Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Opplever du stagnasjon i vekttapet - sjekk her

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-05-05, 12:45   #1
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opplever du stagnasjon i vekttapet - sjekk her

Tar meg den frihet i Quote inn et innlegg skrevet av Torkil Himself. Knallgod forklaring og fortjener å bli klistra !!

Opprinnelig lagt inn av Torkil the man

Du er ikke helt alene, når det gjelder problemer med stagnasjon i vekttapet, enkelte opplever det. Jeg har analysert kosten til disse og ser, at det jevnt over er svært lite grønnsaker/salater i kosten, og at den moderate mosjon lider i tidsklemma. Ketose er en kostbar forbrenning, som krever hundreder forskjellige enzymer i kroppen for å fungere. Disse enzymer utgjør den kjemiske " fabrikk" som skaffer oss ketoner fra kroppsfettet. De fleste enzymer inneholder mineraler eller er avhengige av vitaminer for å fungere. Det ser ut som om det er viktig med en variert blanding av grønnsaker forå skaffe seg alle slike vitaminer og mineraler.
Les i boken Slank med ketolysekuren, rundt i dette forum og sikkert i Atkins for å skaffe deg inspirasjon.
Nå er det grilltid her i Arendal. Skivet aubergine / squash penslet med grillolje og grillet ved høy varme kan være et godt avbrekk fra brokoli og blomkål. Fløtestuet spinat er fint til lyst kjøtt etc.
Når du skal lage pizza kan du lese erfaringene i ketolyseforumet. Siden du savner knekkebrød, prøv å lage pizzabunnen med litt revet ost , gjerne parmesan eller hvitost , stek bunnen ferdig og bruk bunnen som "brød".
Og - husk mosjonen, fysisk aktivitet er jo godt dokumentert som botemiddel hvis man er litt deppa. Samtidig får du et lite pusterom i din travle hverdag.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 13:17   #2
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Håper at flest mulig får med seg innlegget fra Torkil. Dette er trolig forklaringen på hvorfor retninger som Lindberg og Southbeach, dvs naturlig lav GI kost, er mest effektive i det lange løp.
Mange på Atkins og proteinkurer som Herbalife, blir mer og mer karbohydratfobe etterhvert som de opplever stagnasjon. De kutter stadig inn til benet med grønnsaker og fyller på med protein og fett, og de står bom fast.
For mange er løsningen en omlegging til Lindberg eller SB, med påfyll av gode karbohydrater fra grønnsaker. Ernæringsmessig får de da tilført kroppen sin en sunnere sammensetning, samt at de som fortsatt trenger vekttap, gradvis vil oppnå det.
Desverre tar det lang tid før en ihuga karbofreak kommer seg ut av "karbohelvete". Ikke så rart. Først går man mot alt det man har hørt, og så virker det, for mange den første effektive dietten, og så skal man gradvis gå bort fra denne igjen.
Jeg vil anbefale SB fase 1 for deg som er fanget i "karbohelvete", i en alt for lang Atkins fase 1. Du vil kjenne deg igjen, samtidig som du kan være trygg på å ikke legge på deg.
Hvorfor SB kontra Lindberg? Gradvis opptrapping av karbohydrater på en helt annen måte enn Atkins.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 13:20   #3
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Tar meg den frihet i Quote inn et innlegg skrevet av Torkil Himself. Knallgod forklaring og fortjener å bli klistra !!

Nille, du er en engel - just what I needed right now etter 5 dager på hotell i fjellheimen.
Men - nå har jeg kontroll over inntaket igjen og treningsbagen ligger klar i bilen for ei skikkelig økt etter jobben idag

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 13:46   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av DrPork

Mange på Atkins og proteinkurer som Herbalife, blir mer og mer karbohydratfobe etterhvert som de opplever stagnasjon. De kutter stadig inn til benet med grønnsaker og fyller på med protein og fett, og de står bom fast.

