Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Artrose i knær og trening

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-05-13, 13:29   #1
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Artrose i knær og trening

Hei
Lurte på om det er noen som sliter med det samme problemet som jeg.
Var uheldig og ødela menisk for 18 mnd siden.Det viste seg i tillegg at jeg har
også en cyste der ( høyre kne ).

Da jeg slet i mange år med føttene mine, viste MR Mortons nevrom på begge
føttene og de fleste tærne, noe som ikke er veldig vanlig.
Det fantes ikke sko som hjalp for det.Fikk av ortoped spesielle såler som
avlastet litt, men ikke helt.

Til påske i fjor skulle de utføre fem operasjoner, fire på føttene og den ene
fjerne menisk og cyste.
Jeg visste at det var maks 70-75% av tilfellene at de blir bedre etter operasjon, men at det kommer også tilbake.

Jeg bestemte meg for operasjonen selv om kirurg ikke likte det.
Men det var også Nav som var i bildet og ønsket at jeg blir operert sånn
at jeg kan fortsette på golvet som baker.

Etter operasjon viste det seg at jeg ble enda verre og den ble mislykket,
og kirurg sa at han ikke kommer til operere noe mer fordi det viste seg
artrose i knærne og da var det ingen vits å operere menisk fordi jeg er i en alder av 53 år.

Venter fortsatt på manuellterapi, eller fysioterapi
Trener 2x i uka styrketrening og litt sykkelen.

Hadde time hos personlig trener som visste alt om det som jeg sliter med,og anbefalte Redcord, beina i slyngene
som skal jeg skal trekke inntil meg.

Prøvde å ikke gi opp den øvelsen med det samme,men jeg får så mye smerter av den...at jeg ikke var på trening i over en uke.

Det er samme med kettlebells øvelsene.

Tåler knærna mine alt dette

Pers.trener sa at jeg får mer bevegelige knær, men det er innmari vondt i mange dager etterpå. Skal det være sånn ???Skal jeg fortsette med den øvelsen??

På forhånd takk for alle tips og svar

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 08:14   #2
kaffedamen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 153
kaffedamen er ny på veien

Sv: Artrose i knær og trening

Generelle anbefalinger angående styrketrening og artrose er å bruke kroppsvektøvelser. Sånn sett er slyngetrening veldig fint. Kettlebells er ikke det. Som PT ville jeg ikke anbefalt en kunde å bruke øvelser gir store smerter.

Det er for øvrig anbefalt å begynne med trening hos fysioterapeut. En PT er i hovedsak utdannet til å trene friske mennesker, og det er ikke gitt at PT'en din har nok innsikt i diagnosen til å sette opp helsefremmende trening for deg.

Jeg håper du får hjelp av fysio/manuellterapeut snart, sånn at du kan bli bedre!

kaffedamen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 17:33   #3
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Artrose i knær og trening

Opprinnelig lagt inn av kaffedamen, her.

Generelle anbefalinger angående styrketrening og artrose er å bruke kroppsvektøvelser. Sånn sett er slyngetrening veldig fint. Kettlebells er ikke det. Som PT ville jeg ikke anbefalt en kunde å bruke øvelser gir store smerter.

Det er for øvrig anbefalt å begynne med trening hos fysioterapeut. En PT er i hovedsak utdannet til å trene friske mennesker, og det er ikke gitt at PT'en din har nok innsikt i diagnosen til å sette opp helsefremmende trening for deg.

Jeg håper du får hjelp av fysio/manuellterapeut snart, sånn at du kan bli bedre!

Tusen takk for svar
Det er ikke så lett å få time hos fisyo /manuellterapeut,men tror også at det blir den riktige trening for meg.
Selv om jeg liker de øvelsene som jeg fikk av PT er det vanskelig å utføre for meg.Skal ta kontakt med PT og fortelle om problemet og smertene som jeg får etter øvelsene

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 11:07   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Artrose i knær og trening

Det er et stykke fra Sandvika, men det er en manuellterapeutklinikk på Fornebu som har mye ledige timer, holder til i Fornebu arena.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 12:44   #5
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Artrose i knær og trening

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det er et stykke fra Sandvika, men det er en manuellterapeutklinikk på Fornebu som har mye ledige timer, holder til i Fornebu arena.

