Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvilken kostholdsfilosofi passer meg?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-12-10, 16:47   #1
ceccaah
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 8
ceccaah er på en erverdig vei

Hvilken kostholdsfilosofi passer meg?

Jeg er ny her inne, men ikke så ny på slanking. Har prøvd lenge men finner aldri en metode som fungerer for meg.
Jeg er litt for glad i søte og usunne ting.

Jeg går på internatskole, og får mat servert, jeg trenger derfor en diett/livstil som passer inn der.. Der går det mye i poteter, brød og pasta..

Noen som kan hjelpe? vil gjerne gå ned 20 kg innen 2011 er omme!


Sist redigert av Fungirl : 28-12-10 kl 15:31. Årsak: Enklere å vite hva tråden handler om
ceccaah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 17:55   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken ?

Hei!

Oi, det er utfordrende å "ta kontroll" over mat/diett på internatskole. Husker da jeg gikk på folkehøyskole og middagene oftest var typ makaronigrateng, grøt, pizza. Da er det virkelig ikke lett å gjennomføre lavkarbo.

Men jeg vet ikke hva slags middager som serveres der du er. Har du mulighet til å kutte ut/kutte ned på brød, pasta, ris og poteter?

Det er nemlig fullt mulig å bli kvitt sug etter søte og usunne ting, men det er nok lettest når kroppen får "fri" fra mel/stivelse, også.

Ønsker deg lykke til - lavkarbo er en god vei å gå, og jeg håper du får det til!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 19:43   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken ?

Opprinnelig lagt inn av ceccaah, her.

Jeg går på internatskole, og får mat servert, jeg trenger derfor en diett/livstil som passer inn der.. Der går det mye i poteter, brød og pasta..

Får dere servert ferdige porsjoner? Eller er det en slags buffet hvor dere forsyner dere at det dere vil ha selv? Ketolyse blir vel vanskelig for deg på skolen, men lavkarbo er verdt et forsøk synes jeg. Spis mindre / lite / ingenting av poteter, ris, pasta om du kan, sauser som er jevnet med mel bør du også holde deg unna. Rent kjøtt og fisk kan du spise så mye du lyster av, fugl og egg også.

Når det gjelder brødmåltidene kan du kanskje spørre kokka om du kan få egg, omelett, rugsprø eller kanskje du har mulighet til å lage egne knekkebrød? Om du klarer å få ned inntaket av raske karbohydrater så vil sukkersuget også dempes kraftig, det lover jeg! Lykke til!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 22:53   #4
ceccaah
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 8
ceccaah er på en erverdig vei

Sv: Hvilken ?

Vi får alt som en buffe så jeg kan ta ingen poteter og masse fisk. Vi får servert relativt sunne ting, og salat nesten hver dag. Men viss jeg skal på lavkarbo ikke potet fisk og saus noe sunt, men jeg kan jo prøve

kan jeg spise mye av rugsprø? eller er det mye stivelse i den også ? for til frokost og kvelds kan jeg kjøpe min egen rugsprø og bare spise det me mye pålegg

Takk for svar!

ceccaah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-12-10, 02:21   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken ?

Buffet er bra!

Rugsprø og Fiberrik er bedre for deg enn det meste annet du får kjøpt av brød/knekkebrød, men du har rett i at det tross alt er brødvare - og dermed bør du ikke spise veldig mye av det, helst ikke mer enn ett måltid om dagen om nødvendig. (Men jeg tror enhver endring er en god endring, så om du må spise rugsprø til frokost og kvelds for å lykkes med dette, ville jeg heller gjort dét enn å gi opp før jeg hadde begynt.) Men NÅR du spiser Rugsprø er det fritt fram for å lesse på med godt og fett pålegg! Ost og majones og smør og salami og leverpostei og mere til. Har du tilgang på et kjøleskap du kan legge ting i selv? Eller mikrobølgeovn?

