Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Fløtegratinert sellerirot

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-01-11, 19:40   #1
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei
Smile

Fløtegratinert sellerirot

Du trenger:
ca 1/2 medium stor sellerirot (jeg aner ikke hvor stor en medium stor sellerirot måtte kunne være men jeg brukte noe over 1/2 kg om jeg husker rett.
1 bolle vann med litt sitronsaft i
1 liten løk
olivenolje og smør
salt og pepper
350 ml fløte
100 ml soyamelk eller vann(kan sløyfes)
50g parmesan

Varm ovnen til 180C
Del sellerirota i fire, rensk og del hver bit i skiver på 3-5mm, oppbevar skivene i sitronvannet så de ikke blir brune
Rensk og skjær løken i tynne skiver og stek den forsiktig i olje og smør til den er blitt gylden. Dette kan ta opptil 20 minutter og trikset er å gjøre det langsomt til løken nesten smelter.
legg et lag med sellerirot i bunnen av en ildfast form og strø over litt av løken og salt og pepper.Gjenta med et nytt lag sellerirot osv, avslutt med sellerirot på toppen.
Hell fløten over forma til det nesten når toppen.
Strø over godt med parmesan.
Stek i ca 45 minutter til den er gylden og boblende og sellerirota er mør.(prøv med en kniv eller gaffel)

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 19:53   #2
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Her kom den ja Herlig!!
Denne skal absolutt testes
Sellerirot er skikkelig hippt om dagen hehehe...

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 20:03   #3
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Ja, sellerirot må være årets grønnsak, altså. Dette tar jo snart helt av

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 20:08   #4
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Fløtegratinert sellerirot

ja!! hahaha..

måtte le litt nå
Klikket på kontrollpanelet mitt for å sjekke om det var noen oppdaterte tråder, og det var 3 tråder som dukket opp:
- Fløtegratinert sellerirot
- Sellerirot fries
- Sellerirotpure

Fantastisk hehe

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 21:17   #5
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Tror ikke du trenger å steike løken før du har den i forma, og da sparer du litt arbeid. Har laga fløtegratinerte poteter tidligere, da har jeg brukt å legge løken oppi rå. Synes det er litt godt med hvitløk i også.

Her om dagen laga jeg fløtegratinerte søtpoteter, litt flere karber, men godt med litt variasjon av og til.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 21:38   #6
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Er godt begge måtene men det blir veldig forskjellig smak på å ha rå løk direkte i eller brune den først.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 16:17   #7
Idamor
Medlem
 
Idamor sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 38
Innlegg: 200
Idamor er på en erverdig vei

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Dette skal vi ha til middag i dag, og koteletter. Men jeg gjorde det på en litt annen måte jeg. Steketid og slikt blir noenlunde det samme. Men jeg har ikke hatt løk i min, og krydret med salt, pepper og litt sitronpepper. Fløte over, og masse ost på toppen. Slik jeg tidligere gjorde med mine fløtegratinerte poteter :-) første gangen jeg lager dette, så håper virkelig dette blir snadder! Sellerirot fries var jo sinnsykt godt! Så neste forsøk blir da sellerirot-mos ;-)

__________________
Gravid som prøver å komme tilbake til lavkarbo...
Idamor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 15:57   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Lagde dette i dag! Det ble himla godt! Endelig har jeg funnet noe jeg liker som kan erstatte poteter. Jeg klarer ikke smaken på blomkålmos, men dette var skikkelig digg!! Har i tillegg mye hvitløk oppi.. Jeg skal også sjekke sellerimosen.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 00:39   #9
LilleMill
Medlem
 
LilleMill sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 255
LilleMill er på en erverdig vei

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Blir det ikke litt flytende når fløten ikke er jevnet med noe?

__________________




5.8 kg til 31.okt: 1.3/5.8
LilleMill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 08:02   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Opprinnelig lagt inn av LilleMill, her.

Blir det ikke litt flytende når fløten ikke er jevnet med noe?

Neida, det ble perfekt. Jeg pleide dessuten aldri ha noe mer enn fløte oppi da jeg lagde med poteter.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 08:12   #11
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fløtegratinert sellerirot

tenker vi skal prøve denne til grillmaten i dag!

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 16:48   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Lagde denne på nytt igjen i dag. Hadde i tillegg til det andre litt estragon. Himmel så godt det ble!! Det ble enda bedre enn den varianten uten estragon. ANBEFALES!!

Jeg hadde jarlsbergost oppå etter halve steketiden.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 18:08   #13
LilleMill
Medlem
 
LilleMill sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 255
LilleMill er på en erverdig vei

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Haha, nå måtte jeg løpe ut på kjøkkenet for å slenge i litt estragon også Hadde nettopp satt formen i ovnen Gleder meg til å smake.