Tusen takk for tips Carisma som du sa det er et stykke fra Sandvika

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 22:13   #6
Bonjævel
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 60
Bonjævel er ny på veien
Talking

Sv: Artrose i knær og trening

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Hei
Lurte på om det er noen som sliter med det samme problemet som jeg.
Var uheldig og ødela menisk for 18 mnd siden.Det viste seg i tillegg at jeg har
også en cyste der ( høyre kne ).

Da jeg slet i mange år med føttene mine, viste MR Mortons nevrom på begge
føttene og de fleste tærne, noe som ikke er veldig vanlig.
Det fantes ikke sko som hjalp for det.Fikk av ortoped spesielle såler som
avlastet litt, men ikke helt.

Til påske i fjor skulle de utføre fem operasjoner, fire på føttene og den ene
fjerne menisk og cyste.
Jeg visste at det var maks 70-75% av tilfellene at de blir bedre etter operasjon, men at det kommer også tilbake.

Jeg bestemte meg for operasjonen selv om kirurg ikke likte det.
Men det var også Nav som var i bildet og ønsket at jeg blir operert sånn
at jeg kan fortsette på golvet som baker.

Etter operasjon viste det seg at jeg ble enda verre og den ble mislykket,
og kirurg sa at han ikke kommer til operere noe mer fordi det viste seg
artrose i knærne og da var det ingen vits å operere menisk fordi jeg er i en alder av 53 år.

Venter fortsatt på manuellterapi, eller fysioterapi
Trener 2x i uka styrketrening og litt sykkelen.

Hadde time hos personlig trener som visste alt om det som jeg sliter med,og anbefalte Redcord, beina i slyngene
som skal jeg skal trekke inntil meg.

Prøvde å ikke gi opp den øvelsen med det samme,men jeg får så mye smerter av den...at jeg ikke var på trening i over en uke.

Det er samme med kettlebells øvelsene.

Tåler knærna mine alt dette

Pers.trener sa at jeg får mer bevegelige knær, men det er innmari vondt i mange dager etterpå. Skal det være sånn ???Skal jeg fortsette med den øvelsen??

På forhånd takk for alle tips og svar

Jeg er altså ikke ekspert på trening for folk med artrose, men jeg har selv RA og har lært at den beste veiledningen ang. trening får jeg fra manuell terapeuter og det jeg selv leser på nett. Helsestudioer har jeg gitt opp for veilederne der klarer ikke å sette seg inn i mine muligheter og begrensninger så det ender med at jeg mister motivasjonen og gidder ikke mer.

Min trening pr. tiden består av elipsemaskin, øvelser med dumb bells 1.5 kg samt styrkeøvelser for mage/rumpe/lår med/uten treningsball. Jeg har funnet øvelser på x-life sin nettside samt på diverse blogger og instruksjonsbøker... i tillegg til at jeg såklart husker litt i fra skoletiden..

Har bestilt meg en kettle bell for å prøve det ut, og går det ikke får den heller stå til pynt blant utstyret mitt. Den seeeeeeeeer jo kul ut da . Bestilte treningsstrikk også for den anbefalte en manuell terapuet mener jeg, en gang for flere år siden, i tillegg til slyngen i alle varianter. Dessverre har jeg ikke plass til slyngen hjemme så det får bli til senere.

Beste rådet jeg har er at du prøver ut selv de øvelser som du klarer og forholder deg til dem uavhengig av hva PT eller andre måtte si. Tren hjemme alene om du får det til, istedetfor å la deg "presse" av andre til å måtte gjøre øvelser som gjør vondt i lengre tid. Altså tiden i tillegg til evt.. gangsperre og stølhet . Er neppe meningen at du skal ha vondt i mange dager etter trening, men som sagt jeg er ikke ekspert på dette så kan jo hende det blir bedre etterhvert som musklene trenes opp.