HUSK at når du spiser lite karbohydrater, må du få energi fra fett. Så lenge du ikke spiser masse stivelsesrik mat eller søtsaker, ikke vær redd for å ta ekstra smør/olje/etc.

Jeg limer inn en slags innføring til deg fra brosjyren "LCHF på 3 minutter" (som jeg ikke lenger finner en aktiv link til på nett):

Du kan spise!
Egg i alle former, kokte, stekte, eggerøre, omelett. Så mange du vil – hver dag.
Fisk og skalldyr, all slags fisk. Gjerne fet fisk som makrell og sild er suverene valg. Ikke
paner fisken.
Kjøtt, lam, vilt, svin, storfe, bacon, kjøttdeig, medister. Ikke skjær bort det viktige fettet.
Fulg, kylling, kalkun, and, vilt, grillet, stekt i panne, gryte og stekovn. Behold skinnet.
Innmat, lever, nyrer, osv. Sauser, dressinger, majones, olivenolje, kokosolje (cocosa).
Ikke fettfritt eller fettredusert. Bernaisesaus, Hollandaise, les på forpakningen eller lag selv.
Det er lett å lage saus!

Spis når du er sulten, og spis deg mett!

Sjekk varedeklarasjoner!
Slutt å bry deg om kalorier. Det er antall karbohydrater du må sjekke! Under 5 % er ok.
Finnes det ingen varedeklarasjon – unngå produktet.

Du kan også spise!
Grønnsaker, som vokser over jorda. Kål av alle slag, blomkål, hvitkål, grønnkål, rødkål, asparges, brokkoli, squash, aubergine, oliven, spinat, sopp, agurk, alle slags grønne salater.
Avokado og kokosfett er godt og tillatt.

Med litt mer karbohydrater:
Løk, paprika, tomat.
Meieriprodukter, ekte meierismør og setersmør, all slags ost, Philadelphia, Feta, Mozzarella,
Cottage Cheese. Ikke geitost og ikke magre oster.
Fløte, Creme fraiche, Hmelk, fløte, sukkerfri yoghurt (naturell). Velg alltid de feteste typene.
Om du har vanskeligheter med å gå ned i vekt, kan du begrense meieriprodukter i kosten. Begynn
med å ta bort de magreste variantene.


Unn deg til fest!
Når og om det er fest bestemmer du selv, men vektnedgangen kan kanskje stoppe opp.
Mørk sjokolade: Minst 70 % kakaoinnhold
Alkohol: Tørr vin rød/hvit, whisky, cognac, drinker med sukkerfritt blandevann.
Nøtter: Valnøtter, paranøtter, mandel, macademia
Snacks: Bacongull, baconcrisp (knust fungerer også fint som panering).

Unngå!
I disse produktene er det mye karbohydrater, så kutt ned etter dine forutsetninger og
ønskemål. Ønsker du å bedre din helse bør du være forsiktig med disse varene. Hvis du i
tillegg ønsker å gå ned i vekt, må du unngå det meste. Sukker, strøsukker, sukkerbiter, honning,
sirup, syltetøy, godterier, sukkerholdig brus, kaker og kjeks. Ikke glem alt sukkeret som er
”gjemt” og som finnes overalt. Sjekk innholdsfortegnelser! Poteter, rotgrønnsaker, pasta, brød og frokostblandinger; er også sukker, bare i en annen form, også grove og fullkorns varianter.
Potetgull og pommes frites. Ris, mais, couscous, bulgur; er også sukker.
Margarin! Kunstig fett som er et kjemisk produkt, og inneholder transfett. Bruk ekte meierismør i stedet.
Pølser og blandings produkter som inneholder stivelse, potetmel og sukker. Les innholdsfortegnelser – det finnes gode produkter på markedet. Omega 6 rike mato ljer som maisolje, jordnøttolje, soyaolje og solsikkeolje.
Øl, er som flytende brød!
Frukt, inneholder bare sukker og vann. Tørket frukt er derfor konsentrert sukker. Bær er bedre – bringebær har minst karbohydrater.

