Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Newbie på lavkarbo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-03-15, 18:40   #1
BenteCamilla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2015
Innlegg: 3
BenteCamilla er på en erverdig vei

Newbie på lavkarbo

Hei.
Jeg er helt ny på lavkarbo, har prøvd meg i 2 uker, men synes det er vanskelig. Har brukt mange timer på nettet for å få tips og har en bok: Fedons metode. Men sånn jeg har forstått er det mange forskjellige "veier" å gå innen lavkarbo. Og jeg aner ikke hvem jeg skal velge. Kan jo skrive litt om meg selv:

Jeg er 154 høy og veier 75 kilo, da har jeg en bmi på 32, som er altfor høyt. Målet er å gå ned 20 kilo. En vanlig dag for meg består av: frokost: omelett (1 egg) med en håndfull grønnsaker, middag: kylling/fisk/svin med ovnsbakte grønnsaker og noen store dæsjer mager kesam, Kvelds: middagsrester eller div supper.

Jeg har 2 store svakheter, energidrikker og pasta. Jeg er levertransplantert og har en aggresiv autoimmun sykdom, som gjør at jeg nesten alltid er trøtt og uopplagt, var vel derfor jeg begynte med energidrikk, og nå er jeg avhengig.

For en uke siden fikk jeg vite at jeg har veldig høyt blodtrykk, og fra før har jeg "nesten diabetes", dvs, jeg ligger på grensen for å få det.
Derfor er det viktig for meg å klare det her.

Som sagt har jeg prøvd i 2 uker, men jeg har ikke gått ned ett eneste gram, jeg har begynt med turer 3 ganger i uka, men jeg har skade på begge knærne, så jeg får fort vondt, derfor tar jeg det litt med ro.

Så nå trenger jeg litt ideer og motivasjon for å klare det her. Hvlken "retning" skal jeg ta? Hvordan skal jeg klare å stoppe med energidrikk? Og finnes det noe alternativ for pasta?

Dette ble et langt innlegg men håper noen tar seg tida til å lese.
Hadde vært supert om noen kan svare og hjelpe meg litt, dette MÅ jeg klare.

BenteCamilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-03-15, 20:09   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Newbie på lavkarbo

Bytt ut magre alternativer me full fet og pass på å få i deg nok mat. 1 egg til frokost er for de fleste for lite. Lag heller en omelett med et par egg, en skvett fløte, noe grønt oppi og så stek det i olje eller smør.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 24-03-15, 20:56   #3
Turid42
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 279
Turid42 er virkelig snillTurid42 er virkelig snillTurid42 er virkelig snillTurid42 er virkelig snill

Sv: Newbie på lavkarbo

Hei, og velkommen! Jeg vil anbefale deg å søke på oppskriftsdelen av forumet, der er det mye inspirasjon til nydelig mat! Hvis du har vondt for å gi slipp på pasta, tror jeg det ofte er litt gammel vane. Men du kan jo forsøke squashpasta, kanskje?

Jeg tror det er veldig viktig å endre litt innstilling til ting; istedet for å fokusere på hva du IKKE kan spise, forsøk heller å fokusere på det du KAN spise: aldeles nydelig, ren mat som holder deg mett lenge!

Energidrikken din kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med...men forsøk å bytte ut med masse, masse vann, gjerne med litt sitron eller agurk oppi.

Lykke til!

Turid42 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 08:41   #4
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Newbie på lavkarbo

Retning må du nesten bestemme selv, men om du tar utgangspunkt i hvilke matvarer du liker (sett bort fra pasta, ris, poteter osv), så er jo det et greit utgangspunkt for valg av diett. Siden du allerede har boken Fedons metode er jo det et fint sted å begynne. Fedon er ganske liberalt.

For pastaen sin del så finnes det et par lavkarbo erstatningsprodukter å få kjøpt på helsekosten. Jeg vet ikke næringsinnholdet i disse, og har heller ikke smakt dem. De smaker garantert ikke som vanlig pasta, men kan kanskje være et greit alternativ. Ellers har jeg brukt strimlet squash i stedet for spagetti inn carbonara, som er veldig godt.

Energidrikker? Er det sånn av typen Battery og Red Bull? Dersom du drikker sukkervarianten må du i det minste bytte dem ut med sukkerfrie. Red Bull får du i sukkerfritt, usikker på de andre. Drikker du mye av dem kan det kanskje være problematisk å gå helt cold turkey, men trapp i hvert fall ned på dem, helst med mål om å kutte helt. Liker du kaffe kan du jo gå over til det.