Lykke til og finn ditt treningsprogram!! Kristine Weber gjorde det og hun ble nordisk mester i Fitness, da har du også lov til å finne ditt.

Bonjævel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF og fokus på proteinkost Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 19:39   #7
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Artrose i knær og trening

Tusen takk for svar Bonjævel
Jeg leser også mye på nette og det er det gammeldagse råd som
sykkellen,gå tur, basseng
Det er ikke noe nytt og jeg vil ha noe mer utfordrende (som ga meg smerter )
JA, ville være best å ha manuellterapeut ...jeg venter og venter og blir sinna
og lei av å vente.

Skal prøve å finne de øvelsene som du skrev og titte mer på nette

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-05-13, 21:56   #8
Bonjævel
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 60
Bonjævel er ny på veien

Sv: Artrose i knær og trening

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Tusen takk for svar Bonjævel
Jeg leser også mye på nette og det er det gammeldagse råd som
sykkellen,gå tur, basseng
Det er ikke noe nytt og jeg vil ha noe mer utfordrende (som ga meg smerter )
JA, ville være best å ha manuellterapeut ...jeg venter og venter og blir sinna
og lei av å vente.

Skal prøve å finne de øvelsene som du skrev og titte mer på nette

Håper du får lagt opp et program som du blir fornøyd med . Tar litt tid gjerne å finne øvelser. Jeg fant en veiledning sammen med ballen jeg kjøpte, for mange år siden. Så finnes det treningsblogger der det faktisk finnes øvelser som ikke nødvendigvis krever vektstang, dumb bells funker også - og de manualene finnes jo i fra kjempelett til kjempetung. Google på "treningsblogger" eller "fitnessblogger" o.l. så finner du sikkert noe brukbart. Youtube har masse treningssnutter liggende, der folk viser hvordan øvelser skal utføres og med hvilket utstyr. Jaa, mange bruker "helsestudioutstyr", men da må en bare lete litt mer til en finner noen andre videoer.

Og husk på musikken hvis du liker å trene til musikk . Den gjør halve moroa for meg for da holder jeg ut lenger .

Bonjævel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF og fokus på proteinkost Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 14:30   #9
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Artrose i knær og trening

Opprinnelig lagt inn av Bonjævel, her.

Håper du får lagt opp et program som du blir fornøyd med . Tar litt tid gjerne å finne øvelser. Jeg fant en veiledning sammen med ballen jeg kjøpte, for mange år siden. Så finnes det treningsblogger der det faktisk finnes øvelser som ikke nødvendigvis krever vektstang, dumb bells funker også - og de manualene finnes jo i fra kjempelett til kjempetung. Google på "treningsblogger" eller "fitnessblogger" o.l. så finner du sikkert noe brukbart. Youtube har masse treningssnutter liggende, der folk viser hvordan øvelser skal utføres og med hvilket utstyr. Jaa, mange bruker "helsestudioutstyr", men da må en bare lete litt mer til en finner noen andre videoer.

Og husk på musikken hvis du liker å trene til musikk . Den gjør halve moroa for meg for da holder jeg ut lenger .

Hei igjen
Og tusen takk for masse tips..som du sa det tar tid å finne noen øvelser
som er fine og som passer.
Akkurat nå googler jeg Jeg bruker også musikk når jeg trener.
Det var snillt av deg,tusen takk

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fett rundt knær rut311 Fysisk og mental helse 3 17-10-13 09:55
Fitnessbloggen: Ustabil trening og "core"-trening gamlebyen Trening 0 13-04-12 08:48
Egnet trening for dårlige knær MissPivotal Trening 22 23-08-11 14:34
Kildehenvisning til ketose og trening (puls) og lavkarbo og trening? wollafruen Trening 6 23-03-11 08:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no