Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Forbrenning av karbohydrater

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-02-11, 12:31   #1
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg
Question

Forbrenning av karbohydrater

Jeg har skjønt at man forbruker flere karbohydrater jo mer aktiv man er. Finnes det en måte å beregne dette på, slik som man beregner forbrenning av kalorier? Skjønner selvsagt at det må bli veldig generelt og at folk forbrenner forskjellig, men slik er det vel med kalorier også. Kunne vært interessant å sett hvor lenge man må jogge for å forbrenne den ekstra paprikaen (som dere skjønner tåler jeg veldig lite karbo ).

Noen som har peiling på dette?

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 12:52   #2
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Forbrenning av karbohydrater

mener du det med å forbrenne bort fett?

  Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 13:01   #3
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Jeg skjønte ikke hva du vil fram til...

kalori er energi måleenhet.
1g karbohydrat gir 4 kcal
1g Fett gir 9 kcal
1g Protein gir 4 kcal

Du forbrenner karbohydrat først før du forbrenner fett og protein.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 13:03   #4
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Forbrenning av karbohydrater

nei nå skjønte jeg spm,leste ikke godt nok dessverre.
karbohydrater forsvinner jo fortere enn fett.

vet ikke jeg.
når jeg har fått i meg for mye karb,strammer jeg bare inn dagen etterpå og spiser mest kjøtt med fett på,da kvitter kroppen seg av med karbohydratene selv.
tror jeg da hehe

  Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 13:47   #5
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

nei nå skjønte jeg spm,leste ikke godt nok dessverre.
karbohydrater forsvinner jo fortere enn fett.

vet ikke jeg.
når jeg har fått i meg for mye karb,strammer jeg bare inn dagen etterpå og spiser mest kjøtt med fett på,da kvitter kroppen seg av med karbohydratene selv.
tror jeg da hehe

Klarte visst ikke helt å forklare hva jeg mente. Hvis jeg har funnet ut at jeg må ligge på 15 gram karbo om dagen for å gå ned i vekt - er det da noen måte jeg kan finne ut hvor lenge jeg må jogge (gå på ski, sykle) for å kunne spise 5 gram ekstra en dag? Tror vel i grunnen ikke det er mulig å regne det ut, så jeg beklager dumt spørsmål

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:07   #6
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Skaff deg en pulsklokke som kan noenlunde fortelle deg hva du forbrenner i den treningsøkta. Så kan du bare regne deg fram.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:15   #7
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Synes spørsmålet ditt var bra jeg. Har lurt litt på det samme, spesielt i en periode hvor jeg falt for lett for alle fristelser. Nå prøver jeg å holde meg innen grensa på 15, og trener fortsatt like mye. Hadde vært fint med en slik beregning, men er redd jeg ville tydd til det vel ofte - "ikke farlig å skeie ut, er bare å trene litt ekstra". Stor fare for at man mister hovedmålet av syne.. Lavkarbo er en livsstil, som fører med seg svært mange andre goder enn vekttap. Best å holde seg til kuren uansett effekt, selv om vekttap er øverst på ønskelista så da er det kanskje like greit å ikke vite?

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:21   #8
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av aktivjente, her.

Synes spørsmålet ditt var bra jeg. Har lurt litt på det samme, spesielt i en periode hvor jeg falt for lett for alle fristelser. Nå prøver jeg å holde meg innen grensa på 15, og trener fortsatt like mye. Hadde vært fint med en slik beregning, men er redd jeg ville tydd til det vel ofte - "ikke farlig å skeie ut, er bare å trene litt ekstra". Stor fare for at man mister hovedmålet av syne.. Lavkarbo er en livsstil, som fører med seg svært mange andre goder enn vekttap. Best å holde seg til kuren uansett effekt, selv om vekttap er øverst på ønskelista så da er det kanskje like greit å ikke vite?

Ja, det er jeg enig i. Men tenkte mer på "lørdagskos", egentlig. Tåler så lite før vektnedgangen stopper opp. Men det jeg gjør nå, er å spise veldig lite karber til frokost og lunsj, så jeg kan tillate meg mer til middag og kanskje litt kos i helgene Og det er vel ingen tvil om at man kan tillate seg litt mer karber etter en hard treningsøkt, heller? Nå har jeg akkurat vært gjennom 45 minutter med boksespill på Wii, og fikk beskjed om at jeg har fysisk alder tilsvarende 23 - slå den!

