Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Gir foreldre skylden for overvektige barn

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-09-06, 10:49   #1
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Gir foreldre skylden for overvektige barn

Opprinnelig lagt inn av ba.no

Foreldre som belønner ungene sine med godterier, driver egentlig med barnemishandling, hevder legen Stein Tyrdal.

Artikkelen ligger her

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 16:36   #2
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Barnemisshandling er nog ett før sterk ord,men JA foreldrerne har ett stort ansvar og skyld!!!!!!!

Før ett par år sedan jobbet jag en kort tid som praktikant hos en familie med en jente som var 3 år.. Jag syns det var helt galt då att hun bare fikk spiste nøtter som lørdagsgotteri og aldrig ferdig mat. Jenta hade aldrig spist pizza eller Mc Donalds.

Men idag skjønner jag det...

Ansvaret borde også ligge hos barnehage og skole.. Jag støtter forslaget (fra Arbeiderpartiet?) fullt ut,att det borde førbjudes att selge gotteri i skolen..

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 23:35   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Men hvem har ansvaret for at foreldrene kan lite om kosthold ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 10:49   #4
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Som vanlig i slike artikler synes jeg det hele blir litt for unyansert. Selvfølgelig har vi som foreldre ansvaret for at barna våre spiser god og sunn mat. Når det gjelder mine egne gull fokuserer jeg ikke på lavkarbo. De får ordentlig grovt brød, masse grønnsaker og sunt pålegg uten sukker. Litt hjemmelaget syltetøy som er naturlig søtt - altså uten sukker. Når det gjelder middag, er ikke ungene så veldig glad i poteter og slikt, så fordelingen blir ofte ok likevel. Men selvsagt får ungene mine lørdagsgodteri og av og til litt dessert. Vi må passe oss for å bli overfokusert på mat, også. Det er absolutt ikke sunt for barn med dette overfokuset på mat. Hver dag kan man lese i avisen at barn og ungdom blir stadig feitere. Den som tror at dette ikke får inn på en sårbar ungdom eller et barn, må tro om igjen. Sønnen min på fem år, som er både slank og atletisk, sier av og til at han ikke skal spise for mye fordi han har sett i avisen at da blir man feit. Jeg blir så eitrende forbanna! Barn og ungdom trenger mye mat, men sunn mat (selvfølgelig). De vokser og det krever masse energi. Selvsagt har vi foreldre ansvar for hva de putter i seg. Men jeg synes det er helt feil å kjøre barn/ungdom på lavkarbo - kosthold (med det mener jeg den filosofien mange av oss følger. Jeg synes det er helt ok å være litt forsiktig med lavkarbo, og tilby mye grønnsaker og protein, samt mindre raske karbo), dersom vedkommende har en helt normal og sunn kropp.

Godteri som belønning er selvsagt helt uaktuelt, men en Mc Donalds en sjelden gang eller en grandis en sjelden gang kan absolutt ikke skade. Det er ikke sunt med fanatiske foreldre. Det er det man gjør i hverdagen som teller, det er de vanene ungene lærer.

Det siste jeg vil er at ungene mine skal utvikle spiseforstyrrelser, jeg ønsker ikke mine verste fiender et slikt helvete.

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:12   #5
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Men jeg synes det er helt feil å kjøre barn/ungdom på lavkarbo - kosthold (med det mener jeg den filosofien mange av oss følger. Jeg synes det er helt ok å være litt forsiktig med lavkarbo, og tilby mye grønnsaker og protein, samt mindre raske karbo), dersom vedkommende har en helt normal og sunn kropp.

Her synes jeg det er vanskelig aa forstaa helt hva du mener. Retningene er jo saa forskjellige her inne. Lindberg f.eks. er jo lavkarbo, men du mener vel ikke at det skulle være galskap aa gi ungene mat etter hans prinsipper Og hva mener du med aa være litt forsiktig med lavkarbo, og bare hvis vedkommemde har en normal og sunn kropp?

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 14:08   #6
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Det kan da ikke være noe galt i å gi små barn egg hvis de har lyst på det. Er vel ikke fanatisk for det. Heller ikke når jeg begrenser bruken av jus, brus og saft. Eller hva Paprika.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 15:33   #7
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Men hvem har ansvaret for at foreldrene kan lite om kosthold ?

