Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

hva skal jeg gjøre for å komme igang?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-05-04, 01:16   #1
Lissa
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 14
Lissa er på en erverdig vei

hva skal jeg gjøre for å komme igang?

har et stort behov for å gå ned endel kg (25 for å være eksagt). i den forbinnelse må jeg legge om kosten - det sier seg selv, men etter å ha snoket litt rundt her inne blir jeg bare mer forvirret!


litt har jeg allerede adoptert og noe har jeg skjønt, men...

prøver å legge om kosten til matvarer med høyere glykokjemisk indeks, dette stemmer også bra med blodtypen min - 0+.

spiser generellt mye proteiner og trives med det, men det er jo middagen.
det er resten av dagen som er problemet - med lettvindte brødmåltider og sånn.
har jo en familie på 4 som alle skal trives med den samme maten.

er det noen som kan gi meg noen kjøreregler så jeg kommer igang?

enkle knep som kan gjøres, ting som kan byttes ut, bøker å lese mm...

hvilke dietter er bra, hvorfor er de det og hva går de ut på - i korte trekk...!

Lissa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lett blanding! Svar med sitat
Gammel 24-05-04, 02:37   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Hei igjen !!

Jeg kan bare svare deg på Atkins - den passer utmerket for blodtype 0 !
Her er noen tips:

Først og fremst vil jeg anbefale deg å lese boken først hvis du vil begynne på Atkins. Vi pleier å si at Atkins ikke er en diett, men en total omlegging av kostholdet. Hvis du leser boken vil du bedre forstå hvorfor man kan spise en ting men ikke en annen. Spesielt for induksjonen er dette viktig. For å kickstarte vekttapet på en måte. Det er mye vann som fosvinner de første 14 dagenen. mange opplever at vektapet stopper opp en uke eller to før du begynner å ta av igjen. Det er fordi kroppen må venne seg til det nye "regimet" - og er halt vanlig - ikke få panikk om dette skjer !!

Her er hovedpunktene, mer detaljert info finner du her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=270

  • Max 20 karbohydrater til dagen de første 14 dagene.
  • Du bør spise 3-5 måltider til dagen. Ikke la det gå mer enn 4 timer mellom hvert måltid, og aldri mer enn 6 timer. Du må holde forbrenningen i gang. Måltidene behøver ikke være store, men det er viktig at du får i deg de næringsstoffene kroppen din trenger. Du finner liste over tillatte matvarer hvor mye og annen nyttig info her: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=8
  • Lettprodukter er forbudt - en av grunnene er at en del av vitsen med Atkins er at fettet hjelper deg å ta av (fett skal fett fordrive) Å få på lav karbo/lav fett funker IKKE. (Dette står nøye forklart i boken)
  • MÅ du ha melk er det greitt å drikke H-melk i mindre mengder, men det er bedre med fløte evt. utspedd med vann.
Forslag til måltider ? Igjen refererer jeg til lista med tillatte matvarer eller til boka. Jeg hadde ikke klart meg uten boka !! Den har svar på alt. Men du kan få noen eksempler av meg:

Når jeg har fri lager jeg meg nesten alltid omelett til frokost. Se på liste for tillatte matvarer/grønnsaker for fyll. Kjempegodt. Kan og prøve med litt avokado i skiver og en osteskive i f.eks. Ellers kan du ha kokt egg, egg & bacon.....

Når jeg jobber dag har jeg aldri tid til skikkelig frokost. Da blir det helst en skive fiberrrik med Time kremost !

IKKE COTTAGE CHEESE - det er ikke lov på induksjonen.

Til jobblunch spiser jeg alltid medbragt salat. Stor bolle (se journalen min).Med kylling eller krepsehaler eller reker eller stekt bacon i biter, eller skinke...... alltid noe "kjøtt eller fisk" - Bruker blandet salat da issalat er nesten bare vann uten næring...... Finnes masse deilige salattyper i butikken. Og ruccola er jeg nesten avhengig av !!

Har jeg spist fiberrik til frokost er det salat eller omelett til lunch. har jeg spist omelett til frokost er jeg ikke sulten til lunchtid og tar gjerne en skive fiberrrik eller noen kyllingvinger. Bruker kyllingvinger (Black & White pose fra Prior) til snack om kvelden og, - for å få opp kalori innholdet - de har minimalt med karber !

Laks & eggerøre er finfin lunch ! Ikke gravlaks, den har for mye karber !!

Til middag spiser jeg kylling (har en del kylling oppskrifter etterhvert - mange er postet her i forumet) eller annet kjøtt eller fisk, med blomkålstappe og eller brokkoli. Noen ganger stekt sopp (med eller uten fløte) og asparges. Noen ganger steker jeg opp ratatouille (eller hva det nå heter) med biter av squash, paprika, vårløk (mindre karber enn purre), fenikkel, med masse godt krydder og/eller friske krydderurter. Noen ganger tomatsalat av tomat i terninger, frisk koriander eller basilikum, - eller i tillegg oppkuttet agurk.

