Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Maltitol - blodsukkerstigning?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-03-04, 01:52   #1
Mezzina
Nytt Medlem
 
Mezzina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Innlegg: 3
Mezzina er på en erverdig vei

Maltitol - blodsukkerstigning?

Har lest en del om maltitol her inne. Men nå lurer jeg på en ting, er litt forvirret.


Atkins hevder at Maltitol ikke virker inn på blodsukkeret. Dette fant jeg på sidene til diabetesforeningen:

Kunstige søtstoffer kan deles inn i to kategorier; de som inneholder energi og de energifrie/energifattige. De energiholdige omfatter sorbitol, mannitol, xylitol, laktitol, maltitol (sukkeralkoholer) og hydrogenert glykose sirup. Disse inneholder like mye energi som sukker (sukrose), og gir omtrent samme stigning i blodsukkernivået. De anbefales derfor ikke til diabetikere.


Betyr dette at det ikke er så lurt å spise cavalier da, siden det inneholder Maltitol???

Mezzina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-03-04, 11:01   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk
Cool

Jeg tåler ikke sukkeralkoholer (polyoler) uansett hva type de er, så jeg har ikke tenkt på at det er noe skille, MEN Atkins sier IKKE at Maltitol ikke har noen innvirking, de sier at Maltitol har mininal innvirkning, og da i forhold til andre sukkeralkoholer.

Opprinnelig lagt inn av atkins.com

Fiber, glycerine, maltitol and polydextrose are carbohydrates that have a minimal impact on blood sugar

Opprinnelig lagt inn av atkins.com

Maltitol: This Sugar alcohol is used by food manufacturers as a replacement for Carbohydrates such as Sucrose. It contributes only 2.1 Calories per gram as compared to sucrose’s 4 calories per gram; nor does it raise blood glucose as sucrose does

Noen må klart ha regnet feil når det gjelder innholdet av energi/kalorier i Maltitol og sukrose, jeg skal ikke uttale meg om det er Atkins eller Diabetikerforbundet. Det er jo trist at Atkins folka kan ta så feil, etter å ha laget så mange produkt med Maltitol i !! Noen mennesker reagerer uansett på alle typer sukkeralkohol. Og selv om det står i varedeklarasjonen på Atkins produkter som inneholder maltitol at de er "godkjent" for induksjon (indulgebars etc) er det en kjent sak, og det står også i boka, at det anbefales å IKKE spise disse varere de første 14 dagene.

Det jeg reagerer på når det gjelder Atkins konsernet er at den delen/selskapet som omhandler "dietten" mange ganger sier noe helt annet enn den delen av selskapet som lager varene de selger. I andre forum er det reagert kraftig på dette og de har funnet ut at det har blir stadig verre det siste halve året. Det virker som pengene styrer mer og mer og at det har kommet varer på markedet som aldri ville ha blitt "godkjent" om Atkins hadde levd og hatt kontrollen.

Derfor holder jeg meg til boka under induksjonen......man prøver og feiler og finner ut av hva en tåler.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-03-04, 11:33   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Kroppen min takler sukkeralkoholer rimelig bra... Atkins produktene føler jeg ikke noe ubehag med, for de inneholder en miks av sukkeralkoholer. Mens Cavalier sine produkter gir meg blodsukkerrelaterte ubehag --> i STØRRE doser... Litt går OK!

Når det gjelder kalorier per gram, så tror jeg at 1ts sukkeralkohol veier mye mindre enn 1ts sukker? Men søter omtrent likt?

Når det gjelder kvaliteten på atkins produktene, så er det viktig at vi er litt obs her når de kommer til Norge! For det er sikkert en GOD grunn til at de ikke har komt tidligere... Jeg tror at årsaken er at den Godeste Doktoren nektet å gå inn på kompromisser når det gjelder næringsinnhold og råvarer...

En del av de produktene som er lansert i England er ihvertfall av elendig kvalitet i forhold til dem fra USA...

Men når det gjelder sukkeralkoholene, så tror jeg det viktig å teste på seg selv - være virkelig obs på blodsukker-symptomer - og finne ut hva en tåler... Vi er ALLE UNIKE! Men ALLE trenger å unngå snop under induksjonen!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 00:22   #4
Fabina
Nytt Medlem
 
Fabina sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 1
Fabina er på en erverdig vei

Sv: Maltitol -blodsukkerstigning?

Lurte litt selv og fann dette:
De sødestoffer, der ikke påvirker blodsukkeret, er velegnede til personer med diabetes. Det er:

  • Cyklamat (E 952)
  • Sakkarin (E 954)
  • Aspartam (NutraSweet®) (E 951)
  • Acesulfam K (Sunett®) (E 950)
  • Thaumatin (E 957)
  • Neohesperidin DC (DC=dihydrochalcon) (E 959)
  • Sucralose (E 955)
  • Erythritol (E 968)
Den anden gruppe af sødestoffer kaldes også sukkeralkoholer eller polyoler. Disse er energigivende, dvs. de omdannes i kroppen og får blodsukkeret til at stige (mindre end sukker). Det er f.eks.:
  • Sorbitol (E 420)
  • Maltitol, maltitolsirup (E 965)
  • Isomalt (E 953)
  • Lactitol (E 966)
  • Xylitol (E 967)

Opprinnelig lagt inn av Mezzina, her.

Har lest en del om maltitol her inne. Men nå lurer jeg på en ting, er litt forvirret.


Atkins hevder at Maltitol ikke virker inn på blodsukkeret. Dette fant jeg på sidene til diabetesforeningen:

Kunstige søtstoffer kan deles inn i to kategorier; de som inneholder energi og de energifrie/energifattige. De energiholdige omfatter sorbitol, mannitol, xylitol, laktitol, maltitol (sukkeralkoholer) og hydrogenert glykose sirup. Disse inneholder like mye energi som sukker (sukrose), og gir omtrent samme stigning i blodsukkernivået. De anbefales derfor ikke til diabetikere.


Betyr dette at det ikke er så lurt å spise cavalier da, siden det inneholder Maltitol???

Fabina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 00:38   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Maltitol -blodsukkerstigning?

her er en tabell midt på siden http://lowcarbdiets.about.com/od/wha...aralcohols.htm

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 00:41   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Maltitol -blodsukkerstigning?

noen blander sammen maltitol og maltitolsirup, som her:http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464
atkins-sjokoladen har også sukralose, så atkins er bedre enn cavalier med hensyn til blodsukkerstigning. Tagatosesjokoladen er et alternativ med søtning med GI 2.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blodsukkerstigning uten tilførsel av karbohydrater? Pus_1808 Spørsmål og svar 12 11-06-11 17:33
Blodsukkerstigning av lightbrus! Test! Ned30kg Generell diskusjon 10 09-10-10 18:41
Glykogenlager på lavkarbo og test av blodsukkerstigning av lightbrus Ned30kg Mer enn 30 kg overvekt 6 08-10-10 23:36
Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning? Gracella Generell ernæringsdebatt 19 02-02-10 20:32
Blodsukkerstigning/sjokk og kaloriinntak Nike Generell ernæringsdebatt 14 23-06-08 10:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no