Skjønner hva du sier, og er stort sett enig. Men å sammeligne Atkins og Herbalife blir vel å trekke det litt langt ?? Det kommer an på hvordan man GJØR Atkins vel ? Jeg maser stadig om at folk skal spise grønnsaker og gjør man Atkins riktig SKAL man spise masse grønnsaker - og kutter de stadig inn til benet med grønnsaker og fyller på med protein og fett, ja da tør jeg påstå at de IKKE gjør Atkins, men sin egen versjon. Hva de nå kaller det for kan ikke Atkins lastes for

...og Atkins vedlikehold er jo i praksis mer likt Lindberg enn noe annet - er det ikke ?
(OK, ikke om man har lest den norske utgaven som er basert på 1992 utgaven av originalen da.... Det er store endringer bl.a. ang. fett i 2003/03 utgaven av DANDR)

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 14:10   #5
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Nille

Skjønner hva du sier, og er stort sett enig. Men å sammeligne Atkins og Herbalife blir vel å trekke det litt langt ?? Det kommer an på hvordan man GJØR Atkins vel ? Jeg maser stadig om at folk skal spise grønnsaker og gjør man Atkins riktig SKAL man spise masse grønnsaker - og kutter de stadig inn til benet med grønnsaker og fyller på med protein og fett, ja da tør jeg påstå at de IKKE gjør Atkins, men sin egen versjon. Hva de nå kaller det for kan ikke Atkins lastes for

...og Atkins vedlikehold er jo i praksis mer likt Lindberg enn noe annet - er det ikke ?
(OK, ikke om man har lest den norske utgaven som er basert på 1992 utgaven av originalen da.... Det er store endringer bl.a. ang. fett i 2003/03 utgaven av DANDR)

Ja, å sammenlige Atkins og Herbalife er drøyt, det jeg mener er at begge kan føre til fanatisk karbohydrat avhold, som kan forsterkes ytterligere dersom man opplever stagnasjon.
Hovedproblemet/utfordringen med Atkins, er at over 60% av brukerne blir stående i fase 1 alt for lenge, oppnår ikke det de ønsker, og slutter etterhvert. Dette kan Atkins selvfølgelig ikke lastes for. Derfor mener jeg at det er bedre med SB/Lindberg, for man starter da i et mer naturlig kosthold likt det man ender opp med til slutt.
Dersom man kommer seg til fase 4 i Atkins, er det likt Lindberg/SB. Min erfaring er dog at det er lettere å hoppe fra Atkins til SB fase 1, dersom du har utviklet karbofobi, og tro meg, mange gjør det.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 14:23   #6
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Omlegging til Lindberg eller SB, med påfyll av gode karbohydrater fra grønnsaker?

Atkins inneholder mer enn nok av grønnsaker. Det er vel heller mere karbohydrater i form av pasta, ris o.l. som er forskjellen.

Men jeg er enig i at man ikke bør følge fase 1 for lenge.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 16:13   #7
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe

Omlegging til Lindberg eller SB, med påfyll av gode karbohydrater fra grønnsaker?

Atkins inneholder mer enn nok av grønnsaker. Det er vel heller mere karbohydrater i form av pasta, ris o.l. som er forskjellen.

Men jeg er enig i at man ikke bør følge fase 1 for lenge.

Og det er der skoen trykker, mange blir for lenge i fase 1, kutter stadig ned på alle typer karbohydrater og får et usunnt forhold til mettet fett.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 16:27   #8
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Hmm.. jeg trodde kanskje jeg spiste for mye squash.. men da gjør jeg kanskje ikke det... jeg spiser squash og brokkoli hver dag. nå har jeg begynt å spise rosenkål også.. og litt tomat... hmmm

silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 16:36   #9
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Opprinnelig lagt inn av silje

Hmm.. jeg trodde kanskje jeg spiste for mye squash.. men da gjør jeg kanskje ikke det... jeg spiser squash og brokkoli hver dag. nå har jeg begynt å spise rosenkål også.. og litt tomat... hmmm

Nå ønsker jeg ikke å fornærme Atkinsere, men du bør absolutt ikke holde tilbake på grønnsaker. Klart at du skal være forsiktig med mais, poteter gullerøtter etc dersom du er i hardeste slankefase, men der bør du ikke bli for lenge. Tomater er bla fullpakket med antioksidanter, og 1 tomat til hvert måltid er helt ok. Squash har 2.2 gr karb pr 100gr og tomat 2.3.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 17:16   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jeg spiser for lite grønnsaker ser jeg. Men jeg syns på en måte ketolyseboken legger veldig liten vekt på det. I ukemenyen i boka er det feks nesten bare middagen som inneholder grønnsaker. Men jeg skal absolutt trykke i meg mer nå. Det er bedre å heller glemme å telle så febrilsk og heller tenke på å få i seg nok ren og frisk mat, som grønnsaker, og litt frukt når man har fått vekk den "verste" overvekten.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 21:47   #11
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av DrPork

Nå ønsker jeg ikke å fornærme Atkinsere, men du bør absolutt ikke holde tilbake på grønnsaker. Klart at du skal være forsiktig med mais, poteter gullerøtter etc dersom du er i hardeste slankefase, men der bør du ikke bli for lenge. Tomater er bla fullpakket med antioksidanter, og 1 tomat til hvert måltid er helt ok. Squash har 2.2 gr karb pr 100gr og tomat 2.3.