Hvis jeg har brukt krydder (annet enn salt & pepper) koker jeg ut pannen med litt fløte for å få deilig saus.

Jeg holder matregnskap i www.fitday.com. Fordelen med å telle slik jeg gjør, er at jeg kan se om jeg kan spise litt ekstra som kveldskos. F.eks, cherry tomater eller en vanlig tomat (karber), en halv avocado med en skje Skagensalat (fra Rimi) ...... (det er og greit som mellom måltid når som helst på dagen).

Det er viktig at du spiser til du ikke er sulten lenger. På Atkins skal du ikke behøve å være sulten. Noen sier "behagelig mett", men det spørs hvor fort du spiser. Noen er imot å telle karber (her i Norge altså - I utlandet, dvs, der hvor Atkins er mer utbredt, som USA/Canada og England, teller de fleste !!) , at det er det de liker ved Atkins er at man ikke behøver å telle. MEN, jeg mener at å telle - iallefall i begynnelsen, er den viktigste faktoren i det å lykkes. Dette står det også mye om i boken. Hvis du ikke vet hvor mange karber du spiser, hvordan kan du da øke mengden med 5 gram + 5 gram etc, slik man skal gjøre når man kommer videre ??

Vannet er veldig virktig - MASSE VANN
Gjerne med en sitronskive i !!

Hvis du vil kan du godt se på menyen i journalen min. Den er direkte kopiert fra mitt "canadiske forum hjem" - så den er på engelsk. Litt kjedelig i det siste dessverre, er litt matlei ! Oppskrifter har jeg lagt inn under oppskrifter her inne......

Du finner mye kjekk info her i forumet. Men bare spør om det er mer du lurer på.... OG LES BOKA !!!

Håper svarene her var noe til hjelp !!!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-05-04, 08:20   #3
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

[quote=Lissa prøver å legge om kosten til matvarer med høyere glykokjemisk indeks, dette stemmer også bra med blodtypen min - 0+.

QUOTE]

Er det ikke bedre å legge om kosten til matvarer med lavere glykemisk indeks?

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 24-05-04, 12:32   #4
Lissa
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 14
Lissa er på en erverdig vei

[quote=Kristian]

Opprinnelig lagt inn av Lissa prøver å legge om kosten til matvarer med høyere glykokjemisk indeks, dette stemmer også bra med blodtypen min - 0+.

QUOTE


Er det ikke bedre å legge om kosten til matvarer med lavere glykemisk indeks?

huff, sa jeg feil?
mente aldså produkter som er mer naturlige, grovere eller mindre foredlet/behandlet om du vil...

der ser du hvor lett det er å gå seg vill her inne når man er ny!

mange som skriver om å telle karbohydrater også... - det er vel ikke molekylene dere teller går jeg utifra!

hva er definisjonen på en karbohydrat da?

Lissa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lett blanding! Svar med sitat
Gammel 24-05-04, 13:15   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Karbohydrat er det som ikke er fett eller protein. Som blir til sukkermolekyler i blodet og påvirker blodsukkeret ditt, og er definert som energi som også ligger seg på diverse lagringsplasser om de ikke blir brukt...

Når vi teller karbohydrater er det mengden og type. Typen sier noe om karbohydraten er høyglykemisk eller lavglykemisk. At den har høy glykemisk indeks siser at den påvirker blodsukkeret ditt og hormonproduksjonen i høy grad. Det øsnkelige er å stabilisere hormonene i blodet og spise lavglykemiske karbohydrater som ikke fører til blodsukkerstigninger og fall og humørsvingninger...

Det var min definisjon...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 24-05-04, 15:06   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Flott defininsjon Lise !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-05-04, 17:42   #7
Lissa
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 14
Lissa er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Lise

Karbohydrat er det som ikke er fett eller protein. Som blir til sukkermolekyler i blodet og påvirker blodsukkeret ditt, og er definert som energi som også ligger seg på diverse lagringsplasser om de ikke blir brukt...

Når vi teller karbohydrater er det mengden og type. Typen sier noe om karbohydraten er høyglykemisk eller lavglykemisk. At den har høy glykemisk indeks siser at den påvirker blodsukkeret ditt og hormonproduksjonen i høy grad. Det øsnkelige er å stabilisere hormonene i blodet og spise lavglykemiske karbohydrater som ikke fører til blodsukkerstigninger og fall og humørsvingninger...

Det var min definisjon...

ja dette visste jeg jo.., men dere sier 1 eller 2 stk! - da skjønner jeg ikke noe!
er det et hemmelig mengdeforhold her, eller er det anntall ganger dere spiser det eller hva????

Lissa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lett blanding! Svar med sitat
Gammel 24-05-04, 17:52   #8
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

1 eller 2 eller 15 eller 20 er antall gram karbohydrater

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Og hva er hodet ditt opptatt av.... Carbokiller Generell diskusjon 20 29-08-04 23:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no