Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Må være den dårligste artikkelen jeg har lest

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-12-12, 12:46   #1
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Må være den dårligste artikkelen jeg har lest

... sånn med unntak av Kari sine uttalelser, that is

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.10739868

Her har man klart å innrømme at insulin og måltidshyppighet nok har innvirkning på fettlagring... men man klarer alt,så å skrive en hel, lang artikkel om insulin UTEN å nevne at
a) fett ikke gir insulinstigning og
b) KARBOHYDRATER er det som gir stigning...
Ingrid Spilde burde enten få med seg en forelesning om hvordan hormonet insulin virker (og påvirkes) eller slutte å skrive om ting som hun har altfor sterk personlig mening om til å presentere nøytralt.

Sitat:

Mus som bare kunne produsere halvparten så mye insulin som normalt, så ut til å være immune mot fedme. Mens de vanlige dyra i forsøket este ut av en fettrik diett, forble de insulinfattige musene tynne uten å spise mindre.

og

Sitat:

Hos de normale musene fikk derimot den feite kosten de små kroppene til å lage ekstra insulin, som igjen sørget for at mer energi fra kosten ble lagret som fett

(Min utheving)

AAAArgh! Dette provoserer meg MYE mer enn idiotuttalelser fra folk som virkelig ikke har peiling i det jeg regner som useriøse media.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 13:07   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Må være den dårligste artikkelen jeg har lest

Søren at det ikke går an å kommentere. Det burde jo være forbudt å skrive noe som høres så seriøst ut og kutte ut det VIKTIGSTE poenget her: karbohydrater og at fett ikke gir inlulinstigning.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 13:18   #3
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Må være den dårligste artikkelen jeg har lest

Problemet til denne canadiske forskeren ved navn James Johnson er at han VET det er fettet som er farlig, og at det samme fettet er hovedårsaken til all fedmeproblematikk.

Siden han og alle kollegene VET dette, må de jo tegne opp sin virkelighet rundt dette «faktum».

Når det gjelder de andre «oppdagelsene» omkring hvordan fedme oppstår, er de jo på linje med oppdatert oppfatning.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 13:23   #4
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Må være den dårligste artikkelen jeg har lest

De fleste "eksperter" mener pizza, pommes frittes, kaker og hamburgere når de snakker om fettrik diett. Jeg tror logikken bygger på en overbevisning om at alle må ha og vil ha karbohydrater så derfor tas ikke karbohydratenes påvirkning med i vurderingen.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 14:03   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Må være den dårligste artikkelen jeg har lest

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

De fleste "eksperter" mener pizza, pommes frittes, kaker og hamburgere når de snakker om fettrik diett. Jeg tror logikken bygger på en overbevisning om at alle må ha og vil ha karbohydrater så derfor tas ikke karbohydratenes påvirkning med i vurderingen.

Joda, men det må da være å overse bjelken i øyet eller kamelen i nåløyet eller elefanten i glassbutikken å hoppe over karbohydratenes rolle når man snakker om kontroll av insulinnivået.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 14:30   #6
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Må være den dårligste artikkelen jeg har lest

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Joda, men det må da være å overse bjelken i øyet eller kamelen i nåløyet eller elefanten i glassbutikken å hoppe over karbohydratenes rolle når man snakker om kontroll av insulinnivået.

Nettopp. Lavkarbo er litt som et parallelt univers når det kommer til forskning og folkeopplysning, karbohydratene er en stor og potent faktor som er borte eller redusert.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 19:43   #7
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Må være den dårligste artikkelen jeg har lest

Her er den samme artikkelen på forskning.no, med mulighet for å kommentere:

http://www.forskning.no/artikler/2012/desember/342088

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 15:10   #8
SinisterAlex
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 9
SinisterAlex er på en erverdig vei

Sv: Må være den dårligste artikkelen jeg har lest

... sånn med unntak av Kari sine uttalelser, that is

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.10739868

Her har man klart å innrømme at insulin og måltidshyppighet nok har innvirkning på fettlagring... men man klarer alt,så å skrive en hel, lang artikkel om insulin UTEN å nevne at
a) fett ikke gir insulinstigning og - FEIL, gir insulinutskillelse, ikke i samme grad som karbohydrater.
b) KARBOHYDRATER er det som gir stigning - FEIL, både proteiner og fett gir insulinstigning.
Ingrid Spilde burde enten få med seg en forelesning om hvordan hormonet insulin virker (og påvirkes) eller slutte å skrive om ting som hun har altfor sterk personlig mening om til å presentere nøytralt.