Og spis NOK mat, slik at du får energi fra den og ikke trenger energidrikker.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 09:24   #5
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Newbie på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

For pastaen sin del så finnes det et par lavkarbo erstatningsprodukter å få kjøpt på helsekosten.

Var det ikke noe med at de såkalte lavkarbo-pastaene viste seg ikke å være så veldig lavkarbo allikevel?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 10:35   #6
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Newbie på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Var det ikke noe med at de såkalte lavkarbo-pastaene viste seg ikke å være så veldig lavkarbo allikevel?

Aner ikke, men det kan jo godt hende.

Ved et kjapt googlesøk fant jeg denne saken, så det er i hvert fall et merke å styre unna: http://www.kostdoktorn.se/dreamfields-bluffpasta-testet

Men Fedon har en karbohydratredusert pastavariant, og funksjonell mat har en. Ser at disse skal ligge på 20-25 gram kh per 100 gr. Så hvis næringsinnholdet der stemmer er det jo et greit alternativ en gang i blant på et liberalt lavkarbokosthold.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 14:10   #7
BenteCamilla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2015
Innlegg: 3
BenteCamilla er på en erverdig vei

Sv: Newbie på lavkarbo

kamp: jeg har aldri vært noe frokost-menneske, så for min del klarer jeg med 1 egg, da blir jeg mett, men siden det er dagens viktigste måltid så må jeg nok bli bedre på den delen

Turid42: tusen takk. spuashpasta skal prøves snart, høres godt ut

Cyan: i forhold til hvilken retning, så tenker jeg litt på at målet er å gå ned 20 kilo, så den beste måten å komme dit, siden jeg ennå ikke har gått ned i vekt?

Idag var jeg innom helsekosten og kjøpte en brødmix, den har bare 1 karbohydrat pr skive, er det bra?

Energidrikken er burn, , jeg har aldri likt den ettersmaken på sukkerfrie drikker, men jeg er kanskje nødt, for å klare å redusere sukkerinntaket. Kaffe drikker jeg allerede, har også kjøpt tagatesse, siden jeg bruker sukker i kaffen også.

Jeg kjenner jeg begynner å bli lei av grønnsaker, men jeg bruker 6-7 forskjellige til hvert måltid, kanskje jeg skal redusere til 3-4 så jeg ikke blir lei så fort.
Ellers har jeg titta på masse oppskrifter, mye rart, men en ting jeg ikke helt skjønner: noen skriver at de bruker mages kesam, andre vanlig kesam, hva er best, mager eller ikke?

Jeg er ikke flink til å lese nærinsinnholdet på ting osv, skjønner egentlig ikke hvor mye karbohydrater jeg skal ha pr dag osv, det er vel det som gjør at jeg synes dette er vanskelig.

Huff jeg har så mange spørsmål, så det kommer litt nå og da, jeg har jo som sagt lest mye på nettet, jeg tror det rett og slett har blitt for mye, og mange som gjør det forskjellig, så jeg er mer forvirra egentlig.

BenteCamilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 14:33   #8
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Newbie på lavkarbo

Altså, energidrikker, og andre drikker, med sukker inneholder MYE sukker, og hvis du i tillegg bruker sukker i kaffen, så... Vel, det du driver med nå er ikke lavkarbo. Burn inneholder 14 gram sukker (altså karbohydrater) pr dl, dvs at en halvlitersboks inneholder 70 gram sukker (og 300 kcal). Lavkarbokosthold er alt fra 150 gram karbohydrater om dagen og nedover. Et liberalt fedonkosthold etter boka med litt frukt ligger på ca 120 gram karbohydrater om dagen. Hadde jeg vært deg ville jeg fokusert på å først og fremst kutte ut energidrikken. Denne gir deg ikke noe næring, men mye sukker (og kalorier). Antakelig klarer du å gå ned i vekt kun ved å kutte disse. Du kan rett og slett ikke drikke drikke med sukker på lavkarbo. Helst ikke på hvilket som helst kosthold i grunn.


Sist redigert av Cyan : 25-03-15 kl 14:39.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 16:29   #9
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Newbie på lavkarbo

Her støtter jeg Cyan, gå cold turky på Burn, og kutt den tvert. Slike drikker hører ikke hjemme i et lavkarbokosthold uansett hvilken retning man velger. Finn noe annet å drikke i stedet, det er mer koffein i kaffe og mer energi å hente fra kostholdet enn sukkert i Burn.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 16:39   #10
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Newbie på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Her støtter jeg Cyan, gå cold turky på Burn, og kutt den tvert. Slike drikker hører ikke hjemme i et lavkarbokosthold uansett hvilken retning man velger. Finn noe annet å drikke i stedet, det er mer koffein i kaffe og mer energi å hente fra kostholdet enn sukkert i Burn.