__________________




5.8 kg til 31.okt: 1.3/5.8
LilleMill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 11:31   #14
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Opprinnelig lagt inn av LilleMill, her.

Haha, nå måtte jeg løpe ut på kjøkkenet for å slenge i litt estragon også Hadde nettopp satt formen i ovnen Gleder meg til å smake.

Hvordan ble det??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 11:33   #15
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Nå har jeg laget meg ei ny form.

Denne er veldig forenklet uten løken. Bare sellerirot i staver, salt, pepper, hvitløk, estragon og fløte. Hadde ost oppå etter halve steketiden. HAr virkelig funnet en favourittgrønnsak!

Jeg skal lage moussaka senere i dag med sellerirot i stedetfor potetene.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 18:21   #16
LilleMill
Medlem
 
LilleMill sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 255
LilleMill er på en erverdig vei

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Det ble ganske godt Tror jeg hadde i litt for mye fløte, for den ble ganske flytende. Stekte den mye lenger enn 45 min da. Ellers hadde sellerien blitt litt hard selv om jeg skar veldig tynne skiver.

__________________




5.8 kg til 31.okt: 1.3/5.8
LilleMill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 20:15   #17
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Dette må testes ut!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 20:51   #18
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Helt utrolig godt. Men har laget en egen liten vri, synes det ble så mye fløte for å dekke alt, og at det ble veldig tyntflytende. Så jeg koker det opp først. Da kan jeg røre i det, og trenger ikke på langt nær så mye fløte. Jeg har også ost på toppen. Og hvitløk i. mmmmmm. Også utrolig godt dagen derpå.

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 21:06   #19
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here>, her.

Helt utrolig godt. Men har laget en egen liten vri, synes det ble så mye fløte for å dekke alt, og at det ble veldig tyntflytende. Så jeg koker det opp først. Da kan jeg røre i det, og trenger ikke på langt nær så mye fløte. Jeg har også ost på toppen. Og hvitløk i. mmmmmm. Også utrolig godt dagen derpå.

kanskje det har noe med stekeformen å gjøre for jeg brukte ca 1 dl fløte på 500 gram rot. Og det ble IKKE tyntflytende..Tvert i mot...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 21:07   #20
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here>, her.

Helt utrolig godt. Men har laget en egen liten vri, synes det ble så mye fløte for å dekke alt, og at det ble veldig tyntflytende. Så jeg koker det opp først. Da kan jeg røre i det, og trenger ikke på langt nær så mye fløte. Jeg har også ost på toppen. Og hvitløk i. mmmmmm. Også utrolig godt dagen derpå.

Det er snaddermat, ja??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 21:16   #21
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det er snaddermat, ja??

Jeg har brukt minimalt med både sellerirot og squash tidligere. Nå de siste månedene har jeg spist enorme mengder Til middag i dag skal vi ha norwegian fries som tilbehør. Det er da til informasjon fritert sellerirot Blir nok en fløtegratinert variant av det i løpet av påsken og ja!

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 14:46   #22
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Hvordan ser man at selleriroten begynner å bli dårlig? Min har fått en del slike sorte prikker på der den er delt (fikk tak i en halv på REMA). Kan jeg bare skjære bort det ytterste laget da?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 18:48   #23
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Laget min egen vri på fløtegratinert sellrirot i dag og det ble knallgodt.
Selv mannen og junoir spiste uten å protestere

Kuttet sellerirot i små terninger, og la d i en liten ildfast form. Hakket opp 2 hvitløkfedd og strødde de over, hakket opp litt purreløk og la oppi. Delte en liten blomkål i små buketter og la i. Stødde over litt salt og pepper.
Helte over en boks fløte og la jarlsbergost på toppen.
Stekte det på 200 grader i varmluft til selleriroten var passe myk og osten gyllen.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 14:46   #24
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Denne skal jeg prøve til lamme-steika idag Hvis jeg finner sellerirot i butikken...

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 16:40   #25
Mankell
Medlem
 
Mankell sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 146
Mankell er på en erverdig vei

Sv: Fløtegratinert sellerirot

Jeg la ost innimellom lagene og på toppen. Det ble nydelig og garantert en favoritt her i huset.

__________________


Mankell er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
fløtegratinert, løk, middag, middagstilbehør, sellerirot


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sellerirot fries knh Middag 49 02-02-11 20:00
Sellerirot-chips Mill Kake/dessert og snacks 5 04-07-10 20:25
Sellerirot Adriane Middag 2 04-06-09 17:07
Fløtegratinert sellerirot? Up-and-down Middag 1 09-12-08 18:37
Bakt sellerirot? LilleVille Oppskrifter 14 21-09-07 16:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no