Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo = høyere blodtrykk?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-12-09, 23:14   #1
beate
Medlem
 
beate sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 50
Innlegg: 364
beate er ny på veien
Question

Lavkarbo = høyere blodtrykk?

Hei. Jeg lurer på om noen av dere har hatt noe erfaring med at blodtrykket har økt mens dere holder på med karboredusert kosthold? Tenker da på alle typer, både i ketose eller under lavkarbo generelt?

Grunnen til at jeg spør er at jeg hadde ganske lavt blodtrykk da jeg sjekket sist hos legen i august, noe sånt som 115 over 70 ca. Men tok en test med et blodtrykksapparat som noen har hjemme for å regelmessig måle blodtrykket (den er pålitelig), og da viste det 135 over 90, noe jeg opplever som høyt til å være meg! Noen som har noen egne erfaringer, eller vet om noen som har opplevd det samme? Vil jo ikke få problemer med blodtrykket pga dette

__________________

Da prøve æ på igjen etter en sommer full av dritt!! En erfaring rikar, æ veit kor mang kilo æ må ha å gå på når æ ska vedlikehold!!
Oppstart 09.09.11!!! Mål?? 7.8 kilo i første omgang. Totalt: - 5.2 kg før jul + - 0.6 kg første uka etter oppstart igjen fra 13.01.12. 2 kilo igjen til 1 delmål. 08/02: Sliter med røykeslutt og et enormt mat/godtesug så jeg og vekta er IKKE venner
beate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 23:32   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo = høyere blodtrykk??

Blodtrykket kan variere ganske mye alt etter situasjonen!
Er enig i at det er en markant økning, men målinger som ikke er gjort under samme forhold til samme tid på døgnet, kan egentlig ikke sammenliknes!

Så det er vanskelig å si om det kan skyldes kosthold eller helt andre forhold!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 00:52   #3
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Lavkarbo = høyere blodtrykk?

Blodtrykket varierer veldig i løpet av en dag som Kitt skriver over, ifht aktivitet, stress etc.

Jeg vil anebfale deg å måle deg flere ganger i løpet av en dag i ulike situasjoner, så får du mer oversikt over ditt riktige blodtrykk før du konkluderer med at det har gått opp. Om du er bekymret kan det lett øke blodtrykket.

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 12:05   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo = høyere blodtrykk?

Det skal ikke så mye til før blodtrykket øker, nei! Sist jeg var hos legen så var jeg litt stressa, hadde sovet dårlig, han målte blodtrykket mitt fire ganger. Vanligvis har jeg perfekt blodtrykk, men må måle det jevnlig nå på grunn av en medisin som i noen tilfeller kan øke det. Det gikk alt fra 135/90 og ned til 125/75. Så nå må jeg gå med tjuefiretimers blodtrykksmåler. Fra i morgen tidlig til fredag morgen. Har brukt hele uka på å meditere meg ned i normaltilstand.
Faktisk skal det ikke mere til enn at man sitter med bena i kors eller tenker på noe spennende/skummelt før det slår ut .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 12:20   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo = høyere blodtrykk?

Røyk, kaffe eller infeksjon i kroppen kan også gjøre ganske store utslag.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyere makspuls/pulsgrenser på lavkarbo? Margrethe Trening 11 08-12-09 20:04
1 år på lavkarbo og høyere blodsukker Homer Simpson Lavkarbo generelt 16 09-12-08 23:15
Lavkarbo (ketose og blodtrykk) mie50 Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 21 29-11-08 12:23
Høyere kroppstemperatur? Frk. Fryd Spørsmål og svar 1 30-07-07 22:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no