OBS! Hvis du har diabetes og behandles med insulin eller andre tabletter enn metformin, så gir
mindre karbohydrater i kosten mindre behov for medisiner. Med uforandrede doser risikerer du at
blodsukkeret blir for lavt! Konferer med din lege før du begynner med denne kosten.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 28-12-10, 13:43   #6
ceccaah
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 8
ceccaah er på en erverdig vei

Sv: Hvilken ?

Tusen takk for GOD hjelp 157cm!
Ja, jeg har tilgang på kjøleskap, micro, stekeovn osv har eget elevkjøkken vi kan lage mat på

Dere har virkelig hjulpet meg, skal oppdatere dere etterhvert
Igjen, tusen takk !

ceccaah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-12-10, 15:18   #7
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken ?

I teorien skal det ikke være noe problem å spise lavkarbo for deg, men om du er redd hva andre sier om matvalget ditt kan det hemme. For eksempel om du vil spise ost og kalkunpålegg og litt salat til frokost uten brød kan det kanskje få andre til å stille spørsmål. Om du vil unngå slikt kan du ved middag legge ris/pasta/poteter på tallerken men la det ligge igjen når du har spist kjøtt/fisk og grønnsaker. Nøtter er også et alternativ til brød/rugsprø. Bare pass på å spise litt siden de inneholder så mye kalorier. 10 valnøtter gir 200kcal. Gulost er alltid enkel. Når jeg må snappe med meg noe fra en butikk fordi jeg er på farten og er sulten kan jeg kjøpe meg en pakke røkt kalkunpålegg uten karbo og en pakke med oppskåret ost og legge noen osteskiver oppå kjøttskivene og gomle som om det var en brødskive. Enkelt og godt.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-12-10, 15:34   #8
ceccaah
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 8
ceccaah er på en erverdig vei

Sv: Hvilken ?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

I teorien skal det ikke være noe problem å spise lavkarbo for deg, men om du er redd hva andre sier om matvalget ditt kan det hemme. For eksempel om du vil spise ost og kalkunpålegg og litt salat til frokost uten brød kan det kanskje få andre til å stille spørsmål. Om du vil unngå slikt kan du ved middag legge ris/pasta/poteter på tallerken men la det ligge igjen når du har spist kjøtt/fisk og grønnsaker. Nøtter er også et alternativ til brød/rugsprø. Bare pass på å spise litt siden de inneholder så mye kalorier. 10 valnøtter gir 200kcal. Gulost er alltid enkel. Når jeg må snappe med meg noe fra en butikk fordi jeg er på farten og er sulten kan jeg kjøpe meg en pakke røkt kalkunpålegg uten karbo og en pakke med oppskåret ost og legge noen osteskiver oppå kjøttskivene og gomle som om det var en brødskive. Enkelt og godt.

Takk bryr meg ikke så mye om hva andre synes

ceccaah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-12-10, 15:46   #9
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken ?

Opprinnelig lagt inn av ceccaah, her.

Takk bryr meg ikke så mye om hva andre synes

Men det er jo superdupert. Da kan du jo spise ren ketolyse eller skaldemann,da! Kan du be om hensyn? at ikke all mat kommer i sauser og slikt?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-12-10, 16:04   #10
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi passer meg?

Åh, så flott at du har tilgang til kjøkken! Da finner du mange tips om billig/enkel studentmat her på forumet. Jeg anbefaler å spise egg om du liker det (kan varieres masse, og egg er sunt!), salater med mye olje/dressing (prøv å finne en dressing med lavt sukkerinnhold, eller lag selv), fet ost, avocado, tunfisksalat (en boks tunfisk i olje + majones og krydder, superenkelt!).

Superlettvint snacks: Skyr med en fløteskvett på (evt med noe annet fett ved siden av, siden skyr i seg selv er magert). Nøtter kan også være ok, gjerne paranøtter og valnøtter. (Men ikke alle typer nøtter, de varierer litt i hva de inneholder.)

