Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Har jeg knekt hår-koden?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-04-08, 23:15   #1
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Har jeg knekt hår-koden?

Kom over en tråd i går som forteller at sinkmangel bl.a kan forårsake hårtap.
Jeg har hatt tynt hår som gradvis har blitt tynnere, for så å stabilisere seg, kanskje blitt litt bedre, men som i det hele tatt har blitt unaturlig tynt.
Jeg vet at dette ikke var noe jeg tenkte på i yngre år, det var vel ikke før jeg var i tjueåra at jeg så på dette som et problem, og når jeg ser på bilder av meg selv som femten, seksten, søtten, atten, nittenåring etc, så ser jeg at håret mitt ser ut som helt vanlig nordisk fint hår, ikke spesialt tynt, men akkurat passe.
Nå har moren min ganske tynt hår også, men hun fikk det etter at hun bar fram meg, og det er pappas nordiske, blonde hår med morsomme
sverver i bakhodet som jeg har fått, ikke mammas mørkebrune.
Men noe må ha skjedd, noe annet enn bare farging og bleking, for hår vokser ut igjen, og venner med lik hårkvalitet har ikke fått det samme resultatet over lang tid som meg, tross drøyere eksperimentering enn meg.

Tilbak til saken. Jeg fikk noen svar, og forsket ganske grundig rundt i går, det viser seg at de største kildene til sink er bl.a kjøtt og innmat.
Jeg slutta å spise kjøtt da jeg var 20-21 år gammel.
Ser dere sammenhengen her, eller?
Spurte en veggisvenn av meg, og han sa at han siden han la om hadde tatt tilskudd av både B12, jern og sink som han ikke får så mye av når han ikke spiser animalske produkter.
Åkej!
Så, kanskje, kanskje hårveksten min vil komme til fornuft nå som jeg har begynt å spise kjøtt igjen?
Kan dette ha enda flere heldige konsekvenser enn at det generelt gjør det lettere for meg å leve?
Jeg mener Summer skrev et sted her inne i en tråd Enid startet, at man kan få kjøpt sinktilskudd på apoteket hvor det fulgte med en test hvor man kan teste om man har mangel. Kan hende det er litt kjørt nå som jeg har spist kjøtt en stund, men det kan jo hende at underverker skjer uansett, om jeg kanskje også prøver å ta sinktilskudd en stund, og kanskje også tilskudd av jern. (B12 har jeg tatt lenge, det hjelper littegrann på hårveksten, men ikke nok).

Dette hadde i så fall vært så fantastisk godt for meg. Det ligger nok litt sannhet i at håret er en Womans Pride (og i mange tilfeller a Mans!), og jeg plages veldig av at det er så tynt. Jeg kler overhodet ikke kort hår, og drømmer om at håret mitt skal bli skikkelig langt, men det vokser knapt over skuldernivå av en eller annen grunn. Det er nokså hemmende for meg, enn hvor grunt det høres ut, når hestehalen min knapt nok er tykkere enn lillefingeren min...

Noen tanker, erfaringer rundt dette?
Veldig spennende i alle fall, og min gud, kroppen er virkelig så utrolig vanvittig sammensatt at man blir svett av mindre

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 23:31   #2
nordlandsjenta
Medlem
 
nordlandsjenta sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 44
Innlegg: 303
nordlandsjenta er ny på veien

Sv: Har jeg knekt hår-koden?

vitamin mangel kan føre til hårtap, ingen tvil om d... og får kroppen d den trenger, vil også håret komme tilbake...
MEN, d er mye arv, man har kvinnelig mønstret håravfall, akkurat som menn har mønstret håravfall... hos damene, mister man som regel ikke ALT hår på toppen, men d kan bli veeeeldig tynt... er d slik at håret er ment for å falle av, pga arv, så er d ingenting å gjøre med d... eller man kan jo ordne seg tupe da.. er maaaange damer som har d også...

men, ja, kommer håret tilbake når du tar tilskudd, så er d nok for at du har manglet noe...

hår er et STORT tema, og skal ikke påstå at jeg vet alt om håret, men kan en del da, siden d er d jeg jobber med hver dag...

nordlandsjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 07:38   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Har jeg knekt hår-koden?

Moren min fikk ikke tynt hår før hun fikk meg i en alder av 33, og vi har helt forskjellig hårkvalitet, det er faren min sitt hår jeg har, og han har ikke viker en gang...
Men jeg vet ikke nok om gener og arv til at jeg kan se om det finnes noen logisk forklaring her.

Og tupé? ! Så ille står det heldigvis ikke til !
Jeg har hatt heldig virkning av b-vitaminkompleks (bjäst), men det har bare hjulpet litt, og stabilisert hårtapet, har jeg hatt inntrykk av.
Jeg er optimist i alle fall, og det er ikke å kimse av bare det

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 00:07   #4
nordlandsjenta
Medlem
 
nordlandsjenta sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 44
Innlegg: 303
nordlandsjenta er ny på veien

Sv: Har jeg knekt hår-koden?

nei, d med arv er jeg ikke noe ekspert på i d hele tatt... vet at mannfolk som oftes arver hårmanken av morfar, men d er der som med alle andre ting, d finnes avvik!
hvordan d oftest er med oss kvinnfolk er jeg ikke sikker på...

tupe ja... thihii, bra d ikke er SÅ ille...

nordlandsjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 13:56   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Har jeg knekt hår-koden?

Nei gud nei

Men jeg var innom helsekosten, og favorittdama mi var der, hun har rimelig peiling og er genuint engasjert i helsekost (i motsetning til noen av de andre surpaddene som jobber der som bare prøver å pushe den dyreste vitaminboksen).
Så nå, i tillegg til b-vitaminene kjøpte jeg sink-tilskudd, et hun mente var veldig bra, som også inneholdt b-vitaminer som var heldig for hår og negler, i tillegg kjøpte jeg et litt svakt jerntilskudd. Hun så nesten litt overraske ut da jeg sa jeg ikke hadde spist kjøtt på nesten et tiår uten å ta noe særlig annet enn b-vitamin som tilskudd, og mente det ikke var noe rart jeg mista håret.
Jeg har ikke hormonelt hårtap, for hormonene mine er så i balanse atte, det har jeg alt konstatert, så jeg er rimelig håpefull nå! Og om jeg tenker tykt hår, så kan det hende det hjelper på litt det også

Nå skal jeg bestille hodebunnsrens fra Arcon Tisane!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 21:49   #6
nordlandsjenta
Medlem
 
nordlandsjenta sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 44
Innlegg: 303
nordlandsjenta er ny på veien

Sv: Har jeg knekt hår-koden?

håper du får tykt flott hår etterhvert da!

nordlandsjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 12:07   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Har jeg knekt hår-koden?

Opprinnelig lagt inn av nordlandsjenta, her.

håper du får tykt flott hår etterhvert da!

Oh, yes, I will !! Takk for gode tanker og håp itl min pjuskete og fjonete eksistens.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 15:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no