Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 02-10-14, 09:19   #24001
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Men det er veldig konkret.
OK, la oss ta som eksempel at man kjenner en som alltid velger kjærester som er dårlige for personen. Hva ville en coach/venn etc spurt for å få i gang en tankerekke og slevrefleksjon hos denne?
Eller, for å ta et eksempel fra meg; hvorfor kommer jeg ikke i gang med å trene selv om jeg veit jeg burde prioritere det? Det er ikke særlig effektivt å fortelle seg selv i det vide og breie at jeg er en egoistisk idiot som ikke klarer å prioritere rett.
og jeg kunne fortsatt med eksempler i det uendelige, men som sagt jeg gidder ikke ta den helt spesifike saken.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 02-10-14, 09:31   #24002
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg er margebisk og rystet!! En jeg jobber sammen med blir mest sannsynlig langtidssykemeldt. Vi andre begynte da å snakke om behovet for vikar. Kjappe tastetrykk viste at nav har flere på jobbsøkelista si som har det vi søker. Jeg viser søket til et par andre og får som svar at de vil ikke ha navere for de er ikke ressurssterke????? De ville heller finne noen som ikke var hos nav. Hvor finner man dem da?? Fikk hakeslepp helt nedi gulvet jeg! Hårreisende spør du meg.... Eller hva mener dere??

Det kommer en på hva som menes med «på NAV», og ikke minst hvor lenge. Og hvor man bor i en større by hvor man har mange jobbmuligheter eller tilbud for fysisk og psykisk helse ville jeg vært skeptisk til en med lang historie fra NAV, men på et mindre sted med færre arbeidsplasser og mindre kompetanse på oppfølging hos NAV og helsevesen er det ikke like stigmatiserende.
Men det er jo en enkel måte å løse det på, uformelle referanser. Altså å sjekke litt rundt i tillegg til de referansene som søker oppgir.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 02-10-14, 09:44   #24003
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men det er veldig konkret.
OK, la oss ta som eksempel at man kjenner en som alltid velger kjærester som er dårlige for personen. Hva ville en coach/venn etc spurt for å få i gang en tankerekke og slevrefleksjon hos denne?
Eller, for å ta et eksempel fra meg; hvorfor kommer jeg ikke i gang med å trene selv om jeg veit jeg burde prioritere det? Det er ikke særlig effektivt å fortelle seg selv i det vide og breie at jeg er en egoistisk idiot som ikke klarer å prioritere rett.
og jeg kunne fortsatt med eksempler i det uendelige, men som sagt jeg gidder ikke ta den helt spesifike saken.

Når det gjelder treningen så ville min terapeut sagt "hvordan liker du å trene" (Og svaret kunne godt ha vært "jeg liker sisten")... og "hva skal til for at du kommer til å prioritere tid til sisten" og "hva stopper deg fra sisten"?

Altså sånn helt generelt går det ut på spørsmål for å
- finne ut hvor man er/hvordan ting er nå
- finne ut hvor man vil/hva man ønsker å oppnå
- finne veien fra "er" til "vil"... Ikke hele veien, men starten videre, neste skritt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 02-10-14, 12:48   #24004
mereo
Seniormedlem
 
mereo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Buskerud
Innlegg: 804
mereo har en fantastisk aura rundt segmereo har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg er margebisk og rystet!! En jeg jobber sammen med blir mest sannsynlig langtidssykemeldt. Vi andre begynte da å snakke om behovet for vikar. Kjappe tastetrykk viste at nav har flere på jobbsøkelista si som har det vi søker. Jeg viser søket til et par andre og får som svar at de vil ikke ha navere for de er ikke ressurssterke????? De ville heller finne noen som ikke var hos nav. Hvor finner man dem da?? Fikk hakeslepp helt nedi gulvet jeg! Hårreisende spør du meg.... Eller hva mener dere??

Trenger ikke å bety noe som helst at man går på NAV, man kan faktisk ha mistet den stillingen man hadde pga nedbemmaning blant annet.

__________________
Mereo,
Min Journal.
mereo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ Generell lavkarbo.
Gammel 03-10-14, 11:54   #24005
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Ca hvor lenge holder omelett seg i kjøleskap?

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede.
Gammel 03-10-14, 15:02   #24006
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Ca hvor lenge holder omelett seg i kjøleskap?

Jeg lager for tre dager om gangen

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo
Gammel 03-10-14, 20:43   #24007
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg lager for tre dager om gangen

Takk! Da holder det i hvert fall tre dager. Jeg drar til USA for to uker på søndag og har micro den første uka, så tenkte jeg kunne lage noen å ta med videre.