Problemet med Atkinsere (og ketolysere) er at det er veldig lett å bruke opp karbohydratkvoten på andre ting, uten eller med lite næring, som proteinbarer, sukkerfrie sjokolader, litt brød, litt av litt "forbudt" mat . Framfor en stor salat... Det gjelder å ha et bevisst og fornuftig forhold til karbohydratene en spiser.

Når det gjelder karbofobi så forstår jeg at det er et problem, men ikke for en som følger dietten.

Merk.: Med å følge dietten så mener jeg den som er presentert i siste Bok, Dr Atkins New Diet Revolution 2002/2003 - og på den amerikanske hjemmesiden www.atkins.com (bortsett fra alle materstatningene da) Den norske boken om atkinsdietten er ikke representativ for hvordan Atkins fungerer (idag), mye har endret seg siden den gamle oversettelsen (1993)

Etter det jeg har lest så langt så tror jeg at Dr Atkins anno 2002/03 til idag er ganske ajour med hva du mener DrPork?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 22:49   #12
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Smile

Hei
Bare for å fortsette tråden.
Jeg har fått tilbakemelding fra en journalist, hvis kone har en bokhandel. Kona fikk mannen til å gå på ketolysekuren. Han har gått ned 25 kilo på vel 3 mdr. 240 gram pr dag !!! det svarer til ca 2000 kalorier pr dag. Dette har skjedd mens han spiste ketolysemat og understreker, at forbrenningen er enorm når man er i ketose.
Mange kjenner dette som en udefinerbar "varme" i kroppen.
Som malurt i begeret , menn og de med størst vekt går oftest ned mer og raskere enn moderat overvektige kvinner.
Han skriver en artikkel i VI menn om sine erfaringer, antakelig Mai/Juni.

Denne journalist er sikkert genetisk velutrustet for dette opplegg, men ikke et unikum, det finnes mange slike mennesker.

Og så en kraftig digresjon :
Naboen stakk nettopp innom med soyaproteinbrød med mye fiber, linnfrø og solsikkekjerner. Det er det absolutt beste soyabrød jeg har smakt!!

Her er oppskriften
180 grader midtrille 2 L form 50 min

5 egg
0,5 dl rapsolje
1 ts LO-salt
1 ss bakepulver
2 dl seterrømme eller cottagecheese/ kesam
4 dl vann
100 gram sesamfrø
50 gram kruskakli
100 gr linnfrø
100 gram solsikkefrø ( eller valnøtter)
175 g ketolyse soyaprotein

Totalt ca 30 gram karbohydrat , 1-2 gram karbohydrat pr skive avh. av tykkelse
Mye gode omegafettstoffer i brødet.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 00:48   #13
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs
Thumbs up

Topp!

Takk for oppskrift
Nå har jeg endelig "funnet ut" hvem du(Torkil) er, har sett det har vært referert til deg flere steder i forumet, og tenkt det var en gammel som hadde sluttet og henge her..
Skal bake brød i morgen

mvh silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 01:32   #14
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Hei Torkil!

Du, det var en ting jeg lurte på. Vil ikke mulighetene for å lage forskjellige typer pizza/brød kunne være en ulempe for en del karboavhengige? Jeg tør ikke begynne å lage dette, fordi jeg er redd for å rett og slett ikke greie å stoppe, siden jeg er MYE gladere i brød enn i f.eks kjøtt og egg.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 08:01   #15
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Hanne

Hei Torkil!

Du, det var en ting jeg lurte på. Vil ikke mulighetene for å lage forskjellige typer pizza/brød kunne være en ulempe for en del karboavhengige? Jeg tør ikke begynne å lage dette, fordi jeg er redd for å rett og slett ikke greie å stoppe, siden jeg er MYE gladere i brød enn i f.eks kjøtt og egg.