Nettopp...

Jeg klandrer da ikke foreldrene mine for at de har matet meg med brød med syltetøy og pasta og ris fra jeg var liten av. Jeg skulle selvfølgelig ønske at de ikke hadde gjort det, men de visste jo ikke bedre. Det er usannsynlig å forvente at alle skal sette seg så godt inn i kosthold og helse som oss på forumet her. De fleste nøyer seg med å høre på ernæringsrådet. Hvis de rådene fungerer dårlig så er det jo lett for den gjengen å legge skylda over på foreldrene.

Jeg tror folk flest er mer opptatt av å spise sunt nå, enn de var for 20 år siden (uten at jeg har noen faste beviser for akkurat det). Allikevel går det gale veien.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 17:54   #8
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Neida, neida. Jeg mener selvsagt ikke at det er noe galt i det. Jeg mener bare at barn og ungdom ikke skal ha dårlig samvittighet for å spise litt av alt. F. eks komme til venner og ikke spise det som blir servert der. Hva jeg serverer hjemme er jo min sak, og her er kostholdet litt restriktivt hva karbohydrater angår. Likevel er det ikke slik at de ikke får karbohydrater.

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 18:24   #9
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Paprika synes det er feil at vi skal fokusere på lavkarbo for ungene våre. Og jeg sitter her og lurer på hvorfor i all verden hun synes det? Joda, jeg ser absolutt hennes bekymring når sønnen snakker om at han må være forsiktig med å spise for mye for ikke å bli feit - men samtidig har jo også denne sønnen fått med seg et poeng som det kanskje hadde vært verdt å dvele litt ved som forelder? Det er jo faktisk sant at man kan bli feit hvis man spiser for mye - eller feil. Så har man den unike muligheten som forelder å skape et litt mer saklig og nyansert bilde av sammenhengene enn det guttungen får med seg i medienes tabloide stil. Barn får ikke spiseforstyrrelser av at foreldre er opptatt av et sunt kosthold for alle i familien. (Spiseforstyrrelser handler ikke om mat; det et uttrykk for et indre kaos som handler om dårlig selvbilde og om ikke å føle seg elsket og verdifull.)

Fra naturens side er vi ikke ment å spise karbohydrater i slike former og mengder som er "normalt" i vår del av verden. Hvorfor er det da galt å fokusere på lavkarbo for ungene våre? Når jeg snakker om lavkarbo i denne sammenhengen, mener jeg ikke Atkins induksjon eller tilsvarende; jeg snakker om et kosthold med lite innhold av de usunne karbohydratene; om et hverdagskosthold med lite raffinert mat i det hele tatt; om en bevisst holdning til hva maten vi spiser faktisk inneholder - og hvilken virkning de ulike næringsstoffene har på oss. Med den kunnskapen jeg har tilegnet meg om karbohydrater det siste halvåret, ville det etter min mening være direkte uansvarlig av meg å la ungene mine fortsette å spise den maten vi alle sammen spiste før min "oppvåkning".

Jeg vet at min trettenåring innerst inne er glad for at det ikke finnes mye sukkerholdig mat i vår husholdning, selv om hun av og til utbasunerer overfor venninner når jeg hører på at "du skjønner hu derre mora mi er helt sånn derre steinalder når det gjelder mat, skjønner du". Vi har hatt mange og lange samtaler om hvorfor kostholdet i vår lille familie nå ser dramatisk annerledes ut enn det gjorde før - og om mulige årsaker til at andre familier fortsatt spiser sukker og hvitt mel til hverdags. Åtteåringen min er egentlig ikke så interessert, men jeg hørte ham si til en kompis her om dagen at det var sukkeret, og ikke fettet, som var usunt ... så noe må ha lagt seg på harddisken hans, også. Hehe.

De valgene vi foreldre gjør vedrørende familiens kosthold, handler først og fremst om kunnskap - eller mangelen på den. Og kunnskap om ernæring tilegner man seg kanskje først og fremst når man desperat trenger den? Sånn var det i alle fall for meg. Lever man et helt ålreit liv der ingen i familien har plagsomme bivirkninger av kosten man spiser, så legger man seg kanskje heller ikke i selen for å gjøre endringer? Hvorfor endre på noe som virker som det skal, liksom?