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede.
Gammel 07-10-14, 13:49   #24008
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Det er jo enighet om at PCOS og Firbomyalgi sannsynligvis har samme årsaken, og dermed nærmest samme behandling (livsstil). Men jeg ser sympotmene mine er mer og mer like Fibro, og kostholdet har jo ikke lenger særlig effekt på meg. Så, hvor starter jeg prosessen for å finne ut mer? Og hvilken annen behandling enn livsstil finnes det?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 07-10-14, 14:16   #24009
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Såvidt jeg vet finnes det ingen kur for fibromyalgi.
"Behandlingen" er oftest en kombinasjon av lett opptrening og samtaleterapi evt anti-depressiva.
Ganske mange leger anser ikke fibromyalgi som en somatisk sykdom og derfor tyr de til antidepressiva og smertestillende. Nyere forskning viser derimot at det er en somatisk sykdom.
Vanlige smertestillende som paracet, ibux, etc. har ingen virkning på disse smertene.

Må tilstå at jeg ikke har sett noen plass at det er enighet om at PCOS og fibromyalgi har samme årsak. Såvidt jeg har lest vet ikke forskerene hva som forårsaker fibromyalgi.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid
Gammel 07-10-14, 14:38   #24010
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Det finnes visstnok endel forskning som linker det til forhøyet insulinnivå som igjen gir betennelser, som jo også er årsaken til PCOS. Gynekologen min, som har forsket mye på kvinnesykdommer, mener det er en og samme sykdom og at mange er feildiagnostisert utfra hvilke symptomer man kartla først.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 07-10-14, 15:06   #24011
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Det var nytt for meg.
Det jeg har hørt er at insulin-ubalanse vil kunne forverre smertene i fibromyalgi
http://www.naturalchoicesforyou.com/page/594047
Ser at svært mange har begge diagnosene; kanskje det du har?

Ellers ser jeg at fibromyalgi og ME ofte blir diagnotisert (spesielt hos fastleger) om en annnen.
Mange med fibromyalgi burde fått en ME-diagnose, mens mange med ME-diagnose burde vært diagnotisert med fibromyalgi.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid
Gammel 07-10-14, 15:20   #24012
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Ser at svært mange har begge diagnosene

Nettopp derfor mener flere og flere at de har en sammenheng. JEg var nettopp på et foredrag om det i regi av Klinikk Verkstedet, men jeg klarer ikke konsentrere meg lenge nok til å finne dokumentasjonen de la ut etterpå

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 07-10-14, 15:54   #24013
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Lett trening og bevegelse er ofte det fibro-pasienter finner ut at hjelper pga man stivner når man sitter i ro.

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 07-10-14, 15:54   #24014
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det finnes visstnok endel forskning som linker det til forhøyet insulinnivå som igjen gir betennelser, som jo også er årsaken til PCOS. Gynekologen min, som har forsket mye på kvinnesykdommer, mener det er en og samme sykdom og at mange er feildiagnostisert utfra hvilke symptomer man kartla først.

Jeg har ikke forhøyet insulinnivå eller PCOS, men jeg har Fibromyalgi. Så det må ikke ha noen sammenheng. Forøvrig har heller ikke jeg hverken lest eller hørt det. Og jeg er rimelig god informert om fibromyalgi (eller
muskel-/senefestesyndrom/betennelse som noen også kaller det).

Ikke mye som hjelper dessverre, men nå får jeg Nobligan Retard 200 mg, samt Sarotex, som jeg tar hver ettermiddag. Det hjelper litt på smertene faktisk. Tør nesten ikke si det, men jeg har det ganske smertefritt i kroppen om dagen. Hadde en runde på 3 uker med kjeven, men det har roet seg nå.

Forøvrig viste det seg at jeg er gluten-/lactoseintolerant og etter at jeg kuttet ut dette, så er jeg også mye bedre. Vanskelig å si hva som er hva.
Først hjalp medisinene og nå er jeg enda bedre etter spes glutenkutt.

Til info. Jeg tok toleransetest av 200 matvarer hos Fedon Lindberg i slutten av mars, som de sendte til utlandet for undersøkelse. 14-16 matvarer jeg reagerer veldig på og har kuttet helt ut. Og noe i grenseland. Har ved et par uhell fått i meg Gluten og da er både smertte- og hostehelvete(som leger trodde var lungerelatert og jeg har tatt alle mulige prøver) tilbake i løpet av ett par timer.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP
Gammel 07-10-14, 15:56   #24015
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Ellers finnes det ingen kur, selv om noen får enkelte typer medisiner mot revmatisme for det. Det er vanskelig å få fibrodiagnosen, fordi den ikke vises på noen prøver.