Hei
Ehmmm,..... jeg tror ikke noen blir avhengig av soyaproteinbrød, dels smaker det ..... vel, så som så, dels gir det ikke et kick og søthunger på samme måte som loff og annet raffinert, hvitt brød. Soyaproteinbrød er og blir en erstatning for brød, mest av praktiske årsaker - hva skal man legge pålegget på ? ( jeg legger det på en blandet salat, men det er meg det).
Samtidig er de som brødet er tiltenkt, trolig i ketose, og er ikke opphengt i mat i samme grad som er på slankekurer av typen "spis mindre " .

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 11:46   #16
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Opprinnelig lagt inn av HP

Problemet med Atkinsere (og ketolysere) er at det er veldig lett å bruke opp karbohydratkvoten på andre ting, uten eller med lite næring, som proteinbarer, sukkerfrie sjokolader, litt brød, litt av litt "forbudt" mat . Framfor en stor salat... Det gjelder å ha et bevisst og fornuftig forhold til karbohydratene en spiser.

Når det gjelder karbofobi så forstår jeg at det er et problem, men ikke for en som følger dietten.

Merk.: Med å følge dietten så mener jeg den som er presentert i siste Bok, Dr Atkins New Diet Revolution 2002/2003 - og på den amerikanske hjemmesiden www.atkins.com (bortsett fra alle materstatningene da) Den norske boken om atkinsdietten er ikke representativ for hvordan Atkins fungerer (idag), mye har endret seg siden den gamle oversettelsen (1993)

Etter det jeg har lest så langt så tror jeg at Dr Atkins anno 2002/03 til idag er ganske ajour med hva du mener DrPork?

Ja, dersom man følger Atkins sine råd, 2 uker i fase 1, så gradvis overgang til mer og mer riktige karbohydrater, så er jeg enig i hovedtrekkene av dette. Den Atkinsboka jeg har lest er engelsk og kjøpt inn 2002, så det er vel denne du sikter til.
Det jeg er kritisk til er ufarliggjøring av mettet fett samt telling av karbohydrater. Så lenge man er i strikt fase 1 ketose i kun 2 uker, har ikke fettet så stor betydning. Men som vi vet, er det alt for mange som drøyer fase 1 over lang tid. Man kan da få en stor utfordring ved overgang til et normalisert kosthold, og i lengden må man ha et enkelt kosthold for at det skal fungere. Hvis man da har utviklet fobi for karbohydrater, har man et ernæringsmessig forhold. Dersom inntaket av grønnsaker går ned på bekostning av atkinsbarer, fiberrik etc, går man glipp av mange viktige byggestener for enzymene våre.
Målet med fase 3 og 4 i Atkins synes jeg er helt topp, og innholdet i disse fasene er jo det samme hos Atkins, SB og Lindberg. Virkemiddlet for å komme dit er jeg noe uenig i.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 14:00   #17
Musti
Seniormedlem
 
Musti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Østfold
Innlegg: 1.003
Musti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressurs

Nabo'n til Torkil ..... jeg tror jeg elsker deg

Har nettopp bakt brødet hans
Og hør alle sammen ..... det er BRØD!

Tusen takk Torkil for at du delte oppskriften hans med oss!!!!!
Du må hilse han masse fra meg,- og gi han en stor klem og si TUSEN MILLIONER TAKK!!!
Brødet var bare vidunderlig.
Det skal jammen bli godt å kunne variere salat-lunchen min med brødskiver innimellom!

Og livet er bare herlig i dag!
** SUKK **

__________________
Klem fra Musti


"Snille" jenter får ingenting....



Musti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 14:18   #18
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av DrPork

Det jeg er kritisk til er ufarliggjøring av mettet fett

Hva er så farlig med mettet fett da? Det finnes jo utrolig mye dokumentasjon på at naturlig mettet fett ikke er skadelig for verken blodårer eller hjerte. Kokosfett er vel en av de sunneste fetttypene vi har, og det er også METTET.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 14:24   #19
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

TUSEN TAKK, TORKIL!! Jeg skal bake dette brødet snarest, det høres kjempegodt ut!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 15:19   #20
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Iset

Hva er så farlig med mettet fett da? Det finnes jo utrolig mye dokumentasjon på at naturlig mettet fett ikke er skadelig for verken blodårer eller hjerte. Kokosfett er vel en av de sunneste fetttypene vi har, og det er også METTET.

