Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hjelp! Tørre, hvite koteletter

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-01-09, 14:57   #1
vossajinto
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 177
vossajinto er på en erverdig vei

Hjelp! Tørre, hvite koteletter

Sliter med å snu kostholdet, mekke nye løsninger på gamle oppskrifter (dvs. omgjøre til lavkarbo) og vanskeligere er det å komme på nye retter.. *sukk* (men får masse inspirasjon og hjelp fra forumet)

Så derfor er det så godt med dei enkle rettane.. Som; koteletter.. Sambuaren har steikt dei på steikepanne i alle sine dager.. Men eg er vandt med at ovnsbakte koteletter blir bedre..

Så me "hamstra" koteletter på tilbud på Coop her for noen uker siden.. Då me hadde god plass i frysen.. Satte ut kotelettene til tining ein time.. før eg satte dei i ovnen på 200 grader..

Vart litt mobba for min "ovnsbakt er BEST" kommentar.. Når dei viste seg å bli krittkvite og tørre som papir..

(har seinare prøvd med:
200 grader + grill element- samme resultat
225 grader - samme resultat..
225grader + grill element - samme resultat
sette brettet lenger opp i oven.. eller lengre ned.. - samme resultat..
lite olje/masse olje.. ingen forskjell..)


Kva er det eg gjer feil? .. begynner sakte men sikkert å gi opp kokkelering skills'ene mine..

__________________



vossajinto er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 15:12   #2
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: hjelp! tørre hvite koteletter :(

De var vel ikke ordentlig tint, da - eller tinte du dem lenger de andre gangene du prøvde? Det er nok ganske viktig. Hvis de ikke er tint må du ha desto lavere temperatur.

I det hele tatt, lavere temperatur og lengre steketid gir saftigere kjøtt

Men jeg har aldri spist ovnsbakte koteletter altså - så vet ikke hvordan koteletter "oppfører" seg i ovn vs. steking i panne. Jeg synes vel i grunnen koteletter blir lett tørre jeg da ...

Marinere vil vel også hjelpe forresten

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 15:17   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: hjelp! tørre hvite koteletter :(

Bruker du stekepose? Det er stort sett en innertier her i gården, særlig hvis man slenger med tomater, løk osv som man kan lage en kjempegod saus av etterpå.

Svinekjøtt lagd i leirgryte blir også saftig og godt.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 15:18   #4
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: hjelp! tørre hvite koteletter :(

Jeg steker alltid kotelettene litt på stekepanna før jeg hiver dem i ovnen

Og om det skulle bli for ille neste gang, kanskje det går an å redde kotelettene (litt) med å fløtesteke dem? Legge i ildfast form med litt fløte over?

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 15:28   #5
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Sv: hjelp! tørre hvite koteletter :(

Jeg pleier også og frese de i panna med smør,så de får stekeskorpe.
Så koker jeg ut pannen og heller det over i forma jeg ovnssteker de i. Krydrer de også før de skal i pannen. De er oftest i ovnen 45-60 minutter på 180 grader,og de er ferdig tint når jeg lager.Kanskje man kan si at jeg damper de?
Kan evnt ha folie over hvis de begyner og se tørre ut i ovnen. Enkel og god mat som nærmest lager seg selv.

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 16:06   #6
vossajinto
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 177
vossajinto er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Tørre, hvite koteletter

Opprinnelig lagt inn av Frøy

De var vel ikke ordentlig tint, da

Ikkje første gangen nej.. Så eg tenkte at dette måtte være problemet.. Og lot de tine i 4 timer neste gang.. Og da var de alle sammen helt gjennom tint..

Opprinnelig lagt inn av Gracella

Bruker du stekepose?

Nej.. Det har eg aldrig prøvd.. Takk for tipset..

Opprinnelig lagt inn av JenJen

Jeg steker alltid kotelettene litt på stekepanna før jeg hiver dem i ovnen

Smart.. Dette blir neste forsøk..

Opprinnelig lagt inn av JenJen

Og om det skulle bli for ille neste gang, kanskje det går an å redde kotelettene (litt) med å fløtesteke dem? Legge i ildfast form med litt fløte over?

.. takker.. dette skal eg bruke til å redde "forsøkene" mine

Opprinnelig lagt inn av magdalena

Kan evnt ha folie over hvis de begyner og se tørre ut i ovnen.

JA.. hehe.. dette tenkte eg jo ikkje på i det heletatt.. Takkertakker..

__________________



vossajinto er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 16:24   #7
Aphrodithe
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 147
Aphrodithe er ny på veien

Sv: Hjelp! Tørre, hvite koteletter

Jeg pleier å ta de rett fra frysen og hive de i en langpanne med litt smør og krydere de slike jeg vil på begge sider. Har de inn i oven på 180 grader i ca en time/havannen. Snu de etter halve tiden.

Da blir de myyyyke og saftige, og veldig gode

__________________
Aphro sin journal








Aphrodithe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 23:20   #8
deniz
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: kristiansand
Innlegg: 82
deniz er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Tørre, hvite koteletter

kjøtt sjenerelt blir bedre av å brune det i pannen og deretter sette de i ovnen på ca 180 grader...da vil du få "sprengt" fettcellene bedre og på den måten få et saftigere og bedre resultat på samme tid som du får den gode smaken av pannestekingen...det er dette de gjør på alle restauranter jeg vet om...
lykke til

__________________


deniz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogenkost Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 14:09   #9
vilnedfort
Juniormedlem
 
vilnedfort sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 27
vilnedfort er ny på veien

Sv: Hjelp! Tørre, hvite koteletter

Mine ovnsstekte koteletter er fantastisk gode, men du får best resultat med nakkekoteletter, for det er mer fett inni kjøttet, som gjør hele greia saftigere.
Slik gjør jeg:
hiver kotelettene i en bakepapirkledd langpanne, strør over hvitløkspepper, malt pepper, cayennepepper, gastromat og litt seltin, og setter de i ovnen. Varmer ikke opp ovnen på forhånd. 150 grader, gjerne varmluft i en time. Bruker du vanlige koteletter kan det være lurt å legge litt smør i panna, eller risle litt rapsolje over kotelettene før du steker dem. Etter ca en time tar jeg dem ut, tømmer 1-2 dl vann i panna(litt etter hvor lenge det er til jeg skal spise) og legger over alufolie. setter inn i ovnen igjen. Skal jeg spise snart setter jeg opp varmen til 225, er det lenge til mat , en time eller mer, skrur jeg ned til 125 eller 100 grader litt ettersom...så er det bare å vente...

__________________







vilnedfort er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvite tenner? Lindabtn Generell diskusjon 125 12-05-09 08:51
Hvite Neper!! Hyper Spørsmål og svar 17 26-09-06 21:03
TØrre Lepper ? Nille Fysisk og mental helse 10 13-07-06 01:58
Utrolig tørre lepper fersking Fysisk og mental helse 4 13-06-06 17:12
Hvite bønner i tomatsaus Pianoman Lavkarbo generelt 1 04-04-05 17:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no