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:22   #9
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Skaff deg en pulsklokke som kan noenlunde fortelle deg hva du forbrenner i den treningsøkta. Så kan du bare regne deg fram.

Men da ser jeg vel bare hvor mange kalorier jeg forbrenner, eller? Må innrømme at jeg ikke skjønner så mye av dette, så det blir nok mange dumme spørsmål her

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:30   #10
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.
det har jeg lært

  Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:31   #11
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Det finnes ikke noen praktiske hjemmetester for hvor mye energi du har brukt, hverken fett, karbohydrater eller proteiner. Noen kan finne glede og underholdning i pulsklokker, utregning av BMR eller andre gjennomsnittstall - men forbrenning er forskjellig fra time til time for hver enkelt.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:38   #12
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Det finnes ikke noen praktiske hjemmetester for hvor mye energi du har brukt, hverken fett, karbohydrater eller proteiner. Noen kan finne glede og underholdning i pulsklokker, utregning av BMR eller andre gjennomsnittstall - men forbrenning er forskjellig fra time til time for hver enkelt.

Ja, det er helt sikkert riktig. Jeg får tenke sånn at det er bedre å trene en time og så skeie ut med 5 gram karbo, enn ikke å trene først Eller droppe utskeielsen ...

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:40   #13
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.
det har jeg lært

Takk!

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:41   #14
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Bolla Piggsvin, her.

Men da ser jeg vel bare hvor mange kalorier jeg forbrenner, eller? Må innrømme at jeg ikke skjønner så mye av dette, så det blir nok mange dumme spørsmål her

Ja?
1g karbohydrat gir 4 kcal energi.
Leste du ikke mitt første innlegg?

Jeg tror du blander litt med hva kalori og karbohydrater/fett/protein er. Kalori er ingen stoff i seg selv men, en måleenhet på hvor mye et stoff kan gi i energi pr masseenhet.

Har du brukt f.eks 400 kcal energi, har du forbrent 100 g karbohydrater, iallefall i teorien.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:42   #15
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Vet ikke heller, men hadde jo vært kjekt å vite ja.. men trener mer dersom jeg syns karbo inntaket mitt har vært litt høyt. Sånn at dersom karbo lagrene har fått fyllt seg litt opp så får jeg brukt de med en gang, ved hjelp av trening.

Trener uansett, men litt ekstra etter litt mye karbo.

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:47   #16
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Ja?
1g karbohydrat gir 4 kcal energi.
Leste du ikke mitt første innlegg?

Jeg tror du blander litt med hva kalori og karbohydrater/fett/protein er. Kalori er ingen stoff i seg selv men, en måleenhet på hvor mye et stoff kan gi i energi pr masseenhet.

Har du brukt f.eks 400 kcal energi, har du forbrent 100 g karbohydrater, iallefall i teorien.

Jo, jeg leste svaret ditt, og jeg vet forskjellen på kalorier og næringsstoffer Men det kan da virkelig ikke stemme at hvis jeg forbrenner 200 kcal (en hard treningsøkt på treningsstudioet forbrenner i følge tredemøllen mellom 150 og 200) så kan jeg spise 50 g karbo den dagen? Hadde jeg spist så mye karber hadde jeg trillet! Nå satte jeg det litt på spissen, jeg vet det. Men som en annen sa her, så er det vel egentlig umulig å måle - fordi forbrenning er forskjellig fra person til person og fra time til time. Takk for svar, i hvert fall.

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:49   #17
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av tjeldberg, her.

Vet ikke heller, men hadde jo vært kjekt å vite ja.. men trener mer dersom jeg syns karbo inntaket mitt har vært litt høyt. Sånn at dersom karbo lagrene har fått fyllt seg litt opp så får jeg brukt de med en gang, ved hjelp av trening.

Trener uansett, men litt ekstra etter litt mye karbo.

Det er vel kanskje den beste måten å tenke på, ja.

