jeg sukrin og i irish bruker jeg sukrin gold.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 25-06-16, 20:52   #5
ida nybegynner
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Innlegg: 16
ida nybegynner er på en erverdig vei

Sv: Ketose og kunstig søtning

Kludrer sukrin til med noe?
Flytende natreen er notert..
Så om noe kunstig søtning skal få meg ut av ketose så må jeg virkelig gjøre en innsats med å få i meg så mye?

ida nybegynner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-06-16, 21:19   #6
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Ketose og kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av ida nybegynner, her.

Kludrer sukrin til med noe?

Sukrin føles kaldt hvis du spiser noe hvor sukrin er en vesentlgi andel, men ikke påvirkning på ketose.

Opprinnelig lagt inn av ida nybegynner, her.

Så om noe kunstig søtning skal få meg ut av ketose så må jeg virkelig gjøre en innsats med å få i meg så mye?

De som merker noe er de som har de variantene som er bulket evetuelt at det påvirker de til å spise andre karbohydrater. Akkurat som sukker får deg til å ville ha mer sukker vil kunstig søtning gjøre det samme.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 26-06-16, 05:13   #7
ida nybegynner
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Innlegg: 16
ida nybegynner er på en erverdig vei

Sv: Ketose og kunstig søtning

Så det er ikke søtningen i seg selv som er "problemet"?
Og kan jeg type spise 4 spiseskjeer med sukrin om dagen uten at det overhodet påvirker ketosen?
Takk igjen for svar, tror jeg gjentar meg selv en del her...

ida nybegynner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-06-16, 09:06   #8
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og kunstig søtning

Søtningen i seg selv kan påvirke ketosen/bremser vektnedgang, det er individuelt og noe en må erfare for seg selv. En teori er at søtsmaken fører til økt insulinproduksjon. Mange vil også få søthunger av å spise mye søtt, noe som gjør det uungåelig å sprekke.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kunstig søtning FruK79 Lavkarbo generelt 20 15-03-13 18:08
Kunstig søtning til barn Anyone Spørsmål og svar 5 12-05-11 15:55
Kunstig søtning Havana Spørsmål om matvarer og oppskrifter 12 14-01-11 14:08
Kunstig søtning + kosttilskudd TrillTrall Lavkarbo generelt 18 19-06-10 16:12
Kunstig søtning sommerblomt Ketolysekuren 15 02-06-08 02:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no