Fordi vi ikke er helt sikre på langtidseffekten. Feks ble det nylig gjennomført et medisinsk forsøk der man se at de som i utgangspunktet hadde økt risiko for hjertekar sykdom faktisk forverret tilstanden sin ved økt inntak av melkeprodukter, målt ut fra en markør som heter CRP.
Fra før vet vi at økt inntak av mettet fett fører til økt total kolesterol, men det innbyrdes forholdet mellom LDL og HDL holder seg omtrent på samme nivå, noe som er bra dersom forholdet er bra i utgangspunktet. I den studien jeg viser til kunne man måle økt risiko for hjertekar sykdom, økt LDL nivå samt økt totalkolesterol. Nå er dette bare 1 undersøkelse, men poenget mitt er at vi vet fortsatt ikke langtidseffekten.
I mine øyne blir det da feil å gå ut med en ukritisk anbefaling av inntak av mettet fett. Så kan man selvfølgelig kompensere med inntak av omega 3, fiber og grønnsaker. Men hva med dem som ikke får i seg tilstrekkelig mengder av dette?

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 15:58   #21
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jeg vet ikke, DrPork. Det er jo det bla SEF sier, det du skriver her, og som sikkert 80 % av brukerne her inne er uenige i. Jeg vet bare at feks (lege) Jan Kwasniewski har behandlet tusenvis av pasienter med et kosthold som er enda rikere på fett enn Atkins, og med enda færre grønnsaker (MAKS 300 gram daglig). Jeg har stor respekt for ham, og tror jo faktisk både han og Atkins (som var HJERTESPESIALIST!!) hadde mistet legelisensene sine om pasientene hadde blitt sykere på sikt av kosten de anbefalte.

Når det gjelder langtidseffekt, kan man vel bare se på hva vi spiste som ur-mennesker? Hva vi er GENETISK tilpasset til å spise. Korn har vi ikke spist i mer enn ca 10-15.000 år, så hvorfor snakker ingen om langtidseffekten av korn?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 16:45   #22
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Iset

Jeg vet ikke, DrPork. Det er jo det bla SEF sier, det du skriver her, og som sikkert 80 % av brukerne her inne er uenige i. Jeg vet bare at feks (lege) Jan Kwasniewski har behandlet tusenvis av pasienter med et kosthold som er enda rikere på fett enn Atkins, og med enda færre grønnsaker (MAKS 300 gram daglig). Jeg har stor respekt for ham, og tror jo faktisk både han og Atkins (som var HJERTESPESIALIST!!) hadde mistet legelisensene sine om pasientene hadde blitt sykere på sikt av kosten de anbefalte.

Når det gjelder langtidseffekt, kan man vel bare se på hva vi spiste som ur-mennesker? Hva vi er GENETISK tilpasset til å spise. Korn har vi ikke spist i mer enn ca 10-15.000 år, så hvorfor snakker ingen om langtidseffekten av korn?

Genetikken er jeg helt enig i, men hvor lenge levde urmennesket? Passerte du 35 var du gammel. I tillegg er effektene av korn (fiber) på kroppen vel dokumentert. Atkins selv er enig i at ved inntak av mye mettet fett stiger kolesterolet, selv om det innbyrdes forholdet mellom LDL/HDL bevares, og er det gunstig i utgangspunktet, vil det fortsatt være det. Poenget mitt er at vi ikke ukritisk kan anbefale høyt inntak av mettet fett, men vi bør legge vekt på å inkludere de typene fett som er livsviktig for oss. Det gjelder både fett fra ubearbeidede plantekilder som nøtter, frø, avokado og oliven, kaldpressede planteoljer som raps og oliven, samt fet fisk. Ost, fløte og smør er ikke skadelig og i tillegg smaker det godt, men i moderate mengder. Og det siste bør ikke gå på bekostning av grønnsaker etc.
Det virkelige farlige LDL, de minste LDL partiklene som forårsaker innsnevringer i blodårene, skapes bla gjennom insulin påvirkning. Der tror jeg vi er enig!

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 17:00   #23
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av DrPork

Genetikken er jeg helt enig i, men hvor lenge levde urmennesket? Passerte du 35 var du gammel. I tillegg er effektene av korn (fiber) på kroppen vel dokumentert. Atkins selv er enig i at ved inntak av mye mettet fett stiger kolesterolet, selv om det innbyrdes forholdet mellom LDL/HDL bevares, og er det gunstig i utgangspunktet, vil det fortsatt være det. Poenget mitt er at vi ikke ukritisk kan anbefale høyt inntak av mettet fett, men vi bør legge vekt på å inkludere de typene fett som er livsviktig for oss. Det gjelder både fett fra ubearbeidede plantekilder som nøtter, frø, avokado og oliven, kaldpressede planteoljer som raps og oliven, samt fet fisk. Ost, fløte og smør er ikke skadelig og i tillegg smaker det godt, men i moderate mengder. Og det siste bør ikke gå på bekostning av grønnsaker etc.
Det virkelige farlige LDL, de minste LDL partiklene som forårsaker innsnevringer i blodårene, skapes bla gjennom insulin påvirkning. Der tror jeg vi er enig!