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:51   #18
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

prøv med 50 g kh om dagen og prøv å se om du kan holde deg i ketose. Gjør dette tidlig og ikke test det etter du har spist karboene. Ingenting er 100% sikker siden det er så mange variabler vi ikke kjenner til.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 15:01   #19
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

prøv med 50 g kh om dagen og prøv å se om du kan holde deg i ketose. Gjør dette tidlig og ikke test det etter du har spist karboene. Ingenting er 100% sikker siden det er så mange variabler vi ikke kjenner til.

Jamen, jeg ser jo at vekttapet stopper opp hvis jeg går over 15 g om dagen Eller mente du 50 g den dagen jeg har trent? (Trener ikke så hardt hver dag.) Når det gjelder å holde seg i ketose, så virker det som jeg får utslag på stixen i hytt og pine - jeg kan gå ned mye en uke uten utslag, og omvendt. Drikker veldig mye vann, så jeg får sjelden mørkt utslag, og så tar jeg mye C-vitaminer, det kan visstnok også hindre utslag. Beklager hvis du synes jeg kverulerer, det er slett ikke meningen. Men jeg skjønner bare ikke at jeg skulle kunne spise så mye karbo om jeg så trente hele dagen lang! Takk for at du tar deg tid til å forklare.

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 15:05   #20
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

ja jeg mente de dagene du trente, ikke de dagene du ikke trente

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 15:07   #21
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

ja jeg mente de dagene du trente, ikke de dagene du ikke trente

Ok. Kan jo forsøke det i en uke - og kutte c-vitaminene for å få utslag på stix'en kanskje?

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 15:09   #22
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Det vet jeg ingenting om, selv om jeg ikke ser det er noe relevant. (c-vitaminene altså)

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 15:55   #23
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Det vet jeg ingenting om, selv om jeg ikke ser det er noe relevant. (c-vitaminene altså)

Fordi jeg ikke får utslag på ketostix'en bestandig (selv om jeg går ned i vekt), og det står i Ketolyse-boka at det kan skyldes for høyt inntak av C-vitamin.

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 16:07   #24
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Ja?
1g karbohydrat gir 4 kcal energi.
Leste du ikke mitt første innlegg?


Har du brukt f.eks 400 kcal energi, har du forbrent 100 g karbohydrater, iallefall i teorien.

Dette skjønte ikke jeg helt heller. Du kan jo like gjerne ha forbrent 50 gram fett som 100g karbohydrater? Eller en annen prosent fordeling av fett, proteiner og karbohydrater?

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 16:44   #25
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Dette skjønte ikke jeg helt heller. Du kan jo like gjerne ha forbrent 50 gram fett som 100g karbohydrater? Eller en annen prosent fordeling av fett, proteiner og karbohydrater?

Vi forbrenner karbohydrater før vi begynner å forbrenner fett.
dvs, vi tømmer kroppen glykogenlageret først. ( Det er dette du gjør i de første dagene du spiser ketogent, og vi mister 2-4 kg med vann, siden karboene tiltrekker 3 like deler av vann ( 3g vann pr 1g kh)
Vi går i en "sult" modus.
På den måten så må kroppen begynne å tære på musklene i kroppen for proteiner til å omvandle disse proteiner til glukose vha glukogeonese, og for å få energi til denne prosessen så bruker leveren fett og "restavfallet" blir til ketoner. Hjernen kan ikke bruke fett som energikilde, kun glukose og ketoner.

Høykarbere begynner ikke å forbrenne fett ved trening etter en godstund, før glykogenlageret er tømt. Når den er tom vil utøvere kjenner at de går på en "vegg", siden de er tom for energi og hvis kroppen er ikke vant med å hente energi fra fett. For de som har en kropp som er vant med å bruke fett som energikilde, vil ikke møter denne veggen og vil kunne fortsette å trene ved å forbrenne fett.

Forstå det slik, for mye karbohydrater er gift for kroppen, dermed vil kroppen kvitte seg med overskuddet av karboene først.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose og forbrenning av karbohydrater tantess Lavkarbo generelt 2 11-10-10 11:06
Blodsukker - forbrenning TrillTrall Lavkarbo generelt 1 18-09-10 12:37
Forbrenning - når? Paris Lavkarbo generelt 3 01-09-09 22:08
Forbrenning? Helinor Spørsmål og svar 3 01-03-07 15:27
Forbrenning amo Generell ernæringsdebatt 2 18-06-06 23:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no