Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

L-glutamin

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-02-04, 12:31   #1
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Question

L-glutamin

Bladde litt i Atkinsboka igår og der var det nevnt 500-1000mg L-glutamin mot søthunger. Jeg har ikke sett dette nevnt noen andre steder. Er det noen som vet mer om det?

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 16-02-04, 13:22   #2
rsy
Medlem
 
rsy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Tønsberg
Alder: 44
Innlegg: 170
rsy har en fantastisk aura rundt segrsy har en fantastisk aura rundt seg

Kjenner ikke så mye til stoffet, men jeg ser at Atkins nevner det i forbindelse med krom som effektivt virkemiddel mot søthunger. Jeg leste senest om det på nettet i går og vurderer å kjøpe.

Noen som vet om man kan få l-glutamin i helsekostforetniner? Evetuelt hvilket navn selges det under? Tabeletter eller pulver?

Se forøvrig her (under glutamin): http://www.stuff4less.no/

RSy

rsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: RSy @ AtKiNs Svar med sitat
Gammel 16-06-04, 16:31   #3
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Glutamin

Glutamin - muskelens viktigste aminosyre?


Av: Fredrik Paulún 1 November 2001



Glutamin er populært! Det selges kosttilskudd med glutamin som aldri før. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvorfor glutamin er populært, og om det virkelig bør være det. Du kommer også til å få vite litt om hva glutaminet gjør i kroppen. En viktig byggstein... Glutamin er en aminosyre som kroppen selv kan produsere, dvs den er ikke essensiell. Aminosyrer får vi i oss når vi spiser protein og hvorfor skulle en aminosyre du selv kan lage være så viktig? Glutamin er faktisk en av de viktigste aminosyrene for dine muskler. Det er nemlig en aminosyre som trengs for at proteinsyntesen, dvs oppbyggingen av ny muskelmasse, skal stimuleres. Den er en av de mest anabole aminosyrene! Glutamin brukes når du trener hardt, og blir glutaminnivåene for lave i muskelen brytes den ned.



Glutamin og taurin er de to vanligste aminosyrene som finnes i muskelen, og så fort nivåene av glutamin synker minsker muskeltilveksten. Om den synker for lavt tar muskelnedbrytningen til og du blir katabol. Det er ett av grunnene til at altfor hard trening gjør det vanskelig å vokse. Man har helt enkelt for lite glutamin i musklene. Når du hviler bygges glutaminnivåene opp i muskelen og etterhenting prosessen og muskeltilvekst kommer i gang. Glutaminet er derfor viktig for dine muskler og ett av de tydeligste tegnene på overtrening er faktisk lave glutaminnivåer i dem.

Tynntarmen sluker glutamin!
All næring du absorberer tas opp i tynntarmen, hvilket er den lengste delen av magetarmkanalen. Tynntarmen er mellom 8-10 meter, det er bra ettersom opptaket av næring blir effektivt og du absorberer i stort sett 100% av den nedbrytbare næring du spiser. Det negative er at tynntarmen krever mye energi og byggsteiner og at den faktisk forbruker det meste av glutaminet du spiser. Bare tynntarmen forbruker ca 20 gram glutamin/dag og vanlig kost gir bare ca 10 gram daglig. Det koster å ha ett så fantastisk organ som tynntarmen! Med enkel mattematikk slår man snart fast at det kreves ytterligere 10 gram for å takle tynntarmens behov og de får man fra kroppens egen produksjon.

Tynntarmen er en stor glutaminkonsument og er et av grunnene til at vi minsker i muskelmasse når vi spiser for lite protein. Tynntarmen får ikke tilstrekkelig med glutamin fra kosten lengre og den kommer til å ta fra glutaminet som finnes i musklene. Resultatet blir at vi raskt mister muskelmasse. Til og med om kroppens egne produksjon kan øke, og takle en viss del av behovet, trengs det andre aminosyrer som kroppen kan gjøre om til glutamin og nettoeffekten blir fremdeles at muskelmassen brytes ned for å tilføre tarmen med brensel og byggsteiner.