Greia er at i vår lille familie, så virka ikke alt som det skulle. Min kropp virka særdeles dårlig på karbohydratrik mat. Psyken min tilsvarende. Jeg søkte løsninger - og fant lavkarbo. Det jeg OGSÅ fant (og da er jeg ved kjernen i det jeg er ute etter å formidle her) var overbevisningen om at lavkarbomat er sunt for mennesker i det hele tatt; voksne og barn; med eller uten overvekt; med eller uten nåværende livsstilssykdommer. Skulle jeg virkelig la mine barn fortsette å spise søppelmat (selv om de ikke var verken overvektige eller syke med et slikt råttent kosthold) når jeg VISSTE det jeg visste? No chance.

Mine barn spiser da karbohydrater. De spiser litt brød og ris, og de får i blant brus og godteri på lørdager (ikke hver uke - tro det eller ei: de spør ikke alltid etter det lenger!). Men mengden karbohydrater i deres kosthold er mikroskopisk sammenliknet med hva den var før påske. Og så spiser de mer enn dobbelt så mye grønnsaker som før. Og drikker vann, til en forandring. Inntaket av kjøtt og fisk er større i dag fordi mengden spagetti og nudler er drastisk redusert. Og om ungene mine kommer til å profitere på dette rent helsemessig både på kort og lang sikt? Helt sikkert! Jeg er overbevist om at vi forebygger en mengde livsstilssykdommer ved å ha lagt om kostholdet for oss alle sammen.

Jeg ser at det mens jeg har skrevet dette, er det kommet et svar fra Paprika. Kanskje vi ikke egentlig mener så ulikt, likevel ... når det kommer til stykket?

Det ble visst litt langt, dette ... For å oppsummere: Visst er det vårt ansvar som foreldre å sørge for at ungene våre får gode og sunne matvaner. Og når jeg er overbevist om lavkarbomatens fortreffelighet for mennesker i sin alminnelighet, er det sannelig mitt ansvar å sørge for at den vissheten også kommer mine barn til gode.

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 19:39   #10
firth
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Som vanlig gjelder det å ha (minst) to tanker i hodet samtidig.

Man kan være overvektig uten å ha en spiseforstyrrelse, og man kan ha en spiseforstyrrelse uten å være overvektig (eller undervektig).

Overvekt handler om å spise for MYE av FEIL mat for SIN kropp. Det er liten tvil i mitt hode om at en del av dette er foreldrenes feil. Så kan man diskutere hvorfor det er foreldrenes feil. For lite, eller feil informasjon fra de som burde informert dem? Sannsynligvis.

Spiseforstyrrelse handler ofte om å spise av feil GRUNNER. Ikke fordi man er sulten eller trenger næring, men kanskje fordi man har det vanskelig. Er det foreldrenes skyld? Igjen er det liten tvil i mitt hode at en del av dette er foreldrenes feil. Kanskje er foreldrene "emosjonelt utilgjengelig" for barna, kanskje bruker de (feil) mat som belønning, bruker (feil) mat synonymt med kos, og så videre. Mest sannsynlig gjøre foreldrene dette fordi de selv har et lite hensiktsmessig forhold til mat.

Konklusjonen min da? Jo, foreldre har i veldig stor grad "skyld" for overvektige barn, og foreldre har i veldig stor grad "skyld" for spiseforstyrrelser hos barn. Men ikke av "ond vilje". Rett og slett fordi de ikke har den kunnskap og de ferdighetene som trengs for å gi barna gode vaner.

Og DET mine venner, er "samfunnets" ansvar... Eller hva?

  Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 20:31   #11
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

"samfunnet" ... det er deg og meg, det! Eller?

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 20:39   #12
firth
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

"Samfunnet" er vel i dette tilfellet en kombinasjon av statens råd for målretta villeding i kostholdsspørsmål (eller Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet som noen kaller det), skolene, og en goood del andre aktører

  Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 20:50   #13
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Ååå? Du mener ernæringsdiktatoratet?

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 08:04   #14
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

og jeg vil bare si meg enig i paprikas kommentar om overfokusering på mat. Jeg har selv ei mor med en spiseforstyrrelse (anoreksi) og hjemme hoss oss ble det alltid fokusert på "sunn mat". Vi hadde fisk to ganger i uka, vi hadde masse grønnsaker til middag, vi fikk aldri sjokoladepålegg på brødet, og syltetøy fikk vi på lørdag eller søndagsfrokosten. emn vi fikk litt lørdagsgodt, og et glass brus til lørdagspizzaen.

