Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Regler i forbindelse med sykemelding

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-01-09, 11:05   #1
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Regler i forbindelse med sykemelding

Vi har et stort problem nå. Etter operasjonen har jeg blitt beordret 3-4 dager sengeleie med gradvis bevegelse noen dager etter dette.

Vi har 4 barn hvor de to minste er 1 og 5, og det sier selv at jeg IKKE KAN TA MEG AV DE NÅ.

Samboeren min får av sin sjef KUN 2 dager velferdspermisjon, that's it. Og legen han mener at han ikke kan få sykemelding siden det er JEG som er syk.

Hva i all verden skal folk gjøre da?? Skal han bruke opp sine egenmedlingsdager eller ta ut ferie pga dette?? Det kan jo ikke være riktig

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:09   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Regler i forbindelse med sykemelding

Han har krav på, er det 10 dagers fri ved sykt barn eller syk barnepasser? Han må nok bruke av disse. Velferdspermisjon blir noe annet, det er fri i forbindelse med begravelse osv, og det er som regel bare 1-2 dager ja.
Jeg skal jo også opereres dette året, og vi vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det med minsten, men det er heldigvis en stund til. Mannen må nok ta ut en uke ferie + bruke av syk barnepasser-dagene. Sykemelding gis kun til den som er syk ja, så det får ikke mannen din.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:18   #3
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Regler i forbindelse med sykemelding

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Han har krav på, er det 10 dagers fri ved sykt barn eller syk barnepasser? Han må nok bruke av disse. Velferdspermisjon blir noe annet, det er fri i forbindelse med begravelse osv, og det er som regel bare 1-2 dager ja.
Jeg skal jo også opereres dette året, og vi vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det med minsten, men det er heldigvis en stund til. Mannen må nok ta ut en uke ferie + bruke av syk barnepasser-dagene. Sykemelding gis kun til den som er syk ja, så det får ikke mannen din.


Er disse "barnepasser-dagene" noe som kommer i tillegg til hans egne egenmeldingsdager? Eller bruker han opp sin egen egenmelding da?

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:25   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Regler i forbindelse med sykemelding

8.4.2 Fri ved barns og barnepassers sykdom

Arbeidstakere med barn under 12 år har rett til fri fra arbeidet når barnet er sykt. Det samme gjelder hvis den som til daglig passer barnet er syk, for eksempel hjemmearbeidende ektefelle eller dagmamma.
Retten til fri fra arbeid ved barns og barnepassers sykdom er begrenset til 10 dager (2 uker) pr. kalenderår for hver arbeidstaker. Dette innebærer at ektepar/samboende foreldre til sammen har rett til inntil 4 ukers fravær, dersom begge er arbeidstakere. Den enkeltes rett til fri kan ikke overføres til den andre av foreldrene. Dersom arbeidstakeren har mer enn to barn under 12 år, har vedkommende rett til fri i inntil 15 dager pr. kalenderår. Enslige forsørgere har rett til inntil det dobbelte antall dager som gifte og samboende arbeidstakere har.
Arbeidstakeres fravær ved barns eller barnepassers sykdom gir rett til sykepenger fra folketrygden. Som hovedregel gis sykepenger fra første sykedag med full lønn, begrenset oppad til inntekt lik 6 G (235 380 kroner). Mange arbeidstakere har avtalefestet full lønn under sykdom. Selvstendig næringsdrivende får sykepenger med 65 prosent av inntektsgrunnlaget, men ikke for de første 14 sykedagene. Det er imidlertid anledning til å tegne en forsikring som gir rett til sykepenger fra første sykedag, eventuelt også med full lønn fra første eller femtende sykedag.
For alvorlig syke, kronisk syke og funksjonshemmede barn er det utvidete sykepengerettigheter for foreldrene (se avsnitt 11.3 om funksjonshemmede barn).

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:25   #5
Kreta
Medlem
 
Kreta sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 171
Kreta er ny på veien

Sv: Regler i forbindelse med sykemelding

Dere har 10 dager hver til sykt barn/barnepasser.
Disse kommer i tillegg til egenmeldinger ved egen sykdom

Lykke til

__________________
Kreta




Kreta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse fra 26/1-09 Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:36   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Regler i forbindelse med sykemelding

Men kan mannen overta konas dager når de 10 dagene hans er oppbrukt? Sikkert ikke, men jeg spør allikevel.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:37   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Regler i forbindelse med sykemelding

Nope:

Sitat:

Den enkeltes rett til fri kan ikke overføres til den andre av foreldrene. ).

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:42   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Regler i forbindelse med sykemelding

Var det jeg tenkte ja. Og hvis bare den ene er i jobb, er det fortsatt bare 10 dager den forelderen får? Aleneforeldre får vel mer, jeg vet det er noen som får 20 dager men er ikke helt inni disse reglene. Mannen tar ut timer når det er nødvendig, feks. å levere eldste i barnehagen og sånt (da mister han 2 timers jobb).

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:57   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Regler i forbindelse med sykemelding

Aleneforeldre får det dobbelte ja. Står også noe i klippet om at om man har flere barn under 12 får man flere dager.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:03   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Regler i forbindelse med sykemelding

Ah sånn var det ja.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 16:26   #11
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Regler i forbindelse med sykemelding

Har du kronisk sykt barn kan man få bevilget det dobbelte ved å søke trygdekontoret. For meg som var aleneforelder betydde det 40 dager pr. år.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 17:50   #12
Schnupsiii
Medlem
 
Schnupsiii sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 130
Schnupsiii er på en erverdig vei

Sv: Regler i forbindelse med sykemelding

Vi har 3 barn og har 15 dager hver.

__________________
Schnupsiii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen regler for meg selv Dante Generell diskusjon 18 19-10-06 22:11
Lavkarbokosthold i forbindelse med graviditet fiskum Lavkarbo generelt 3 15-09-04 18:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no