Gir et glutamintilskudd raskere muskeltilvekst?
Om glutaminet minsker ved trening, men enda er en viktig faktor for muskeltilvekst, er det da mulig at ett glutamintilskudd skulle kunne gi bedre muskeltilvekst? Ja, kanskje! Dels er glutaminet i seg selv ett signal til muskeltilvekst og delvis viser det seg at det stimulerer utsondringen av veksthormon. En fersk studie viser at en så liten dose som 2 gram/dag ga en forhøying av veksthormon i blodet. Tidigere trodde man at dette var umulig, da tynntarmens store glutaminkonsumering skulle minimere økningen av glutamin i blodet.

Denne studien viste det motsatte, og tror man på disse resultat, er et lavt inntak av glutamin som tilskudd effektivt. Resultatene tyder på at tynntarmen tar mindre av kroppens egen produksjon om du tar et tilskudd og slutresultatet blir at musklene får mer glutamin enn tidigere. Vanlig protein gir deg også glutamin og dette kan være en av anledningene til at mange opplever et proteintilskudd som muskelbyggende og bra for etterhentingen. Det finns glutamin i proteinmatvarer og det kan lages i kroppen fra glutamat, hvilket er en annen vanlig aminosyre.

Glutamin gir volum!
Om du lykkes med kunststykket å øke glutaminet i musklene kommer du til å se større ut. Selvfølgelig kommer en økt muskelmasse til å gjøre deg større, men det som merkes først er at musklene blir litt mer velfylte og det blir lettere å få pump. Glutaminet er nemlig viktig for å gi trykk i muskelcellen og øke cellens volum. Glutamin er meget bra på dette da det finnes løst i musken i store mengder og drar inn vesken i den. Det er noe av samme effekt som kreatinet gir på musklene, da man ser at de sveller og blir harde.

Du kommer ikke til å få samme dramatiske visuelle effekt på musklene med glutamin, som med kreatin, ettersom et kreatintilskudd øker mengden kreatin så mye mer prosentuelt sett. Kreatinnivåene i en muskel kan øke ca 30% om man inntar det på rett måte. Glutamin har du allerede ganske mye av i muskelen, og et tilskudd kan bare øke med omkring 10%. Denne økningen gir da en viss økning av cellevolumet og derfor kan det være en del av konkurranseforberedelsene å øke glutamininnholdet i musklene. Du kommer til å se litt større og hardere ut, og om ditt kroppsfett er lavt blir det ett imponerende syn.

Glutamin og immunforsvaret
Ett sterkt immunforsvar er viktig for deg som vil lykkes i din trening. Dels jobber det hardt med å holde deg frisk fra infeksjoner og dels er det viktig for din innhenting . Når du trener får du små mikroskader i muskelen hvilket gjør att en del av musklene faktisk skades. Ditt immunforsvar angriper da den skadede muskulaturen for att ta bort det som er skadet og du blir øm og litt svullen i den trente muskelen dagene etter treningen (treningsverk). Deretter bygges muskelen opp igjen og blir litt større og litt sterkere, om du gir den tilstrekkelig med næring (= spiser tilstrekkelig). Dette er hva som kalles "innhenting" og hele prosessen går raskere om du har et sterkt og et fungerende immunforsvar.

Glutamin spiller en viktig rolle for immunforsvaret og synker nivåene av glutamin, som ved hard trening, kan immunforsvaret bli lidende. Forskningen har vist at glutaminet er en viktig bestandsdel i et sterkt immunforsvar, og i sykehusverden i visse land tilsettes det i næringsløsninger, som pasienter får når de har frekvente infeksjoner. Dette har vist seg fremskynde deres skader og kan til og med spare en del av deres muskler, som ellers brytes ned når man er syk, spiser for lite og er inaktiv.