Vinterkos: Kokosmelk-kakao! Kok opp en boks kokosmelk (ikke light) sammen med en god teskje bakekakao. Tilsett krydder om du ønsker (jeg liker å bruke litt pulver-espresso og kanel) - bland søtning i kruset du skal drikke av. Du skal ikke bruke sukker, men du får tak i Splenda eller natreen på de fleste butikker, evt kan du også finne Sukrin på en helsekostsjappe. Kokosmelk-kakao er veldig søtt og veldig mettende!

Brødalternativ: Du kan legge pålegg på speilegg stekt på begge sider. Evt kan pålegg rulles i salatblader, eller du kan bruke microbølgeovn til å lage "ostechips" - bruk tykke osteskiver (gjerne sånn ferdigskivet kavli-ost med forskjellige smakstilsetninger, men det er dyrt), legg på bakepapir i micro og kjør på max varme i 1-2 minutter, til osten er boblete og sprø som knekkebrød.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 17:32   #11
ceccaah
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 8
ceccaah er på en erverdig vei

Sv: Hvilken ?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Men det er jo superdupert. Da kan du jo spise ren ketolyse eller skaldemann,da! Kan du be om hensyn? at ikke all mat kommer i sauser og slikt?

blir mye ekstraarbeid for kokka, men er det mye karbohydrater i en middag, kan jeg bare spise kjøtt og salat

ceccaah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 17:35   #12
ceccaah
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 8
ceccaah er på en erverdig vei

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi passer meg?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Åh, så flott at du har tilgang til kjøkken! Da finner du mange tips om billig/enkel studentmat her på forumet. Jeg anbefaler å spise egg om du liker det (kan varieres masse, og egg er sunt!), salater med mye olje/dressing (prøv å finne en dressing med lavt sukkerinnhold, eller lag selv), fet ost, avocado, tunfisksalat (en boks tunfisk i olje + majones og krydder, superenkelt!).

Superlettvint snacks: Skyr med en fløteskvett på (evt med noe annet fett ved siden av, siden skyr i seg selv er magert). Nøtter kan også være ok, gjerne paranøtter og valnøtter. (Men ikke alle typer nøtter, de varierer litt i hva de inneholder.)

Vinterkos: Kokosmelk-kakao! Kok opp en boks kokosmelk (ikke light) sammen med en god teskje bakekakao. Tilsett krydder om du ønsker (jeg liker å bruke litt pulver-espresso og kanel) - bland søtning i kruset du skal drikke av. Du skal ikke bruke sukker, men du får tak i Splenda eller natreen på de fleste butikker, evt kan du også finne Sukrin på en helsekostsjappe. Kokosmelk-kakao er veldig søtt og veldig mettende!

Brødalternativ: Du kan legge pålegg på speilegg stekt på begge sider. Evt kan pålegg rulles i salatblader, eller du kan bruke microbølgeovn til å lage "ostechips" - bruk tykke osteskiver (gjerne sånn ferdigskivet kavli-ost med forskjellige smakstilsetninger, men det er dyrt), legg på bakepapir i micro og kjør på max varme i 1-2 minutter, til osten er boblete og sprø som knekkebrød.

Jeg elsker egg! så det kan jeg spise meg ihjel på Jeg er ingen fan av tunfisk i olje, men kan jeg spise tunfisk i vann istedenfor? det synes jeg er kjempegodt!

Tusen takk for enda mer tips 157cm !

ceccaah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 20:05   #13
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi passer meg?

Opprinnelig lagt inn av ceccaah, her.

Jeg elsker egg! så det kan jeg spise meg ihjel på Jeg er ingen fan av tunfisk i olje, men kan jeg spise tunfisk i vann istedenfor? det synes jeg er kjempegodt!

Tusen takk for enda mer tips 157cm !

Klart du kan.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 20:17   #14
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken ?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Bare pass på å spise litt siden de inneholder så mye kalorier. 10 valnøtter gir 200kcal.