Urmenneskene hadde jo ikke den samme levestandarden vi har idag da, så det at de døde unge er ikke ene og alene pga kosten.
Men det siste innlegget ditt her er jeg jo enig i. Moderasjon gjelder jo for det meste, og vi trenger jo umettet fett også. Omega-fettsyrene skal helst ha en balanse i kroppen, dobbelt så mye omega 3 som omega 6, mens den sørgelige sannheten idag er jo at de fleste får i seg det omvendte.
Den siste setningen din er jeg totalt enig i, og burde være ganske interessant for forskere og SEF, men de bryr seg nok ikke. Det er visst uansett fettet som er den største synderen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 17:05   #24
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Smile

Opprinnelig lagt inn av DrPork

Fordi vi ikke er helt sikre på langtidseffekten. Feks ble det nylig gjennomført et medisinsk forsøk der man se at de som i utgangspunktet hadde økt risiko for hjertekar sykdom faktisk forverret tilstanden sin ved økt inntak av melkeprodukter, målt ut fra en markør som heter CRP.
Fra før vet vi at økt inntak av mettet fett fører til økt total kolesterol, men det innbyrdes forholdet mellom LDL og HDL holder seg omtrent på samme nivå, noe som er bra dersom forholdet er bra i utgangspunktet. I den studien jeg viser til kunne man måle økt risiko for hjertekar sykdom, økt LDL nivå samt økt totalkolesterol. Nå er dette bare 1 undersøkelse, men poenget mitt er at vi vet fortsatt ikke langtidseffekten.
I mine øyne blir det da feil å gå ut med en ukritisk anbefaling av inntak av mettet fett. Så kan man selvfølgelig kompensere med inntak av omega 3, fiber og grønnsaker. Men hva med dem som ikke får i seg tilstrekkelig mengder av dette?

Hei
Mettet fett en ikke sundt, spesiellt bearbeidet sådant det er godt dokumentert. MEN det gjelder i et sundt kosthold. Er man på ketolysekuren og spiser mye " usundt" fett, går likevel totalkolesterolet ned , HdL ( det gode kol) økes og LdL ( det farlige) reduseres !
Av de 50 første som jeg sjekket grunndig gjaldt dette for ALLE , untatt to. Jeg sjekket dietten deres. De spiste ikke grønnsaker og salat !!!!! (Egg og bacon til frokost, grillkylling til lunsj, biff til middag, ost til kvelds). Det er viktig med vitaminene og mineralene i grønnsaker og salat for å få en gunstig forbrenning.

Det er sukker som gjør fett farlig.( via insulin mm) Eksempel ; alle som utvikler diabetes med høye blodsukkerverdier og hyperinsulinisme, får forverrelse av tidligere kolesterolverdier, selv om de reduserer fettinntaket og spiser sundt fett.

Altså, man må skille mellon fett kosten på en slankediett som ketolysekuren, og Lindberg/ Atkins fase 4 kosthold. Mange synder mot dette, spesiellt i debatter på TV.

HVennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 17:37   #25
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av DrPork

Fordi vi ikke er helt sikre på langtidseffekten. Feks ble det nylig gjennomført et medisinsk forsøk der man se at de som i utgangspunktet hadde økt risiko for hjertekar sykdom faktisk forverret tilstanden sin ved økt inntak av melkeprodukter, målt ut fra en markør som heter CRP.

Melkeprodukt er jo så mye, Melk inneholder jo 5% laktose, 3% kasein og 4% fett hvor 33% av det er umetta.
Om de som økte sine forbruk av melkeprodukt drakk skummetmelk og spiste halvfet-brunost, ville det ikke være så rart om de fikk økt sitt kolesterol. Jeg vil også tro at dette skjedde da det var snakk om folk som i utgangspunktet hadde økt risiko for hjertesykdom og som hadde blitt messet for om at melkefett er farlig.

Jeg forbedret alle mine blodverdier i en periode jeg drakk fløte tilsatt proteinpulver til lunsj hver dag. Nei, mettet fett er ufarlig så lenge du ikke blander det med raske karbohydrater

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no