Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Kransekake/Mandelstenger med sjokolade

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-10-04, 14:44   #1
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Kransekake/Mandelstenger med sjokolade

Kransekake/Mandelstenger med sjokolade (også Fedons)

Denne oppskriften har jeg hullet og satt i permen min, og hullet kom akkurat der som mengden spelt har stått. Det er jo tragisk - noen som har Allers 28/2003? Ellers kan jeg lage disse stengene til jul og prøve meg fram med mengde spelt. Det er kanskje ikke krise når man lager stenger, men skal man lage en hel kransekake, bør mengden være riktig.

250 g mandler
250 g fruktose
Her står det enten 1/2 eller 1-2 ss sammalt spelt
ca. 1/2 dl eggehvite

Pynt:
100 g smeltet mørk kokesjokolade 70 % (eller mer)

Stekes ved 200 grader i ca. 12 min. på midterste rille

1.Skåld halvparten av mandlene, og mal dem en gang. Kjør fruktose til melis i food processor. Mal mandlene en gang til, denne gang sammen med fruktose. Bland inn mel og upisket eggehvite, og rør det hele godt sammen til en sammenhengende deig.
2.Varm deigen veldig forsiktig i en kjele og rør hele tiden. Dette er lurt å gjøre fordi kakene blir litt seigere. Avkjøl deigen.
3. Trill ut fingertykke pølser og skjær dem i biter på ca. 10 cm. Må du ha litt mel på bordet, bruk speltmel.
Stekes som angitt og avkjøles.
4. Dypp endene i smeltet kokesjokolade, legg på rist og la sjokoladen stivne.

Stor kransekake:
Mandelmassen kan også brukes til kransekake.
Doble i så fall oppskriften. Stek alltid en prøvekake. Hever deigen seg for mye, tilsett mer mandler og fruktose. Hever den seg for lite, tilsett mer eggehvite.

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 10-12-04, 14:14   #2
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk


Dette er en annen variant, også med opphav hos Lindberg (ukens Hjemmet)

FL Mandelstenger/
Kransekake *?



· 320 g mandler, halvparten kan gjerne være skållede (og helt tørre)

males 2 ganger. Bland med

· 200 g fruktosemelis

Bland med



· 1 eggehvite, upisket

og elt sammen til en god deig. Kan varmes forsiktig i en kjele – gir saftigere/ seigere resultat. Avkjøl.



Form fingertykkepølser og del i 8 cm lange deler. Stek på 180°C i 10-12 minutter. Avkjøl på rist.



Dypp ene eller begge ender av de avkjølte stengene i smeltet

· kokesjokolade.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no