Det er kanskje mer riktig å opplyse om antall karber fremfor antall kalorier siden det er karbene vi først og fremst ser på her og ikke kaloriene

Kalorier kan man se på OM vektnegangen stopper opp osv, men nybegynnere kan få slippe det ekstra styret med kalorier synes jeg

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 21:25   #15
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi passer meg?

Nybegynnere som er overvektige, ja, enig. Men ikke om en skal ned bare noen få kg kroppen kanskje strengt tatt ikkebehøver /vil kvitte seg med. DEt er jo heller ikke nødvendig at vi alle kommer med de samme utsagnene. Bedre å la folk bedømme selv hva de vil gjøre utfra flere innfallsvinkler.At du selv ikke vil si noe om kalorier er jo helt opp til deg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 21:40   #16
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi passer meg?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Nybegynnere som er overvektige, ja, enig. Men ikke om en skal ned bare noen få kg kroppen kanskje strengt tatt ikkebehøver /vil kvitte seg med. DEt er jo heller ikke nødvendig at vi alle kommer med de samme utsagnene. Bedre å la folk bedømme selv hva de vil gjøre utfra flere innfallsvinkler.At du selv ikke vil si noe om kalorier er jo helt opp til deg.

Noe av det som er befriende med lavkarbo er akkurat det å slippe kalorimaset.
Er det noen som, etterhvert, trenger å holde et øye med kaloriene sitter i allefall karbotellinga inne. Hadde jeg vært ny og sett at man måtte være forsiktig med nøtter pga kaloriene hadde dette fort virket fryktelig komplisert.
Holde styr på både karbohydrater, proteiner, fett OG kalorier....

Hvorfor gjøre det mer komplisert enn nødvendig for nye?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 22:17   #17
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi passer meg?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Noe av det som er befriende med lavkarbo er akkurat det å slippe kalorimaset.
Er det noen som, etterhvert, trenger å holde et øye med kaloriene sitter i allefall karbotellinga inne. Hadde jeg vært ny og sett at man måtte være forsiktig med nøtter pga kaloriene hadde dette fort virket fryktelig komplisert.
Holde styr på både karbohydrater, proteiner, fett OG kalorier....

Hvorfor gjøre det mer komplisert enn nødvendig for nye?

Vi gjør det ikke komplisert. De velger selv hvor mye arbeid de vil legge i det. For noen er det kanskje urovekkende å høre om kaloritelling, en belastning. Jeg skjønner det. Men noen vil høre det også. De vil skrape seg og da må man få til et underskudd. Men jeg kunne sagt noe annet istedet; pass på at du aldri spiser mer enn strengt nødvendig. Jeg er selv svært redd for å få i meg for mye så jeg holder telling for å være trygg på at jeg ikke overspiser. Men det er selvsagt ikke nødvendig. Og ikke i år etter år Men det koster meg lite å gjøre det så da er det verdt det. Men det er meg og det er jo bare et forslag.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 22:50   #18
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken ?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.


Jeg limer inn en slags innføring til deg fra brosjyren "LCHF på 3 minutter" (som jeg ikke lenger finner en aktiv link til på nett):

http://kostreform.blogs.capasitlabs....o3minutter.pdf har lett en stund etter den jeg også - er her linken

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 23:45   #19
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi passer meg?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Vi gjør det ikke komplisert. De velger selv hvor mye arbeid de vil legge i det. For noen er det kanskje urovekkende å høre om kaloritelling, en belastning. Jeg skjønner det. Men noen vil høre det også. De vil skrape seg og da må man få til et underskudd. Men jeg kunne sagt noe annet istedet; pass på at du aldri spiser mer enn strengt nødvendig. Jeg er selv svært redd for å få i meg for mye så jeg holder telling for å være trygg på at jeg ikke overspiser. Men det er selvsagt ikke nødvendig. Og ikke i år etter år Men det koster meg lite å gjøre det så da er det verdt det. Men det er meg og det er jo bare et forslag.