Edit: jepp, det Anne sa.

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 07-10-14, 16:16   #24016
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Lett trening og bevegelse er ofte det fibro-pasienter finner ut at hjelper pga man stivner når man sitter i ro.

Ja, mulig det er derfor jeg blir verre og verre, fordi jeg ikke har tid til trening lenger. Før trente jeg jo 3-6 ganger i uka. Pr nå må jeg gå baklengs ned trapper da føttene nekter å bøye seg på morgene og sånn. Drittlei.no....

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

toleransetest av 200 matvarer hos Fedon Lindberg i slutten av mars, som de sendte til utlandet for undersøkelse. 14-16 matvarer jeg reagerer veldig på og har kuttet helt ut.

Jeg er jo på ED om dagen, så jeg får i meg minimalt med matvarer utover det som er i produktene (pluss "vanlig" middag med proteiner og grønnsaker), uten at det hjelper nevneverdig. Jeg klikker snart om jeg ikke finner ut hva dette kommer av. Ilende smerter i musklene ut fra det som går under triggerpunkter, griner HELE tida (i dag har jeg vært på do 8-10 ganger fordi jeg har begynt å grine helt uten grunn. Ikke egentlig deppa heller, det bare kommer ut av det blå) Konsentrasjon helt på bånn, klarer ikke lese en mail på tre linjer da jeg ikke aner hva som står i begynnelsen av linja innen jeg kommer til slutten.... Null følelse i huden (brente meg for n'te gang på strykejernet i går og merket det ikke før det luktet...) problemer med synet (fokus og "bølgende syn". Vært hos optiker, men ingenting galt i følge dem) Spontane svimmelhetsanfall og genrelt absolutt null energi.
Både fastlegen og Fedonsykepleieren er av samme oppfatning som gynekologen min, at det springer ut fra det samme som PCOS'en og at det derfor ikke er annet å gjøre enn å fortsette. Men jeg merker motivasjonen ikke akkurat strøymer på for tida.

Edit: Og jeg glemte kvalm konstant. Hadde det ikke vært 250% umulig hadde jeg nesten trodd jeg var gravid igjen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 07-10-14, 16:27   #24017
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Må innrømme at jeg synest det er rart at noen mener at PCOS og fibromyalgi kommer av det samme når forskerene enda ikke vet hva som forårsaker fibromyalgi. Skulle gjerne sett dokumentasjon på det, om du finner en gang.

Har du fått d-vitaminene dine over 75?

Både lav d-vitamin, lav B12 og lav ferritin kan gi symptomer slik du beskriver (i tillegg til lavt stoffskifte og sikkert mye mer)

Jeg bruker selv aktivt quigong og pusteteknikker for å takle ting og tang som ikke stemmer i kroppen min.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid
Gammel 07-10-14, 16:27   #24018
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ilende smerter i musklene ut fra det som går under triggerpunkter, griner HELE tida (i dag har jeg vært på do 8-10 ganger fordi jeg har begynt å grine helt uten grunn. Ikke egentlig deppa heller, det bare kommer ut av det blå) Konsentrasjon helt på bånn, klarer ikke lese en mail på tre linjer da jeg ikke aner hva som står i begynnelsen av linja innen jeg kommer til slutten.... Null følelse i huden (brente meg for n'te gang på strykejernet i går og merket det ikke før det luktet...) problemer med synet (fokus og "bølgende syn". Vært hos optiker, men ingenting galt i følge dem) Spontane svimmelhetsanfall og genrelt absolutt null energi.
Både fastlegen og Fedonsykepleieren er av samme oppfatning som gynekologen min, at det springer ut fra det samme som PCOS'en og at det derfor ikke er annet å gjøre enn å fortsette.
...
Edit: Og jeg glemte kvalm konstant.

Egentlig er det jo ganske hårreisende når jeg ser det skrevet ned samlet at dette er noe det forventes at man skal gå med bare fordi man er kvinne og har en diagnose. Hvor mange menn hadde godtatt det?...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 07-10-14, 16:32   #24019
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Har du fått d-vitaminene dine over 75?

Både lav d-vitamin, lav B12 og lav ferritin kan gi symptomer slik du beskriver (i tillegg til lavt stoffskifte og sikkert mye mer)

Jeg bruker selv aktivt quigong og pusteteknikker for å takle ting og tang som ikke stemmer i kroppen min.