Sånne drikker hører ikke hjemme i noe som helst kostholt.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 18:02   #11
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Newbie på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av BenteCamilla, her.


Huff jeg har så mange spørsmål, så det kommer litt nå og da, jeg har jo som sagt lest mye på nettet, jeg tror det rett og slett har blitt for mye, og mange som gjør det forskjellig, så jeg er mer forvirra egentlig.

Det er ikke så rart! Husker det var superforvirrende da jeg begynte også!

For å gjøre det enklere, de to "hovedretningene" du har å velge mellom, er streng eller moderat. Den strenge veien er oftest ketolyse eller Atkins induksjon, der spiser man under 20g kh om dagen, slik at kroppen kommer i ketose. I ketose opplever man ofte mindre sult, og for noen, mer energi. Den moderate retningn inkluderer Fedon, Atkins, Hexeberg etc. Her kan du spise mer karbohydrater, du kommer ikke i ketose, du har et større utvalg av matvarer du kan spise.

Når det gjelder energidrikken, så holder jeg nok med hva de andre sier her. Og da tipper jeg du blir litt skremt, med tanken på å slutte! Men! Greia er, når man drikker energidrikk eller spiser masse sukker, går blodsukkeret i været, du får energi som varer en liten stund, så blir du drittrøtt og sliten og må ha mer sukker/koffein for å veie opp.. Ikke sant? Men når du spiser lavkarbo, så er blodsukkeret så jevnt, at når du først kommer over kneika, antagelig kommer til å være mye mer opplagt uten energidrikken.

Og når du har spørsmål, så søk her på forumet, eller spør! De aller fleste her inne er superhyggelige og hjelpsomme.

Masse lykke til!

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 20:10   #12
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Newbie på lavkarbo

Jeg bruker Calogen. http://www.nutricia.no/images/upload...logen_0811.pdf

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 21:18   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Newbie på lavkarbo

Det finnes Burn uten tilsatt sukker.. Men uansett et det ikke en særlig fordelaktig ting å være avhengig av.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-03-15, 20:07   #14
BenteCamilla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2015
Innlegg: 3
BenteCamilla er på en erverdig vei

Sv: Newbie på lavkarbo

Tusen takk for alle svar jeg får her. Nå har jeg klart meg uten Burn i 2 dager, kjenner jeg er litt sliten men det kan jeg klare

Tror det er best for meg å begynne på på en moderat vei, jeg har begynt å lese på alt jeg kjøper så jeg ikke velger noe med masse karbo.
Men hva er ketose? Jeg har lest litt om det men skjønner ikke helt, er det en slags diett innen lavkarbo?

Jeg har fortsatt ikke gått ned noe, men jeg håper det kommer etterhvert.

Er det lov å drikke fun light? Noen ganger får jeg lyst på noe drikke med smak i, uten vann med sitron eller kaffe.

BenteCamilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-03-15, 23:17   #15
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Newbie på lavkarbo

Gratulerer med Burn-detox!

Ketose er en tilstand kroppen kommer i når den får veldig lite karbohydrater. Fra Wikipedia; På ein slik kur vert kroppen tømd for glykogen og kroppen må då finne andre næringskjelder for å dekke energibehovet. Det skjer ved at kroppen hentar ut energi frå feittlageret i kroppen og feittforbrenninga dannar ketonar. Ketonane frigjer feitt og omdannar det til energi.
Med andre ord, kroppen har ikke tilgang på karber til å få energi fra, og blir tvunget til å hente fra kroppsfettet; derfor opplever man ofte en veldig bra fettforbrenning, samt mindre tap av muskelmasse enn ved kalorifattig diett.
Ketolyse er en diett/retning mange bruker her inne, i denne dietten er ketose et verktøy for vektnedgang. Så ketolyse er dietten, ketose er noe som skjer med kroppen.

De aller fleste tåler å drikke litt sukkerfri saft eller sukkerfri brus, så du kan drikke det om du vil. Men måtehold er lurt å ha i bakhodet, det er JEG dårlig på iallefall!

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 01-04-15, 16:19   #16
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Newbie på lavkarbo

Å lese litt her og der på nettet er sikkert forvirrende hvis du ikke allerede har basiskunnskapen. Jeg anbefaler å låne boka ketolysedietten på biblioteket. Den dietten er effektiv. Der kommer karbohydratene kun fra grønnsaker og litt bringebær. Den er streng, men den er det mulig du går ned i vekt av. Da vil kostholdet ditt bestå av egg, fisk, kjøtt, smør, olje, avokado, ost (ikke brun) og grønnsaker som ikke vokser under jorda.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no