SinisterAlex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 17:54   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Må være den dårligste artikkelen jeg har lest

Opprinnelig lagt inn av SinisterAlex, her.

... sånn med unntak av Kari sine uttalelser, that is

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.10739868

Her har man klart å innrømme at insulin og måltidshyppighet nok har innvirkning på fettlagring... men man klarer alt,så å skrive en hel, lang artikkel om insulin UTEN å nevne at
a) fett ikke gir insulinstigning og - FEIL, gir insulinutskillelse, ikke i samme grad som karbohydrater.
b) KARBOHYDRATER er det som gir stigning - FEIL, både proteiner og fett gir insulinstigning.
Ingrid Spilde burde enten få med seg en forelesning om hvordan hormonet insulin virker (og påvirkes) eller slutte å skrive om ting som hun har altfor sterk personlig mening om til å presentere nøytralt.

For the record.... "SinisterAlex" har skrevet det som står i fet tekst over. Dersom du bruker quotefunksjonen så gjør du det adskillig lettere å lese hvem som mener hva i en tråd.

Når det gjelder kommentarene dine så er det riktig, såvidt meg bekjent, at også proteiner gir insulinstigning. Jeg ser ikke den store relevansen i forhold til min kritikk av artikkelen.

Forøvrig ser jeg gjerne kilder til informasjon om at fett gir insulinstigning, det har jeg nemlig ikke lest før.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 00:50   #10
SinisterAlex
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 9
SinisterAlex er på en erverdig vei

Sv: Må være den dårligste artikkelen jeg har lest

"As I imagine all of the readers of this know, insulin is a storage hormone released in response to eating with carbohydrates having the largest impact on insulin secretion, protein having the second greatest and fat having little to no impact on insulin secretion. Insulin sensitivity refers to how well or poorly the body responds to the hormone insulin. Individuals who are insulin resistant tend to have higher baseline insulin levels because the body is releasing more in response to try and overcome the resistance."

Dette er tatt fra Lyle McDonalds artikkel "http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/insulin-sensitivity-and-fat-loss.html"

Bare et generelt råd er å slutte å lese på nrk, forskning.no og disse såkalte vitenskapsidene. Heller les på pub med, Lyle McDonald, Alan Aragon eller Martin Berkhan sine artikler, hvorfor ? Fordi de bruker studier hvor kaloriinntak, og makroinntak er målt og kontrollert av eksterne kilder, ikke rapportering som de fleste ernæringsfysiologer og "forskere" baserer seg på.

SinisterAlex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 02:18   #11
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Må være den dårligste artikkelen jeg har lest

Opprinnelig lagt inn av SinisterAlex, her.

a) fett ikke gir insulinstigning og - FEIL, gir insulinutskillelse, ikke i samme grad som karbohydrater.

Opprinnelig lagt inn av SinisterAlex, her.

"As I imagine all of the readers of this know, insulin is a storage hormone released in response to eating with carbohydrates having the largest impact on insulin secretion, protein having the second greatest and fat having little to no impact on insulin secretion.

Ser ikke helt at "fat having little to no impact on insulin secretion" gir grunnlag for å skrive "FEIL, gir insulinutskillelse, ikke i samme grad som karbohydrater".

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 02:21   #12
SinisterAlex
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 9
SinisterAlex er på en erverdig vei

Sv: Må være den dårligste artikkelen jeg har lest

Tok du deg bryet med å lese hele artiklen?