Jeg tar 4000-6000iu d-vit, fullspektert b-vit (b-stress), og jernnivåene er ok. (har lavt folat så merker fort det også om jeg ikke tar det eller full b-vit)

Siden alt tar så lang tid og jeg må begynne på samme tingene "hundre ganger" pga konsentrasjonen har jeg ikke tid til å trene noe om dagen, hverken mentalt eller fysiske ting.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 07-10-14, 18:07   #24020
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Søskenbarnet mitt bor i Finland og har fibromyalgi. Hun har fått beskjed om å kutte sukker og hvetemel siden det trigger. Hun har også fått trening på "blåresept" da det er viktig å holde kroppen i form. Denne damen har en søster i Norge som også har fibromyalgi. Hun får smertestillende.....

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 07-10-14, 19:00   #24021
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Teller man antioksydanter eller måler man effekten av antitantene? Uansett.... Grønnsakene jeg har kjøpt i år på kiwi, rema, rimi, bunnpris etc etc har avgått ved søppelboksen omtrent dagen derpå. Er jordbruket blitt fullstendig ødelagt? Husker da jeg var lita og det om høsten kom en frukt-/grønnsakbåt til bygda. Vi kjøpte store striesekker med både kålrot, gulrøtter og epler. Og alt holdt seg bra i flere måneder!! Jaja...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 07-10-14, 20:46   #24022
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Grønnsakene jeg har kjøpt i år på kiwi, rema, rimi, bunnpris etc etc har avgått ved søppelboksen omtrent dagen derpå. Er jordbruket blitt fullstendig ødelagt? Husker da jeg var lita og det om høsten kom en frukt-/grønnsakbåt til bygda. Vi kjøpte store striesekker med både kålrot, gulrøtter og epler. Og alt holdt seg bra i flere måneder!! Jaja...

Jeg har ikke dette problemet... Kjøper grønnsaker for det meste på coop markedet i bygda, men også litt på coop xtra. Kjøpte en pakke gulrøtter som jeg brukte til coleslaw i August, og restene av den pakken ligger fortsatt i kjøleskapet... Mye fuktighet i kjøleskapet ditt kanskje? Og sjekk temperatur i kjøleskapet og hvordan du oppbevarer grønnsakene. Jeg tror mitt kjøleskap står til 5 grader, og grønnsakene oppbevares i grønnsaksskuffen. 3 år gammelt kjøleskap. Men oppbevarer jeg varene feil (for eksempel purre i tett pose uten kjøkkenpapir til å trekke til seg fuktighet) så blir de selvfølgelig ødelagt hos meg også.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 07-10-14, 21:48   #24023
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Søskenbarnet mitt bor i Finland og har fibromyalgi. Hun har fått beskjed om å kutte sukker og hvetemel siden det trigger. Hun har også fått trening på "blåresept" da det er viktig å holde kroppen i form. Denne damen har en søster i Norge som også har fibromyalgi. Hun får smertestillende.....

De har antagelig kommet et steg videre i Finland i synet på Fibromyalgi...håper Norge følger etter.

Trening er viktig, men jeg fikk beskjed på rehabiliteringsoppholdet jeg hadde, om viktigheten av å ikke ta for mye i. Lære å begrense meg..veldig vanskelig for et konkurransemenneske. Konkurrerer bare med meg selv, men lett å bare øke liiitttt til og litt til og da sitter jeg i saksa etter 3-4 mnd med mer smerter enn da jeg startet

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP
Gammel 07-10-14, 22:06   #24024
LinLeia
Medlem
 
LinLeia sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Nordland
Innlegg: 108
LinLeia er på en erverdig vei

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Angående fibromyalgi, gråtetokter og varierende humør, har 5-htp hjulpet meg utrolig...

LinLeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt på leit
Gammel 07-10-14, 22:31   #24025
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Teller man antioksydanter eller måler man effekten av antitantene? Uansett.... Grønnsakene jeg har kjøpt i år på kiwi, rema, rimi, bunnpris etc etc har avgått ved søppelboksen omtrent dagen derpå. Er jordbruket blitt fullstendig ødelagt? Husker da jeg var lita og det om høsten kom en frukt-/grønnsakbåt til bygda. Vi kjøpte store striesekker med både kålrot, gulrøtter og epler. Og alt holdt seg bra i flere måneder!! Jaja...

Vi snakket om dette sist jeg var på fedonklinikken faktisk, for hun sykepleieren er gift med en nordlending. Hun sa kvaliteten på grønt der oppe var helt elendig og ting var nesten råttent i hylla i butikken. Det ligger nok lenge på lager før det ankommer hylla. Merker jo veldig forskjell bare på grønnsakshandleren som kjøper direkte fra bonden her, og matvarekjedene som mellomlagrer på store lager.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no