Alvorlig talt så behøver vel ikke du å gå ned i vekt! Spieforstyrrelser er jeg ferdig med, og ønsker ikke å råde noen i den retning!! Jeg ønsker og spise noe som er bra for meg, og det er å kutte karbohydrater ut av mitt kosthold! Nå har jeg det bra, og jeg teller ikke kalorier

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 02:40   #20
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi passer meg?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Vi gjør det ikke komplisert. De velger selv hvor mye arbeid de vil legge i det. For noen er det kanskje urovekkende å høre om kaloritelling, en belastning. Jeg skjønner det. Men noen vil høre det også. De vil skrape seg og da må man få til et underskudd. Men jeg kunne sagt noe annet istedet; pass på at du aldri spiser mer enn strengt nødvendig. Jeg er selv svært redd for å få i meg for mye så jeg holder telling for å være trygg på at jeg ikke overspiser. Men det er selvsagt ikke nødvendig. Og ikke i år etter år Men det koster meg lite å gjøre det så da er det verdt det. Men det er meg og det er jo bare et forslag.

Visst kan det være en belastning for de som feks har slitt med spiseforstyrrelser.
Vedkommende du gir råd til nå vil ned 20 kg. Finnes ikke en grunn i verden til at du skal be komplisere det med kaloritelling selv om du ha en greie med det. Nøtter er bra og sunt

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 12:22   #21
tesfai
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 1
tesfai er på en erverdig vei

Sv: Hvilken ?

Alt du har skrevet her var bra, men når du anbefaler mye fett, bør du ikke samtidig anbefale minimum trening for å brenne fettet?

tesfai er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sofie Hexeberg Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 12:45   #22
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken ?

Opprinnelig lagt inn av tesfai, her.

Alt du har skrevet her var bra, men når du anbefaler mye fett, bør du ikke samtidig anbefale minimum trening for å brenne fettet?

Hvorfor det? Når man reduserer kraftig på karbohydratinntaket, må energien komme fra fett. Kroppen trenger fett for å forbrenne fett. Dette finnes det masse fagstoff om både her på forumet og i bøker om temaet.

Ikke at det er usunt å bevege seg, selvsagt, men et lavkarbokosthold forutsetter ikke et hardt treningsopplegg for å oppnå vektnedgang, spesielt ikke når man har en del å ta av allerede. Ketolysekuren anbefaler en spasertur på ca 30 minutter daglig.

Til trådstarter: Ser at det ble litt debatt rundt kalorier her i tråden din, og håper ikke du ble forvirret. Det er ikke noe du skal tenke på med mindre du erfarer at du ikke går ned i vekt ved bare å begrense karbohydratene. Jeg har selv gått ned over 20 kg uten å telle en eneste kalori.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 12:55   #23
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken ?

Opprinnelig lagt inn av tesfai, her.

Alt du har skrevet her var bra, men når du anbefaler mye fett, bør du ikke samtidig anbefale minimum trening for å brenne fettet?

Jeg gikk ned mest da jeg trente minst, så det er ikke noe i veien for å kunne gå ned på mye fett selv uten særlig trening

En liten kommentar til ang dette med kalorier, lå jeg lavt på kaloriene gikk jeg ikke ned, måtte opp i 2-3000 kcal for å få vektnedgang (fikk opp kaloriene på diett.no hvor jeg la inn det jeg spiste til å begynne med, hadde jeg ikke gjort det hadde jeg ikke hatt peiling på antall kcal)

Lavkarbo er ganske kult

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilken bok? Charl8 Dr Lindbergs 22 13-09-10 12:48
Hvilken bok? Clockwork Atkins kosthold 3 08-04-10 11:04
Hvilken bok? Trampe70 Dr Lindbergs 4 11-03-09 10:21
Hvilken bok zee Dr Lindbergs 0 01-03-09 22:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no