SinisterAlex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 09:31   #13
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Må være den dårligste artikkelen jeg har lest

Opprinnelig lagt inn av SinisterAlex, her.

"As I imagine all of the readers of this know, insulin is a storage hormone released in response to eating with carbohydrates having the largest impact on insulin secretion, protein having the second greatest and fat having little to no impact on insulin secretion. Insulin sensitivity refers to how well or poorly the body responds to the hormone insulin. Individuals who are insulin resistant tend to have higher baseline insulin levels because the body is releasing more in response to try and overcome the resistance."

Dette er tatt fra Lyle McDonalds artikkel "http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/insulin-sensitivity-and-fat-loss.html"

Bare et generelt råd er å slutte å lese på nrk, forskning.no og disse såkalte vitenskapsidene. Heller les på pub med, Lyle McDonald, Alan Aragon eller Martin Berkhan sine artikler, hvorfor ? Fordi de bruker studier hvor kaloriinntak, og makroinntak er målt og kontrollert av eksterne kilder, ikke rapportering som de fleste ernæringsfysiologer og "forskere" baserer seg på.

Da ser jeg fram til at du kommer med forslag på studier eller forskning som underbygger påstanden også?
Bloggen du refererer til snakker dessuten for det meste om insulinsensitivitet og ikke om hvordan de ulike makronæringsstoffene påvirker insulinutskillelse i større og mindre grad. Det samme ser ut til å gjelde for underlaget.

Og jeg klarer fremdeles ikke å se hvordan dette er et argument mot min påstand om at en artikkel som tar for seg insulin og måltidshyppighet uten å nevne karbohydrater og karbohydratenes virkning på mengden insulin i blodet ER en dårlig undersøkt eller partisk artikkel?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 19-01-13 kl 09:37.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 11:31   #14
SinisterAlex
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 9
SinisterAlex er på en erverdig vei

Sv: Må være den dårligste artikkelen jeg har lest

For det første jeg er ikke IMOT deg.

Jeg er enig i mye av det du sier, det jeg skulle fram til OG lyle sitt standpunkt er hvordan fett påvirker insulinet er avhengig av hvorvidt du har insulin-resistens, din insulinfølsomhet.

SinisterAlex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 15:03   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Må være den dårligste artikkelen jeg har lest

Opprinnelig lagt inn av SinisterAlex, her.

For det første jeg er ikke IMOT deg.

Jeg er enig i mye av det du sier, det jeg skulle fram til OG lyle sitt standpunkt er hvordan fett påvirker insulinet er avhengig av hvorvidt du har insulin-resistens, din insulinfølsomhet.

Det var litt vanskelig å forstå utifra hvordan du startet innlegget ditt med


"feil ... "



Jeg er forøvrig fremdeles interessert i å finne ut om fett gir insulinutskillelse. Jeg klarer ikke å finne noe som støtter den påstanden på egen hånd, ser det ut for.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 22:47   #16
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Må være den dårligste artikkelen jeg har lest

Opprinnelig lagt inn av SinisterAlex, her.

Tok du deg bryet med å lese hele artiklen?

Greit. Hvis jeg skulle fått noen til å lese en artikkel, ville jeg ikke uthevet to påstander som motsier hverandre.

Jeg ville heller ikke startet med FEIL! i uthevet tekst, dersom det var en bitteliten modifikasjon (som ikke engang er underbygget?) jeg ville poengtere.

Så, nei, det frister ikke å lese artikkelen. "Teaseren" viste rett og slett manglende logikk. Man skal alltid lese abstract for å finne ut om det er bryet verdt å lese hele artikkelen. Godt scientific jungelord

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Respons til artikkelen om Pernille Dysthe Rioja Nyheter / media 0 12-10-11 23:16
Fant denne artikkelen som advarer mot ketolyse Pruttilutt Generell diskusjon 2 07-03-11 20:42
Denne artikkelen skremmer meg superted Generell diskusjon 1 07-01-10 13:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no