Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hvordan tilbereder man kalvesteik?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-04-11, 00:12   #1
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Hvordan tilbereder man kalvesteik?

Jeg har en halvannen kilos kalvestek stående til tining i kjøleskapet nå som jeg skal lage til middag i morgen, men jeg har aldri laget steik før Det står så mye forskjellig på nett om steketid og kjernetemperatur og sånn, og så står det mest om svinestek (selv om jeg regner med at det kan overføres direkte til kalvesteik, men er jo ikke helt sikker da ...). Så kan noen gi meg en liten "Kalvestek for dummies"-guide?

Det er altså en surret kalvestek på 1.5 kilo som nå står halvfrossen i kjøleskapet.

1. Bør jeg ta den ut av kjøleskapet nå, i morgen tidlig eller kan den bare stå der til den skal i ovnen?
2. Skal surringen (altså tråden) av før steking eller steker man den med tråd?
3. Noen forberedelser før den skal i ovnen (bruning, krydring etc.)?
4. Jeg antar at termometeret skal settes inn midt i steika på den tykkeste og at den skal halveis inn?
5. Hva skal kjernetemperaturen være (liker kjøttet lett rosa, men ikke for mye rosa), og hvor lang tid cirka vil det ta (må jo planlegge tiden)?
6. Og temperaturen skal være? Over- og undervarme eller varmluft?
7. Hvordan behandles den etterpå (hviletid etc.)?

Haha, snakker om å skulle ha det inn med teskje, men jeg er altså så usikker og har lettere angst og uro for å ødelegge denne steika. Her overlater jeg ingenting til tilfeldighetene

Takk for hjelpen

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 00:32   #2
Thaleia
Medlem
 
Thaleia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 116
Thaleia er på en erverdig vei

Sv: Hvordan tilbereder man kalvesteik?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.




1. Bør jeg ta den ut av kjøleskapet nå, i morgen tidlig eller kan den bare stå der til den skal i ovnen? Bør være romtemperert, så det holder å ta den ut i morgen tidlig
2. Skal surringen (altså tråden) av før steking eller steker man den med tråd? Stekes med surringen/tråden på
3. Noen forberedelser før den skal i ovnen (bruning, krydring etc.)? Brunes på alle sider i stekepannen, kan gjerne krydres dagen i forveien (gir jo mer smak), eller før bruning. Vi krydrer bare med salt og pepper.
4. Jeg antar at termometeret skal settes inn midt i steika på den tykkeste og at den skal halveis inn? Det skal gå greit
5. Hva skal kjernetemperaturen være (liker kjøttet lett rosa, men ikke for mye rosa), og hvor lang tid cirka vil det ta (må jo planlegge tiden)? Hvor lang tid det vil ta er jo avhengig av temperaturen steiken stekes på. Anbefaler å steike den på 120 gr til den når kjernetemperatur på ca 65grader, dvs ca 1,5-2t
6. Og temperaturen skal være? Over- og undervarme eller varmluft? Vi bruker alltid varmluft, 120gr (blir bedre når kjøttet langsteikes på lav varme)
7. Hvordan behandles den etterpå (hviletid etc.)? minimum 30 min hvile før det skjæres i steken (vi pleier pakke den inn i aluminiumsfolie mens den hviler)

Håper det var til litt hjelp Jeg er ingen ekspert, men har en samboer som er utdannet kokk(og jeg plukker opp litt). Spurte han om råd Finnes jo mange måter å gjøre det på.
Lykke til i morgen!

__________________





Thaleia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å redusere karbohydratene nok en gang Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 00:39   #3
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan tilbereder man kalvesteik?

Tusen takk

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 00:40   #4
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan tilbereder man kalvesteik?

Helst bør den tas ut av frysen et par døgn før bruk, og gnis godt inn med salt og pepper, men om du gnir den inn nå så blir det jo mat fordet
IKKE ta av surringen. Surrede steker er ofte bare juks, og du risikerer en masse småbiter som faller fra hverandre.

Brun steken pent på slle sider. Har du en stekegryte kan du gjerne la den surre videre på svak varme der. Ellers putter du den i en ovnspanne med smør og litt vann. Sett ovnen på 120g varmluft(i alle fall hos meg)...i to -to og en halv time.Jo lavere temp og lenger steketid, jo bedre blir den.Termometer skal stå i den tykkeste delen. Steketerm. viser 65 når den er rosa, 70 når den er gjenomstekt. Øs over med stekesjy av og til. Når den er klar pakker du den inn i folie, mens du koker ut ovnspanna og lager saus av utkoket, med fløte eller cf. La den hvile i 15 min før du skjærer den i tynne skiver.

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 00:44   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan tilbereder man kalvesteik?

Takk til deg også, Nannah

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan går det med oss nå da?? bigmum Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 7 07-02-11 13:37
Tipse hverandre om hvordan hindre at man sprekker/ hvordan sprekke mest elegant ada-emilie Lavkarbo generelt 17 07-02-11 08:59
Hvordan tilbereder jeg spinat i eurodietten?? Lille trille Eurodiett 0 05-11-06 13:21
Hvordan vet jeg Elisabeth Induksjonen 2 28-10-04 00:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no