Men selv om dette var min mors måte å gjøre ting på, så var jeg 15 år før jeg viste at hun faktisk var syk. Hun har aldri nevnt ord som feit, "lagt på seg", slanking, kalorier eller slike ting hjemme.

og til tross for vårt "sunne kosthold" ble jeg overvektig. Hadde hun vært fokusert på lavkarbo (fedon) tror jeg at min situasjon hadde vært en annen.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 14:01   #15
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

og jeg vil bare si meg enig i paprikas kommentar om overfokusering på mat.

... så er det også svært stor forskjell på å fremme et godt kosthold for alle i familien og å overfokusere på mat? Hvem snakket egentlig om overfokusering? Og hvor går grensene mellom fokus og overfokus?

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 14:25   #16
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

og jeg vil bare si meg enig i paprikas kommentar om overfokusering på mat. Jeg har selv ei mor med en spiseforstyrrelse (anoreksi) og hjemme hoss oss ble det alltid fokusert på "sunn mat". Vi hadde fisk to ganger i uka, vi hadde masse grønnsaker til middag, vi fikk aldri sjokoladepålegg på brødet, og syltetøy fikk vi på lørdag eller søndagsfrokosten. emn vi fikk litt lørdagsgodt, og et glass brus til lørdagspizzaen.

Men selv om dette var min mors måte å gjøre ting på, så var jeg 15 år før jeg viste at hun faktisk var syk. Hun har aldri nevnt ord som feit, "lagt på seg", slanking, kalorier eller slike ting hjemme.

og til tross for vårt "sunne kosthold" ble jeg overvektig. Hadde hun vært fokusert på lavkarbo (fedon) tror jeg at min situasjon hadde vært en annen.


Mener du at din mors fokus på sunn mat har vært uheldig for deg

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 20:30   #17
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Mener du at din mors fokus på sunn mat har vært uheldig for deg

Nei jeg mener at min mors fokusering var noe jeg ikke fikk med meg. Det var positivt ment da. Min mor greide å haen alvorlig spiseforstyrrelse uten at barna hennes la merke til det... men selv om vi hadde et "sunt" kosthold hjemme, så ble jeg overvektig og søsteren min normalvektig.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 20:32   #18
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Opprinnelig lagt inn av Ebbamor, her.

... så er det også svært stor forskjell på å fremme et godt kosthold for alle i familien og å overfokusere på mat? Hvem snakket egentlig om overfokusering? Og hvor går grensene mellom fokus og overfokus?

Og så er det forskjell på å fokusere på sunn mat, og fokusere på sunn mat...

jeg er ikke oppvokst på noe lavkarbomat, så jeg ble overvektig til tross for at vi spiste sunt hjemme

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 10:22   #19
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

jeg er ikke oppvokst på noe lavkarbomat, så jeg ble overvektig til tross for at vi spiste sunt hjemme

Her synes jeg du motsier deg selv litt. Du er ikke oppvokst på lavkarbomat, men på sunn mat . Du mener kanskje "sunn" mat, dvs det som alle trodde de visste var sunn mat.

Jeg vil tro at du har fått for lite fett og for mye karbo (såkalt "sunt" kosthold) i din barndom og dette har gjort at du som sikkert var mer følsom for dette enn din søster har blitt overvektig. Sånn er det i hvert fall i min familie, jeg har slanke søstre og vi har vokst opp med samme kostholdet.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 14:28   #20
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Opprinnelig lagt inn av nalana, her.

Her synes jeg du motsier deg selv litt. Du er ikke oppvokst på lavkarbomat, men på sunn mat . Du mener kanskje "sunn" mat, dvs det som alle trodde de visste var sunn mat.

