Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

DN - Uenighet om hva som skyldes fedme

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-08-12, 13:48   #1
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

DN - Uenighet om hva som skyldes fedme

Ny undersøkelse hevder å vise at det er kosthold, og ikke hovedsaklig fysisk aktivitet, som forårsaker vektoppgang/-nedgang

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 13:50   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: DN - Uenighet om hva som skyldes fedme

Bruker de fortsatt tid på det der? Kan de ikke forske på kreft eller noe sånt isteden?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 14:24   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: DN - Uenighet om hva som skyldes fedme

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen, her.

Ny undersøkelse hevder å vise at det er kosthold, og ikke hovedsaklig fysisk aktivitet, som forårsaker vektoppgang/-nedgang

DN kommer etter de også... Men - det ER faktisk viktig å vite hva som er årsaken for å fikse rett ting... Hjelper ikke å fikse treningen om kostholdet er årsaken - eller omvendt. Selv om kosthold støtter trening og vice versa så kan koshold ikke erstatte trening når det er trening som trengs og (igjen) vice versa

Og - psst - overskriften er vrangsnudd...
"Uenighet om hva fedmes skyldes" er vel egentlig stridens eple.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 23:14   #4
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: DN - Uenighet om hva som skyldes fedme

Artikkelen slutter med følgende:

Sitat:

Sundgot-Borgen mener det ikke er sant at overvektige ikke gidder, eller får til å trene og redusere vekt. En av hennes stipendiater på Idrettshøgskolen har nylig avsluttet sin studie på sykelig overvektige personer som ble satt på et treningsprogram som i mengde tilsvarer det mange toppidrettsutøvere legger ned av tid i trening.
– I forbindelse med denne studien trente de to-tre ganger per dag, med minimum 45 minutters varighet. Dette varte i 10–14 uker. De gikk da ned 17,5 kg i snitt. I denne perioden hadde de et anbefalt kcal-inntak på cirka 1600 for kvinner og 1900 for menn, altså energiredusert kosthold. Altså, fete kan trene seg ned i vekt.

Er det bare meg som synes det er søkt å si at fete kan trene seg ned i vekt når de åpenbart hadde store restriksjoner på kalorimengden? 1600 for kvinner/1900 for menn - og så trene to-tre ganger om dagen. Joda, sikkert effektivt. Sunt? Det er jo snakk om trening OG kaloribegrensning. Ikke trene og spise som før. Og så får treningen hele æren?

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 00:23   #5
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: DN - Uenighet om hva som skyldes fedme

De har forandret overskriften til "Uenige om hva som VIRKELIG gjør oss fete" nå.

Jeg synes det er sært at de (her Jøran) fortsatt sier at energitette varer gjør oss feite, når de avfeier at lavkarbo funker bedre enn annet fordi det bare er kcal det står på.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 08:51   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: DN - Uenighet om hva som skyldes fedme

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Artikkelen slutter med følgende:
Er det bare meg som synes det er søkt å si at fete kan trene seg ned i vekt når de åpenbart hadde store restriksjoner på kalorimengden? 1600 for kvinner/1900 for menn - og så trene to-tre ganger om dagen. Joda, sikkert effektivt. Sunt? Det er jo snakk om trening OG kaloribegrensning. Ikke trene og spise som før. Og så får treningen hele æren?

Hadde vært svært interessant å vite vekten på disse deltakerne 1, 2 og 3 år etter.

Sånn som jeg ser det er det ingen tvil om at overvekt oppstår på grunn av for mye mat. Men - jeg undrer "Hvorfor drikker Jeppe?" Der mangler vi mange faktorer ennå... og jeg tror ikke vi får bukt med problemet uten å ta tak i problemet på det nivået.

Jeg fikk meg en a-ha-opplevelse forrige helg da jeg "tok av" på GF-brød (som som kjent er bortimot 100% stivelse). Jeg spiste og spiste og spiste og ble "full", men ikke "mett". Så spiste jeg én (1!) tallerken med 3 tynne skiver bacon i biter, og masse forskjellige grønnsaker kuttet i biter og frest i stekefettet (avokado, paprika, sukkererter, løk o.l) + noen ferske tomater og ble mett. Mark Sisson (Primeal Blueprint) antyder jo at det å fokusere på makronæringsratioen tar fokuset bort fra at kroppen trenger vitaminer, antioksidanter, ensymer og mikronæringsstoffer. Kanskje ett av pusslespillbrikkene er at "Jeppe" spiser for mye fordi det er manko på sånne ting? Det virket iallfall som det stemte for meg da.

På kort sikt kan man utvilsomt gå ned ved hjelp av streng kalorirestriksjon - derom er det ingen tvil. Det er også velkjent at suksessraten på lang sikt (1-5 år etter) er LAV med en sånn tilnærming alene. Det gjelder også om man trener i tillegg....Selv om trening kanskje kan moderere back-lash-effekten.

Jeg er overbevist om at alle vektvedlikeholdsmetoder som går ut på at hodet skal overstyre kroppen kommer til å feile før eller siden. Vi må begynne med å finne ut hva vi skal spise (og hvordan vi skal leve og bevege oss) for å stimulere kroppen til å naturlig ville vedlikeholde den vekta som passer oss. Kaloritelling kan for all del være et viktig og riktig redskap i en periode - men til slutt må man samarbeide med kroppen, ikke tvinge...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Smørmangelen skyldes osteeksport! Dilly Nyheter / media 1 17-04-12 02:54
Kan dette skyldes kuren, prikking i ansiktet? Peppa Gris Ketolysekuren 0 04-05-11 15:21
Hva skyldes det at jeg får så mye vann i kroppen? Fettfrid Spis deg ned i vekt med Skaldeman 12 31-10-07 21:14
Lege mener sykdom skyldes uflaks Huldr Nyheter / media 8 29-06-05 12:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no