Hva har peptider, BCAA og OKG til felles?
Som du husker hadde din tynntarm til formål å legge beslag på en stor del av glutaminet i din kost. Det finnes flere alternative måter å tilføre musklene glutamin, hvilke faktisk er effektivere enn å spise glutamin i ren form. Ett bra måte er å ta glutaminpeptider, hvilket er en kombinasjon av glutamin og en annen aminosyre, t ex alanin. Disse bryr tynntarmen ikke seg om og de spaltes til glutamin og alanin (eller den aminosyren glutaminet er bundet til) i leveren. Deretter slippes de ut i blodet og kan da effektivt tas opp i muskelen og øke glutaminnivåene i denne.

Det er også kjent at et tilskudd av BCAA (branched chain amino acids) øker glutamininnholdet i muskelen. BCAA heter på Norsk grenede aminosyrer og er de tre essensielle aminosyrene leucin, isoleucin og valin. Når du tar disse som tilskudd kan dine muskler anvende dem som brensel isteden for glutamin under treningen, noe som sparer glutaminet til viktigere oppgaver, som muskelbygging. Man kan derfor si at BCAA sparer glutaminet og er en forklaring til at BCAA er antikatabolt, dvs motvirker muskelnedbrytning. OKG er ytterligere et kosttilskudd som er kjent for å kunne øke mengden glutamin i muskelen.

OKG står for ornitin-alfa-keto-glutarat, og er et emne som brytes ned til ornitin og glutamin i leveren. Deretter kan muskelen ta opp glutaminet fra blodet. Det er også et noe effektivere alternativ enn rent glutamin, men tenk på att det smaker forferdelig... Og om verken glutamin eller glutaminpeptid er noen gourmetalternativ, smaker OKG verst.

Doseringer
Effektive doser anbefalt av Paulún: Glutamin ca 5-10 gram/dag
OKG ca 5-7 gram/dag
Glutaminpeptid ca 4-5 gram/dag


Det er en fordel å bruke glutamin i peptidform da det tas bedre opp.

jeg bruker peptidpower som jeg bestiller Hos:

http://www.ej-shop.no/index.php

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 11-10-04, 12:57   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Oi, denne tråden har jeg ikke sett før! Kjempebra Kristian og Begod!
Dette er vel den samme glutaminen som jeg tar for tarmopptaket mitt, og det vil jo si at jeg i tillegg, får hjelp til å bygge muskler og styrke immunforsvaret!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 11-10-04, 18:01   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

L-Glutamin demper også søtsug

L-Glutamine kan også dempe søtsug ! 500-1000 mg før måltidene anbefaler Atkins !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-10-04, 12:21   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Noen som vet om det må drikkes før måltidet?

Om jeg kan drikke deet underveis i måltidet.'

Og om det går bra om jeg drikker det etter måltidet om jeg har glemt den og kommer på det etterpå?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 14-05-06, 14:05   #7
kate
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: L-glutamin

Opprinnelig lagt inn av Lise

Noen som vet om det må drikkes før måltidet?

Om jeg kan drikke deet underveis i måltidet.'

Og om det går bra om jeg drikker det etter måltidet om jeg har glemt den og kommer på det etterpå?

L-glutamin kan kjøpes reseptfritt fra Porsgrunn apotek.. litt dyrt da. Noen som har erfaringer med L-glutamin fra Sverige...?

  Svar med sitat
Gammel 15-05-06, 14:03   #8
monkey
Medlem
 
monkey sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Innlegg: 145
monkey har en fantastisk aura rundt segmonkey har en fantastisk aura rundt seg

Sv: L-glutamin

Jag har köpt Glutamin från Sverige i pulverform och det fungerar utmärkt. Min läkare rekommenderade att jag tog det som första ting varje morgon. Det skulle "täppa till" tarmen på något sätt och göra att näringsmedel inte läckte ut i kroppen... skønte ikke den då, men iallafall....

monkey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no