Jeg vil tro at du har fått for lite fett og for mye karbo (såkalt "sunt" kosthold) i din barndom og dette har gjort at du som sikkert var mer følsom for dette enn din søster har blitt overvektig. Sånn er det i hvert fall i min familie, jeg har slanke søstre og vi har vokst opp med samme kostholdet.

jeg mente ikke "sunt" men sunt. Det vi fikk servert hjemme var sunn mat. Det jeg får servert når jeg er hjemme hoss mamma nå er fortsatt sunn mat. Det er bare det atjeg ikke tåler denne typen sunn mat like godt som resten av familien og legger på meg av det. Men maten er sunn

Hadde jeg vært oppvokst på lavkarbomat så hadde jeg ikke sett ut slik jeg gjør i dag, men like mye har jeg hele livet spist sunt. Jeg mener det finnes flere måter å spise sunt på enn lavkarbo. For meg er lavkarbo det beste alternativet, men det betyr ikke at det er det for alle andre

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 16:04   #21
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Da skjoenner jeg hva du mener

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 11:06   #22
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Helt enig med deg deg Jeef-Mico!
Jeg er nok mye eldre enn deg og har vokst opp sammen med flere søsken. Vi fikk alle vanlig gammeldags "bondekost". Det var ingen søte belønninger eller lørdagsgotterier, men heller ros og anerkjennelser. Vi spiste alle 3 måltider om dagen, og ingen av oss utpekte seg i at vi spiste spesiellt mer enn de andre. (Dette ifølge min mor.) Vi var alle i aktivitet, gikk til og fra skolen og var med de uteaktivitetene som resten av flokken. Likevel var det bare jeg og en til som ble tykke.
Grunnstene i kostholdet var poteter, saus og brød, - samt mindre mengder kjøtt,flesk, fisk, grønnsaker, frukt og bær. Pålegget var som oftest søtt syltetøy (1 kg sukker til 1 kg bær ), ost og en sjelden gang fikk vi ha sukker på . På brødskiven var det som oftest margarin, sjeldnere meierismør. I høytidene og ved bursdager vanket det alltid kaker og lefser i massevis, men det var langt fra dagligdags kost. Snop var en sjeldenhet, men når vi fikk det var det gjerne litt kandissukker, kokesjokolade eller en pk Mariekjeks på deling!
Dette var sunn og nærende kost i den tiden,- og ikke minst det meste hadde vi på gården.
Skriver alt dette fordi jeg som Jeef-Micro mener at det også fremdeles finnes andre måter enn lavkarbo å spise sunt på, men for meg er lavkarbo absolutt beste alternativet!
Selvsagt har ikke foreldrene alltid skyld i at barn blir tykke, men hvis de til stadighet dytter på med søtsaker og annen "søppelmat" blir situasjonen en helt annen. Det finnes et stort sprang fra denslags kost og til lavkarbo!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 11:46   #23
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Hvis jeg kun hadde spist det jeg fikk hjemme, så hadde det nok gått fint.. Problemet kom når jeg fikk egne penger mellom fingrene. Chips og snop og alt. Så mye som mulig

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 16:23   #24
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Det er så lett å få stempelet fanatisk når ein egentleg berre er bevist på kva ein gjere.Og eg meiner lavkarbo er bra for alle, også barna. Men barn treng litt meir karbo enn vaksne.

Sunn mat er lavkarbo. Det kan aldri bli sunt med 70%karboinnhold i ein diet.Om ein skal klare å ete 70% energiprosent karbo utan å ty til sukker,poteter,mjøl o.l. Så må ein bruke største delen av dagen på å knaske grønnsaker Som ein pandabjørn

Når det gjeld spiseforstyrrelsar så har det lite med sjølve maten. Nokre bruker mat, andre bruker alkohol,narko,sjølvskading e.l. for å døyve følelsar.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 06:11   #25
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Hvis jeg kun hadde spist det jeg fikk hjemme, så hadde det nok gått fint.. Problemet kom når jeg fikk egne penger mellom fingrene. Chips og snop og alt. Så mye som mulig

Da må vi altså ikke gi lommepenger til barna

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukker under svangerskapet gir store barn Dorothy Artikler 12 15-08-07 20:48
Melk gjør barn tykke og gir ikke sterkere benbygning Nooria Barns kosthold 5 13-06-05 13:10
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
Hva gir dere små barn til frokost, lunsj og kvelds? Zoë Barns kosthold 6 22-04-04 09:22
Sjokoladespising under svangerskapet gir fornøyde barn!!!! Iset Generell diskusjon 8 08-04-04 09:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no